Gå til innhold

Noen som har vært borti bakgrunnssjekk i forbindelse med bytte av jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt jobb og vært på intervju, og har fått beskjed om at semac skal gjøre bakgrunnssjekk. Jeg ser på sidene deres at de blant annet sjekker sosiale medier og gjør et nettsøk. Jeg er hverken på Facebook, Instagram, LinkedIn eller noen annen plattform, men jeg har et navn som jeg deler med ca 15 andre personer i Norge. Hvordan kan de vite hvem som er akkurat meg? Det finnes heller ikke bilder av meg på nettet og jeg har ikke blitt spurt om å gi dem et bilde, så de har ingenting å matche med. Syns dette høres litt useriøst ut?

Anonymkode: 49958...28c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det en jobb du virkelig vil ha? 

Anonymkode: f8ad4...ac6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken jobb du søker er absolutt relevant før du kan få et godt svar.

I noen stillinger er bakgrunnssjekk utrolig viktig. I andre gjøres det på helt feil grunnlag.

En ting er sikkert. Det er mange som bør rydde i sine sosiale medier fremover 😊

Anonymkode: bc748...1ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt beskjed i alle fall. Virker de ellers seriøse? Hvor mye ønsker du deg akkurat denne jobben?

Anonymkode: c5b83...54e

AnonymBruker
Skrevet

Vet dessverre ikke svaret på spørsmålet ditt.

Men, kan du for eksempel få noen du kjenner som har FB-konto til å sjekke ut profilene til dem som deler navn med deg? Bare for å se om det er noe usedvanlig som dukker opp. Litt uheldig hvis man eksempelvis har en navnebror/navnesøster med høyreekstreme holdninger..

Ville forøvrig trodd at de som bakgrunnssjekker også har tilgang til offentlige registre og denslags. At de kan se alder og adresse og slikt, og derfor lettere kan skille personer med samme navn. De fleste av oss er jo ikke helt alene om å hete det vi gjør.

Anonymkode: 8de71...c37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo enkelt bare sende en mail med de opplysningene. Du er ikke på noen av platformen de sjekker, og deler navn med 15andre. Mvh Hildur.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet dessverre ikke svaret på spørsmålet ditt.

Men, kan du for eksempel få noen du kjenner som har FB-konto til å sjekke ut profilene til dem som deler navn med deg? Bare for å se om det er noe usedvanlig som dukker opp. Litt uheldig hvis man eksempelvis har en navnebror/navnesøster med høyreekstreme holdninger..

Ville forøvrig trodd at de som bakgrunnssjekker også har tilgang til offentlige registre og denslags. At de kan se alder og adresse og slikt, og derfor lettere kan skille personer med samme navn. De fleste av oss er jo ikke helt alene om å hete det vi gjør.

Ofte står jo alder og bosted under personalia i søknad og da.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har bare fått vite at det kommer til å skje - at arbeidsgiver bruker semac. Jeg har ikke vært i direkte kontakt med dem. Jeg må anta at de vet hva de gjør? Hvis de finner en navnesøster med mitt navn som virker mistenkelig, så må de være helt sikre på at det er meg før de går videre med det? Håper ikke syns det er mistenkelig at jeg ikke er på sosiale medier - at det også er en greie.

Jeg tror ikke det er vanlig med bakgrunnssjekker i det yrket jeg har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg ville gitt beskjed i alle fall. Virker de ellers seriøse? Hvor mye ønsker du deg akkurat denne jobben?

Anonymkode: c5b83...54e

Det virker som at hovedfokuset er å verifisere at utdanning og tidligere arbeidsforhold er reelt. Vet ikke hvordan de kan sjekke arbeidsforhold tilbake i tid, men det er sikkert greit nok. Men at de sitter manuelt og søker på nett, virker litt rart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ofte står jo alder og bosted under personalia i søknad og da.

Ja. Men det står ikke nødvendigvis på en Facebook-profil. Og det virker som TS' "bekymring" gjelder faren for å bli forvekslet med andre som heter det samme. Men hvis den som utfører bakgrunnsjekk er fullt klar over at flere deler samme navn (ref. folkeregisteret), så er det sannsynligvis ikke noe problem.

Sånn ellers er det vel viktigere for arbeidsgiver å verifisere at utdanning og erfaring som oppgis stemmer, samt at kandidaten ikke er tidligere straffedømt, og så videre.

Skrevet

Norsk eller utenlandsk selskap?

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende de finner en mening du har de ikke liker. Sånt synes jeg er en uting. 

Anonymkode: ccd9d...a21

AnonymBruker
Skrevet

Det er et norsk selskap.

AnonymBruker
Skrevet

Hele poenget er å verifisere at du er deg, og det er litt mer profesjonelt enn å bare sitte å søke rundt etter facebook-kontoer med likt navn, og gjette seg til om noen av dem er deg. 
Men de kan derimot sjekke ut om du utgir deg for å være en av disse navnesøstrene. 
Det er ikke snakk om noe tilsvarende facebook-stalking av potensielle dater liksom. 

De sjekker etter ting som er relevant for din stilling. Hvis det er helt irrelevant hva som ligger på sosiale medier, så bruker de ikke tid på det. 
De sjekker ut f.eks at du har den utdanningen du sier du har, at du har jobbet de stedene du sier har, og i de stillingene. 
Mange benytter slike firma for å ringe referanser også. 
Men de må informere at de bruker ett eksternt firma, og ikke gjør søkene selv. 

Anonymkode: 91fd7...041

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står relativt godt forklart på sidene deres hva de gjør under en bakgrunnssjekk. Selskapet som utfører sjekken virker helt legitimt, opprettet i Norge i 2009, og en del av et internasjonalt konsern om jeg leste riktig.

Det som er vel å merke seg, er at prosessen inkluderer identitetssjekk hvor du skal bli bedt om å logge inn med BankID for å verifiserer at du er den du er. https://www.semac.no/bakgrunnssjekk

Merk også at politiattest, som de selv skriver, er noe som bare kan innhentes om det er hjemmel til det. Og det er i så fall kandidaten som ber om attesten.

Jeg synes ikke det ser så ille ut, så lenge det står i stil til stillingen. Det som er synd er om flere og flere begynner å bruke slikt til stillinger som overhodet ikke trenger det. Eksempelvis har jeg hørt at man må igjennom timerlange personlighetstester for å stable hyller på lageret til Rema - da tar det litt vel av synes jeg.

Anonymkode: 0fc95...19c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig vært gjennom dette selv og både firmaet (Semac) og prosessen var helt legitim. Jeg har søkt jobb innenfor bank og finans og hvis jeg husker rett ble jeg bedt om å logge inn med BankID og laste opp bilde av passet mitt (og vitnemål?). De skulle primært sjekke identitet, utdannelse og arbeidserfaring, vet ikke hva annet de eventuelt sjekket. Det tok noen virkedager og så fikk jeg bekreftelse på at bakgrunnssjekken var bestått.

Jeg har hørt at det nå er langt flere kandidater som ikke består enn tidligere, så det er åpenbart nødvendig. Er nok noen som jukser litt med utdannelse/erfaring, og det blir catchet i en sånn prosess. Dersom du ikke har skjeletter i skapet er det bare positivt at de luker ut jukserne, tenker jeg.

Anonymkode: 83610...e41

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for øvrig heller ikke på sosiale medier, men har ingen navnesøstre.

Anonymkode: 83610...e41

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig, spesielt i stillinger som kan være utsatt for press, spionasje og sabotasje. De sjekker sosiale medier, politiattest, økonomisk bakgrunn, utdannelse, arbeidsforhold, referanser, forbindelser i arbeidslivet som kan ramme uheldig. 

Anonymkode: 714b9...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...