AnonymBruker Skrevet 24. august #1 Skrevet 24. august Har ei venninne som har ei datter på 10 år. Datter er ekstremt mammadalt, på den måten at uansett hvor moren beveger seg, så står datter helt oppe i moren, står noen vedsiden av moren, så bryter datteren seg gjennom for å stå helt oppi moren, sitter mange mennesker rundt et bord, så setter alle barn seg der stolen står, men denne jenten drar stolen helt bort til moren for å sitte, hun har ingen ønske om å være sammen med de andre barna, kun med moren, sitter man å snakker så avbryter hun på hver samtale med spørsmål om å få forklart hva som ble saget, å mor forklarer. Barnet har ingen mimikk, hun beveger seg utrolig langsomt, i ferien når vi har vært sammen så kommer hun opp på morgenen, snur stolen å setter seg slik at hun sitter rett fremfor mor, ser rett frem og snakker uten noen form for innlevelse, hun har ingen kroppspråk og ingen mimikk, Når det kommer til mat, så kan barnet bruke opp mot en time på en skive, om det er pålegg hun ikke er vant til, men får hun mat hun liker, så overspiser hun, mat går ned uten at hun tygger, alt blir svelget helt. Moren hadde satt frem en form lasagne, uten å følge med og hun åt halve formen, før vi hadde forsynt oss ferdig rundt bordet med den maten vi skulle ha. videre har jeg sett at hver gang det er mye folk så står hun for seg selv en plass og flapper med hendene og utfører ticks. ticks har hun hele tiden, både med øyer, munn , hender og lyd, og de er verst om det er mye folk rundt henne eller om det er mat hun liker. Moren snakker stadig om søskenbarna til jenta og at de mangler noen diagnoser, hun kritiserer stadig mine barn (Nå har jeg ikke sagt noe om mine barn, de er ungdommer som er som ungdommer er men ganske ok, har aldri fått beskjed at barna må utredes) Her har lærere sagt at jenta bør utredes når far har spurt, men mor nekter, så barnet vil ikke få hjelp Anonymkode: f7f13...a68 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #2 Skrevet 24. august Det er vel helst moren det kan være vanskelig å bli klok på her? Anonymkode: c0d06...cfc 15 8
AnonymBruker Skrevet 25. august #3 Skrevet 25. august Dette hørtes ikke bra ut. Virker som mora ødelegger datra si. Eller det virker ikke bare sånn men det ER jo helt klart sånn! Er lille jenta overvektig åsså? Tenker siden hun overspiser og fråtser lasagne. Hadde fått vondt i meg av å se hvor hun ødelegger for datra med å foreksempel ikke be henne sitte med de andre barna, men at hun får lovt å sitte med mor hele tiden. Vokste selv opp med å være veldig vesle voksen og deltok mer i den voksne verden. Det har påvirket meg i voksen alder mye uten å gå inn på hvordan. Hun har tydeligvis ticks å sliter med det, men er vel ingen medisiner som hjelper ? Eller? Lite inne på det. hva tenker du selv da ? Har du hatt barnevern i tankene eller om ikke gå så langt ,men fått lyst å gi en ‘’ørliten’’ bekymrings melding … ? Er ikke særlig for slikt selv sånn egentlig men virker som du grubler mye på dette barnet og hennes relasjon til mora, og det skjønner jeg veldig godt Anonymkode: 0f238...a99 3
AnonymBruker Skrevet 25. august #4 Skrevet 25. august Det er vel mora du ikke burde bli klok på. Hun ødelegger dattera si. Anonymkode: 4f5e1...533
Sovela Skrevet 25. august #5 Skrevet 25. august Kan høres ut som jenta har autisme. Flappinga hun gjør med hendene kalles stimming. Ting hun gjør for å roe seg selv ned. 7 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #6 Skrevet 25. august Sovela skrev (15 minutter siden): Kan høres ut som jenta har autisme. Flappinga hun gjør med hendene kalles stimming. Ting hun gjør for å roe seg selv ned. Enig i det. Samme med måten å snakke på, at hun søker moren for trygghet, mangel på mimikk.. Skulle nok vært utredet, veldig synd at mor nekter. Anonymkode: 0a76e...e4d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #7 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her har lærere sagt at jenta bør utredes når far har spurt, men mor nekter, så barnet vil ikke få hjelp Har ikke lærer taushetsplikt om hva som sies om andre barn? Eller er det far som har fortalt deg dette? Eller mor? Uansett, hvis lærer er bekymret, må lærer melde inn bekymringssak for barnevernet. Hvis far er bekymret, må han stå opp for datteren sin. Som forelder kan han kreve behandling for datteren, uavhengig av mor. Vil si det motsatte er omsorgssvikt også fra far. Og du kan melde inn bekymringmelding selv. Bli klok på datteren??? Det er mor som er merkelig. Datteren har tydeligvis behov for hjelp. Anonymkode: c0a81...bd5 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. august #8 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uansett, hvis lærer er bekymret, må lærer melde inn bekymringssak for barnevernet. Hvis far er bekymret, må han stå opp for datteren sin. Som forelder kan han kreve behandling for datteren, uavhengig av mor. Vil si det motsatte er omsorgssvikt også fra far. Og du kan melde inn bekymringmelding selv. Anonymkode: c0a81...bd5 Det har ikke nødvendigvis så mye for seg å involvere barnevernet. Barneverntjenesten kan ikke pålegge utredning, bare behandling av allerede utredede barn. Det er et hull i lovverket. Far kan kreve utredning uten mors samtykke (forutsatt at begge har foreldreansvar) dersom han får en lege med på at barnet vil bli alvorlig skadelidende uten. Det reguleres i pasient- og brukerrettighetsloven §4-4, tredje ledd. Anonymkode: c0d06...cfc 1 1
AprilLudgate Skrevet 25. august #9 Skrevet 25. august Oj, dette er jo veldig trist for barnet. Barnet er slik fordi diagnose. Så det er ikke så mye å stusse på. Mor derimot…. Har du hatt en alvorssamtale med henne uten å kritisere? Men forklare at barnet faktisk trenger støtte i skolen også? 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #10 Skrevet 25. august Ta: ta en prat med mor. Men vis masse omsorg. At det er noe galt med barnet hennes, er utrolig sårbart. De aller fleste foreldre vet det innerst inne, men det kan være lettere å fortrenge det enn å se den vonde sannheten i øynene. Vis sympati og empati så mye du kan. Og kanskje du kan være litt mer bevisst når du observerer dem. Det er utrolig hvor godt man legger merke til at man blir observert på en kritisk måte, selv når den som observerer tror at den gjør det usett. Anonymkode: dcfc9...9aa
AnonymBruker Skrevet 27. august #11 Skrevet 27. august Off.. fikk vondt av dette barnet❤️ jeg har et tantebarn (jente) med autisme og mye i teksten er veldig gjenkjennbart. Denne jenta trenger riktig støtte og det kan ikke mor stå i veien for. Ville tatt en samtale med mor hvor jeg viser omsorg og forteller hvor mye godt du ser i datteren, for deretter å fortelle hvor viktig det er å få riktig hjelp. Anonymkode: 31e29...378
AnonymBruker Skrevet 27. august #12 Skrevet 27. august Kan nesten med 100 prosent sikkerhet si at jenta er autist. Skikkelig leit mora ikke klarer å se dette. Kommer jo bare til å værre og værre hvis ikke stepper inn å hjelper jenta Anonymkode: ce455...287
AnonymBruker Skrevet 28. august #13 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 11.05): Det har ikke nødvendigvis så mye for seg å involvere barnevernet. Barneverntjenesten kan ikke pålegge utredning, bare behandling av allerede utredede barn. Det er et hull i lovverket. Anonymkode: c0d06...cfc Er du sikker? Barnevernsleder kan henvise til Bup, leste jeg sist jeg sjekket (stod ikke noe om forskjell mellom mistenkte diagnoser). Høres veldig autistisk ut, hun trenger hjelp og støtte rundt seg. Det haster, så viktig å få på plass noe forståelse før alt blir enda mer kaos for henne i puberteten. Tipper dette barnet har det ille på skolen. En god beskrivelse av atferd og melde bekymring til far, barnets fastlege sammen med far. Firfotingsskjema (kartlegging til foresatte og skole) finnes å laste ned på nett. Det er lurt å lese litt om autisme hos jenter først, hun har sikkert mange tegn man overser uten erfaring. Autisme er ofte arvet, og mange jenter/kvinner klarer å skjule dette godt for å passe inn, og vet ikke engang selv at vanskelighetene skyldes autisme. De tror gjerne de er introverte, har sosial angst osv. . Hvis mor eller noen i mots nære familie har/hadde autistiske trekk, kan hun misforstå barnets atferd som normal. Anonymkode: 2cde9...353 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #14 Skrevet 28. august Det er jo ikke datteren du ikke blir klok på, det er moren. Anonymkode: 7fa2e...4b9
AnonymBruker Skrevet 28. august #15 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er du sikker? Barnevernsleder kan henvise til Bup, leste jeg sist jeg sjekket (stod ikke noe om forskjell mellom mistenkte diagnoser). Anonymkode: 2cde9...353 Ja, jeg er sikker. Sjekket med flere jurister i flere saker. Vi kan henvise til BUP og gjør det hyppig, men det krever samtykke fra foresatte. Vi kan fremme sak om å påtvinge behandling ved sykdom, om det er viktig nok, men ikke når sykdom ikke er påvist - selv om det fremstår ganske åpenbart at barnet burde utredes. Er som sagt er smutthull i lovverket. Helt enig i at man bør mistenke autisme ut fra beskrivelsen her. Anonymkode: c0d06...cfc
AnonymBruker Skrevet 28. august #16 Skrevet 28. august Ikke send bekymringsmelding til barnevernet kun for dette her. Mor er nok en bra mor men mangler kunnskaper om feks autisme. Barnevernet ødelegger mer enn de hjelper og barnet vil kun få traumer av å bli fjernet fra mor, som barnevernet er raske med å gjøre fordi det gagner komunene økonomosk og de sysselsetter seg selv med arbeid. Så spar heller bekymringsmeldinger der det er rus og virkelig omsorgssvikt i bilde Anonymkode: 88e1b...d6c
AnonymBruker Skrevet 28. august #17 Skrevet 28. august Hadde tenkt at mor også har autisme her. Anonymkode: 584a7...8dd
AnonymBruker Skrevet 28. august #18 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnevernet ødelegger mer enn de hjelper og barnet vil kun få traumer av å bli fjernet fra mor, som barnevernet er raske med å gjøre fordi det gagner komunene økonomosk og de sysselsetter seg selv med arbeid. Så spar heller bekymringsmeldinger der det er rus og virkelig omsorgssvikt i bilde Anonymkode: 88e1b...d6c Nå må du slutte. De færreste barn som har kontakt med barnevernet blir flyttet noe sted. Det gagner ikke kommunene økonomisk å ha barn under omsorg og det skaper et voldsomt merarbeid i tjenester som allerede er presset på ressurser. Sånn i tillegg til at det jo ikke er barnevernet som avgjør omsorgsovertakelser. Anonymkode: c0d06...cfc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå