Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva gikk dere fra og til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fra blank stemme til AP. Hovedsaklig strategisk fordi jeg er redd for å få Listhaug som statsminister. 

Endret av Wilma89
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Wilma89 skrev (3 minutter siden):

Fra blank stemme til AP. Hovedsaklig strategisk fordi jeg er fort for å få Listhaug som statsminister. 

Stemmer du Ap så blir det ikke listhaug…

• Nyttig 2
Skrevet

Fra KrF til Frp 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Fra Rødt til MDG.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fra Moxsnes til Senterpartiet 

• Liker 4
Skrevet

Høyresiden gikk faktisk inn for å ta vekk livsgrunnlaget for mange vanlige folk som er/var syke, ved å innføre regel om 1 karensår (de som var under avklaring mot arbeid eller uførhet pga sykdom, og stod på arbeidsavklaringspenger AAP, og var minst 50% uføre pga sykdom eller skade, måtte vente 1 helt år før de kunne søke om AAP på nytt). De stakkars menneskene som var syke og som ikke rakk å bli avklart/utredet i helsevesenet før regelen ble innført, ble altså kastet ut i fattigdom stående uten noe støtte eller måtte gå på sosialstønad (som ikke alle fikk og som man ikke kan leve av) i minst 1 år. Dette førte trolig til økonomisk ruin, og dårligere helse hos den den enkelte.

Jeg har hørt at høyresiden nå ønsker å gjeninnføre karensåret. Dette er lite kommunisert i valgkampen,da det trolig er lite populært blant velgerne å fjerne det økonomiske sikkerhetsnettet for alle som bor i Norge  (siden alle i Norge kan være uheldige og bli rammet av langvarig/alvorlig sykdom og stå på AAP).

Forskningen viser at dette karensåret ikke hjalp heller. Flere ble uføre (kanskje fordi de ble dårligere) og ingen flere i jobb... Hele 60% stå uten noen inntekt som følge av karensåret.

Kilde: https://www.oslomet.no/om/nyheter/kai-kronikken/ventearet

De som ikke er rike og fortsatt ønsker at familie og de selv skal ha et sikkerhetsnett ved eventuell sykdom tror jeg bør stemme noe annet enn til høyre i år.

Jeg har tradisjonelt likt endel av høyrepolitikken, men denne saken alene har fått meg til å tenke meg om. Det er for slemt å tråkke på de svakeste i samfunnet på denne måten.

• Liker 3
  • Nyttig 15
Skrevet
BBB12345 skrev (9 timer siden):

Stemmer du Ap så blir det ikke listhaug…

Skrivefeil. Redd for å få Listhaug. Så heldigvis stemt riktig.

• Liker 6
Skrevet

Fra SV til Ap. Sist stemte jeg taktisk for å redusere Sps innflytelse, nå stemmer jeg for Støre som statsminister. 

• Liker 1
Skrevet

Ein ting eg har fundert over. Eg har eit inntrykk av at ein gang ap veljar alltid ap veljar. Nett som om dei er frelste og forguder Støre og Stoltenberg. At dei ikkje tenker sjølv. Folk skiftar gjerne parti i løpet av eit langt liv men ikkje ein ap mann/kvinne. Er heilt umulig å snakke politikk med dei om du er ueinig med dei. Kanskje eg tek feil men eg har tenkt på dette lenge.

• Nyttig 5
Skrevet

Stemte MDG i år. Liker partiet og sakene deres, men det var mest taktisk for å få de over sperregrensa. Ønsker en Støre-regjering med sterkt SV, MDG og rødt, og mindre SP. Sist stemte jeg SV. 

Viktigst å ikke få Listhaug som statsminister. 

• Liker 4
Skrevet
Wilma89 skrev (9 timer siden):

Fra blank stemme til AP. Hovedsaklig strategisk fordi jeg er redd for å få Listhaug som statsminister. 

Dessverre ganske typisk for mange norske velgere. Ingen egne meninger og forståelse for politikk, men baserer heller valget sitt på irrasjonell frykt for noe. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
thomH skrev (3 minutter siden):

Dessverre ganske typisk for mange norske velgere. Ingen egne meninger og forståelse for politikk, men baserer heller valget sitt på irrasjonell frykt for noe. 

Hvorfor forandre noe som fungerer? I en verden med mye uro både med krig og økonomi står Norge som en fjellstøtt konstant i verden. Er livredd for at høyresiden kommer og raserer hele det fundamentet vi har brukt 100 år på å bygge opp.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Hvorfor forandre noe som fungerer? I en verden med mye uro både med krig og økonomi står Norge som en fjellstøtt konstant i verden. Er livredd for at høyresiden kommer og raserer hele det fundamentet vi har brukt 100 år på å bygge opp.

Hva er det som fungerer? Veksten i fastlands-bnp er langt lavere under dagens regjering (ca. 0,6-0,7% årlig vekst) enn under den forrige regjeringen (ca. 1,8-2,0%). Samtidig går husholdningers forbruk og næringslivets investeringer ned, mens statens forbruk øker. Mao, offentlig forvaltning får en stadig større rolle i norsk økonomi, som igjen fører til redusert vekst - Norge blir fattigere relativt sett. 

Det som er synd er at velgere flest forstår ikke dette. De forstår ikke at penger kan kun brukes én gang, og bruker du pengene feil, så sløses de på tiltak som ikke skaper flere verdier i Norge. Det er disse verdiene (tjenester og varer) som gjør Norge rikt, og som gjør at vi har en høy levestandard. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
thomH skrev (9 minutter siden):

Skjønte ikke helt hva du mener?

Man har ingen egne meninger om man stemmer AP? Men har egne meninger om man stemmer noe annet?

Man har ingen forståelse for politikk om man stemmer AP?

Man har irrasjonell frykt om man stemmer AP?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
sicario skrev (Akkurat nå):

Skjønte ikke helt hva du mener?

Man har ingen egne meninger om man stemmer AP? Men har egne meninger om man stemmer noe annet?

Man har ingen forståelse for politikk om man stemmer AP?

Man har irrasjonell frykt om man stemmer AP?

Folk som stemmer på et bestemt parti fordi de frykter et annet parti er irrasjonelle. En stemme på ethvert annet parti, og da særlig de sosialistiske partiene, vil være en stemme mot FrP. Det virker som folk ikke forstår mandatfordelingene.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
thomH skrev (Akkurat nå):

Folk som stemmer på et bestemt parti fordi de frykter et annet parti er irrasjonelle. En stemme på ethvert annet parti, og da særlig de sosialistiske partiene, vil være en stemme mot FrP. Det virker som folk ikke forstår mandatfordelingene.

Ok. Da skjønner jeg bedre hva du mener. 
Ikke nødvendigvis enig i resonnementet ditt, men takk for oppklaringen.

• Nyttig 1
Skrevet
thomH skrev (2 minutter siden):

Folk som stemmer på et bestemt parti fordi de frykter et annet parti er irrasjonelle. 

Hvordan kan du si det? De er rasjonelt å stemme på et annet parti enn det du ikke ønsker skal komme til makta. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg var så sur forrige valg angående strøm og ACER at jeg stemte INP. 

Dette valget tror jeg faktisk at jeg stemmer KRF. Hvorfor? Delvis taktisk, og fordi jeg tror de borgelige må styre. Hvorfor?

Det må bli en innstramming på diverse. Staten har vokst seg for stor, og det er ingen kontroll på hvor de pengene går. Staten svulmer over av penger, og de tar inn masse skatt, mye penger på strøm, oljepenger...men vi ser liksom ikke resultatet når det gjelder kvaliten på velferden. De virker tafatte og uten styring. Det pøses ut penger. Rike Norge med en liten dritt-valuta. At vi greier å ha en valuta som er så lite attraktiv med verdens største fond i ryggen, er for meg helt vanvittig. Da er det dårlige folk som sitter og styrer!! Så hører jeg at NAV har satt en stopper for arbeidsmarkedstiltak. WTF...med 7-800 000 trygdede, så stopper de tiltak for folk som faktisk har fått seg innpass hos arbeidsgivere, folk som vil komme ut i arbeid? Det gjorde meg så rasende. Og at ikke Brenna ble stilt til veggs, sier litt om hvordan hvor dårlig våre journalister er.. 

Hvorfor KRF?  Først og fremst fordi de ligger på andre siden av de røde. De er derimot ikke like glad i sine rike onkler som Høyre og FRP, så jeg håper de kan balansere noe der. Ny partileder som er litt klar i tale, noe jeg liker. For meg er det en liten filleting...men helt greit at man ikke flagger med all slags på flaggstenger. Vi flagger med det norske og samiske flagget, synes jeg. Familie-verdier står sterkt i partiet, og det tenker jeg er viktig. Det er grunnmuren til samfunnet, som holder oss sammen. Et samfunn der vi ikke råd til å få barn lenger. Hva er det slags psyko utvikling, som ingen ser ut til å gjøre noe med? Vel, KRF hadde i alle fall en forslag til endring. Kristelige konservative- er et verdisyn som jeg kjenner meg igjen i, og som i et samfunn som blir mer oppløst og hvor folk føler seg så lost...er noe jeg tenker er viktig å hegne om. Men stort sett stemmer jeg litt taktisk på dem, for å svekke Høyre og for å temme FRP. 

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...