Gå til innhold

Odelsrett, noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Vi er en søskenflokk på 4, der jeg er eldst og eneste jente i flokken. Min far eier en stor landbrukseiendom, som har vært i familien i generasjoner. Her drives det med mye; høy, korn, ammekyr, sau og gårdsturisme med servering av mat/utleie av hytter og rom. Jeg bor nå på gården, og driver turismedelen for fullt, og videreutvikler den. Dette er gården sik hovedinntekt, det man går mest i + på. Jeg har en tvillingbror som er minutter yngre enn meg, som også vil ta over og drive GÅRD. Jeg har odelsrett, og ønsker å ta over gården når den dagen (som snart) kommer. Han mener han burde få ta over siden han har interesse fot gårdsbruk og driver landbruksdelen av gården sammen med min far, hjelper han. Vår gård er så stor at han kan forpakte en del av gården og ene fjøset om han ønsker det, at vi kan samarbeide men jeg eier gården. Det er han sterkt uenig i, han vil overta og EIE.
Jeg og min mann (min mann driver gårdsturismen sammen med meg) ønsker å overta, og kan også klare å drive alt selv, men da må begge si opp stillingene våre og drive fulltid med gård. Den beste løsningen hadde vært at vi overtar og driver 70% av gården, og han forpakter 30%.

Han mener at siden han hjelper min far så mye kan UNNTAKSREGELEN brukes, dette kan umulig stemme? Vi bor på gården og driver deler av den, men min far driver jo fortsatt landbruksdelen. Vi KAN drive landbruket, men min far holder fortsatt på. 

Noen med erfaring? Unntaksregelen kan vel umulig veie noe her?

Anonymkode: e51e7...afa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Broren din er sint og prøver seg. Unntaksregelen vil selvfølgelig ikke gjelde i dette tilfellet.

• Broren din har ikke tatt over gården
  • Han driver den ikke alene
  • Du bor på gården og driver deler av den sammen med din mann

Det er ikke noe å lure på engang.

Dersom du hadde bodd i Italia de siste tjue årene, og broren din hadde drevet gården alene alle de årene, mens far lå på sykehjemmet - da kanskje han hadde hatt en sak.

Men du bør forberede deg så godt du kan allerede nå, for broren din virker som han kommer til å skape støy og drama.

Anonymkode: 94705...01a

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk advokatfirma som har spesialister på landbruksrett.

Anonymkode: 593ab...8ee

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...