Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følte du deg svak og dårlig lenge? Eller kunne du gå rundt selv med en gang? Når kunne du gå på trilletur og gjøre normale ting?

Anonymkode: 734e1...cbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne gå rundt med en gang😊 Gikk vel første tur på en time etter en uke, men da fikk jeg vondt i stingene mot slutten. Følte meg generelt helt topp uten den store magen😂 Syntes det var ekstremt fascinerende hvor fort kroppen kom seg. Gleder meg til neste fødsel😊

Anonymkode: ebfd2...a88

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Født tre ganger. Følte meg litt mørbanket etter førstemann, men det var en lang og hard fødsel. Fikk andregradsrift, men følte meg egentlig helt fin nedentil, til tross. Var oppe og gikk uten problem like etter. Med de to andre hadde jeg lette drømmefødsler uten rifter og da føltes det egentlig ikke ut som jeg hadde født i det hele tatt, bortsett fra at alt var mye lettere 😊 Kunne trillet med en gang om jeg gadd med alle sammen, men det gjorde jeg ikke.

Anonymkode: 1361e...c4a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Følte du deg svak og dårlig lenge? Eller kunne du gå rundt selv med en gang? Når kunne du gå på trilletur og gjøre normale ting?

To fødsler med ulik form! 

etter første hadde jeg veldig nedpress og følte det ubehagelig bare å stå oppreist å brette tøy/ henge opp vask.. tok 3-4 uker før formen føltes bedre igjen 

med nr 2 var jeg i god form med én gang. Følte meg helt fin bare da jeg gikk fra føden og inn til barsel😅 Gikk i 17.maitog med barna 4-5 dager etter fødsel og hadde ikke smerter eller noe. (Bare mye vann i beina😅

Anonymkode: 9c5df...ada

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

To vidt forskjellige opplevelser. Med nr 1 hadde jeg en fryktelig hard og tung fødsel. Besvimte i dusjen etterpå oppe på føden. Var ganske tappet for energi i flere dager. Nr 2 var walk in the park, og jeg kunne tatt med meg babyen og ruslet ned på barsel etter 10 min. Bare skrubbsår etter begge fødslene, så har ikke hatt noen problemer knyttet til selve fødselen, kun hvor mye energi den tok ved førstemann. 

Anonymkode: a7b29...cc1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Underlivet føltes fint etter et par dager. Problemet mitt var at ryggen min slet veldig med å vende seg til at jeg ikke var så framtung lengre. 😂 Har uttalt skoliose og fikk beskjed om at dette var en vanlig "reaksjon" med de skjevhetsgradene jeg har. Skulle bare ønske jeg ble fortalt det litt tidligere enn to dager etter fødsel, haha.

Trengte hjelp til å gå og stå de første ti dagene, men så ble det ganske raskt mye bedre igjen. Trilleturer var veldig ålreit med tanke på at jeg kunne støtte meg på vognen.

Anonymkode: ddb28...d4a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i meget god form bare dagen etter egentlig. Fin fødsel, fikk et klipp, så hadde et par sting etterpå. Men formen var god, og jeg følte det som en lettelse å ikke være høygravid lenger ☺️

Anonymkode: 7f656...656

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel var lang og tøff, med lang trykkefase og et klipp. Jeg klarte å gå til barsel etterpå, og trengte bare paracet og ibux. Men jeg hadde tyngdefølelse i flere uker, og det var vondt å løfte baby og å komme seg opp fra senga. Bekkenbunnen hadde jeg lite kontakt med, så det var vanskelig å komme i gang med trening av den. Ble ingen trilletur før det hadde gått noen uker, og den var kanskje en halv kilometer lang. 

Etter fødsel nummer to var jeg i mye bedre form. Da fikk jeg bare 1. grads rift, og jeg trykket nok i mindre enn 10 minutter. Hadde full kontroll over bekkenbunnsmuskulaturen med en gang. Det eneste som var uvant, var å ikke ha fungerende kjernemuskulatur i starten, men magemusklene var i orden etter en uke. Jeg er veldig imponert over hva kroppen får til. 

Anonymkode: c0606...cc3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk md en gang. Følte meg i fin form 😊

Anonymkode: 2e8a2...540

• Hjerte 1
Skrevet

Med første tok det nesten tre måneder før jeg klarte å trille tur selv. Sepsis og stort blodtap etter fødsel. Fikk også annengrads rift, men var ikke særlig plaget med det, foruten hard mage som gjorde det hinsides vondt å gå på do på grunn av stingene. 

Med andremann dusjet jeg ei time etter fødsel, og kjente knapt at jeg hadde født. Dyp rift, null plager på grunn av det. Lav blodprosent, så måtte få blodoverføring. Dro hjem 12 timer etter fødsel. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte men i veldig god form, særlig etter første fødsel. I svangerskapene var jeg skikkelig plaget med kvalme, og de siste ukene kjentes det ikke som jeg hadde hverken kondis eller bevegelighet, alt var tungt og jeg fikk ikke til å sove. Rett etter fødselen kjente jeg meg mørbanket nedentil, men ellers kjente jeg meg som i mitt livs beste fysiske form (sikkert pga. en blanding av kontrasten fra hvordan jeg hadde følt meg i svangerskapet og adrenalin etter fødselen. Formen var nok ikke så god som det føltes som tatt i betraktning at jeg hadde vært inaktiv i ni måneder for å unngå å spy. Men tur i skogen med hund og baby var ikke noe problem fra vi kom hjem to dager etter fødsel, og det kjentes helt herlig. Puppene sprengte da, og ammingen syntes jeg var komplisert første gangen, så det var heller det som hindret meg fra å gå så mye tur som jeg hadde lyst til. 

Anonymkode: e4c6f...b07

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med ekstrem svangerskapskvalme og bekkenløsning i 2 av 3 svangerskap. Jeg spydde under fødsel, og ja.. Så fort ungen var ute, forsvant kvalmen og bekkenløsning! Følte at jeg svevde og var 100kg lettere. Var oppe å gikk 2 t etter fødsel. Trilletur, ca 4-5dager etter fødsel. Var lykkelig over å kunne bevege meg uten vondt og kvalme. 

Samtidig så sliter jeg med bekken den dag idag, og jeg angrer på at jeg ikke gikk til fysio/kiropraktor etter fødselene for å få hjelp til å bygge opp bekken skikkelig igjen.. men følte meg alltid så god form, så tenkte aldri på det. 10år senere derimot..   

Anonymkode: 193d7...e9e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var oppe å gikk etter en 1 time å var ute å gikk powerwalk i oppoverbakke med vogn dagen etter fødsel, no problemo.

revnet ikke, fikk kun et «pyntesting»

Anonymkode: be1ed...baf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Første var katastrofesnitt med stort blodtap, kunne ikke gå før etter blodoverføring. Hadde vondt og følte meg elendig i ukesvis. 

De andre tre var helt naturlige hjemmefødsler (styrtfødsler) og da reiste jeg meg kort tid etter fødsel for å flytte meg fra hhv. badekar, badegulv og stuegulv, over i sofa. Bar baby og morkake selv. Var oppe og gikk hele veien, hadde ingen plager, hadde det ikke vært for babyen hadde jeg ikke trodd jeg hadde født! Med alle de trente jeg helt til fødsel og startet igjen 3 mnd etter. (Litt lavere aktivitet i starten med kvalme, og noe tilpasninger pga bekkenløsning, ellers trente jeg som vanlig.) 

Anonymkode: 05d08...b56

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

3 barn, 2 fødsler, 1 KS. Var raskt oppe etter alle. Sett fort fra ømt underlivet så var jeg i tipp topp form etter fødslene. Samme etter KS. Reiste hjem 36t etter Keisersnitt. 

Anonymkode: 1d655...277

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter alvorlig preeklampsi følte jeg meg svak og dårlig lenge ja. Tok vel 6 uker mener jeg på før jeg følte meg helt OK igjen, men hadde ufrivillige rykninger i kroppen i flere måneder og får fortsatt (9 mnd etterpå) en og annen plutselig rykning i en fot eller arm som de ikke vet årsaken til (men jeg tipper at det er skjedd noe i hjernen min av det enorme blodtrykket jeg hadde) og de psykiske ettervirkningene var heftig.

Anonymkode: 6e578...0df

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hvert enkelt svar, så rause dere er :klem3:❤️

ts

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var noe jeg aldri forventa. Jeg hadde en hard lang fødsel og verste grad av revning. Etter jeg sydde kunne jeg gå rundt normalt fikk smertestillende men tok ikke noen av dem. Synes enda det er rart. Tipper at jeg var rimelig nummen der nede etterpå. Hadde ikke noe smerter etter. 

Anonymkode: a329e...f0c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Styrtfødsel og andregradsrift, gikk på stølen med vogn en uke etter fødsel. Ganske bratt. Så formen var nok rimelig bra ja 🙈 Jeg hadde ingen blåmerke eller noen ting annet enn en rift nedentil, jordmoren sa hun så det veldig sjeldent.

Anonymkode: 399bc...7c5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en rask uproblematisk fødsel uten rifter. Følte meg i toppform så snart baby var ute. 

Anonymkode: d4c87...75f

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...