AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette problemet får fortsette. Hver uke hører jeg folk klage over narkotika, overdosene øker, og byen er full av folk som åpenbart ruser seg. Men har vi egentlig prøvd den mest opplagte løsningen? Hva om vi bare gjør narkotika ulovlig? Altså, det kan da ikke være så vanskelig. Vi har lover mot å kjøre for fort, vi har lover mot å stjele, vi har lover mot å slåss. Hvorfor ikke bare lage en lov som sier: narkotika er forbudt? Tenk så mye triveligere byen hadde blitt da: Ikke flere som henger rundt på torget og ser slitne ut. Ingen småbarnsfamilier som må gå forbi folk som åpenlyst bruker dop. Politiet kan endelig gjøre jobben sin, for da har de jo en regel å peke på. Hele sentrum kunne blitt et trygt og koselig sted med kafeer, blomster og glade folk i stedet for dop og elendighet. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen politikere har foreslått dette før. Vi sitter her og diskuterer tiltak og reformer, men løsningen er jo latterlig enkel: gjør narkotika ulovlig og sett de som holder på med det i fengsel. Anonymkode: c8566...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Jeg må helt ærlig si at jeg klarer ikke å vurdere om du faktisk er seriøs eller om du bare troller. Uansett svarer jeg som om du faktisk tror at narkotika ikke er ulovlig. Straffeloven § 231. Narkotikaovertredelse Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er å anse som narkotika. Uaktsom narkotikaovertredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år. Anonymkode: 6040a...1e9 6 1 2
Brunello Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg må helt ærlig si at jeg klarer ikke å vurdere om du faktisk er seriøs eller om du bare troller. Uansett svarer jeg som om du faktisk tror at narkotika ikke er ulovlig. Straffeloven § 231. Narkotikaovertredelse Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er å anse som narkotika. Uaktsom narkotikaovertredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år. Anonymkode: 6040a...1e9 Det vedkommende mener er at man skal følge reglene du nevner og være veldig strenge.,Fengsle alle som åpenbart er narkomane. 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Brunello skrev (2 timer siden): Det vedkommende mener er at man skal følge reglene du nevner og være veldig strenge.,Fengsle alle som åpenbart er narkomane. Ts? Det er spennende. Gitt at fengsel er en slags festning, så blir det mye vanskeligere å selge gitt at kundegruppen tynnes ut. Men da må oppholdet være langt. Et problem er at fengselopphold koster mange millioner per person. Om vi planlegger å fengsle så mange, så må skattebetaleren også huste opp summen. Hva vil du bytte inn for dette da, Ts? Skal vi ta pengene fra skole, folketrygd, helse? Det er derfor politikken er tilbakeholden. Et annet problem er den etiske siden. Mange narkofolk (merk ikke alle, men mange), er de fattigste av de fattigste i samfunnet vårt, som ruser vekk at systemet ikke hjalp dem når de trengte de mest. Setter du disse folk i et fengsel i så mange år, så kan dette utløse nye problemer når de først kommer ut igjen. Anonymkode: 32e56...f66 2
Flintis Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Hva om vi bare gjør rusmiddelbruk lovlig og hjelper de som er rusmisbrukere? 2 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skal vi ta pengene fra skole, folketrygd, helse? Anonymkode: 32e56...f66 Hva med pengene som blir spart fordi det blir mindre kriminalitet? Og hva med å kutte i uhjelp og inntak av velferdsmigranter? Anonymkode: 10be5...118
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Du snakker om å sette syke mennesker med et stort avhengighetsproblem i fengsel. Fengsel er dyrt. Et rimeligere alternativ er forebyggende tiltak og flere plasser på avrusningsklinikker. Dette har systematisk blitt nedlagt over flere år, på lik linje med alle kommunale og statlige tiltak for inkludering og psykisk helse. Anonymkode: caff9...21c 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Brunello skrev (3 timer siden): Det vedkommende mener er at man skal følge reglene du nevner og være veldig strenge.,Fengsle alle som åpenbart er narkomane. Det TS åpenbart mener er å ironisere over forbudslinjen. Narkotika har vært ulovlig i lang, lang tid og det har åpenbart ikke fungert så godt som man håpet. Anonymkode: 49232...8fa 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Jeg er ikke særlig begeistret for de der jeg heller. Jeg tenker som så at mye av det er selvforskyldt når de går rundt i en evig offerrolle. Men, jeg tenker også som så at har de først havnet der de har havnet, så spiller det ingen rolle hvordan de havnet der. Det må jo forsøkes å hjelpe de ut av elendigheten likevel. For å svare på spørsmålet ditt, husk på det at i Norge så handler mye om å forebygge og rehabilitere. Ikke om å "straffe". Alle skal være med, vi skal ikke bare fjerne folk som havner utenfor samfunnet. Sannsynligvis er narkotikaen og det miljøet de henger rundt i, straff nok i seg selv, om ikke samfunnet skal straffe de ytterligere. Man må se på helheten av bildet. Og da er det som andre har nevnt, mer fornuftige tiltak å starte med. Da er det nok lurt å se selve forbruket litt mellom fingrene, og la de bruke overskuddet sitt til å overvinne avhengigheten. Men vise at det har konsekvenser om de begynner med annen kriminalitet tilknyttet narkotikaen, som vold, ran, tyveri, trusler osv. Anonymkode: 22984...abc
AnonymBruker Skrevet 22 minutter siden #10 Skrevet 22 minutter siden Narkotika er ulovlig, har alldri vært lovlig. Noe dyrkes og lages i Norge, som hasj og fleinsopp. Sikkert mer som kan lages på laboratoriet også. Hva vet jeg. Men det meste av dop som kommer inn i landet kommer over grensen. Det er gode grensevakter og toller, men de klarer ikke avdekke alt. Anonymkode: 9bab0...031
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå