Gå til innhold

Forbrenningstid for alkohol...

Anbefalte innlegg

Gjest lilletroll
Skrevet

Er det noen som vet forbrenningstiden på alkohol?? Jeg er 178cm høy og veier ca 75kg.......hvis jeg slutter å drikke 0515, når er jeg "kjørbar" igjen da?? Noen som vet, eller vet om et sted hvor jeg kan finne det ut??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer selvfølgelig ann på hvor mye du drakk, men dersom det var mere enn en øl eller to så bør du ikke kjøre før på søndag.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg drakk fem smirnoff ice, en bacardi ettellerannet + bayleys og kaffe.....dette brukte jeg laaaaang tid på å drikke.....begynte vel sånn mellom ti og halv elleve på kvelden en gang.....

Skrevet

Tja...jeg ville ikke ha kjørt før i morgen...eller i alle fall ikke før seeeeint på kvelden (nærmere midnatt). Man gambler ikke med hverken lappen eller livet..

Når det gjelder utregning kan man ikke gjøre det nøyaktig uansett, for to personer med lik kroppsvekt kan forbrenne alkohol veldig forskjellig. Man må ta en alkotest for å være helt sikker.

Er det sånn at du MÅ kjøre noen steder i kveld, sidne du spør?

Gjest lilletroll
Skrevet

Ja lurte litt på om jeg måtte det, ja...til jobb...:)

Skrevet

huffda....kan du ikke ta taxi? Eller er hele turen avlyst kanskje?

Skrevet

I tillegg til høyde og vekt spiller din fysiske form inn, stoffskiftet, din vanlige forbrenning etc.

Uansett har du drukket så skal du ikke kjøre dagen derpå.

Må du ut, så må en taxitur dit du skal, legges til utgiftene for festen.

Jeg har kjørt i uklar tilstand selv, det er ingen unnskkyldning, og jeg er i dag nådeløs mot dagenderpå-kjøring. Og hjem fra fest selvsagt, men det er vel opplagt.

Kan du ikke la være å kjøre dagen derpå, så kan du ikke drikke. Så enklet - men likevel så vanskelig.

Gjest Anonymous
Skrevet
I tillegg til høyde og vekt spiller din fysiske form inn, stoffskiftet, din vanlige forbrenning etc.  

På hvilken måte spiller stoffskifte inn ?

Skrevet

Stoffskifteprosessene, eller metabolisme, kalles summen av alle de kjemiske reaksjonene som kontinuerlig skjer i alle levende celler.

Alkohol metaboliserers i leveren. Stoffskiftet i leveren sørger altså for at alkohol brytes ned i kroppen.

Hastigheten for stoffskiftet bestemmes blant annet av kroppens hormoner, fysisk form, alder, vekt, kjønn, kapasiteten til organet der stoffskiftet tar sted (nedsatt ved leverskader, inntak av medisiner, annet avfall i kroppen leveren må ta seg av samtidig som alkohol).

Det er gjort diverse utregninger på hvor fort alkohol brytes ned i kroppen, men det sikreste er nok å ta, som tidligere nevnt, en alkotest eller la bilen stå, da dette er så individuelt.

Gjest lilletroll
Skrevet

Men er det ingen som vet om et sted der det står hvordan man kan regne ut sånn ca??? Synes i hvertfall det hadde vært greit å ha noe å gå ut i fra jeg da, selv om jeg selvfølgelig ikke skal ta noen sjanser!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

0,1 - 0,15 promille pr time. Varierer fra person til person

Gjest lilletroll
Skrevet

TUSEN TAKK ENGLEPUS!!! Var AKKURAT en sånn jeg tenkte på!! (og jeg vet at den ikke er 100%, men det er greit å ha noe å gå ut i fra:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...