Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei tennene mine. 
Hadde inntil jeg fikk barn noen plastfyllinger her og der, men ikke noe store greier. Gikk sikkert 10 år før det skjedde noe.

Hadde tannregulering i tenårene. Etter jeg fikk barn har jeg hat en rot fylling og mange hull! ..og nok en runde med tannregulering (!) fordi den andre tannlegen hadde strammet for mye, så nå var kjeven min skjev. Fikk trukket fire tenner og hadde regulering på i 2 år. Fordi saken var foreldet skulle jeg selv betale. Etter jeg fikk av reguleringen var jeg på grensa til tannkjøttbetennelse. Har gått til tannlegen hver 3-4 måned for å rense, det ser mye bedre ut  nå. Så det er bra.

Jeg fikk borra to små hull for under et år siden, og i går mista jeg en fylling da jeg tygget på noe hardt. Det gjør kjempe vondt i den tanna nå.

Jeg orker ikke mer tannlege. Jeg blir flau, hvorfor er tennene mine så dårlige?

Jeg bruker den dyreste el-tannbørsten, bruker tanntråd og børster. Børster morgen og kveld, kan også hende jeg pusser en ekstra gang i løpet av dagen. Har en sunt kosthold. Tannlegene har ikke noe å si på tannbørstingen min.

Jeg er på så lei. At jeg igjen skal ringe tannlegen i morgen for å få en tid, dra et stykke inn til tannlegen, grue meg og så betale med flere tusen. Er jeg den eneste?

Anonymkode: db187...afd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Desverre er noen født med dårlige tenner. Desverre er det mange som opplever det du opplever. Fyllinger varer ikke så lenge. 

Samtidig tror jeg bare man må være glad for at man har råd til å fikse det. Ikke mange som har det. Ville og snakket med tannlegen om det. Kanskje det er en eller annen sykdom eller noe som kan dekkes feks 

Anonymkode: 72087...d4a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg orker ikke mer tannlege. Jeg blir flau

#1 er å slutte å bli flau. Finn en bedre tannlege om skammen kommer derfra.
#2 det er mange ting som påvirker tenner, medisner, gener, oppvekst, osv osv. Gjør så godt du kan og spør tannlegen om råd. Råd for å unngå trøbbel. Kanskje det er triks som passer bedre for akkurat dine tenner?

Anonymkode: 2961f...3f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS: Det glemte jeg faktisk å skrive, at jeg bruker medisiner som gjør at jeg sliter med munntørrhet. Prøver å dekke skammen over med at jeg faktisk går til tannlegen og får det fikset… samt jeg gjør alt jeg kan! (Men føler ikke at det hjelper desværre..)

Hører om folk som går til tannlegen hvert 20 år (satt på spissen) og har null hull eller andre problemer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også på medisiner som gir økt sjanse for hull i tennene. Jeg går til kontroll hver 6 mnnd, og har funnet en strålende tannlege. Kan du få resept på munnskyll?

Anonymkode: 2961f...3f8

AnonymBruker
Skrevet

Bruk fluor! Både munnskyll og tabletter!

Anonymkode: 42124...e9d

AnonymBruker
Skrevet

TS: Bruker fluor!

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekka d-vitamin lagera dine?

Anonymkode: 5de31...fb8

AnonymBruker
Skrevet

Ingen grunn til å være flau. Tannleger har sett det meste og er bare glade for å hjelpe. Tror denne "skammen" en del føler gjør at mange drøyer for lenge med å gå - man bare utsetter og utsetter. Slik hadde jeg det i mange år. Nå synes jeg nesten det er hyggelig å gå til tannlegen. En skal være glad man har råd til behandling. Og ikke minst: Man skal være glad for at vi lever nå og ikke for 100 år siden. Tenk på hvilke lidelser folk måtte gå gjennom den gang - stort sett uten noen som helst form for skikkelig bedøving. 

Anonymkode: de1a0...cbe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS: Det glemte jeg faktisk å skrive, at jeg bruker medisiner som gjør at jeg sliter med munntørrhet. Prøver å dekke skammen over med at jeg faktisk går til tannlegen og får det fikset… samt jeg gjør alt jeg kan! (Men føler ikke at det hjelper desværre..)

Hører om folk som går til tannlegen hvert 20 år (satt på spissen) og har null hull eller andre problemer.

Dersom en tannlege/ lege gir deg diagnose munntørrhet får du dekket mye av helfo. Så da må medisinbruken ha vært eller vil bli langvarig. Da vil behandlingen muligens skje hos en offentlig tannlege dersom tannlegen din ikke er helfo tannlege. Men hør med tannlegen din. Hjelper ikke på tennene, men økonomien  😊

Anonymkode: bf072...ab1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør få tannlegen til å vurdere om du har hyposalivasjon, nedsatt spyttproduksjom. Det gir en ganske god andel Helfo-refusjon på tannbehandling. Har ikke noe å si at det kommer av medisiner. 

Anonymkode: 1824e...857

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene. Jeg har enormt mye problemer med tennene, samme hadde min mor, og min søster har det også. Jeg er faktisk der at jeg vurderer å trekke alt, for tennene er så dårlige at kroner vil ikke holde lenge heller. Det er virkelig noe dritt, og det å være flau, om du er flau for tannlegen, er faktisk det minste problemet, tannleger har sett alt.

Anonymkode: 2e7b3...614

AnonymBruker
Skrevet

TS: Tusen takk alle sammen, der var godt å lese. Spent på hva tannlegen sier i morgen, og om jeg i det hele tatt får tid i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk bygdetannleger, dra til siviliserte steder og fikse tennene 

Anonymkode: 8c517...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp Duraphat tannkrem på apoteket (nå er den blitt reseptfri) Den har ekstra mye fluor og hjelper! 

Gjerne kjøp sugetabeletter (også på apotek) for å øke spyttproduksjonen, evt sånne "geleputer" man fester på innsiden av kinnet for å skap fukt i munnen. Husker ikke hva de heter, spør på apoteket 🙂

Anonymkode: 8e5fb...ae2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjøp Duraphat tannkrem på apoteket (nå er den blitt reseptfri) Den har ekstra mye fluor og hjelper! 

Gjerne kjøp sugetabeletter (også på apotek) for å øke spyttproduksjonen, evt sånne "geleputer" man fester på innsiden av kinnet for å skap fukt i munnen. Husker ikke hva de heter, spør på apoteket 🙂

Anonymkode: 8e5fb...ae2

Har kjøpt Duraphat. Bor i utlandet hvor det er vann med veldig mye kalk og flour, så egentlig anbefaler de ikke fluor fordi man kan få for mye..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...