Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier ikke ha med interresser og hobbyer i min CV. 

Jeg er kvinne på 50 og har hatt noen seriøse jobber. 

Snakket med karriereveileder, som mente jeg skulle sette noe om det i CV'n. Jeg tenker det er litt på siden av saken hva jeg bruker min fritid til. 

Jeg er ikke kjempe glad i trening, men trener nie for helsens skyld. Jeg strikker og hekler, spiller dataspill og dyrker tomater. 

Dataspill er noe som jeg er ganske glad i det tar meg vekk fra hverdagens kjas og mas. Men regner med at det er bare rart og negativt om jeg sier noe om det. 

Mener dere det er viktig å legge sånne ting i en CV?

Anonymkode: 9bd96...ae5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig schmiktig. Det kommer litt an på hobbyen og jobben. Jeg tenker det er en mulighet til å fortelle noe om deg som person. Samtidig kan det både være hinder og fordel i jobbsammenheng. Jeg ville plukket hobbyer eller interesser som er relevante for jobber jeg søker på, eller som sier noe om meg som person som er relevant i jobben jeg søker på.
Det kommer også an på hvordan du tenker og forteller om hobbyene dine, f.eks:

• dyrke tomater: kan bety at du er tålmodig, ok med å gjøre en innsats uten å umiddelbart bli belønnet.
  • strikking og hekling, kan bety at du er kreativ, og kan følge instruksjoner.
  • dataspill kan si noe om at du er komfortabel med ny teknologi, reaksjonsevne, eller konsentrasjon (kommer litt an på type spill).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser en god del CV-er gjennom et år og de fleste har det ikke. De som har det, skriver alltid noe intetsigende og ikke-kontroversielt, som "Trening, friluftsliv og strikking", så det gir oss uansett ingenting.

Ville droppet det - men om du skal ha det, ville jeg tatt med gaming. :) Synes det bare er kult, og interessant, at du gamer.

Anonymkode: 92a1e...028

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg leser en god del CV-er gjennom et år og de fleste har det ikke. De som har det, skriver alltid noe intetsigende og ikke-kontroversielt, som "Trening, friluftsliv og strikking", så det gir oss uansett ingenting.

Ville droppet det - men om du skal ha det, ville jeg tatt med gaming. :) Synes det bare er kult, og interessant, at du gamer.

Så gøy. Er så redd for at gaming er negativt ladet. Men jeg har likt gaming siden jeg var 9 år gammel. I dag spiller jeg det kidsa i dag spiller. Ikke fremmed for black ops og warzone. Er jo utradisjonelt at en kvinne så gammel liker slikt, men det er min avkobling. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt søskenbarn sier at du gjerne kan nevne fritidsinteresser, men ikke mer enn 2-3. Hen sier at dersom det er listet opp en haug med interesser og aktiviteter begynner hen å lure på om søkeren faktisk har tid til å jobbe. Tipset jeg fikk var å velge strikking eller legobygging (kan følge arbeidsinstruks), og ta med hvilket nivå jeg er på i karate (målbevisst). 

Anonymkode: d0b5e...158

Skrevet

Jeg leser mye cver. Jeg setter pris på to setninger nederst om noe som betyr noe for kandidaten. Om du gamer ville jeg tatt med en setning om det, feks "Når jeg skal lade batteriene bruker jeg noen timer på PCen. Jeg har spilt mye ulike spill oppigjennom og det siste året har det gått mest i BlackOps. Jeg setter særlig pris på at det er så strategisk gameplay".  For eksempel. Nydelig icebreaker i et intervju, og man skiller seg litt ut i cv bunken. Trekk frem egenskapen du utvikler med den hobbyen!

• Liker 1
Skrevet

Ta med fritidsinteresser kun hvis det er relevant for jobben. Ingen er interessert i å vite at du liker strikking og dataspill.

Det er en jobb du skal ha, ikke en Tinder-date.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke se hvordan det passer seg på en CV. Jeg har selv hobby som ligger veldig tett koblet mot hva jeg jobber med og har utdanning i, men jeg har såvidt nevnt det i søknad, ikke CV.

Anonymkode: 4da39...815

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (21 timer siden):

Jeg leser mye cver. Jeg setter pris på to setninger nederst om noe som betyr noe for kandidaten. Om du gamer ville jeg tatt med en setning om det, feks "Når jeg skal lade batteriene bruker jeg noen timer på PCen. Jeg har spilt mye ulike spill oppigjennom og det siste året har det gått mest i BlackOps. Jeg setter særlig pris på at det er så strategisk gameplay".  For eksempel. Nydelig icebreaker i et intervju, og man skiller seg litt ut i cv bunken. Trekk frem egenskapen du utvikler med den hobbyen!

Jeg er helt uenig i dette og har aldri sett noe slikt i en CV noensinne. Kun en kort oppramsing, aldri flere setninger. Det er overhodet ikke relevant for oss om kandidaten er interessert i strategisk gameplay og det hjelper ikke kandidaten med å skille seg ut i bunken. Vi skanner CV-er raskt og ser egentlig kun på erfaring og utdanning + ev. verv (for de yngre). Kanskje dere får færre søkere enn oss, men vi får ofte 100-300 søkere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 18.00):

Jeg pleier ikke ha med interresser og hobbyer i min CV. 

Jeg er kvinne på 50 og har hatt noen seriøse jobber. 

Snakket med karriereveileder, som mente jeg skulle sette noe om det i CV'n. Jeg tenker det er litt på siden av saken hva jeg bruker min fritid til. 

Jeg er ikke kjempe glad i trening, men trener nie for helsens skyld. Jeg strikker og hekler, spiller dataspill og dyrker tomater. 

Dataspill er noe som jeg er ganske glad i det tar meg vekk fra hverdagens kjas og mas. Men regner med at det er bare rart og negativt om jeg sier noe om det. 

Mener dere det er viktig å legge sånne ting i en CV?

Er du mer opptatt av hva folk på KG mener om det, enn en karriereveileder? Javel…

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (31 minutter siden):

Er du mer opptatt av hva folk på KG mener om det, enn en karriereveileder? Javel…

Det er dessverre stor forskjell i hvor dyktige karriereveiledere er. Og det er ikke karriereveiledere som ansetter.

Skrevet

Om det er relevant for stillingen er det jo fint å få med på CV'en.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helt uenig i dette og har aldri sett noe slikt i en CV noensinne. Kun en kort oppramsing, aldri flere setninger. Det er overhodet ikke relevant for oss om kandidaten er interessert i strategisk gameplay og det hjelper ikke kandidaten med å skille seg ut i bunken. Vi skanner CV-er raskt og ser egentlig kun på erfaring og utdanning + ev. verv (for de yngre). Kanskje dere får færre søkere enn oss, men vi får ofte 100-300 søkere.

Eller ulike bransjer? Jeg har som sagt to-tre linjer nederst selv. Jeg har  fått tilbud om alle jobber jeg har søkt på, så det er iallefall positivt for min del å ha icebreakeren på plass når jeg skal småprate fra resepsjonen inn til møterommet 😉

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (På 25.8.2025 den 6.27):

Ta med fritidsinteresser kun hvis det er relevant for jobben. Ingen er interessert i å vite at du liker strikking og dataspill.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er overhodet ikke relevant for oss om kandidaten er interessert i strategisk gameplay og det hjelper ikke kandidaten med å skille seg ut i bunken.

Det varierer selvsagt med bransje, men hos oss er det noe vi er veldig interessert i å vite. Vi liker kandidater som er gode på videospill, særlig strategiske og spill med samhandling og samarbeid. Vi ser at folk som er gode på dette oftere gjør det bedre på jobb (ikke IT, men en bransje som er avhengig av spesialisert teknologi og arbeidstakere som har god oversikt og kan multitaske). 

Anonymkode: f2ab4...18e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på CV. Har noe tekniske hobbyer som jo er positivt for ingeniør stillingene jeg har og søker siden det viser at jeg er teknisk interessert først og fremst, og ikke bare har tatt en teknisk utdannelse for å få noe inntekt. Skriver også om noen sports aktivitets hobbyer jeg har siden det viser at jeg har driv, og ikke er arbeidsnarkoman som vil bli utbrennt etter hvert.

Anonymkode: cda7c...78d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det kort med på CV, og skriver gjerne en setning eller tre om dem i søknader. Da skriver jeg ikke opp standard ting som «trene, være ute i naturen, være med venner» men litt mer spesifikke hobbyer som lego eller brettspill. Jeg er nerd og søker typiske nerdete jobber, så det gir gjerne et felles knutepunkt som kan snakkes om på intervju. Mannen min har et pyrokurs på CVn, det er vel 15 år siden det kurset, men på samtlige intervjuer han har vært på har det blitt tatt opp 🤭 

Anonymkode: 44267...b4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...