AnonymBruker Skrevet 24. august #1 Skrevet 24. august Du som ikke har følt at livet har vært så greit (i stor eller noe mindre grad), hvilke grep har du tatt som har fått livet snudd om til det betydelig bedre? Kanskje spesielt til dere der én faktor har vært det utløsende. Flere små grep eller store, alt som har hjulpet deg tas imot med takk ❤️ Anonymkode: 98d50...1cf
AnonymBruker Skrevet 24. august #2 Skrevet 24. august Å velge aktivt, styre livet mitt selv. Ofte tror vi at vi gjør det, men ofte er det lett å havne på en autopilot hvor en gjør ting av gammel vane og bare blir gående og trakke. Spørre seg selv, hva vil jeg i dag? Hva kan jeg i dag, hva skal jeg ha til middag i dag kunne det vært artig å prøve å lage noe jeg ikke har laget før? Osv osv. Når kjøpte du nye truser sist eller klær fordi det var det du ville gå med kontra måtte bare ha noe nytt feks? Små valg blir større. Anonymkode: 2de36...10f 5
AnonymBruker Skrevet 24. august #3 Skrevet 24. august Meditasjon og tid i naturen. Helt uerstattelig. Anonymkode: 48d9c...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #4 Skrevet 24. august Snudd hver stein i mitt indre og følt alle følelsene som satt fast i meg etter en traumatisk barndom. For meg var eneste veien jeg kunne gå, gjennom. Anonymkode: 13b0d...284 1
Ava+, Skrevet 24. august #5 Skrevet 24. august - Kvittet meg med folk som ikke gjorde meg godt. - Overnatting alene i naturen (skapte mestringsfølelse, satte ting i perspektiv osv) - Styrketrening 4 dager i uken. - Omga meg med folk som heiet på meg. 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #6 Skrevet 24. august Sunn mat, nok søvn, litt trening, skrive ned alt det vonde, prioritere det som er bra for meg og min familie, sluttet med overtid og kveldsarbeid (work-life balance) Anonymkode: c9623...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #7 Skrevet 24. august Bedre kosthold, bo naturnært. Anonymkode: b783b...6fb
AnonymBruker Skrevet 24. august #8 Skrevet 24. august Sunne metoder for utløp av følelser (kreativitet og trening) Fokus på sunt kosthold, junk food og sukker er kraftig ødeleggende for min mentale helse har jeg lagt merke til Å leve så autentisk som mulig. Være sårbar og åpen mot dem rundt meg, og å bli flinkere og tydeligere for sunne grenser for meg selv. Dette var vanskelig for meg, men det gir stor mestringsfølelse når det er overstått. Fokusere på kvalitetssøvn. Ikke bruke mobilen i sengen, og å unngå skjerm siste time før søvn, pluss første timen etter jeg våkner. Dette er vanskelig å opprettholde regelmessig, men jeg ser en enorm forskjell i min mentale helse når jeg klarer det! Nervous system regulation - gjør minst én øvelse morgen og kveld. Noen tar så lite som ett minutt. Søk opp og prøv ut mange ulike, og finn et par stykker som du lett kan gjøre hvor som helst. Det hjelper meg veldig og gjør det gjerne i arbeidsdagen også, hvis jeg føler meg overveldet. Anonymkode: acfda...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #9 Skrevet 24. august Jeg forsøkte alt unntatt elektrosjokk. Ketamin ble løsningen. Dyrt men helt utrolig effektivt. Anonymkode: 2b22e...c94 4
AnonymBruker Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august Ketaminassistert terapi - soleklart! Gjorde alt «riktig» før, eller prøvde iallfall, men det monnet aldri lenge om gangen. Tok seks behandlinger med ketamin i fjor høst, og det har hjulpet tusen ganger mer enn årevis med terapi, traumebehandling, antidepressiva, yoga, meditasjon, trening osv. Jeg sier ikke at alle de andre tiltakene har vært forgjeves, men der de bare hjalp meg med å holde hodet over vannet har ketaminen virkelig gått dypt inn i nervesystemet og hjulpet meg med å jobbe med rotårsakene til problemene mine. Nå er jeg mindre nedfor, mindre nervøs, tryggere i meg selv, sover bedre, mer glad, mer kreativ, har større toleransevindu osv. All denne endringen har kommet gradvis i løpet av det siste året etter behandlingen. Det er som om ketaminen har vært en nøkkel og åpnet meg opp, sånn at alle de andre verktøyene (som mindfullness, natur, trening osv) faktisk har hatt en reell effekt på meg i motsetning til før. Det har nok også hjulpet at jeg har vært sykemeldt. For meg var jobben en stor stressor, og jeg trengte rom til å faktisk roe ned nervesystemet og bli kjent med kroppens signaler. For det å jobbe seg ut av traumer, fastlåste tankemønstre, følelser og handlingsmønstre er en seig, krevende og tidvis smertefull jobb - selv med ketaminbehandling på laget. Jeg har (eller hadde) kompleks PTSD. Anonymkode: bba92...c21 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #11 Skrevet 25. august Jeg var litt på randen fra før, og så var et vondt forhold - som egentlig bare var et langt brudd på slutten - utløsende. Så for meg var det selvsagt å kutte kontakten der en viktig del av det. Jeg begynte ikke å bli bedre før han var helt ute av livet mitt for godt. Ellers så tenkte jeg at jeg må gjøre mer av det som gjør at jeg føler meg bra, og mindre av det som gjør at jeg ikke føler meg bra. Jeg selvmedisinerte med alkohol, men det er jo selvsagt noe som egentlig bare gjør en mer deprimert. Så kuttet veldig ned på det, drikker i sosiale lag, men drukner ikke sorgene i flasken hjemme på sofaen lengre. Så er det det kjedelige svaret med trening da, men herregud så det hjelper på det mentale. Jeg blir jo nesten automatisk fornøyd bare av en økt. Likevel sliter jeg med å holde rutinene da 😂 Nå har jeg ikke trent på en måned og begynner faktisk å føle meg litt dritt og, så nå minnet jeg meg selv på at det er på tide å komme inn i rutinen igjen. Være ute i sol og frisk luft, og ha menneskelig kontakt, er også viktig for meg. Og å gjøre noe for andre, det gjør en glad. Prosjekter som gir mestringsfølelse. Håndverk, oppussing, at man lager noe selv, eller lærer noe nytt, gjør noe nytt. Anonymkode: 04730...7d7 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #12 Skrevet 25. august Ikke vært langvarig deprimert, men gikk rundt og hadde det ikke greit i det hele tatt. Det jeg gjorde var å bare ta tak i vaner. Spise mat som er laget av ekte mat. Trene tre ganger per uke. Ikke tenke - bare gjøre. Treningsklær legges klart på kvelden, og når jeg står opp er det rett i treningsklærne. Jeg trener ikke på treningssenter, men trener live med en dame på nett. Tre faste dager - ellers hadde det ikke blitt gjennomført. Nå gjøres det med glede, men det var ikke mye glede å spore de første mnd.. men jeg merket at jeg stadig fikk det bedre med meg selv. Det tredje jeg gjorde var å gå en liten tur hver eneste kveld. Uansett vær. Anonymkode: 8f637...786 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #13 Skrevet 25. august Jeg har hatt det vanskelig med meg selv tidligere i livet. Fikk hjelp av psykolog til å finne ut hva som er viktig for meg, og forsøke å leve mer i tråd med verdiene mine. Det gjorde at jeg ble snillere med med andre, men også meg selv. Psykologen min snakket mye om å leve autentisk, og det tror jeg absolutt er en vei ut av depresjon og mistrivsel for mange mennesker, uansett diagnose eller hva man strever med. Anonymkode: 5d49c...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #14 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg trener ikke på treningssenter, men trener live med en dame på nett. Tre faste dager - ellers hadde det ikke blitt gjennomført. . Anonymkode: 8f637...786 Kan jeg spørre hvor/hvem du følger for denne treningen? Har sett etter noe slikt, som kan funke. Anonymkode: 5d49c...fb3
AnonymBruker Skrevet 25. august #15 Skrevet 25. august Behandling og anerkjennelse for hva jeg hadde mistet - en brutt etterlengtet utdannelse pga mange år med barndomstraume som et stygt overfall tilslutt gjorde uoverkommelig. Det tok likevel to år og et reelt selvmordsforsøk som jeg såvidt overlevde før jeg virkelig fikk hjelp og ble hørt. Er dessverre sett på som enormt ressurssterk og første behandler mente jeg ikke hadde noe problem. etter innleggelse ble jeg diagnoser med ptsd og borderline. Jeg gikk tre år i terapi. Jeg har gradvis lært grensesetting, kuttet de fleste i livet mitt og fått nye og gode relasjoner , som virkelig har helbredet meg. trening, ro og å akseptere meg selv. Slutte å streve etter hva jeg antar andre mener men bare «være» . jeg var også heldig med enormt omsorgsfull partner gjennom mye. hund, tur og mye avslapping. Om jeg har for masse på meg så får jeg tilbakefall emosjonelt og klarer ikke regulere. Anonymkode: 16708...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #16 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kan jeg spørre hvor/hvem du følger for denne treningen? Har sett etter noe slikt, som kan funke. Anonymkode: 5d49c...fb3 Victoria Goller heter hun. du kan søke henne opp på snap. Også har hun en hjemme side https://victoriagoller.mykajabi.com Hun kan kanskje virke polert og som om hun ikke har et problem i verden, men hun har vært veldig deprimert og overvektig, og det var dette som hjalp henne. Anonymkode: 8f637...786
AnonymBruker Skrevet 25. august #17 Skrevet 25. august Jeg har brukt tid på å kartlegge hva jeg faktisk trenger, og hva som faktisk gir meg glede. Ikke bare følge "generelle råd" blindt, eller gjøre ting som "alle andre" synes er kjekt. Jeg har kjent etter om JEG personlig faktisk får det bedre av det. Jeg har så gått inn for å skape tid og mulighet til å gjøre ting som gjør at jeg får det bedre. Jeg har full jobb og småbarn og hus og heim, og jeg kan ikke passivt vente på at en anledning skal dukke opp. Jeg må aktivt se hvordan jeg kan legge opp hverdagen for å få tid, og planlegge tiden, og prioritere det. Det som gjør at jeg har det bra, er trening, yoga, sying, og lesing. Dette er de viktigste tingene - det er mye annet jeg også har lyst til. Men disse fire tingene jobber jeg aktivt for å få gjort nok av. Jeg spiser også sunt, og passer på å legge meg i skapelig tid. Sunt kosthold og nok søvn (sånn ca... med småbarn har man ikke full kontroll over egen søvn..) er veldig viktig. Anonymkode: 8befa...098
AnonymBruker Skrevet 25. august #18 Skrevet 25. august Fast jobb og stabil økonomi, først og fremst. Og bli eldre (gratis). Finne gode mennesker. Bryte gamle psykologiske mønstre med meditasjon og bevisstgjøring av følelser FØR de tar av i forsvarsmekanismer, stress, bekymringer etc. alene og i sosiale relasjoner. Etter god tid har det også blitt naturlig å bruke disse i hverdagslige situasjoner. Anonymkode: a157a...96f
AnonymBruker Skrevet 25. august #19 Skrevet 25. august Bytte jobb til en som gir meg mer enn den tar. Har tidligere hatt jobber som både i antall timer og i belastning tok helt over livet mitt. Nå har jeg en jobb som er like tidkrevende og like krevende, men mye mer interessant og givende! En dag på jobb gir meg energi og bygger meg opp Et fast, stabilt forhold med min livspartner, som også er min trygge havn. Anonymkode: 96407...31e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå