Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er to arvinger, og den ene arvingen er redd for at vil bli feil verdi dersom den ene skal kjøpe ut den andre, kan den ene arvingen forlange at huset blir lagt ut på det åpne markedet? 

Anonymkode: 5d812...233

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal vel ha takstmann? Da blir alt i huset nøye gjennomgått og dere får teknisk rapport også.

Anonymkode: 52b9f...0d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, alle arvinger kan kreve alle eiendeler solgt. 

Kreves særlige grunner for unntak. 

Anonymkode: 14932...683

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere skal vel ha takstmann? Da blir alt i huset nøye gjennomgått og dere får teknisk rapport også.

Poenget er at min søster vil komme til å kreve å bruke takstmenn/meglere hun kjenner… 

jeg kjenner ingen i den bransjen.

Skrevet

i teorien ja, om dere ikke blir enige, men det er en prosess og potensielt en runde i retten så dette vil jo ikke vær gunstig for noen.

Kan dere ikke hente inn prisoverslag fra takstmann/meglere. gjerne flere for å sammenligne.

• Liker 1
Skrevet

Poenget er at min søster vil komme til å kreve å bruke takstmenn/meglere hun kjenner… 

Ikke smart, krev nøytral takstmann, er ikke opp til henne alene og bestemme.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men da nekter du henne å bruke takstmann eller megler hun har bånd til. 
Det gjør ikke noe at du ikke kjenner noen i bransjen, dere skal uansett ikke bruke noen du kjenner. 

Anonymkode: 4060b...c85

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare kontakt en eiendomsmegler bestill takst du også.

Anonymkode: b3518...84e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takstmenn setter ikke markedsverdi på boliger, det er ganske stor forskjell på markedsverdi og teknisk verdi. Eiendoms meglere er de som sier en verdi utifra hva de mener markedet er villig til å gi for en bolig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dersom det er to arvinger, og den ene arvingen er redd for at vil bli feil verdi dersom den ene skal kjøpe ut den andre, kan den ene arvingen forlange at huset blir lagt ut på det åpne markedet? 

Evt snitt av verdi tatt av to-tre takstmenn.

Ja kan forlange at bolig  blir lagt ut på markedet, deretter kan vedkommende kjøpe bolig til høyeste bud.

Anonymkode: 18fc2...53e

AnonymBruker
Skrevet

Bli enige om å legge huset ut for salg, slik at den som ønsker å kjøpe huset da må by på det. Evt dersom dere ikke blir enige så gå rettens vei. Da vil retten bestemme at huset skal legges ut for salg... vet mange tilfeller det har skjedd. Både i forbindelse med arv og samlivsbrudd. 

Anonymkode: dd3a8...e76

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Din søster kan skaffe en megler, du kan skaffe to andre.

Så kan dere ta utgangspunkt i snittet av de tre forskjellige prisene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bli enige om å legge huset ut for salg, slik at den som ønsker å kjøpe huset da må by på det. Evt dersom dere ikke blir enige så gå rettens vei. Da vil retten bestemme at huset skal legges ut for salg... vet mange tilfeller det har skjedd. Både i forbindelse med arv og samlivsbrudd. 

Anonymkode: dd3a8...e76

Man kan tre inn i det høyeste budet som blir gitt, men man bør unngå å by. 
Ellers blir det fort advokatmat i ettertid.

Skrevet

Fikk du ikke nok svar sist?

Be om takst fra to-tre og ta snittet. Blir dere ikke enige da så må boligen ut på det åpne markedet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Be om takst fra to-tre og ta snittet. Blir dere ikke enige da så må boligen ut på det åpne markedet.

Dette er lurest. 

Anonymkode: eaf1c...cb4

Skrevet

Vi har i vår avtale at hvis vi skal skilles så skal vi få 3 prisvurderinger på huset og ta gjennomsnitt av disse. Dette var det vår advokat som foreslo og sa var normalt å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du trenger ikke kjenne noen. Ha inn 3 verdivurderinger. Det blir jo veldig søkt dersom din søsters megler har en veldig høy eller lav pris som er veldig annerledes enn de 2 andre. Løsningen kan være å ta gjennomsnittet av hva de 3 meglerne priser boligen til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (30 minutter siden):

Sist? Hva snakker du om? Jeg har aldri opprettet noen tråd om dette tidligere…

Skrevet

Sist? Hva snakker du om? Jeg har aldri opprettet noen tråd om dette tidligere…

Da har søsteren din gjort det.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

Da har søsteren din gjort det.

Neppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...