AnonymBruker Skrevet 28. august #21 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 17.23): Men garantien man etter loven har, er jo ikke til noen nytte hvis ansvarlig byggherrefirma er oppløst og ikke eksisterer lenger. Hvem går man til da? Underleverandørene er vel hyret inn av byggherren, som står med det endelige ansvaret? Jeg trodde i alle fall det. Eller kan et lite underleverandørfirma stilles til ansvar? -ts Anonymkode: 9299e...b52 Dette opplevde vi: du står uten rettigheter. Ingen kan eller vil hjelpe deg, alle viser til byggherren og konkursboet. Anbefales IKKE Anonymkode: accdf...95b
AnonymBruker Skrevet 28. august #22 Skrevet 28. august Snublefot62 skrev (5 timer siden): Eller kanskje han ikke fikk kjøpe eierskifteforsikring? Oi? Kan man rett og slett bli nektet det? På hvilket grunnlag kan man egentlig bli nektet en eierskifteforsikring? -ts Anonymkode: 9299e...b52
AnonymBruker Skrevet 28. august #23 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette opplevde vi: du står uten rettigheter. Ingen kan eller vil hjelpe deg, alle viser til byggherren og konkursboet. Anbefales IKKE Anonymkode: accdf...95b Jeg kunne ikke se at det var konkurs, det sto at det var meldt oppløst. Det er jo like ille egentlig, for man har uansett ingen å gå til om det dukker opp noen svært kostbare feil og mangler på huset. Men jeg blir litt forvirret fordi andre her i tråden mener man kan gå direkte til underleverandørene med slike klager og krav? -ts Anonymkode: 9299e...b52
Snublefot62 Skrevet 28. august #24 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oi? Kan man rett og slett bli nektet det? På hvilket grunnlag kan man egentlig bli nektet en eierskifteforsikring? -ts Anonymkode: 9299e...b52 Det er ikke obligatorisk så man kan velge å kjøpe det eller ikke, og man kan bli nektet eller akseptert. Jeg kan se for meg flere grunner til at forsikringsselskapene ikke vil forsikre boligen. For eks uklare ansvarsforhold, åpenbar risiko osv. Ingenting positivt for kjøper.
AnonymBruker Skrevet 28. august #25 Skrevet 28. august Morten1 skrev (På 25.8.2025 den 21.14): Jeg jobber i bransjen, det er ingen krav om at ett entreprenør selskap skal ha hoved ansvar. Man har følgende: Ansvarlig søker (byggesøknad) Ansvarlig tømrer Ansvarlig rørlegger Ansvarlig murer Etc. Alle har ansvar for sitt område, byggherren(bolig eier) sitter på samsvarserklæringene fra hvert selskap som har vært involvert. Har ikke byggherre samsvarserklæringer eller noen form for fakturaer som viser hva som er gjort, kan man anta at det enten er vennetjenester, gjort selv eller kanskje sort arbeid Men en entreprenør kan ha underleverandører. Vi har problemer med et tilbygg nå. Glassmester er koordinert via arkitekt. Så arkitekt er vårt kontaktpunkt, og stiller krav videre. Jeg husker ikke hva glassmester heter en gang... Anonymkode: 98f6a...458
AnonymBruker Skrevet 28. august #26 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kunne ikke se at det var konkurs, det sto at det var meldt oppløst. Det er jo like ille egentlig, for man har uansett ingen å gå til om det dukker opp noen svært kostbare feil og mangler på huset. Men jeg blir litt forvirret fordi andre her i tråden mener man kan gå direkte til underleverandørene med slike klager og krav? -ts Anonymkode: 9299e...b52 Jeg opplevde at IKEA kjøkkenet mitt var to helt forskjellige nyanser, samme fronter bare forskjellige farger. Da jeg kontaktet IKEA ville de ikke høre saken engang da det var kun byggherren som skulle kontaktes og ordne opp, HAN kunne kontakte IKEA, men jeg kunne altså ikke. Tok meg noen år (!!) men jeg fikk tilslutt nye fronter. Mangler og feil skal rettes til byggherren, underleverandører, snekkere, elektrikere, rørleggere: de har en kontrakt med HAN ikke deg. Dessverre med mindre de vil vise deg velvilje så er det en veldig langdryg prosess som oftest har lønt seg for meg å ta på egen kappe. Snart må jeg skifte alle vinduer (disse ble kjøpt i Polen og er absolutt ikke beregnet for norske værforhold). Jeg måtte bytte ut ytterdøren, ta av listverk og kledning for å montere musebånd, snart må jeg skifte innerdører da alt er skjevt og dørene kan ikke lengre lukkes osv osv osv.. listen er lang og blir stadig lengre. Flyttet inn i 2010 da huset var helt nytt. Anonymkode: accdf...95b
Morten1 Skrevet 28. august #27 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Men en entreprenør kan ha underleverandører. Vi har problemer med et tilbygg nå. Glassmester er koordinert via arkitekt. Så arkitekt er vårt kontaktpunkt, og stiller krav videre. Jeg husker ikke hva glassmester heter en gang... Anonymkode: 98f6a...458 Ja entreprenører flest bruker underleverandører, men det er ingen krav om at en entreprenør er ansvarlig. Ett tømrerfirma er ikke ett entreprenør firma, selvom noen kaller seg det. Normalt sett er det byggmester firmaer som påtar seg ansvaret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå