Gå til innhold

Stod sex på agendaen når du flyttet saman med parteneren ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Møttes når vi var henholdsvis 15 og 20 år første gang og flyttet ikkje saman før hun var fylt 17 år ettersom det ikkje var aksept  for  å bo saman før en ble gift. Sex stod aldri på agenden, og var aldri eit tema når vi flyttet saman.  La vel  mer vekt på andre verdier hos partneren. som at hun  var snill, ærlig, omsorgsfull.  Tok det  vel for gitt og en selvfølge  at det sexen var noe som etterhvert ville gå seg til selv om hun aldri tok initiativet til sexen. Ettersom hun var under den seksulle lavalder når vi møttes avstod vi fra sex helt til vi bestemte oss for å flytte saman, og når vi  giftet oss  var jenta gravid i 3 månad.  På den tiden var det  dessuten  var uakseptabelt å løpe fra sitt ansvars når ein hadde pult jenta gravid. 

Første årene hadde vi regelmessig sex, men har alltid måtte ta initiativet til sexen, og sjelden blitt avvist. Har lagd vekt på at det ikkje skal handle om pliktsex, men begge skal ha utbytte av sexen.  Damas manglende  initiativ til sex har omsider nå ført til at ein har ikkje hatt sex på lang tid, og føler meg konstant kåt. 

Var sex noe som stod på agendaen hos dere når dere flyttet saman, og noe som dere snakket fortruleg saman om ?   

Anonymkode: a046f...35c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med din samboer. Ikke alle damer har samme sexlyst som menn. Alt vi sier her blir synsing. Snakk med samboer så ordner det seg.

Anonymkode: 065e2...8c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

noe som dere snakket fortruleg saman om ?   

ja. Sjølvsagt 

Anonymkode: 6ad09...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må snakke med din samboer. Ikke alle damer har samme sexlyst som menn. Alt vi sier her blir synsing. Snakk med samboer så ordner det seg.

Anonymkode: 065e2...8c9

Til orientering :   Ikkje samboer, men ektefelle (gift)

Når ein ein etterhvert sette problemet på dagsorden fekk ein følgende tilbakemelding: "ein skal ikkje prøve å forandre på noen" 

Nei, har aldri  ikkje prøve å forandre på noen for vet av erfaring det kan ofte vera nytteløst.  I dei aller fleste livslange ekteskap så handler det om å tilpassingsevne  overfor hverandre.   Eit ordtak seier at forutsettning for eit livslangt samliv er at "den eine part er ettergivende, snill, tollerans, og goddig".  Par som er like stirrige, og sta begge to ender ofte opp med konflikter.

Eit samliv  kan ein trekke samanligninger med eit hjem og en arbeidsplass.  Sex skal ikkje vera ein forpliktelse, men en inspirasjonskilde til nytelse og glede for begg parter . For meg handler sexen om nærhet, og menn får truleg i større grad en kvinner en slags bekreftelse  igjennom sexen.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Til orientering :   Ikkje samboer, men ektefelle (gift)

Når ein ein etterhvert sette problemet på dagsorden fekk ein følgende tilbakemelding: "ein skal ikkje prøve å forandre på noen" 

Nei, har aldri  ikkje prøve å forandre på noen for vet av erfaring det kan ofte vera nytteløst.  I dei aller fleste livslange ekteskap så handler det om å tilpassingsevne  overfor hverandre.   Eit ordtak seier at forutsettning for eit livslangt samliv er at "den eine part er ettergivende, snill, tollerans, og goddig".  Par som er like stirrige, og sta begge to ender ofte opp med konflikter.

Eit samliv  kan ein trekke samanligninger med eit hjem og en arbeidsplass.  Sex skal ikkje vera ein forpliktelse, men en inspirasjonskilde til nytelse og glede for begg parter . For meg handler sexen om nærhet, og menn får truleg i større grad en kvinner en slags bekreftelse  igjennom sexen.  

Både menn og kvinner er nok like ulike seksuelt sett som ellers. Mennene jeg har hatt forhold til har absolutt ikke vært like angående sex, så at menn får bekreftelse gjennom sex er nok også individuelt, og ikke noe som bare gjelder menn heller. Det gjelder noen menn og noen kvinner, og så er det mye som er ulikt fra person til person. 

En inspirasjonskilde til nytelse og glede er det ikke engang for alle, selv om det generelt burde være det. Mitt inntrykk er ofte at bak en seksuelt frustrert mann ligger det en seksuelt frustrert kvinne. Sex er for mange så personlig og sårbart at god nok kommunikasjon rundt sex til at det blir nytelse og glede av det seksuelle blir for vanskelig. Som kvinne som egentlig ikke har problemer med å snakke om sex har jeg likevel endt opp med slikt, på grunn av at menn ofte er så sårbare angående å få annet enn positive tilbakemeldinger at det blir umulig å fortelle dem hva man trenger av dem. Alt annet enn "Deilig!" og "Fantastisk!" tas fort som kritikk som ikke tåles. På det ryker fort at det blir til glede, nytelse og inspirasjon for kvinner, og istedenfor blir det lett til frustrasjon. Et ork også i verste fall. For kroppen er jo sex meningsløs bruk av energi dersom man ikke skal lage barn, og heller ikke får nytelse, glede og tilfredsstillelse av det. 

For samtlige par der det seksuelle gikk galt av de jeg kjenner er det "Endelig deilig sex!" kvinnen ofte er mest begeistret over etter bruddet. Kvinner er også seksuelle, men virker som mange menn er så opptatt av egen tilfredsstillelse ved det at kvinner mister interesse for det. Med dem. 

Opplevd det selv også. Rause og gode elskere i starten av forholdet, og utover i forholdet var det slik egoisme at min interesse for å ha sex dalte. Det var jo meningsløst for meg og min kropp, og ingen vilje til å gjøre ting bedre (igjen). Bare å bli fryktelig sur og dødelig krenket liksom av tilbakemeldinger om at det de presterte ikke fungerte for meg. Kos, flørt, moro, forspill, nytelse og tilfredsstillelse uteble. Hvorfor da ha sex? Hvordan bli tent overhodet?

Jeg gikk videre da, men terskelen for å gjøre det er ofte høy for kvinner. Spesielt når man har stiftet familie. 

Sex må faktisk være gøy, deilig, herlig, godt og tilfredsstillende for å vedvarende ville ha det. 

Anonymkode: 015c6...7a0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså vi har aldri hatt noe problem eller utfordringer med å snakke åpent om sex.

Det sagt, så snakker vi sjeldent om sex. Er ikke akkurat rasende festlig å snakke om sex. Egentlig ganske kjedelig. Men nå har ingen av oss noen gang vært veldig opptatt av sex da.

Så til spørsmålet ditt. Vi snakket åpent om sex da vi flyttet sammen, men sex sto ikke på agendaen.

Anonymkode: cf7e6...e2d

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "stod på agendaen"? Om vi snakket om det? Husker ikke. Sikkert. Vi hadde jo hatt sex sammwn i flere år dør vi flyttet sammen, så det var ikke noe spesifikt å snakke om bare fordi vi skulle bo sammen.

Skjønner ikke helt hva du vil med denne tråden?

Anonymkode: e56e2...2ef

Skrevet

Nei det sto ikke på agendaen. Og det hadde uansett ikke vært mulig å ha en samtale på det tidspunktet, som ville sagt noe som helst om hvordan framtiden skulle bli, det var vi alt for unge og umodne til. Man forstår sjelden betydningen av hvor mye dette kan svinge gjennom livet når man er ung og forelsket, ei heller vet man hvordan forhold endrer seg og hvordan det påvirker. Eller hvor mye man endrer seg som person. 

Hvilken betydning tenker du en slik samtale på et slikt tidspunkt skulle ha hatt for din situasjon i dag? Det er fryktelig lenge siden det var uakseptabelt å bo sammen uten tanke om giftemål, eller å få barn utenfor ekteskap. Det gjorde da folk i min foreldregenerasjon, og jeg er over 40.

Skrevet

Litt mye fram og tilbake med meldinger, så vet ikke hva som er TS og ikke. 

Sex er vel ofte en god indikator på tenning og jeg tenker vel at det kan være greit å prate om kjærlighetsspråk, tenningsmønstre og hva som skal til for at man kan få det bedre i et forhold. For min egen del, så har jeg vært gift med ei som sleit med å kommunisere om dette, men det hjelpte når vi pratet om slike ting. 
Man klarer ikke å få noen til å forandre seg om de ikke er motivert for det, så du må nok søke litt i motivasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig!

Nå har vi ikke flyttet sammen enda. Men vi har snakket masse om sex, og hatt masse sex. 

Har man ikke sex før man flytter sammen, så kjøper man jo katta i sekken. Folk er forskjellige her, og du trakk lodd. 

En annen ting å notere, er at alt hun kan om sex, har hun jo lært av deg og med deg. Ikke dermed sagt at hun hadde vært en mye kåtere person med en annen "lærer" altså. Men man er ofte to om å skape et mønster. Noen kan miste den seksuelle interessen helt i et forhold, og blomstre i det neste. Manglende interesse på sex kan også noen ganger være et symptom på manglende interesse for partner generelt.

Men det kan bare være hun ikke er så interessert i sex generelt altså - det er mange som ikke er det, eller som er det i noen år og så dabber det av. Det du skriver er vel den vanligste klagen og konflikten av dem alle i langvarige forhold. 

Prøv en sexolog, eller parterapeut kanskje? 

Anonymkode: fc07c...10d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...