AnonymBruker Skrevet 24. august #1 Skrevet 24. august Jeg 45K er sammen med mann på 50. Vi har vært sammen i ca 3 år, men bor ikke sammen. Vi har 1 barn hver, han har jente på 8 og jeg har jente på 16. Denne jenta på 8 er helt avhengig av ipad, og krever å se på denne hvert minutt på dagen. Også ved felles måltider, ved bordet, med lyd på. Jeg kjenner jeg blir helt sliten av å ha den der lyden av bråkete tegnefilmer KONSTANT. Hun skal også helst sitte oppi oss, mellom oss i sofaen, utenom måltider, og ipaden kjører absolutt konstant. Far sier at det er sånn fordi mora har tillatt det hele veien, og hvis han prøvde å begrense bruken mens de var sammen, fikk han beskjed om at han var urimelig og slem (av mor) og at det nå er for sent å snu dette. Det blir et forferdelig drama hver gang han prøver å sette noen grenser på det. Jeg tror han har gitt opp, pluss at han syns det er ubehagelig at det blir så mye drama sånn hjemme hos andre. Mora syns visst ikke dette er noe problem i det hele tatt. De bor et stykke unna oss, så det har noen ganger derfor vært naturlig at de to er hos oss i noen dager av gangen. Vi går ellers godt sammen alle sammen, men akkurat dette med nettbrettet kjenner jeg at jeg sliter litt med å forstå. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det ikke er bare å si rett og slett nei, og ferdig med den saken. I hvert fall til felles måltider rundt et middagsbord. Jeg prøver hardt å ikke legge meg opp i andres oppdragelsesrutiner, men kan jeg, i mitt eget hus, si at "nei, her i dette huset tillater jeg faktisk ikke nettbrett mens vi spiser middag alle sammen?" Selv om far er til stede? Jeg har tatt det opp med ham, såklart, men han sier bare at "det går ikke an å få henne til å legge den vekk" Anonymkode: 98d6c...c82 4 4
AnonymBruker Skrevet 24. august #2 Skrevet 24. august Friskt og ellers normaltfungerende barn? I så fall hage jeg rett og slett ikke orker et forhold med noen som ikke var i stand til å drive enkel oppdragelse av en åtteåring. Anonymkode: f0beb...b6d 20 3
AnonymBruker Skrevet 24. august #3 Skrevet 24. august Oj, den hadde på mystisk vis blitt borte hjemme hos meg i hvert fall. Det hadde jeg aldri godtatt. Anonymkode: 19a7c...b18 12
Marimma Skrevet 24. august #4 Skrevet 24. august Trist at foreldrene ønsker et slikt liv for barnet sitt. Den sosiale kompetansen kommer til å bli elendig. Og ja, det kan du si. 12
AnonymBruker Skrevet 24. august #5 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oj, den hadde på mystisk vis blitt borte hjemme hos meg i hvert fall. Det hadde jeg aldri godtatt. Anonymkode: 19a7c...b18 TS her Hadde du rett og slett bare fjernet den? Det hadde blitt storkrig ut av det men interessant forslag! Tips tas imot med takk! Anonymkode: 98d6c...c82 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #6 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her Hadde du rett og slett bare fjernet den? Det hadde blitt storkrig ut av det men interessant forslag! Tips tas imot med takk! Anonymkode: 98d6c...c82 Jepp. Jeg gjør det med mine padavhengige nevøer og nieser, ipader blir borte i det sekundet de kommer hit og er borte helt til de drar. Jeg gir f i om de er sure. Og i starten var det mye drama, men nå vet de at det er sånn og sier ingenting. De bor ikke her, men er her veldig mye (flere overnattinger i uken). Også leker de! Vi har jo mye tilgjengelig pga egne unger. Så bruker de fantasien da. Anonymkode: 19a7c...b18 11 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #7 Skrevet 24. august Far er lat og tiltaksløs. Gjemmer seg bak ‘hos mor er det lov’ og ‘det er for sent å snu det’. Tull og tøys! Han gidder bare ikke og da blir det slik Anonymkode: 9267c...5fb 8 8
AnonymBruker Skrevet 24. august #8 Skrevet 24. august Hvis dere er hjemme hos deg noen ganger, så kan du ihvertfall ha regler hjemme hos deg Ingen skjerm ved bordet Ingen lyd når skjerm brukes, må bruke høretelefoner osv. Anonymkode: c1edd...84c 9 5
AnonymBruker Skrevet 24. august #9 Skrevet 24. august Hadde startet med å krevd headsett. Så hadde jeg krevd at det ble lagt inn visse begrensninger av far for bruk av denne. Hva slags begrensinger og hvordan de innføres kommer jo ann på barnet, livsstil, livssituasjon osv. Ikke alle fremgangsmåter fungerer for alle. Anonymkode: a7a11...49c 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august TS her: Jeg har etterlyst headset, men far ønsker ikke dette fordi han vil følge litt med på at hun ikke ser på noe hun ikke har lov til å se på, eller har lyden veldig høyt på i headsettet. Jeg kan på en måte forstå dette, men samtidig blir det jo voldsomt slitsomt for oss andre. Far er i utgangspunktet enig med meg i at det bør begrenses, men han virker å tenke at det er "helt umulig" Han diskuterer noe veldig med åtteåringen, og dte virker som om han tenker at hun liksom må "si seg enig" i å stoppe skjermbruken, men dette er ikke noe hun noen gang vil være enig i, så klart. Jeg hadde ikke giddet å kjefte eller diskuterer her, jeg hadde bare tatt skjermen og lagt den vekk. Men nå er det jo ikke min åtteåring, så jeg føler ikke jeg kan bare snappe den ut av hendene hennes Anonymkode: 98d6c...c82 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #11 Skrevet 24. august Så mange dårlige unnskyldninger fra far! Han kan fint sette på barnekontroll på iPaden og sjekke hva hun ser på, og han kan fint sette på støykontroll. Han virker veldig tafatt. Om seks år vil han si "det er bedre at jeg kjøper alkohol til henne, da vet jeg hva hun drikker i alle fall". Anonymkode: 7f59e...a09 6 7
AnonymBruker Skrevet 24. august #12 Skrevet 24. august Jeg hadde ikke greid å tennene på eller respektere en mann som ikke gidder oppdra eget barn og heller velger å begå omsorgssvikt (for det ER omsorgssvikt når man som forelder lar sitt barn utvikle en så sterk skjermavhengighet). Om jeg skulle gitt ham én siste sjanse, så hadde jeg krevd at vi sammen gikk foreldreveiledningskurs OG parterapi. For ikke bare må han forstå alvoret av egen konfliktskyhet og unnlatenhet, men han må lære seg hvordan han skal greie å være forelder og oppdra eget barn, og stå støtt i den grensesettingen som alle (gode) foreldre må sørge for. Og, dere to må så bli enige om grensene, så derfor er det greit at dere parallelt går både kurs og parterapi sammen. (Jeg tenker du bør være med på kurset fordi det da trolig er større sjanse for at han går, samt at han da ikke kan bortforklare til deg det som der sies.) Anonymkode: 4dc61...713 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. august #13 Skrevet 24. august TS her godt å høre at det ikke bare er meg som er urimelig her Jeg kommer til å sette inn litt tiltak, i hvert fall i mitt eget hus, ikke fordi jeg skal oppdra åtteåringen, men fordi jeg bare ikke orker å ha alt det bråket... Anonymkode: 98d6c...c82 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #14 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde ikke greid å tennene på eller respektere en mann som ikke gidder oppdra eget barn og heller velger å begå omsorgssvikt (for det ER omsorgssvikt når man som forelder lar sitt barn utvikle en så sterk skjermavhengighet). Om jeg skulle gitt ham én siste sjanse, så hadde jeg krevd at vi sammen gikk foreldreveiledningskurs OG parterapi. For ikke bare må han forstå alvoret av egen konfliktskyhet og unnlatenhet, men han må lære seg hvordan han skal greie å være forelder og oppdra eget barn, og stå støtt i den grensesettingen som alle (gode) foreldre må sørge for. Og, dere to må så bli enige om grensene, så derfor er det greit at dere parallelt går både kurs og parterapi sammen. (Jeg tenker du bør være med på kurset fordi det da trolig er større sjanse for at han går, samt at han da ikke kan bortforklare til deg det som der sies.) Anonymkode: 4dc61...713 Hva har tenning med barneoppdragelse å gjøre? Anonymkode: ccf46...48e
AnonymBruker Skrevet 24. august #16 Skrevet 24. august De har latt en unge bli avhengig, hva gjør de når stimulibehovet øker, tillater de da gambling på nett og kokain? Anonymkode: 96d23...6b8 8
AnonymBruker Skrevet 24. august #17 Skrevet 24. august Jeg hadde sagt at «hos oss har vi ikke iPad til måltidene» og stått på det. Blir sikkert sure miner i starten men det går over. Anonymkode: 4dc20...01c 5 3
AnonymBruker Skrevet 24. august #18 Skrevet 24. august Stakkars barn som har så evneveik mor og også far Anonymkode: 14c3f...5f4 6 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #19 Skrevet 24. august Det er alltid biologisk mor som har skylden…merkelig! Ts: dette er ikke mors feil. Det far viser deg her, er grunnen til at mor og far er skilt. Manglende evne til stabilitet og rutiner. Anonymkode: 516d7...48b 8 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #20 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her Hadde du rett og slett bare fjernet den? Det hadde blitt storkrig ut av det men interessant forslag! Tips tas imot med takk! Anonymkode: 98d6c...c82 Ved måltider? Ja! Her er det ingen grunn til å skylde på moren! Anonymkode: 36257...06f 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå