AnonymBruker Skrevet 24. august #1 Skrevet 24. august Skal by på leilighet i morgen. Finansieringsbevis er på plass, men i finansieringsbeviset er det presisert at nåværende bolig skal være ferdig tinglyst på min samboer (nå ekssamboer) før overtakelse. Alle papirene er sendt til kartverket, så vi forventer at dette er på plass ila en ukes tid. Overtakelse av ny bolig vil settes to måneder frem i tid. Må jeg opplyse dette til megler? Er første gang jeg byr alene, så er litt rådvill. Anonymkode: 0587a...1ee
AnonymBruker Skrevet 24. august #2 Skrevet 24. august (med andre ord er det ingen reell risiko for selger) Anonymkode: 0587a...1ee
AnonymBruker Skrevet 24. august #3 Skrevet 24. august Hvis det er en forutsetning for å få finansiering, så ville jeg tenkt du må opplyse om det ja, uavhengig av hvor lav risikoen er Anonymkode: 00893...41b 4
what_no2000 Skrevet 24. august #4 Skrevet 24. august (endret) Hvis du gir bud med et forbehold om at "nåværende bolig skal være ferdig tinglyst på min samboer (nå ekssamboer) før overtakelse", så er du ikke bundet av budet ditt og trenger ikke å kjøpe boligen hvis forbeholdet ikke blir løst. Risikoen er derfor hos selger, som kan velge å selge til noen som gir et lavere bud uten forbehold for å unngå risiko. Det kan være vanskelig for selger å vurdere en slik risiko. Hvis du ikke gir et forbehold så er du bundet til budet ditt, og må kjøpe boligen hvis selger aksepterer, og risikoen for at tinglysningen går i orden er dermed din. Endret 24. august av what_no2000
AnonymBruker Skrevet 24. august #5 Skrevet 24. august what_no2000 skrev (1 minutt siden): Hvis du gir bud med et forbehold om at "nåværende bolig skal være ferdig tinglyst på min samboer (nå ekssamboer) før overtakelse", så er du ikke bundet av budet ditt og trenger ikke å kjøpe boligen hvis forbeholdet ikke blir løst. Risikoen er derfor hos selger, som kan velge å selge til noen som gir et lavere bud uten forbehold for å unngå risiko. Hvis du ikke gir et forbehold så er du bundet til budet ditt, og må kjøpe boligen hvis selger aksepterer, og risikoen for at tinglysningen går i orden er dermed din. Takk for grundig svar. Jeg er ikke redd for at dette ikke skal gå i orden. Jeg og samboer er gode venner og har samarbeidet om prosessen. Tinglysningen vil være på plass i god tid før overtakelse ettersom dette allerede er i prosess. Anonymkode: 0587a...1ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå