AnonymBruker Skrevet 24. august #1 Skrevet 24. august Skal arrangere konfirmasjon til min sønn. Siden jeg ikke er en bakemester, og er en litt stressa person, må jeg planlegge godt. Skal ikke bake alt selv men jeg skal ordne med daimiskake, kvæfjordkake og bløtkake, i tillegg til kransekake jeg har fått i ringer, skal bare montere og pynte den. Daimiskaka er allerede i fryseren. Samme med sukkerbrød til bløtkaka. Noe mer som kan gjøres i god tid? Konfirmasjonen er på en lørdag. Alt må vere klart fedag. Men vet det blir nok å gjøre den fredagen uansett. Er det noe som kan gjøres torsdagen? Er det lurt å lage bunnen til kvæfjordkaka enda tidligere og fryse den? Evt lage den torsdagen og ha på kremen på fredagen? Anonymkode: e66f8...49d
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august Kransekaka kan du montere, pynte og fryse i eske (plastpose rundt kaken når den er innfryst). Bløtkake og kvæfjordkake bør monteres og pyntes samme dag. Soggy kaker som flyter på fatet er ikke noe høydare. Vaniljekremen til kværfjordkaken kan lages 1-2 dager før, så lenge den str godt tildekket. Anonymkode: 62754...f12 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august Du kan gjøre alt innvendig på bløtkaka på fredag, bløtkake smaker faktisk bedre hvis lagene får stå litt og trekke inn før den spises. Men kremen og pynten utenpå må du ta samme dag, det ser ikke bra ut hvis du lar den stå lenge. Kvæfjordkake egner seg dårlig å fryse, den vil lett sprekke og bli stygg. Anonymkode: 4f92f...3b7 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august Alt med krem bør gjøres samme dag. Kransekaken blir best om den fryses først, så den kan du fint fikse nå, og bare montere. Men kvæfjordkaken ville jeg tatt samme dag, og så ville jeg tatt kremen på bløtkaken samme dag. Anonymkode: 222ae...523 1
Ruskesara1973 Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august Noen av kakene du plsnlegger, egner seg ikke å lage i forveien... enten ta stresset samme dag, eller lag noe annet vil jeg foreslå 😉
visp Skrevet 26. august #6 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan gjøre alt innvendig på bløtkaka på fredag, bløtkake smaker faktisk bedre hvis lagene får stå litt og trekke inn før den spises. Men kremen og pynten utenpå må du ta samme dag, det ser ikke bra ut hvis du lar den stå lenge. Kvæfjordkake egner seg dårlig å fryse, den vil lett sprekke og bli stygg. Anonymkode: 4f92f...3b7 Jeg er enig i at den smaker bedre av å stå over natta i kjøleskapet, jeg dynker litt slik at den er litt tørrere, men jeg har også krem på dagen før og pynt. Det har alltid vært favorittkaka til familien. Pisk kremen heller litt fastere enn løsere og det går helt fint. Ikke noe sur smak. Ikke noe endring i utseende. Jeg har fått med meg at folk alltid sier at kremkaker må ordnes samme dag, men bløtkaka jeg lager smaker like bra dag 1, 2, 3 og faktisk 4 (men ville ikke servert til gjester på dag 3 og 4).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå