Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begge leier hver vår bolig i samme gate, av samme folkene. Denne naboen har flere ganger bare gått inn i huset jeg leier. Står i stua helt ut av det blå og i blant er det for å heve stemmen for noe hn er misfornøyd med. Blant annet at min hage ikke er tatt vare på etter dens standard 🙈 

Denne naboen tvinger seg på, forventer en samtale, selv når jeg ikke ønsker eller gir beskjed om st dette ikke passer. Sist ble jeg holdt fast i skuldrene for hn var så ivrig med å forklare noe for meg. Jeg forsøkte flere ganger å vri meg unna før jeg tilslutt klarte det og lukket døra rett foran hn. 

Låser så fort jeg er hjemme nå, men da henger hn på vinduet å banker. Jeg har nå alltid gardinene trukket for, noe hn stadig spør hvorfor jeg har. 

Da jeg begynte å bo her lot jeg barnet sove utenfor døren i vognen, men hn kommer stadig løpende med høy stemme selv om jeg viser tegn til å "være stille." 

Jeg skulle gjerne ha flyttet på meg etter alt dette, men det er vanskelig å finne noe. Jeg vil ikke ut av skolekrets og det som er. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 6a5a9...f86

• Liker 2
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kontaktet utleier og fortalt om hvordan den andre leietakeren opptrer, og at det er skremmende både for deg og barnet. De kan da ikke være tjent med å ha en slik leieboer.

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han hvis du rett og slett bestemt sier LA MEG VÆRE I FRED fra nå av...? Har du prøvd det?

Du får true med politianmeldelse og si at mannen har trengt seg inn i ditt hjem uten tillatelse flere ganger, og plager deg når døren er låst med vindusbankingen i stedet.

Anonymkode: fe1ac...bc6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sier han hvis du rett og slett bestemt sier LA MEG VÆRE I FRED fra nå av...? Har du prøvd det?

Du får true med politianmeldelse og si at mannen har trengt seg inn i ditt hjem uten tillatelse flere ganger, og plager deg når døren er låst med vindusbankingen i stedet.

Jeg sa noe i likhet med dette og hn følte hn ikke hadde gjort noe galt eller hadde noe å unnskylde.

Tenkte å gjøre dette så anonymt som mulig, men dette er en kvinne som er minst 15 cm høyere enn meg 

• Hjerte 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sa noe i likhet med dette og hn følte hn ikke hadde gjort noe galt eller hadde noe å unnskylde.

Tenkte å gjøre dette så anonymt som mulig, men dette er en kvinne som er minst 15 cm høyere enn meg 

Kontakt utleier og forklar problemet og si at du ønsker at de tar det opp med vedkommende. De kan formidle at hagestellet ditt ikke er noe denne andre leieboeren trenger å legge seg borti og at de kan holde seg til det som vedrører sin egen leiebolig, og ta alt via dem i stedet. Si også du kontakter politiet neste gang du finner personen i din bolig uten tillatelse, særlig siden du har et lite barn i situasjonen og dette mennesket virker å være ustabil på noe vis. Skriv logg/dokumenter alt det som skjer videre.

Endret av Koneko
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Koneko skrev (Akkurat nå):

Kontakt utleier og forklar problemet og si at du ønsker at de tar det opp med vedkommende. Si også du kontakter politiet neste gang du finner personen i din bolig uten tillatelse, særlig siden du har et lite barn i situasjonen og dette mennesket virker å være ustabil på noe vis. Skriv logg/dokumenter alt det som skjer videre.

Jeg sa ifra til huseier som mener at hun er full av omsorg og energi men at ting kan i blant bli større enn det egentlig er. 

Huseier var enig i at det ikke er ok å heve stemmen foran barna. 

Skal skrive logg hvert fall. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sa ifra til huseier som mener at hun er full av omsorg og energi men at ting kan i blant bli større enn det egentlig er. 

Huseier var enig i at det ikke er ok å heve stemmen foran barna. 

Skal skrive logg hvert fall. 

Det er bra. Kontakt huseier igjen om problemet ikke gir seg og formidle overfor dem at du ønsker at de ber denne leieboeren ta alt av henvendelser vedrørende hagene og boligene direkte med dem og ikke oppsøke deg hjemme mer.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde varslet politi hver gang dette mennesket befant seg i stuen min ute av det blå. Og også fortsette å gi beskjed til utleier. Og hadde selvfølgelig sagt nøyaktig hva jeg mente til denne damen hver gabg hun kom. Hvorfor jeg har gardiner trukket for? For å slippe å se deg stå utenfor å banke på vinduet når jeg helt åpenbart ikke ønsker å ha deg på besøk

Anonymkode: f62dc...f13

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde installert kamera.

Anonymkode: 95e3a...c88

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk vite i går at naboer lengre unna har opplevd det samme med henne. 

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Begge leier hver vår bolig i samme gate, av samme folkene. Denne naboen har flere ganger bare gått inn i huset jeg leier. Står i stua helt ut av det blå og i blant er det for å heve stemmen for noe hn er misfornøyd med. Blant annet at min hage ikke er tatt vare på etter dens standard 🙈 

Denne naboen tvinger seg på, forventer en samtale, selv når jeg ikke ønsker eller gir beskjed om st dette ikke passer. Sist ble jeg holdt fast i skuldrene for hn var så ivrig med å forklare noe for meg. Jeg forsøkte flere ganger å vri meg unna før jeg tilslutt klarte det og lukket døra rett foran hn. 

Låser så fort jeg er hjemme nå, men da henger hn på vinduet å banker. Jeg har nå alltid gardinene trukket for, noe hn stadig spør hvorfor jeg har. 

Da jeg begynte å bo her lot jeg barnet sove utenfor døren i vognen, men hn kommer stadig løpende med høy stemme selv om jeg viser tegn til å "være stille." 

Jeg skulle gjerne ha flyttet på meg etter alt dette, men det er vanskelig å finne noe. Jeg vil ikke ut av skolekrets og det som er. 

Hva hadde dere gjort?

Hadde varslet huseier og om så politiet

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde politianmeldt naboen for krenkelse av privatlivets fred og for at hun tar seg ulovlig inn i din bolig. Si tydelig i fra at du har snakket til naboen flere ganger og også varslet huseier uten at noe blir gjort. Jeg hadde også hengt opp kamera  for å få bevis for oppførselen hennes.

Hvis politianmeldelsen blir henlagt (som den sikkert blir), hadde jeg prøvd å finne måter å gjøre det ubehagelig for henne å snoke rundt huset og komme inn uanmeldt. Tror jeg hadde gått helt i Alene Hjemme-modus og laget feller til henne! :ler:
Nei men seriøst; sånn kan du jo ikke ha det. Neste gang hun plutselig står inne hos deg, så ta opp telefonen og si at hvis hun ikke fjerner seg, ringer du politiet, da du faktisk føler deg truet av henne. Hører hun ikke etter, ringer du faktisk politiet.

Anonymkode: c83ac...108

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde kontaktet utleier, og anmeldt til politi.

Alltid lås dørene.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde politianmeldt naboen for krenkelse av privatlivets fred og for at hun tar seg ulovlig inn i din bolig. Si tydelig i fra at du har snakket til naboen flere ganger og også varslet huseier uten at noe blir gjort. Jeg hadde også hengt opp kamera  for å få bevis for oppførselen hennes.

Hvis politianmeldelsen blir henlagt (som den sikkert blir), hadde jeg prøvd å finne måter å gjøre det ubehagelig for henne å snoke rundt huset og komme inn uanmeldt. Tror jeg hadde gått helt i Alene Hjemme-modus og laget feller til henne! :ler:
Nei men seriøst; sånn kan du jo ikke ha det. Neste gang hun plutselig står inne hos deg, så ta opp telefonen og si at hvis hun ikke fjerner seg, ringer du politiet, da du faktisk føler deg truet av henne. Hører hun ikke etter, ringer du faktisk politiet.

Anonymkode: c83ac...108

Et av barna mine har allerede laget felle, uten at det var ned vilje så klart. Barna hadde gravd i hagen og hun snublet skikkelig. Dette ble en stor greie som også gjorde at hun brått sto inne i huset for å klage. 

Ja, jeg har blitt ganske nervøs av meg. Når det banker på døren nå så hamrer hjertet mitt sterkt, lister meg for å se før jeg åpner. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

"Fordi jeg har en innpåsliten nabo". Men du får sikkert til svar "åh, hvem da?" 

Anonymkode: f95e5...094

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ville sagt til utleier at det er naboen eller meg. En av oss må flytte.  Å leve i fred hjemme er viktigere enn skolekrets. Om utleier ikke fikk fjernet naboen innen rimelig tid ville jeg flyttet om jeg var deg. Naboen din virker ikke helt god. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (Akkurat nå):

Jeg ville sagt til utleier at det er naboen eller meg. En av oss må flytte.  Å leve i fred hjemme er viktigere enn skolekrets. Om utleier ikke fikk fjernet naboen innen rimelig tid ville jeg flyttet om jeg var deg. Naboen din virker ikke helt god. 

Ser på muligheten for å kjøpe meg noe nå, men må ha kausjonist. Så får se hva mine foreldre sier. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva hadde dere gjort?

Du må være tydelig! Fortell at det er vanlig å banke/ringe på, man går ikke rett inn til folk.

Endret av Rødstrupa
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun tar ikke en beskjed og har null respekt. Så dette:

For å få besøksforbud kreves det at politiet har «grunn til å tro» at en person vil begå en straffbar handling, forfølge noen, krenke noens fred, eller begå sjikanøse ordensforstyrrelser. Du kan kontakte politiet for å be om et forbud, og politiet vurderer om dette er nødvendig og egnet for å beskytte deg. Beslutningen tas av politiet, men må i etterkant prøves av retten. 

Vilkår for besøksforbud

Politiet kan ilegge besøksforbud hvis det er «grunn til å tro» at vedkommende vil: 

Begå en straffbar handling: mot deg, for eksempel vold eller trusler. 

Forfølge deg, for eksempel ved å følge deg, kontakte deg gjentatte ganger eller stalke deg. 

Krenke din fred: på annen måte, noe som inkluderer å oppføre seg på en måte som er plagsom eller skremmende. 

Begå ordensforstyrrelser: som er særlig belastende for deg. 

Hva du må gjøre

1. Kontakt politiet:

Kontakt din lokale politistasjon og uttrykk et muntlig ønske om besøksforbud. 

2. Forklar situasjonen:

Beskriv hvorfor du føler deg truet, utrygg eller plagsom. 

3. Få en vurdering:

Politiet vil vurdere situasjonen, se på tidligere hendelser og avgjøre om besøksforbud er en egnet beskyttelse i ditt tilfelle. 

4. Rettens prøving:

Hvis politiet ilegger et besøksforbud, må det i etterkant sendes inn til retten for prøving. 

Viktig å vite

Det er ikke et krav om at en straffbar handling er begått. 

§ 222 a.

Påtalemyndigheten kan nedlegge besøksforbud dersom det er grunn til å tro at en person ellers vil begå en straffbar handling overfor en annen person, forfølge en annen person, på annet vis krenke en annens fred, eller begå ordensforstyrrelser som er særlig belastende for en annen person.

Anonymkode: 608db...b39

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor antar du automatisk at det er en mann?

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...