Gå til innhold

Enhetsleder i barnehagen

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

De kommunale barnehagene har begynt med noe som heter enhetsleder. Som jeg har forstått er dette en person som er stedsfortreder for barnehagestyreren. Jeg er ferdig som førskolelærer nå til våren og denne stillingen har nå dukket opp.

Dette hørtes jo veldig interresant, men jeg vet ikke så mye om det? hva er det de krever?

Hva er lurt å framheve om meg som person når jeg søker en slik stilling? Det står i annonsen at jeg må oppgi hvor mye stillings prosenten skal være i enhetsleder stilling og på avdeling, hva er greit? (dette er totalt en 80% stilling)

Noen andre tips?

meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I "min" kommune er enhetsleder i en barnehage det som tidligere kaltes styrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Eg hadde mistanke om det. Fordi dette er ei 80% stilling. Kva slags eigenskapar er viktig for ein barnehage styrar å ha? (tar selfølgelig bare med det som er meg som person:)

Det står at dei ynskjer oim mogleg å ha en person som har økonomi å ledelse. dette har ikkje eg. Men kva kan ei seie om dette? at eg ikkje har det men at eg er villig til å lære? ta kurs? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enhetsleder får du ansvar for økonomi og personell. Du får ansvar for å lage nytt budsjett, og etterpå sørge for at dere holder dere innenfor budsjettet. Økonomistyring, med andre ord.

Personalledelse er et komplekst tema, og veldig greit å kunne noe om før en søker en jobb som innebærer det.

Som leder skal du være tydelig, veilede de ansatte (både faglig og mellommenneskelig), håndtere konflikter osv. Og du må tåle å ta upopulære avgjørelser.

Er du nyutdannet, tviler jeg faktisk på at du får jobben. Som regel vil de ha folk med endel erfaring i lederjobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...