Gå til innhold

Jeg er sulten hele tiden..er dette normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sjekket alt av blodprøver..stoffskifte, langtidsblodsukker, insulin osv er fint. Eneste jeg kan tenke meg kunne hatt en sammenheng.

Jeg spiser godt med protein, litt grønnsaker osv til hvert måltid. Likevel blir jeg sulten etter to timer nesten uansett..kan drøye det litt oenger etter middag..men kun 3-4 timer så må jeg ha et lite måltid før kvelden/natta. Om jeg ikke spiser etter to timer blir jeg fryktelig uvel. Legen sier alt er fint og jeg må bare prøve å venne kroppen på å spise litt sjeldnere. Klarer kanskje ikke spise de helt store mengdene i hvert måltid, blir fort mett. Men føler ikke jeg spiser lite nok til at jeg skal bli så fort sulten heller.

mannen kan selvfølgelig spise et par brødskiver til frokost for så å gå helt til middag uten noe mer 🙈 

flere som har det sånn?

er dette normalt?

Anonymkode: c4997...c04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slankeoperert, så hos meg er dette normalt. Jeg har liten mage og må spise lite men ofte. 

Venner man magen til gradvis å spise mindre, vil den krympe. Da vil man ikke greie å få i seg all den maten man tidligere trengte for å kunne gå 3-4 timer uten mat. Kanskje det er derfor du er så sulten?

Anonymkode: bea22...668

Skrevet

Spiser du nok fett da? Har du prøvd å be om råd fra noen som er gode på ernæring?  Kan det være at det du tolker som sult egentlig er noe annet? Du sier du blir uvel, på hvilken måte? Hva gjør du når du kjenner på sult/uvelhet? Er du da i fysisk eller mental aktivitet? Har du kontroll på tiden så du vet når du pleier å bli sulten? Hvordan agerer du på følelsen? Hva skjer hvis du ignorerer den?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er slankeoperert, så hos meg er dette normalt. Jeg har liten mage og må spise lite men ofte. 

Venner man magen til gradvis å spise mindre, vil den krympe. Da vil man ikke greie å få i seg all den maten man tidligere trengte for å kunne gå 3-4 timer uten mat. Kanskje det er derfor du er så sulten?

Anonymkode: bea22...668

Har tenkt på den muligheten ja 🤔

AnonymBruker
Skrevet
ms. Perfect skrev (21 minutter siden):

Spiser du nok fett da? Har du prøvd å be om råd fra noen som er gode på ernæring?  Kan det være at det du tolker som sult egentlig er noe annet? Du sier du blir uvel, på hvilken måte? Hva gjør du når du kjenner på sult/uvelhet? Er du da i fysisk eller mental aktivitet? Har du kontroll på tiden så du vet når du pleier å bli sulten? Hvordan agerer du på følelsen? Hva skjer hvis du ignorerer den?

Blir vel kanskje ikke så mye fett utenom det som er i maten fra før nei.

er ikke noen her i nærområdet egentlig..kanskje internett går an å finne noen.

jeg er stresset over dette og har en slags angst tilknyttet spising/måltider da det har vært vanskelig en stund..så er nok helt klart en angst for å bli for sulten, og en forventning om at nå kommer sulten..

uvelheten består av døsighet/slapp/slurver når jeg prater/skjelven osv. er ikke i fysisk aktivitet..har blitt lite da jeg plages med utmattelse.

har kontroll på tiden ja..forventer sult..men prøver også å ikke forvente det om du skjønner..blir samme da også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik etter jeg jojo-slanket meg noen år. Det gikk over etter jeg lot kroppen legge på seg et par kilo og spiste mer fett. 

Anonymkode: 1ff23...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg var slik etter jeg jojo-slanket meg noen år. Det gikk over etter jeg lot kroppen legge på seg et par kilo og spiste mer fett. 

Anonymkode: 1ff23...f4c

Jeg går bare opp og opp i vekt 😭 klarer ikke la være å spise heller…

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Gubben er slik, han får hikke om han ikke får mat ofte nok, blir så haugsulten att han blir skikkelig gretten. 

Står opp om nettene og spiser.

Alle målinger hos legen er fine, tynn som ei flis og bare veldig, veldig sulten av seg, men hele familien er slik, spiser som elefanter og tynne med ei enorm forbrenning tydeligvis. 

Anonymkode: 5d0b8...ffd

AnonymBruker
Skrevet

Du må tåle og være litt sulten tenker jeg, kanskje kroppen vil ha vann isteden for mat når du er sulten? Er du overvektig kan du fint gå rundt og være litt sulten, det er ikke farlig og være sulten.

Anonymkode: 1f511...fb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som symptomer på reaktiv hypoglykemi. Har det likedan om jeg spiser "vanlig" norsk kosthold.
Vil anbefale deg å prøve moderat lavkarbo, det kan hjelpe ❤️ 

Anonymkode: 42be7...16c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Høres ut som symptomer på reaktiv hypoglykemi. Har det likedan om jeg spiser "vanlig" norsk kosthold.
Vil anbefale deg å prøve moderat lavkarbo, det kan hjelpe ❤️ 

Ja har tenkt på det..men føler ikke jeg blir bedre av å kutte ned på karbs’ene heller egentlig. Ble du bedre med en gang? Eller tok det tid?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du må tåle og være litt sulten tenker jeg, kanskje kroppen vil ha vann isteden for mat når du er sulten? Er du overvektig kan du fint gå rundt og være litt sulten, det er ikke farlig og være sulten.

Anonymkode: 1f511...fb9

Ja skulle ønske jeg klarte å stå i det..men det blir så ubehagelig. Har angst i tillegg, og blir den trigget når jeg er sulten, så går jeg rett inn i panikkanfall. Så er vanskelig..men vil så gjerne ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Gubben er slik, han får hikke om han ikke får mat ofte nok, blir så haugsulten att han blir skikkelig gretten. 

Står opp om nettene og spiser.

Alle målinger hos legen er fine, tynn som ei flis og bare veldig, veldig sulten av seg, men hele familien er slik, spiser som elefanter og tynne med ei enorm forbrenning tydeligvis. 

Anonymkode: 5d0b8...ffd

Ja noen har vel bare høy forbrenning. Jeg har dessverre lagt på meg ganske mye det siste året..så tror ikke det gjelder for meg 😅❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Blir vel kanskje ikke så mye fett utenom det som er i maten fra før nei.

er ikke noen her i nærområdet egentlig..kanskje internett går an å finne noen.

jeg er stresset over dette og har en slags angst tilknyttet spising/måltider da det har vært vanskelig en stund..så er nok helt klart en angst for å bli for sulten, og en forventning om at nå kommer sulten..

uvelheten består av døsighet/slapp/slurver når jeg prater/skjelven osv. er ikke i fysisk aktivitet..har blitt lite da jeg plages med utmattelse.

har kontroll på tiden ja..forventer sult..men prøver også å ikke forvente det om du skjønner..blir samme da også.

Nå skal ikke jeg kalle meg ekspert, og årsakene kan selvsagt være flere. Men utifra hva du skriver så tolker jeg at du har litt angst for å bli sulten? Og at det er mye følelser involvert i det med sultfølelse og spising. Kan det hjelpe å ha ubegrenset tilgang til frukt og grønnsaker, og å spise måltid etter klokken? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utmattelse og mat er min energi. Blir sulten en time etter mat og må spise igjen.

Anonymkode: b5f4d...073

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du nok umettet fett? Og trener du styrke?

Anonymkode: 85433...a83

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja har tenkt på det..men føler ikke jeg blir bedre av å kutte ned på karbs’ene heller egentlig. Ble du bedre med en gang? Eller tok det tid?

Tok ikke mer enn noen dager før de voldsomme symptomene forsvant og jeg kunne drøye nærmere fire timer mellom måltidene. Og så tok det vel enda en uke før kroppen virkelig hadde vent seg til mindre sukker i omløp og energien jevnt over falt mer på plass.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesen og typisk frukost 7 og lunsj 11.30.

Jeg omkommer av sult om jeg ikke spiser noe i mellomtiden. Det holder ikke for meg.

Anonymkode: 8403d...b55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Husk at trege karbohydrater er noe kroppen trenger for stabilt blodsukker, så om du tar "alle" karbohydrater over én kam, så er jo ikke det heldig heller. Fiberrik mat holder deg også mett lenger.

Anonymkode: aab27...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det kan være en del psykologiske mekanismer rundt spisingen din. Ville gått til psykolog hvis du har råd til det, er du overvektig kan du jo også få en henvisning. Er jo lange køer, så kan være vanskelig å få hjelp. Men hvis vekten bare øker og øker, kan det jo kanskje være en mulighet til å få hjelp.

Vil forresten tipse deg om Marit Kolby sin bok (hva og når skal vi spise, eller noe sånt, husker ikke nøyaktig tittelen). Sier ikke nødvendigvis at periodisk faste er fasiten, men boken tar for seg blant annet kroppens sluttsignaler på en veldig informerende måte. Kanskje det kan hjelpe litt mot angsten for å bli sulten? 

Har du forsøkt å drikke vann eller annen  drikke uten kalorier når du føler sulten komme? Jeg opplever at sult kommer og går. Det er ikke slik at den forblir der når den først har kommet, den forsvinner som regel før den dukker opp igjen. Prøv å drikke litt og få hodet på andre tanker.

Anonymkode: 63171...565

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...