Gå til innhold

Søvnproblemer er i stor grad selvforskyldte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av de som har søvnproblemer som f.eks. lang innsovning, mange oppvåkninger, lite dyp søvn osv, gjør følgende:

Drikker kaffe (koffein) etter f.eks. 1200? Spiser sene måltider rett før (innen 1-2 timer) de legger seg? Skroller på mobilen eller gamer på PC på kvelden? Som går til sengs og står opp til uregelmessige tider? Som ikke demper lysene 50-60 minutter før man legger seg? Som trener sent på kvelden? Som har skjerm på frem til man legger seg? Drikke alkohol før man legger seg? osv osv

Alt dette er svært negativt for søvn. Det overstimulerer hjernen og kroppen, og er akkurat det man ikke skal gjøre. 90% av alle søvnproblemer hadde forsvunnet om folk bare holdt seg til noen enkle prinsipper. 

Anonymkode: a26b4...394

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok, professor 

Anonymkode: d5c3c...a26

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

No shit! 😂

Anonymkode: 5c803...39d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er åpenbart ufør uten innblikk i livets realiteter, kos deg med det.

Anonymkode: d066e...7fc

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er åpenbart ufør uten innblikk i livets realiteter, kos deg med det.

Anonymkode: d066e...7fc

Niks. Har både god jobb og flott familie. Dårlig søvn er selvvalgt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så f.eks all verk og restless leg er selvforsynt, også skiftjobb, barnevåk??

Anonymkode: db983...366

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

stemmer overhodet ikke

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De som har virkelige søvnproblemer som insomnia driver ikke på sånn. Jeg vet de har prøvd det meste for nettopp insomni. Men jeg vet også at de ofte har andre issues. Overtenkning, bekymring, katastrofetenkning, grubling, udiagnostisert angst, arbeidsnarkomani, etc. Er noe av det jeg har sett. Av en eller annen grunn (kan være tilfeldig), har de jeg vet om med insomni ikke prøvd å kartlegge annet enn sin insomni selv om jeg vet det er mer greier der som henger sammen.

Anonymkode: 9595c...097

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De som har virkelige søvnproblemer som insomnia driver ikke på sånn. Jeg vet de har prøvd det meste for nettopp insomni. Men jeg vet også at de ofte har andre issues. Overtenkning, bekymring, katastrofetenkning, grubling, udiagnostisert angst, arbeidsnarkomani, etc. Er noe av det jeg har sett. Av en eller annen grunn (kan være tilfeldig), har de jeg vet om med insomni ikke prøvd å kartlegge annet enn sin insomni selv om jeg vet det er mer greier der som henger sammen.

Overtenking, grubling, katastrofetenking osv er symptomer på uregelmessig og usunn livsstil, og ikke en årsak i seg selv. Hodet følger kroppen. Om atferden din er usunn, så vil også tankemønstrene være usunn. Det er umulig å endre tankemønstre ved å fokusere på hodet, og ikke kroppen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er særdeles arrogant å si. På seg selv kjenner man ingen andre, er et ordtak det er lurt å ta med seg. 

Anonymkode: f3841...7cb

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Sp jeg har valgt å få kronisk sykdom som gjør at jeg sover dårligere?

Jeg har selv valgt å få 2 barn med sove problemer?

Jeg har valgt selv å ha dårlig mental helse ? 

Ok...

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan valgte jeg verking og smerter? Har en medfødtlidelse, men jeg valgte virkelig ikke å bli født. 

Anonymkode: abae8...b9f

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Overtenking, grubling, katastrofetenking osv er symptomer på uregelmessig og usunn livsstil, og ikke en årsak i seg selv. Hodet følger kroppen. Om atferden din er usunn, så vil også tankemønstrene være usunn. Det er umulig å endre tankemønstre ved å fokusere på hodet, og ikke kroppen. 

Men gud. Hva er du? Verdens mest generelle quick fix-coach? Sånn kroppsdisiplin-dude? De er jo nevrotiske og dømmende og har issues selv.

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du har et poeng, ts. Det går vel virkelig ikke an å være uenig i at søvnproblemer i stor grad er selvforskyldt, men ikke alltid.

Anonymkode: 1cb85...276

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår ikke problemstillingen. Jeg koser meg oppe så lenge jeg klarer, jo senere jeg legger meg jo bedre. Om søvnen blir kortvarig før jobb neste morgen sovner jeg i hvert fall tidligere påfølgende kveld. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Durek - er det deg? Har løsningen på alle mennesker sine utfordringer med søvn, og alt kan de skylde seg selv for👏🏼👏🏼 wow, nå kan Helsenorge bare pensjonere seg altså🤩

Anonymkode: f05b0...800

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Hahaha, for en ignoranse! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Durek - er det deg? Har løsningen på alle mennesker sine utfordringer med søvn, og alt kan de skylde seg selv for👏🏼👏🏼 wow, nå kan Helsenorge bare pensjonere seg altså🤩

Anonymkode: f05b0...800

Nå lo jeg så høyt!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dumhet er også det. 

Anonymkode: 81f25...c26

• Liker 7
Skrevet

Det finnes folk med medfødte sykdommer som gjør søvn vanskelig. Lang innsovning/tidlig oppvåkning osv.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...