Gjest bogart Skrevet 23. november 2002 #1 Del Skrevet 23. november 2002 klare oss økonomisk... jeg er en gutt på 28 som er sammen med ei på 20. vi har vært sammen i ett år, samboere siden i sommer. nå har det seg slik at hun er blitt gravid(termin 28/4), og selvom dette ikke var planlagt så har abort aldri vært aktuellt. vi elsker hverandre og er enige om at vi ville ha dette barnet som nå er på vei. vi gleder oss begge:) det vi lurer på er det økonomiske; jeg jobber og hun er student. da jeg nesten ikke har råd til å betjene alle utgiftene vi allerede har, lurer jeg veldig på hvordan det vil bli når vi får ett nytt medlem inn i leiligheten.. kan noen fortelle meg hvordan dette med fødselspenger, barnetrygd, kontantstøtte ellerhvadetnåheter fungerer?? vil vi få mer å rutte med slik at vi slipper å sulte, for at den lille skal få mat? håper noen har noen fornuftige svar, da dette økonomiske problemet begynner å legge en liten demper på det STORE som skal skje.. mvh bogart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 23. november 2002 #2 Del Skrevet 23. november 2002 det var jo trist at høre at det lægger en dæmper for glæden. nu er det vel sådanne til at din samboer er student og ikke har været i arbejde, så har hun ret til engangs stønad som er 32000 kr og nogle hundre laser disse penges får man udbetalt alt ( ikke beregnet skat av dem) og siden har hun ikke krav på noget andet, hun vil få barne trygd som er rundt en 1000 i måned og det er jo ikke alverden, men hvis hun føler sig klar i slaget igen efter nogler måneder hjemme kan hun faktisk melde sig arbejdsledig og komme ind i systemt og få ledighedstryd, entlig er dette jo lidt snyd men fuldt lovligt så dette var måske en mulighed for dere nå hvor pengen er små... ønsker dere lykke til begge to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest "Nokså" Skrevet 23. november 2002 #3 Del Skrevet 23. november 2002 Gratulerer :D Jeg tror at om din samboer melder seg som arbeidsledig vil hun ikke få utbetalt noe i ledighetstrygd fordi trygden beregnes etter tidligere inntekt og den må ha vært over en viss grense. Hvis din samboer ikke har jobbet ved siden av studiene vil hun ikke kommer over denne grensen. Men som student tror jeg at studielånet for det semestret man føder blir gjort om til stipend, og i tillegg tror jeg at man får forsørgerstipend nå man får barn! Men jeg er ikke sikker på om stipendet forkortes når man er samboer. Jeg ville prøvd å sjekke lånekassen og trygdeetatens hjemmesider. Kontantstøtte kommer først inn i bildet når barnet er blitt ett år (tror jeg) Lykke til med babisen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 23. november 2002 #4 Del Skrevet 23. november 2002 Ja, kontantstøtten mener jeg også er for barn fra 1 til 3 år. men ja, lånekassen gir ekstra penger til de som får barn, se www.lanekassen.no Ta gjerne en samtale med trygdekontoret, det kan lette litt på byrden. Snakk med legen/jordmora, de vet sikkert en del. Det er dumt at økonomien skal legge en demper på gleden, en baby er tross alt en stor gave. Men det er en dyr gave, uten tvil. Håper alt ordner seg for dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gla Skrevet 23. november 2002 #5 Del Skrevet 23. november 2002 Jeg tror ikkr det er noen som får mer støtte enn dem som får barn under studier/skole. Ring AAN - der får du opplysningene du vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2002 #6 Del Skrevet 24. november 2002 Her er noen linker over stønader ved fødsel. http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie http://www.sio.uio.no/sosionom/gravid.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. november 2002 #7 Del Skrevet 24. november 2002 jeg er en gutt på 28 som er sammen med ei på 20. vi har vært sammen i ett år, samboere siden i sommer. nå har det seg slik at hun er blitt gravid Hvordan kunne du finne på å gjøre en 20 år gammel jente gravid, hun er jo fortsatt bare ett barn og student. Fy søren så sinna jeg blir på gutter som deg! Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pludre Skrevet 24. november 2002 #8 Del Skrevet 24. november 2002 Hei At det går an !! Hvis du ikke har noe mer vetig å si enn det der Milla, da kan du likegodt la vær :evil: :evil: Kan du ikke lære deg å lese HELE innlegget før du dømmer ?? Se her hva han har skrevet : selvom dette ikke var planlagt så har abort aldri vært aktuellt. vi elsker hverandre og er enige om at vi ville ha dette barnet som nå er på vei. vi gleder oss begge:) Jeg syns fyren er tøff som tar ansvar for sine handlinger, selv om det ikke var planlagt. Husk det er ikke alt som er planlagt her i livet, da hadde det jaggu blitt kjedelig Pludre :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggie74 Skrevet 24. november 2002 #9 Del Skrevet 24. november 2002 Hvordan kunne du finne på å gjøre en 20 år gammel jente gravid, hun er jo fortsatt bare ett barn og student. Fy søren så sinna jeg blir på gutter som deg! Milla Kjære Milla! Når man er 20 år er man _ikke_ et barn! I Norge så ansees man faktisk som voksen når man er 20. At du ikke gjør det er ditt problem, men at en på 28 og ei på 20 skal ha barn, om enn ikke planlagt, gir overhodet ingen grunn til å bli sint. De er sitt ansvar bevisst og gir uttrykk for at de gleder seg (han i alle fall). Det som hadde vært ille var hvis han var 40 år, gift og knulla på en 16-åring fordi kjerringa var sliten etter å ha poppa ørti unger før. DA kunne du hatt grunn til å være sinna, dah! Dessuten er ikke en mann på 28 år gutt. Da er jeg fremdeles jente (for jeg er 28 år selv), og jeg har en datter på 8 år og er gift for 2. gang. Få litt perspektiv på ting før du kommer med slike utbrudd, vær så snill! Maggie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zafir,ikke pålogget Skrevet 25. november 2002 #10 Del Skrevet 25. november 2002 Amen til deg Maggie! Kunne ikke sagt det bedre selv! Kjære vene sier jeg bare...å kalle en 20-åring for barn er jo helt vilt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 25. november 2002 #11 Del Skrevet 25. november 2002 Milla skrev: Hvordan kunne du finne på å gjøre en 20 år gammel jente gravid, hun er jo fortsatt bare ett barn og student. Fy søren så sinna jeg blir på gutter som deg! FY søren så sinna jeg blir på jenter som deg! At du kan skrive noe slikt?! Jeg HÅPER virkelig at du mente det der ironisk, for fy**** det der var dårlig gjort. Jeg FORSØKER så godt jeg kan jeg, Milla. Jeg er en person som tåler å lese det meste, men hallo! Du motsier deg selv. DU snakker om at folk aldri klarer å holde seg til temaet. HVA i HULESTE har innlegget ditt å gjøre med tråden?! :evil: Jada, jeg BEKLAGER på det sterkeste at du ikke kan få barn selv, men trenger du å være så forbanna bitter på andre? Du glefser og kjefter i ett kjør her inne. Det er ikke noe koselig å lese innleggene dine lengre! Stakkars mannen lurer på hvordan han skal klare å forsørge familien sin, ikke på om jenta hans er for ung til å få barn og om han er en idiot! Slik jeg ser det, forsøker de å gjøre det beste ut av graviditeten. SKJERP DEG JENTE! Du burde holde kjeft(evt. putte på deg votter) i istedet for å svare slikt på slike innlegg! Milla.. Husk også at man er to om å lage barn. Og er man gammel nok til å ha sex, er man gammel nok til å ta konsikvensene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Dings Skrevet 25. november 2002 #12 Del Skrevet 25. november 2002 At dere har én inntekt er tross alt bedre enn å ikke ha inntekt i det hele tatt, tenk på alle studentene som får barn og allikevel greier seg bra! Dere har fått mange gode råd her, jeg vil bare tilføye: Sett opp et budsjett nå før barnet kommer og følg det, da ser dere lett hvor mye dere har disponibelt i løpet av måneden. Kanskje dere bruker mer enn dere strengt tatt må? Det går utrolig mye ekstra hvis man handler hver eneste dag for å ta ett ekspempel. Er kjæresten din student? Da får hun jo støtte fra lånekassen. Engangsstønad får dere jo også, som andre har nevnt. Det dere trenger til barnet kan dere kanskje kjøpe brukt, eller arve fra venner/familie? Det er faktisk ikke så dyrt å ha barn det første året i alle fall, for det er ikke mye det trenger. Morsmelk er gratis og det samme er kjærlighet og omsorg fra mamma og pappa. Jeg tror dere vil klare dere bra, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vera, ikke innlogget Skrevet 25. november 2002 #13 Del Skrevet 25. november 2002 Ser dere er i samme situasjon som oss. Jeg er student, han i jobb. Det jeg vet er at jeg får engangsstønad på ca 32000, og så får jeg omgjort studielånet fra 3 uker før fødselen og 49 uker etter, til stipend. Da skal hun sende inn fødselsattest til lånekassen når babyen kommer, så beregner de det. Det lureste er kanskje å ringe dem, det har jeg gjort og de var veldig villige til å svare. Tenk at dere skal klare det!!! Og kjempe til lykke med den lille som er på vei!! Hilsen Vera og pitteliten, 29+3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 25. november 2002 #14 Del Skrevet 25. november 2002 Jada, jeg BEKLAGER på det sterkeste at du ikke kan få barn selv, men trenger du å være så forbanna bitter på andre? Du glefser og kjefter i ett kjør her inne. Det er ikke noe koselig å lese innleggene dine lengre 20 år gamle jenter som studerer burde passe såpass godt på seg selv at de ikke ødelegger utdannelsen ved å få barn for tidlig. Nok en gang Jordbær, jeg er faktisk ikke misunnelig på denne jenta. Flott at gutten tar ansvar men det virker som om han tenker mer på pengene enn på jentas fremtid. KG er ingen koseklubb og alle vet hva jeg mener om jenter som får barn for tidlig. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pondusa Skrevet 25. november 2002 #15 Del Skrevet 25. november 2002 Føler bare jeg må si noe. Jeg er riktignok 22 år og student og vi hadde IKKE tenkt å få barn enda. Men p-pillen ville det anderledes, så jeg synes det er feil å si at vi jenter som studerer er "dumme" som blir gravide. Men dette var jo ikke det debatten handlet om, kanskje den burde vært flyttet et annet sted? Disse to spurte bare om råd, ikke hån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 25. november 2002 #16 Del Skrevet 25. november 2002 20 år gamle jenter som studerer burde passe såpass godt på seg selv at de ikke ødelegger utdannelsen ved å få barn for tidlig. Nok en gang Jordbær, jeg er faktisk ikke misunnelig på denne jenta. Flott at gutten tar ansvar men det virker som om han tenker mer på pengene enn på jentas fremtid. KG er ingen koseklubb og alle vet hva jeg mener om jenter som får barn for tidlig. Milla "ulykker" skjer. Dessuten forstod jeg det slik at graviditeten ikke var planlagt. Nå er det heldigvis individuelt om man ønsker å ta abort eller ikke. Her valgte dem å beholde barnet. Da skal vi respektere det uansett hva vi måtte mene om alder. Det fins kvinner som har fått barn når de er 15-16. En kvinne på 20år ER moden nok til å ta vare på et barn! Studiene kan man ta opp igjen senere. Et barn betyr ikke slutten på livet. Jeg har aldri sagt at du var misunnelig. Jeg skrev at det virket som om du var bitter når andre ble gravid. Det gjør nemlig det. Mannen her spurte om trygd. Det er jo DYRT å ha barn. Er det så rart om han lurer på om de klarer seg med da? Tror du virkelig at han bryr seg mer om pengene enn damen og barnet hans? Tvilsomt. Det er greit å ha meninger Milla, men noen ganger er det best å holde kjeft. Man skriver ikke innlegg for å såre folk men for å uttrykke meningene sine på en mer nøytral måte. Det fins ingen "rett" alder for å få barn. Spar på energien din Milla. Du kan finne noe mer fornuftig å bruke den på enn å hisse på deg masse folk på slike innlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 25. november 2002 #17 Del Skrevet 25. november 2002 Mannen her spurte om trygd. Det er jo DYRT å ha barn. Er det så rart om han lurer på om de klarer seg med da? Tror du virkelig at han bryr seg mer om pengene enn damen og barnet hans? Tvilsomt. Hvis han var så bekymret for økonomien burde kan kanskje tenkt litt mer på hvor han plasserte snoppen sin. Men nå har han jo fått svar på hvor han skal henvende seg så da er vel saken avsluttet. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 25. november 2002 #18 Del Skrevet 25. november 2002 Hvor mye dere har mulighet til å få i trygd og stønader det vet jeg ikke så mye om. Det har du forsåvidt fått svar på. Men jeg tenkte at det er jo en del deltidsjobber å få. Kanskje ikke noen spennende jobber, men vertfall sånn at en kan få litt inntekt. Når barnet er noen mnd, og den kan ta flaske, så er det jo ikke noe i veien for at hun ikke kan jobbe noen kvelder i uken. Og da er jo du hjemme med barnet sånn at dere slipper utgifter til barnevakt. Da tjener hun litt ekstra penger. Du får tid med barnet, uten at mor er tilstede hele tiden. Selv om de fleste mødre er hjemme med barnet det første året, så er det jo ingen som sier det MÅ være sånn. Og noen timer på kvelden burde vel gå greitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 25. november 2002 #19 Del Skrevet 25. november 2002 Enig. Vi slutter diskusjonen her, før det tar helt av. Men kjære deg Milla. Pass på hva du skriver! Du trenger ikke å være så ond mot andre! Han har jo ikke gjort deg noe. Greit. Vi har forstått at du syns det er teit å få barn når man er rundt 20. Men.. HALLO?! Hvis han var så bekymret for økonomien burde kan kanskje tenkt litt mer på hvor han plasserte snoppen sin. Det var jo ikke akkurat så saklig skrevet! Snilt var det heller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krumeline Skrevet 25. november 2002 #20 Del Skrevet 25. november 2002 Det er faktisk fint å få barn mens man studerer. Da vi skulle ha vårt første barn, studerte jeg. Mannen min jobbet. Etter at datteren vår ble født, valgte mannen min, helt frivillig, å gå tilbake til studiene. Vi har levd på to studielån med ei lita jente i 3 år. Begge har vi tatt hovedfag, også. Så det går ann. Man har faktisk masse rettigheter som studenter med barn. Datteren vår har gått i flott studentbarnehage og vi har bodd i studentleilighet. Da kreves det kun at en av foreldrene er student, og det er jo billigere. Man får ganske mye stipend fra lånekassen hver måned når man studerer og har barn Lykke til!! Krumeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå