Gå til innhold

Hvordan trene med hund i bånd? Har jo ikke noe valg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på kurs. Synes det var skikkelig fint og fikk beskjed om å vedlikeholde treningen. Ja men hvor? Jeg bor langt unna, har ikke et beregnet hundejorde jeg kan trene på og båndtvangen forhindrer treningen på samme måte som på kurset.

Kurset blir regelrett bortkastet føler jeg når jeg ikke får kopiert metodene på kurset. Line blir heller ikke det helt samme. Det sa instruktøren. En hund skjønner om den har line eller ikke.. 

Noen i samme situasjon?

Anonymkode: 99a56...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det konkret du skal trene på?

Gjest jegerrinne
Skrevet

Er ikke noe hundepark der dere bor.

Der vi bor har vi nå 3 hundeparker hvor en setter seg opp når en ska være der. Som en da kan trenne

Skrevet

Hva skal du trene på? Innkalling? Det kan du gjøre med langline på e jorde.. fotballbane etc

Det er jo folk som lærer hunden sin masse hjemme uten å gå på kurs. 99 prosent kan læres hjemme 

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du trene på og hvorfor er det umulig?

Innkalling trenes jo alltid inn med bånd først, deretter line og til slutt uten noe. Dette kan trenes på utenfor båndtvangen når du kommer dit at du skal trene uten line.

Jeg skjønner ikke helt problemet, du er for generell.

Anonymkode: 228c2...7e3

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (9 minutter siden):

Hva er det konkret du skal trene på?

Innkalling b.l.a, og der sier instruktøren at hunden helst bør være løs. I første omgang uten forstyrrelser deretter med.

Først tenkt på det etterpå at han synes lte om bånd generelt.

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (11 minutter siden):

Er ikke noe hundepark der dere bor.

Der vi bor har vi nå 3 hundeparker hvor en setter seg opp når en ska være der. Som en da kan trenne

Sa jo det, at slikt finnes ikke nær meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Innkalling b.l.a, og der sier instruktøren at hunden helst bør være løs. I første omgang uten forstyrrelser deretter med.

Du kan trene innkalling med hunden helt nær deg. 

Du kan lese en god fremgangsmåte her: https://siddishundeskole.no/assets/files/Artikkel-Innkalling.pdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tren med bånd først (fint å være to når man trener innkalling) og deretter med line. Instruktøren høres... spesiell ut, men vanskelig å si uten å vite hvilken metode han bruker. Uten bånd/line er risikosport stikker de av en gang eller to, så er det jo nærmest kjørt... 

Artikkelen Tabris linker til er kjempebra forøvrig 👍

Anonymkode: 228c2...7e3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei..bånd først...la oss si du er på et sted med løs hund som ikke kan innkalle...så kommer hund..katt eller bil....du har null sjanse.

Du må begynne med langline.

Vil du lære hunden din å ikke reagere på hunder, katter,biler etc når dere går tur..må dere trene på dette via godterier,ros og at hunden din fokuserer på deg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan gå til en park eller et område når det ikke er så mange der (om morgenen f.eks), og så bare ta på båndet hvis det kommer noen. Selv i tetteste strøk i Oslo er det jo grønne parker og gressområder der du kan trene med hund, og hvis det ikke er rett utenfor døren gjetter jeg at det er maks 15-20 minutter å gå til et slikt sted? 

Anonymkode: 57bdd...9b7

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sa jo det, at slikt finnes ikke nær meg.

Er ikke noen jorder der du bor som nå er slått? Om du kan høre med bonden å få øve der. Hvis det ikke er ekstraordinært båndtvang,  så har en lov å ha løst.

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (5 minutter siden):

Du kan trene innkalling med hunden helt nær deg. 

Du kan lese en god fremgangsmåte her: https://siddishundeskole.no/assets/files/Artikkel-Innkalling.pdf

Den høres bra ut. Men selv på deres nettside sine bilder er hundene løse.

Skjønner for så vidt at man kan begynne med noen få meter og deretter videreutvikle. Jeg er kommet mye lengre enn det. Sikkert 50 meter og det går bra. Men kan aldri vite. Skal jeg følge loven kan jeg kun vedlikeholde denne type trening ene halvdelen i året til tross for at jeg nå har en nær super hund på innkalling. Litt frustrerende egentlig. Hunden er liten og ikke ivrig etter å jakte på noe.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (6 minutter siden):

Er ikke noen jorder der du bor som nå er slått? Om du kan høre med bonden å få øve der. Hvis det ikke er ekstraordinært båndtvang,  så har en lov å ha løst.

Faktisk ikke en dårlig idé.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den høres bra ut. Men selv på deres nettside sine bilder er hundene løse.

Skjønner for så vidt at man kan begynne med noen få meter og deretter videreutvikle. Jeg er kommet mye lengre enn det. Sikkert 50 meter og det går bra. Men kan aldri vite. Skal jeg følge loven kan jeg kun vedlikeholde denne type trening ene halvdelen i året til tross for at jeg nå har en nær super hund på innkalling. Litt frustrerende egentlig. Hunden er liten og ikke ivrig etter å jakte på noe.

Hvis du trener inn etter metoden jeg lenket til så trenger du ikke vedlikeholde. Når det er lært så er det lært, forutsatt at man følger det oppsettet. 

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (3 minutter siden):

Hvis du trener inn etter metoden jeg lenket til så trenger du ikke vedlikeholde. Når det er lært så er det lært, forutsatt at man følger det oppsettet. 

Jeg skal tro deg på det. Jeg har lyst på utfordringer for meg og hunden. Èn som jeg har begynt å få til som mange sikkert ikke tør, er å ha kontroll på den løs blant kjørende biler. Så er det det med katt da, her må jeg følge nøye med.

Jeg har den løs i butikker(ikke matbutikker selvsagt) og den ligger helt i ro å kikker til jeg sier at vi er ferdige.

Hunden er så lett å lære det er derfor det er så motiverende å søke vanskeligere utfordringer. Da er dette med bånd et stort hinder synes jeg. Andre/inkl denne instruktøren  har sagt at de tar sjansen så lenge de har en hund de kan stole svært godt på. Eksempelvis gå fot. Klarer forstyrrelser uten å miste fokus/kontakt osv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

på jorder, i skogen, fotballbinger, fotballbaner, skoleområder når de ikke er i bruk osv

Anonymkode: 702b2...d7b

AnonymBruker
Skrevet

Trene innkalling kan du gjøre hver dag, og hvor som helst. Kontakttrening er viktig uansett situasjon. Oppsøk områder som har utfordringene som du trenger, har du hørt med nærmeste hundeklubb? Fellestreninger, fjellturer, i byen osv - men da må du oppsøke dette.

Anonymkode: 58c9e...4c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg skal tro deg på det. Jeg har lyst på utfordringer for meg og hunden. Èn som jeg har begynt å få til som mange sikkert ikke tør, er å ha kontroll på den løs blant kjørende biler. Så er det det med katt da, her må jeg følge nøye med.

Jeg har den løs i butikker(ikke matbutikker selvsagt) og den ligger helt i ro å kikker til jeg sier at vi er ferdige.

Hunden er så lett å lære det er derfor det er så motiverende å søke vanskeligere utfordringer. Da er dette med bånd et stort hinder synes jeg. Andre/inkl denne instruktøren  har sagt at de tar sjansen så lenge de har en hund de kan stole svært godt på. Eksempelvis gå fot. Klarer forstyrrelser uten å miste fokus/kontakt osv.

For å være ærlig: Når jeg har trent med min hund, f.eks gå fot, kontakttrening, trening til konkurranse osv så har jeg ikke brydd meg om det var båndtvang eller ikke. Jeg trener da på parkeringsplasser og åpne steder hvor det ikke finnes vilt (og min hund hadde også lite jaktinstinkt og jeg hadde en svært god innkalling på ham).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå ut og tren veldig tidlig på morningen, da det ikke er andre mennesker der. Vi bor rett utenfor en fotballbane, og ser flere trene valpene sine der tidlig på dagen.

Anonymkode: 03ba8...272

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...