AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Har tittet litt på det og fant dette. De kan ikke mene at man kan være uføretrygdet med sikret inntekt, ta opp så mye studielån man vil for så å søke om å få det slettet etterpå og mest sannsynlig få det innvilget? Det kan vel ikke stemme? Noen som har gjort det? Anonymkode: f202a...c27
AnonymBruker Skrevet 24. august #2 Skrevet 24. august Jeg studerte og tok opp studielån da jeg gikk på AAP, men målet var jo å bli frisk. Ble ufør underveis i studiene, og fikk slettet lånet. Men å ta opp lån etter at man har blitt ufør hørtes mer tvilsomt ut. Anonymkode: 85b31...2cf 3
AnonymBruker Skrevet 24. august #3 Skrevet 24. august For de som ble uføretrygdet relativt unge, så kan helsetilstanden endres etter en stund. Da tenker jeg det er positivt om de prøver å ta en utdannelse som kan gi de muligheten til å jobbe - enten det er heltid eller deltid. Kommer de seg i jobb, så vil ofte muligheten til å få slettet lånet forsvinne fordi de tjener mer. Om de ikke klarer studiet, så vil jo muligheten til å ta opp mer lån forsvinne. De fleste uføretrygdes jo senere i livet, og da har mange av de allerede brukt opp muligheten til å få studielån. Det var i alle fall slik før. Anonymkode: 327e8...928 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #4 Skrevet 24. august Det er veldig begrenset hvor mye du kan låne, for du får ikke mer lån om du ikke har normal studieprogresjon. Og det er ingen garanti at du slipper tilbakebetaling, så du kan pådra deg mer gjeld. Anonymkode: 11b83...732 3
Hmmmmmm Skrevet 24. august #5 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg studerte og tok opp studielån da jeg gikk på AAP, men målet var jo å bli frisk. Ble ufør underveis i studiene, og fikk slettet lånet. Men å ta opp lån etter at man har blitt ufør hørtes mer tvilsomt ut. Anonymkode: 85b31...2cf Hun Reitan dama på TikTok fikk sletter det hun tok før ufør. Valgte å ta mer studiegjeld etter ufør og fikk ikke slettet det. Så tror neppe det går. Da kan man jo ta utdanninger flere ganger som ufør med studielån man i grunn ikke trenger uten konsekvenser. Det høres veldig rart ut. 2 1
Hmmmmmm Skrevet 24. august #6 Skrevet 24. august Om man har en inntekt, så trenger man ikke studielån. Bare tull at en på uføretrygd skal ta opp lån for å leve. 4
AnonymBruker Skrevet 24. august #7 Skrevet 24. august Hmmmmmm skrev (3 timer siden): Hun Reitan dama på TikTok fikk sletter det hun tok før ufør. Valgte å ta mer studiegjeld etter ufør og fikk ikke slettet det. Så tror neppe det går. Da kan man jo ta utdanninger flere ganger som ufør med studielån man i grunn ikke trenger uten konsekvenser. Det høres veldig rart ut. Det er 10 år «karantene», altså får man slettet grunnet uføretrygd får man ikke ta opp nytt lån før etter 10 år uten at gjelden kommer tilbake igjen. Jeg trodde ikke man kunne ta opp studielån som uføretrygdet for så å søke om det slettet i ettertid. Det høres jo helt sykt ut, gjør det ikke? Studielån kan det jo hende man trenger f.eks. for å gå på privatskole osv, men trodde den muligheten med å få slettet som uføretrygdet, kun gjaldt om man ble uføretrygdet etter endt utdanning. Anonymkode: f202a...c27 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #8 Skrevet 24. august Hmmmmmm skrev (3 timer siden): Om man har en inntekt, så trenger man ikke studielån. Bare tull at en på uføretrygd skal ta opp lån for å leve. Det er forskjellige grunner til at en på uføretrygd tar opp studielån og det har jo ingen noe med. Poenget her var ikke det, men at man tydeligvis kan ta opp masse studielån som allerede uføretrygdet (noe som er ok) for så å søke om at det blir slettet når man er ferdig å studere. ts Anonymkode: f202a...c27
Hololo Skrevet 24. august #9 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er forskjellige grunner til at en på uføretrygd tar opp studielån og det har jo ingen noe med. Poenget her var ikke det, men at man tydeligvis kan ta opp masse studielån som allerede uføretrygdet (noe som er ok) for så å søke om at det blir slettet når man er ferdig å studere. ts Anonymkode: f202a...c27 Hva er egentlig grunnen? å studere er stort sett gratis og de som tar opp studielån er jo for folk som skal leve under studietiden, noe du allerede får med uføre. Jeg kan forstå et lite lån eller stipend som dekker nødvendig utstyr/kostnader, men fullt studielån burde ikke de på uføre for lov til å ta opp, iallfall ikke å kunne slette det i ettertid. 6
AnonymBruker Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august Hololo skrev (10 minutter siden): Hva er egentlig grunnen? å studere er stort sett gratis og de som tar opp studielån er jo for folk som skal leve under studietiden, noe du allerede får med uføre. Jeg kan forstå et lite lån eller stipend som dekker nødvendig utstyr/kostnader, men fullt studielån burde ikke de på uføre for lov til å ta opp, iallfall ikke å kunne slette det i ettertid. Uføretrygdede har rett til å ta opp lån på lik linje som alle andre, så det burde jo ikke være et problem. Det jeg lurer på er om de både kan ta opp lån som uføretrygdet OG få det slettet etterpå - det høres jo absurd ut. Kan få ganske mye lån med basis + tilleggslån for man er eldre enn 30 eller har barn osv. og det er greit, men at man kan få det slettet etterpå? ts Anonymkode: f202a...c27
AnonymBruker Skrevet 24. august #11 Skrevet 24. august Hololo skrev (13 minutter siden): Hva er egentlig grunnen? å studere er stort sett gratis og de som tar opp studielån er jo for folk som skal leve under studietiden, noe du allerede får med uføre. Jeg kan forstå et lite lån eller stipend som dekker nødvendig utstyr/kostnader, men fullt studielån burde ikke de på uføre for lov til å ta opp, iallfall ikke å kunne slette det i ettertid. Og grunnene kan jo være så mangt. Privatskole, må kjøpe bil for å komme seg og til fra skolen osvosv. Kanskje man endelig kan ta seg råd til tannbehandling man trenger, en operasjon som ikke er dekket av det offentlige. Det er mange forskjellige sjeler som tar opp studielån og ingen har noe med hvorfor. Ts Anonymkode: f202a...c27
Hololo Skrevet 24. august #12 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uføretrygdede har rett til å ta opp lån på lik linje som alle andre, så det burde jo ikke være et problem. Det jeg lurer på er om de både kan ta opp lån som uføretrygdet OG få det slettet etterpå - det høres jo absurd ut. Kan få ganske mye lån med basis + tilleggslån for man er eldre enn 30 eller har barn osv. og det er greit, men at man kan få det slettet etterpå? ts Anonymkode: f202a...c27 send mail til lånekassen og spør. Ja jeg sier ingenting på at de ikke skal få lov, men å få det slettet i ettertid blir feil i mine øyner, men jeg har ikke svaret her- 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #13 Skrevet 24. august Det høres jo veldig merkelig ut at det er mulig. Hva var spørsmålet som det er svart på her til det bildet du la ut? Synes svaret var litt kort. Er jo visse regler om inntekt for å kunne få slettet gjeld og som ufør. Anonymkode: 54f69...a58
Million Skrevet 24. august #14 Skrevet 24. august Hmmmmmm skrev (5 timer siden): Om man har en inntekt, så trenger man ikke studielån. Bare tull at en på uføretrygd skal ta opp lån for å leve. Tull er det nok om begrunnelsen for å oppta studielånet er "å overleve under studiene", men jeg tror ikke det var poenget i tråden. Poenget (tror jeg) var vel heller om dette er et smutthull i regelverket til Lånekassen som uføretrygdede kan benytte seg av for å få "gratis penger"? Ta et enkelt studie og fullfør det, få slettet studielånet etterpå, og sitt igjen med x antall tusen, kanskje så mange tusen man max fikk innvilget?
AnonymBruker Skrevet 24. august #15 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det høres jo veldig merkelig ut at det er mulig. Hva var spørsmålet som det er svart på her til det bildet du la ut? Synes svaret var litt kort. Er jo visse regler om inntekt for å kunne få slettet gjeld og som ufør. Anonymkode: 54f69...a58 Ts Anonymkode: f202a...c27
AnonymBruker Skrevet 24. august #16 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts Anonymkode: f202a...c27 Svaret sier bare at man kan få studielån selv om man er ufør, og ikke at man får lån hvis man har uføretrygd. Poenget er at det ikke har betydning når du ble ufør. Det er ikke uvanlig at unge mennesker får uføretrygd flere år etter at de faktisk ble uføre. Anonymkode: 44e4a...a10
AnonymBruker Skrevet 24. august #17 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Svaret sier bare at man kan få studielån selv om man er ufør, og ikke at man får lån hvis man har uføretrygd. Poenget er at det ikke har betydning når du ble ufør. Det er ikke uvanlig at unge mennesker får uføretrygd flere år etter at de faktisk ble uføre. Anonymkode: 44e4a...a10 Nei, her går jo begrepene litt i surr. Jeg ville tenkt at når de sier «ufør» så mener de at man har fått innvilget uføretrygd, ikke at man er ufør i den forstand at man er for syk til å jobbe. ts Anonymkode: f202a...c27
AnonymBruker Skrevet 27. august #18 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 14.20): Nei, her går jo begrepene litt i surr. Jeg ville tenkt at når de sier «ufør» så mener de at man har fått innvilget uføretrygd, ikke at man er ufør i den forstand at man er for syk til å jobbe. ts Anonymkode: f202a...c27 Men det er feil. Jeg var ufør på AAP i mange år før jeg ble uføretrygdet. Anonymkode: 85b31...2cf
AnonymBruker Skrevet 27. august #19 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er feil. Jeg var ufør på AAP i mange år før jeg ble uføretrygdet. Anonymkode: 85b31...2cf Du var arbeidsudyktig, men ufør var du ikke før du fikk innvilget uføretrygd. Anonymkode: 698a1...f06
AnonymBruker Skrevet 27. august #20 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du var arbeidsudyktig, men ufør var du ikke før du fikk innvilget uføretrygd. Anonymkode: 698a1...f06 Uføretrygdet er det du mener her. Ufør og uføretrygd er ikke det samme. https://naob.no/ordbok/ufør Anonymkode: 8be77...8a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå