Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fruen har fått besøk av ei for 5 året på rad som har med seg to hyperaktive unger. Hun har tidligere pleid å være hos oss i 14 dager. Men i år blir hun i 5 uker. 

Det er 3 uker igjen av besøket og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Hun er relativt snill, gjør masse husarbeid men forteller hva jeg skal gjøre av arbeid ute mens jeg holder på der, hvordan d skal gjøres og hvordan jeg skal oppdra barna mens jeg er inne. Hun er super hyggelig men samtidig på en måte som ikke er helt ekte bestandig. Hun vet hvordan alt skal gjøres og styrer på fra morgen til kveld.

Vi har stort hus men hun kan ha vært innom alle rommene i løpet av 15 min, prater høyt og er overdrevet imøtekommende. Jeg er litt reservert som person og liker litt fred.

For 2 år siden når hun fulgte etter meg nedi skogen sa jeg til henne at jeg måtte gjøre noe for meg selv av og til. Hun sa det var helt greit men kom med små konstante stikk de siste dagene etterpå og jeg merket hun var fornermet. Så den tørr jeg ikke ta igjen.

I år har jeg ikke taklet henne rett og slett, etter at hun sa 5 uker. Så jeg har trukket meg unna mer og pratet lite med henne enkelte dager. Hun blir jo da litt lei seg eller fornermet kanskje. 

Har sakt i fra til dama mi at jeg har dårlig kjemi med henne, ikke klarer for mye tid med henne men at hun er ok i små doser. For 3 dager siden beskylte hun meg for barnemisshandling fordi jeg bad en av våre barn på 10 år trille tilbake en søppeldunk fra veien til gårdsplassen. Noe han pleier som en del av ukeslønna. Besøkende mente at siden dunken var større en barnet var det nesten barnemisshandling. Ble litt prikken over i en for min del og jeg har ikke akkurat sprudlet rundt henne. 

Og nå er fruen min sur på meg fordi jeg er en dårlig vært og at besøket merker at jeg er stille. Og ber meg være mer hyggelig. Ok det er greit skal forsøke sa jeg. Hvordan i huleste skal jeg opptre her? Samtidig som dama mi er semi sur på meg også. Nå er det litt sånn at de henger i lag og begge er passiv agressiv noe fruen min aldrig er ellers.

Anonymkode: 5860d...cd2

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fruen har fått besøk av ei for 5 året på rad som har med seg to hyperaktive unger. Hun har tidligere pleid å være hos oss i 14 dager. Men i år blir hun i 5 uker. 

Det er 3 uker igjen av besøket og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Hun er relativt snill, gjør masse husarbeid men forteller hva jeg skal gjøre av arbeid ute mens jeg holder på der, hvordan d skal gjøres og hvordan jeg skal oppdra barna mens jeg er inne. Hun er super hyggelig men samtidig på en måte som ikke er helt ekte bestandig. Hun vet hvordan alt skal gjøres og styrer på fra morgen til kveld.

Vi har stort hus men hun kan ha vært innom alle rommene i løpet av 15 min, prater høyt og er overdrevet imøtekommende. Jeg er litt reservert som person og liker litt fred.

For 2 år siden når hun fulgte etter meg nedi skogen sa jeg til henne at jeg måtte gjøre noe for meg selv av og til. Hun sa det var helt greit men kom med små konstante stikk de siste dagene etterpå og jeg merket hun var fornermet. Så den tørr jeg ikke ta igjen.

I år har jeg ikke taklet henne rett og slett, etter at hun sa 5 uker. Så jeg har trukket meg unna mer og pratet lite med henne enkelte dager. Hun blir jo da litt lei seg eller fornermet kanskje. 

Har sakt i fra til dama mi at jeg har dårlig kjemi med henne, ikke klarer for mye tid med henne men at hun er ok i små doser. For 3 dager siden beskylte hun meg for barnemisshandling fordi jeg bad en av våre barn på 10 år trille tilbake en søppeldunk fra veien til gårdsplassen. Noe han pleier som en del av ukeslønna. Besøkende mente at siden dunken var større en barnet var det nesten barnemisshandling. Ble litt prikken over i en for min del og jeg har ikke akkurat sprudlet rundt henne. 

Og nå er fruen min sur på meg fordi jeg er en dårlig vært og at besøket merker at jeg er stille. Og ber meg være mer hyggelig. Ok det er greit skal forsøke sa jeg. Hvordan i huleste skal jeg opptre her? Samtidig som dama mi er semi sur på meg også. Nå er det litt sånn at de henger i lag og begge er passiv agressiv noe fruen min aldrig er ellers.

5 UKER?? HVORFOR aksepterer du det her? Jeg hadde ikke takla mer enn 1 uke med besøk, og da av min egen familie som jeg står veldig nær. Det er virkelig ikke normalt å besøke venner i ukesvis…

Betaler hun for seg i det minste? Altså mat , drikke osv. Koster jo mer i utgifter til vann/avløp, strøm osv også…

Har ikke barna skole/barnehage? 

Anonymkode: b2d3d...3ba

• Liker 32
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bor hun der i 5! Uker?! Hadde klikket selv, og jeg er en ganske rolig og tolerant person. Syns du er tøff! Her må dere kommunisere. Besøket må kortes ned! Vil anbefale parterapi, for da kan dere lære dere å kommunisere på en god måte 

Anonymkode: 1b603...56e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

5 uker er et kjempelangt besøk. Jeg mener hun tydelig går over grensene dine. Husk at det er ditt hus.

Det er ikke mye du kan gjøre akkurat nå, men du og fruen må ha en samtale om dette etter hun har dratt. Fortell hvordan det går fint med korte besøk (som en langhelg), men ikke i flere uker. Det er ikke vanlig å være på besøk hos noen så lenge.

Anonymkode: 7f3ef...6ac

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må si fra i øyeblikket, på en grei og ikke kvass måte. Bare si sånt som at «jeg kjenner ungene mine, jeg behøver ikke veiledning» eller «jeg har gjort hagearbeid før, faktisk hvert år, så dette behøver jeg ikke opplæring på» eller «Nå ordner jeg det her, så kan du gå inn og ordne med det du skal, så ses vi etterpå». Vær hyggelig men bestemt. Hvis du er veik så prøver hun å herse, hvis du er bestemt så vil hun vike.

Anonymkode: 754ec...f42

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun i en situasjon jeg mener det er greit med et så langt besøk, og det er hvis du har besøk fra en slektning som bor på andre siden av kloden. Jeg har en tante fra USA som av og til kommer noen uker, men da har hun hatt en lang og dyr reise og det er forståelig at hun vil bli litt lengre.

Anonymkode: 7f3ef...6ac

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

klart ikke sant, barna må jo på skolen 

AnonymBruker
Skrevet

Man har ikke besøk i 5 uker i strekk og spesielt ikke hvis partneren ikke liker besøket. I dette tilfellet kan du ta med barna og dra på ferie til din familie eller dra på en ferietur unna dem. Du kan ikke fortsette å forholde deg til 2 som rotter seg sammen slik. Hvis jeg hadde fått kommentaren om bsrnemishandling for å ta ut en søppeldunk hadde jeg klart gikk beskjed om at hun er på besøk og hvis hun ikke aksepterer barneoppdragelse og oppgaver som du gir til ditt eget barn så kan hun dra hjem igjen. Om fruen din er enig i dette eller ikke spiller ingen eller, men da har du satt ned foten og kanskje satt deg i litt respekt.

K42

Anonymkode: 4f5b8...855

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere diskutert i forkant at det er greit at de kommer i 5 uker, og du sakt det er ok? 

Anonymkode: 58612...943

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fisk og gjester lukter etter tre dager... 

Jeg hadde aldri tatt i mot et besøk som varte i 5 uker. Neste år så sier du "nei takk, det passer ikke" Jeg hadde blitt gal av å ha andre løpende rundt meg i 5 uker.

Anonymkode: c9029...e5c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

5 UKER?? HVORFOR aksepterer du det her? Jeg hadde ikke takla mer enn 1 uke med besøk, og da av min egen familie som jeg står veldig nær. Det er virkelig ikke normalt å besøke venner i ukesvis…

Betaler hun for seg i det minste? Altså mat , drikke osv. Koster jo mer i utgifter til vann/avløp, strøm osv også…

Har ikke barna skole/barnehage? 

Anonymkode: b2d3d...3ba

Nei skal ikke gå inn på flere detaljer, men avtalen var ikke 5 uker i forkant. Noe skjedde så d ballet på seg med 3 uker. 

Jo det har de men besøket er fra utlandet med andre ferie tider og det er ikke familie

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (53 minutter siden):

klart ikke sant, barna må jo på skolen 

Andre land andre ferietider

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg synes en helg er nok… Jeg ville i hvert fall tatt egentid, og hatt et rom der ingen buste inn. 

Anonymkode: 9d952...51f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei skal ikke gå inn på flere detaljer, men avtalen var ikke 5 uker i forkant. Noe skjedde så d ballet på seg med 3 uker. 

Jo det har de men besøket er fra utlandet med andre ferie tider og det er ikke familie

Jeg skjønte med en gang på åpningsinnlegget ditt at dette var besøk fra utlandet. Svært få nordmenn oppfører seg slik du beskriver. 

Tror løsningen for å overleve besøket bare er å holde lavest mulig profil frem til hun reiser. Deretter ta en seriøs snakk med fruen om at dette med 5 ukers besøk ikke fungerer lenger. 

Besøk skal være hyggelig for alle, og det skal være en felles enighet mellom dere om hvor lenge et besøk skal vare. Hvis ikke får fruen heller dra på besøk til utlandet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kommer vel på besøk i 5 uker?

Jeg hadde aldri klart å ha besøk så lenge. Uansett hvem.

Her må du og kona snakke sammen om neste års besøk. 

Anonymkode: 25a76...a44

• Liker 3
Skrevet

Denne personen bør jekkes ned noen hakk. Å dirigere på vertskapet når man har invitert seg selv på et 5-ukers opphold er bare frekt. Kan hun sendes ut ett eller annet sted med de hyperaktive barna? Om så, kjør henne et sted hun og barna kan være en hel dag. Helst en helg så dere får et pusterom. 

Hvis ikke besøket kan dra på luftetur, tror jeg nesten at jeg hadde tatt meg en tur selv. 

Jeg kjenner ingen som liker å ha besøk så lenge hvis de ikke har en egen leilighet der besøket kan plasseres.  Dette er jo besøk som tar seg til rette på en ufin måte. Er liksom-hyggelig og dirigerer folk i eget hjem. Jeg tror jeg etter hvert ikke hadde brydd meg så mye om hun blir fornærmet. Bryr hun seg om du blir fornærmet? Virker ikke slik. 

Det er ikke bare vertskapet som skal være gode verter. Besøket skal også være gode besøkende. 

Tipper din kone/samboer også synes at dette besøket er litt mye. Jeg har vært borti personer fra Sør -Amerika som har hatt disse tendensene. I vårt tilfelle ble ikke besøket lenge nok til at vi kom dit dere er. Jeg kjenner likevel  igjen styringen og forsøket på å bestemme hvordan andre skal gjøre i sitt hjem. Og "hjelpsomheten" - ting ble ødelagt...

• Liker 6
Skrevet

Ikke pokker om du skal finne deg i dette!

Få inn en kamerat på besøk i 5 uker, og se da om fruen er veldig fornøyd 😂😂

Lei deg en hytte? 

Men helt alvorlig: 1 uke er max, i hvert fall i min verden. Og da burde det besøket bo søren så langt unna fra før. 
Dersom jeg og mannen sammen hadde gitt tilbud om lengre opphold, så er det jo så klart greit.. men det bare skjer ikke. SÅ glade er vi ikke i besøk/folk😝

Jeg selv hadde ikke fått meg til å bo hos andre en uke engang, og er man på besøk hos andre så er man ydmyk som f.. hvor lenge det er 😇

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjeeelp. FEM uker?? Jeg hadde faktisk flytta ut. Ikke sagt på tull en gang. Leid meg inn et annet sted i ren protest og så tatt en alvorsprat med partner om hvor ugreit det har oppleves. Sjukt at kona di blir sur på deg i stedet, her må dere prate sammen når besøket har reist om hvilke grenser dere begge har og finne ut om respekten dere i mellom er gjensidig.

Anonymkode: 9c152...80d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å besøke noen i 5 uker i strekk er ikke normalt, selv ikke dersom det er kona di sin egen mor, som bor i utlandet. 

Her må du bare ta en samtale med kona om at besøket i fremtiden må begrenses til maks 1 (!!) uke (og selv det er litt lenge) Dersom vedkommende ønsker å være der lenger må hun og familien ta inn på hotell/AirBNB/campingplass/hva-som-helst. 

Anonymkode: 85509...934

• Liker 1
Skrevet

Så både kjæresten din og besøket overkjører deg, ignorerer dine behov, er frekk og fornærmende når du sier noe og besøket følger etter når du prøver å få egentid?

Om dette ikke får deg til å stå opp for deg selv så hjelper det ikke hva vi sier. Lykke til de neste tre ukene.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...