Gå til innhold

Hanne og Elin. Navn som er "klare" for å bli tatt i bruk igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De har vel blitt bestemornavn etter hvert, men ikke oldemornavn så de er kanskje ikke "gamle" nok til å være klare for gjenbruk slik som Astrid og Else fks? 

Anonymkode: 97c5a...d67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 2003 og har gått i skoleklasse både med Hanne og Elin.

Anonymkode: b1f6b...472

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du mener egentlig? "Bestemornavn" (hva nå det enn skal bety) er ikke klare til å brukes? Du kan bruke akkurat det navnet du vil

Anonymkode: dfc57...c97

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke ssb navnesøk til det du lurer på. Se i historikken - hvis navnet både er veldig sjeldent nå og var veldig vanlig for 50+ år siden, så er det sannsynlig at barna vil vokse opp og føle de har et skikkelig gammeldags navn. Vil gjette på at det ikke gjelder noen av disse navnene.

Anonymkode: a6a47...aa8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan bruke ssb navnesøk til det du lurer på. Se i historikken - hvis navnet både er veldig sjeldent nå og var veldig vanlig for 50+ år siden, så er det sannsynlig at barna vil vokse opp og føle de har et skikkelig gammeldags navn. Vil gjette på at det ikke gjelder noen av disse navnene.

For å svare meg selv, riktignok var disse navnene vanlige for bortimot 50 år siden, men de var så vanlige så lenge at de fortsatt var vanlige også for foreldregenerasjonen. Dermed vil fortsatt mange barn som fødes nå ha foreldre og andre ganske unge de kjenner med navnet, og da forbinder man det ikke i så stor grad med "gamle folk", selv om også ganske mange besteforeldre vil hete det.

AnonymBruker
Skrevet

Johanne og Eline har jeg hvertfall hørt på barn.

Synes disse funker fint. Liker også Malin, Vilde og Silje.

Anonymkode: 0690d...240

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke navn som har gått av moten egentlig, synes de kan brukes nå også. 

Anonymkode: fbe21...a7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begge disse navnene møter jeg med jevne mellomrom i klasserommet. Hanne er mer vanlig enn Elin i vårt omårde.

Anonymkode: f9aab...06d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 0.22):

Jeg er født i 2003 og har gått i skoleklasse både med Hanne og Elin.

Anonymkode: b1f6b...472

Jeg er 20 år eldre enn deg å gikk i skolen med både Hanne, Elin og Hanne Elin

Anonymkode: b0c18...530

Skrevet

Personlig synes jeg det er for tidlig, men det er meg. En liten Hanne er Elin vil oppleve akkurat det samme som meg. Jeg har et navn som er mer vanlig for kun min forelde-generasjon. X antall mødre, tanter og lærere i omgangskretsen vil ha det navnet, og det er ikke et "gjennomgående" navn som f.eks. Ingrid er. 

AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 0.23):

Hva er det du mener egentlig? "Bestemornavn" (hva nå det enn skal bety) er ikke klare til å brukes? Du kan bruke akkurat det navnet du vil

Anonymkode: dfc57...c97

Alle gamle navn blir populære igjen, bare de blir gamle nok. Dagens besteforeldre i 50-70 årene har navn som ikke virker helt riktig på dagens småbarn. Dagens oldeforeldre, derimot, er gjerne i 70-90 årene, og der nærmer du deg noe av det som kommer/har kommet som de mer populære navnene i dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Elin - fint. Hanne - kjedelig. Hanna og Eline/Elina er finere.

Anonymkode: 69282...411

AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (3 minutter siden):

Alle gamle navn blir populære igjen, bare de blir gamle nok. Dagens besteforeldre i 50-70 årene har navn som ikke virker helt riktig på dagens småbarn. Dagens oldeforeldre, derimot, er gjerne i 70-90 årene, og der nærmer du deg noe av det som kommer/har kommet som de mer populære navnene i dag. 

Ikke alle navn kommer tilbake. Men noen gjør, og etter kort tid blir de så populære at folk beskyldes for å være nymotens etterdiltere 😛 Lukas og Leander er gode eksempler. 

Anonymkode: 69282...411

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 2000 og hadde en venninne i barndommen som het Hanne. En jeg kjenner har en datter som heter Eilin. Men jeg tenker på begge navnene som kjerringnavn. 

Anonymkode: 559ac...cbb

AnonymBruker
Skrevet

Elin heter søstra mi og har aldri tenkt over det før … men det er jo faktisk et veldig fint navn. 

Anonymkode: 47999...ac6

• Liker 1
Skrevet

Både Hanne og Elin er fine navn. Eli også. Forfriskende enkle og fine navn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...