AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Mange par har utvilsamt funnet kjærligheten /kjemien igjennom felles fritidsinteresse, og dette er noe som bli følgt opp igjennom mange år, og knytter bånd i samlivet .Mange par har også etterhvert opplevd at de har glidd ifra hverandre på grunn av ulike interesser som endt med samlivsbrudd. Mange ønsker idag singeltilverelsen ettersom de ønsker "fri luft under vingene" og helst gjøre som de ønsker utan å måtte forholde seg til en partner. Mange par opplever skjevdeling av iniativet til felles interesser utenfor hjemmet i parforholdet , og det skaper på sikt utfordringer. Noen par er så sterkt knyttet til hverandre, at dei ikkje akspeterer utskeilelser utan begge er saman om det. Dette medan andre par har stor tolleransevne og frihet overfor hverandre til å "gøre som de vil" så samlivet ikkje skal føles fengslende. Spørsmålet er hvordan takle ulike interesser i eit parhold. ? Anonymkode: 2d8ea...ece
Strigiformes Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august Ulike interesser hadde ikke vært så viktig for meg. Det er verre med ulikt tankesett og verdier... 9 4
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august Strigiformes skrev (6 minutter siden): Ulike interesser hadde ikke vært så viktig for meg. Det er verre med ulikt tankesett og verdier... Enig i dette. Det er selvfølgelig fint å ha noen felles interesser. I vårt tilfelle turer og friluftsliv f.eks. Men dette blir mindre viktig enn at vi begge ikke ønsker barn, at vi er ca like politisk, at vi er glad i dyr osv. Anonymkode: ae2a8...823 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august Det går helt fint det. Vi har aldri hatt samme interesse eller hobby. Men vi har samme mål i livet vårt. Og samme tankesett. Så alt ha gått smud. Sammen i 25 år no. Anonymkode: 5accf...937 4
AnonymBruker Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august Strigiformes skrev (4 minutter siden): Ulike interesser hadde ikke vært så viktig for meg. Det er verre med ulikt tankesett og verdier... Ulikt tankesett /verdier kan vel handle om å vera frakoblet, missforstått, og ikkje sett eller prioritert når ein lever saman med sin partner. Det kan syldes en følelses av å vera alene i forholdet på grunn av manglende kommunikasjon, kontakt eller støtte fra en partner som er fraverende Anonymkode: 2d8ea...ece
Rødvinsfilosofen Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august Tror at det er sunt å ha ulike interesser, men grensen går kanskje litt ved tidsbruken? Føler det er en forskjell på om kona drar på Spenst tre timer, tre ganger i uken, VS om mannen blir borte hver søndag for å spille golf? Vet også om menn som har brukt pappapermen til å dra på jakt, eller sykle ritt. Da hadde det klikket for meg
AnonymBruker Skrevet 24. august #7 Skrevet 24. august Enklere å svare hvis du forklarer hvilke ulike interesser dere sliter med, Ts. Hvordan man vil håndtere noe slikt kommer jo helt an på hvor mye interessene spriker, hvor ofte, hvor lenge, om det går utover felles tid, om det går utover felles aktiviteter og planer m.m. Anonymkode: ef068...180 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #8 Skrevet 24. august Vi har samme hobby og like verdier, men det som holder oss sammen er at vi har like personligheter og derfor forstår og leser hverandre godt. Anonymkode: 8362e...a39 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #9 Skrevet 24. august Typen min har en dyr og tidskrevende hobby, men han sa før vi ble sammen at stod jeg i veien for denne hobbyen, begynte å legge restriksjoner på hvor og hvordan han brukte tiden sin på den, så ble det ikke noe forhold. Jeg ville prøve iom at vi har veldig like verdier/tankesett, samme humor og god kjemi. Men han har faktisk prioritert meg og tilpasset seg meg og jeg har fått være med på når han holder på med denne hobbyen, som har ført til at vi bruker mye tid i lag og jeg har lært masse nye ting som jeg aldri ville ha gjort. Innimellom styrer han på selv og da styrer jeg med mitt, så vi har funnet en god balansegang. Anonymkode: a99f3...87f 4
SPOCA Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august (endret) Man gir hverandre rom, tid og forståelse til begge deler; både det som er felles, og det som ikke er felles. Jeg kunne nok aldri vært sammen med noen jeg ikke hadde mye felles med, og interesser, men det betyr jo ikke at man ikke kan gjøre egne ting. Det er også viktig. Så jeg tenker; ja, takk, begge deler. Skal sies at vi er begge introverte, så vi begge liker å gjøre egne ting sammen. F.eks kan han bygge et legosett, mens jeg tegner. Det kan vi gjøre side om side, uten å si et ord. Vi kan ta på våre egne hodetelefoner, høre på musikk, men allikevel dele en slags felles opplevelse av samhold sammen og alene. Tenker det viktige er å vise hensyn og raushet til hverandre. Både mannen og jeg elsker brettspill, og deler den interessen, men selvfølgelig kan han spille med kompiser når han har lyst. Ofte blir jeg invitert med av gutta (de liker å ha meg med, jeg elsker de samme spillene som dem), men jeg takker en del nei for at gutta skal få rom til å gjøre "egne greier". Selv treffer jeg gjerne mine venninner for brodering og skravling. Det kan være godt innimellom, selv om jeg ikke har et veldig stort sosialt behov. Gi og ta, med andre ord. Endret 24. august av SPOCA 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #11 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Enklere å svare hvis du forklarer hvilke ulike interesser dere sliter med, Ts. Hvordan man vil håndtere noe slikt kommer jo helt an på hvor mye interessene spriker, hvor ofte, hvor lenge, om det går utover felles tid, om det går utover felles aktiviteter og planer m.m. Anonymkode: ef068...180 Partner har angst for å sette sine bein ombord i en båt det er litt "bevegelse under føttene". Dette til tross for at vi bor i en landsdel ein ofte er avhengi av båt på reiser. Partner har angst for å sette seg oppi eit fly, og planlegge reiser saman med fly er derfor utelukket. Eksp.buss blir oftest nytta på reiser forb. m/ besøk av slekt rundt om i landet, men er tidkrevende, og har sine utfordringer å sitte i eit buss-sete over lang tid. Det skjer tidvis mange forskjellige arangement rundt om i distriktet som ein ønsker å ta del, men partneren er initiativløs. Eg for min del har forøvri eit handycap i forhold til svekket hørsel, og er derfor ofte avhengi av følge. Anonymkode: 2d8ea...ece
Tabris Skrevet 24. august #12 Skrevet 24. august Det er da ingen problem. Min samboer og jeg har helt ulike fritidsinteresser. Vi har også ulik smak innen musikk og film (selv om vi også har en del som overlapper). Har vært sammen i over tyve år i et lykkelig, stabilt forhold.
AnonymBruker Skrevet 24. august #13 Skrevet 24. august Tabris skrev (4 minutter siden): Det er da ingen problem. Min samboer og jeg har helt ulike fritidsinteresser. Vi har også ulik smak innen musikk og film (selv om vi også har en del som overlapper). Har vært sammen i over tyve år i et lykkelig, stabilt forhold. Ulik musikk kan vel kanskje ikkje heilt samanlignes med ulike interesser til m.a. reiser. Anonymkode: 2d8ea...ece
sicario Skrevet 24. august #14 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mange par har utvilsamt funnet kjærligheten /kjemien igjennom felles fritidsinteresse, og dette er noe som bli følgt opp igjennom mange år, og knytter bånd i samlivet .Mange par har også etterhvert opplevd at de har glidd ifra hverandre på grunn av ulike interesser som endt med samlivsbrudd. Mange ønsker idag singeltilverelsen ettersom de ønsker "fri luft under vingene" og helst gjøre som de ønsker utan å måtte forholde seg til en partner. Mange par opplever skjevdeling av iniativet til felles interesser utenfor hjemmet i parforholdet , og det skaper på sikt utfordringer. Noen par er så sterkt knyttet til hverandre, at dei ikkje akspeterer utskeilelser utan begge er saman om det. Dette medan andre par har stor tolleransevne og frihet overfor hverandre til å "gøre som de vil" så samlivet ikkje skal føles fengslende. Spørsmålet er hvordan takle ulike interesser i eit parhold. ? Anonymkode: 2d8ea...ece Dette er veldig motsetning til hvordan jeg og min kone lever livene våre. Vi har interesser som er «våre egne». En stor del av mine fritidsinteresser er å Nettop utøve det alene. Samme med min kone. Vi ser på det å ha egne interesser som en styrke og fordel. Vi har i alle år vært veldig bevisste på at vi er 2 ulike individer og at man ikke er kloner av hverandre selv om man er et par. Vi gir hverandre mye rom og aksept for å gjøre ting i livet som ikke nødvendigvis innebærer den andre. Jeg tar husholdning, bikkje og unger alene med glede, for at kona skal kunne delta på ting som gir henne mye glede og energi. Det kommer oss begge til gode i det lange løp. Dette gjelder selvfølgelig andre veien også. Det er null klaging, uffing eller orking fra henne når jeg kanskje er borte 7-8 dager å gjør «min greie». Samtidig har vi også sammenfallende interesser for mange ting og gjør jo flere hyggelige ting sammen også. Det ene utelukker ikke det andre. Vi vet begge to etter mange års erfaring sammen at å gi hverandre denne «luften under vingene», dette rommet til å leve ut interesser, bringer masse energi og overskudd tilbake som kommer hele familien til gode. Jeg er hellig overbevist om at dette er en av flere medvirkende årsaker til at vårt forhold etter «noen og tyve» år blomstrer. 1 1
Tabris Skrevet 24. august #15 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ulik musikk kan vel kanskje ikkje heilt samanlignes med ulike interesser til m.a. reiser. Anonymkode: 2d8ea...ece Du nevnte ikke reiser spesifikt, men spurte om ulike fritidsinteresser, det var hva jeg svarte på. Som jeg skrev har vi også andre ulike interesser enn bare musikk og film.
AnonymBruker Skrevet 24. august #16 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Partner har angst for å sette sine bein ombord i en båt det er litt "bevegelse under føttene". Dette til tross for at vi bor i en landsdel ein ofte er avhengi av båt på reiser. Partner har angst for å sette seg oppi eit fly, og planlegge reiser saman med fly er derfor utelukket. Eksp.buss blir oftest nytta på reiser forb. m/ besøk av slekt rundt om i landet, men er tidkrevende, og har sine utfordringer å sitte i eit buss-sete over lang tid. Det skjer tidvis mange forskjellige arangement rundt om i distriktet som ein ønsker å ta del, men partneren er initiativløs. Eg for min del har forøvri eit handycap i forhold til svekket hørsel, og er derfor ofte avhengi av følge. Anonymkode: 2d8ea...ece Hvis dere bor ett sted hvor båt er ett viktig fremkomstmiddel og partner er redd for båt, så bør dere flytte... Hvis dere vil på arrangementer og ikke vil ta buss, så bruk bil. Det du nevner her tenker ikke jeg som ulike interesser, men manglende evne til å kommunisere og vilje til å tilpasse seg partneres begrensninger. Anonymkode: f3648...7b3 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #17 Skrevet 24. august Jeg tenker at man trenger ikke dele alle interesser, men det er fint å ha noe til felles som man liker å gjøre i lag. Eventuelt at en eller begge er av den fleksible typen som er villig til å prøve nye ting. I vårt forhold har det vært litt begge deler - vi har noen ting som begge liker å gjøre, men så er vi også villige til å være med på ting som den andre liker - både for å prøve det og se om vi liker det, men også noen ganger bare for å være grei og bli med selv om det ikke er noen stor interesse. Samboer har blitt glad i turer og fjellturer fordi jeg har hatt han med meg på det, noe han ikke var vant til fra før av. Så man kan jo utvide noen horisonter på den måten også. Ellers gjør vi også naturligvis en del ting hver for oss. Uavhengig av interesser er jo som flere nevner det viktigste i bunnen - at vi deler kjerneverdier og har en felles forståelse av hvordan vi skal være mot hverandre, mot omverdenen og hvordan vi vil håndtere det som skjer i livet generelt i felleskap. Anonymkode: 51c9d...201
AnonymBruker Skrevet 24. august #18 Skrevet 24. august Bare fint med egne interesser, vi er fremdeles to individer selv om vi er et par. Jeg nyter egentid når han holder på med sitt, og han lengter nok etter at jeg skal klare å lande på en hobby som jeg virkelig brenner for 😅 Anonymkode: 56b75...035 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #19 Skrevet 24. august Tabris skrev (1 time siden): Du nevnte ikke reiser spesifikt, men spurte om ulike fritidsinteresser, det var hva jeg svarte på. Som jeg skrev har vi også andre ulike interesser enn bare musikk og film. Ulike behov og ønsker for reiser, friluftsliv som bl.a sykkeltur, fjelltur, båtturer,. og deltagelse på forskjellige arangementer inngår vel i ulike fritidsinteresser. Anonymkode: 2d8ea...ece
AnonymBruker Skrevet 24. august #20 Skrevet 24. august Mannen min liker gaming. Jeg liker å være ute, hagearbeid, skriving og tegning. Sammen spiller vi volleyball. Synes det er fint å ha noe felles, men også veldig bra med egentid til forskjellige interesser. Anonymkode: 19de1...640
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå