Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Brunello skrev (6 timer siden):

Det anbefales at barnet sikres frem til det er 10-12 år avhengig av vekt og høyde. Er barnet lite, bør det derfor sitte i bilstol eller bruke pute frem til ungdomsskolen. 

Det er jo det jeg sier. 

Ref: Er barnet LITE 

…eller bruke pute frem til…

Det står jo i teksten du refererer til😉

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sikring handlar ikkje berre om storleiken på bornet men óg alder. Er anbefalt å bruke beltestol eller pute fram til 12 år pga utviklinga av skjelettet blant anna.

Ein voksen på 150 har ferdig utvikla skjelett og hofter som bedre tar i mot støyten av beltet i ein kollisjon, det har ikkje ein 9 åring uavhengig av høgde.

Anonymkode: 5f13f...ff4

Men les nå teksten eeeen gang til. 
👉🏻Jeg skriver jo PUTE😂😂🏻

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym6789 skrev (17 timer siden):

Bilsete eller beltestol?

du burde heller bekymre deg for matvaner her enn sikkerhet i bil, her vurderes barnet som overvektig som 8 åring.... fokuser på de viktige tingene i livet ditt, for barnet, tror ikke mange bryr seg om hun er sikret i bil

Anonymkode: 965db...119

AnonymBruker
Skrevet
Tindre1 skrev (5 timer siden):

Hjelpes. Runse er et ord. Joda. Det brukes flere steder i dette landet. 
Huske er det samme. 
Kommer helt an på hvor man bor.. Her menes å huske som i å erindre.. 

🎉Sjekk google: 🎉

Ja, "runse" er et ord, og det er et uttrykk som brukes i visse dialekter, for eksempel vallemål, og refererer til "reie" eller "huskestativ". 

Definisjon: I vallemål betyr "runse" noe som ligner på et huskestativ. 

Dialektal bruk: Ordet er spesifikt for visse dialekter og er ikke et allment kjent ord i moderne norsk. 

Eksempel: Uttrykket "runse" kan finnes i eksempler som "Er æ eikvort gali mæ runsó, mi ljóte stelle da", som kan oversettes til noe slikt som "er det noe galt med huskestativet, må jeg fikse det".

Takk for at du minnet meg på hvorfor jeg ikke gidder å være aktiv her😂

*Rygger raskt ut igjen😎🏻

Det er ikke lov å skrive på dialekt på kvinneguiden! 

Anonymkode: ae86f...1e8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tindre1 skrev (16 timer siden):

Men les nå teksten eeeen gang til. 
👉🏻Jeg skriver jo PUTE😂😂🏻

Har lest den fleire gongar eg, og eg svarte deg på latterleggjeringa di av at born brukar sete :) Beltestol er tross alt bilstol det óg, og bør brukes til dei er utvokst. Og nei, venninna di på 40 år treng ikkje verken stol eller pute sidan ho er over 12 år ;)

Og sidan du synast det var så morosamt, så lar eg ikkje borna mine hoppe trampoline utan sikkerhetsnett heller, på lik linje som at 8 åringen ikkje får sitte på i bil utan stol eller minimum pute til tross for at han lovleg kan sitte utan :)

Anonymkode: 5f13f...ff4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig bilpute. Lager ikke mobbeoffer ut av ungene mine med vilje liksom.  Bare "raringer" sitter i beltestol i den alderen i følge barna her. Å slik type utenforskap ønsker jeg ikke for de.

Anonymkode: 75e02...02a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig bilpute. Lager ikke mobbeoffer ut av ungene mine med vilje liksom.  Bare "raringer" sitter i beltestol i den alderen i følge barna her. Å slik type utenforskap ønsker jeg ikke for de.

Det er viktigere for oss at barna våre har ålreite venner, med ålreite foreldre, enn å være kule. I min erfaring er det "raringene" det går best med i livet, ikke de som tar utrygge valg for barna sine for å framstå kule.

Anonymkode: 09b92...772

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker Gud for at foreldrene vi kjenner ikke er som noen her i tråden…

Det er jo en selvfølge å bruke beltestol til de er 150. 

vår er snart 8 år og ca 135, og bruker beltestol. Absolutt ingen som reagerer på det.

Anonymkode: 970b3...f7d

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnesete, og aldri fått kommentar på det. Sit på pute når ho køyrer med andre. 

Anonymkode: 78cd8...fee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tindre1 skrev (På 24.8.2025 den 14.15):

Altså🤓

Det er ett år før ungdomsskolen..

Håper du mener bilpute? 

Min 40-år gamle venninne er 150cm, skal hun da sitte i bilsete? 🤔 Det skal jeg anbefale henne😂

Men ….. Da burde man i hvert fall unngå trampoliner, runser, fotballtrening, turn, osv😂

Tanta mi er ganske lav, 152 eller noe og hun sitter på pute når hun kjører. Ellers sitter hun så lavt at hun ser ikke over panseret, sier hun. Det er jo ikke noe flaut ved det hvis man ikke gjør det til noe flaut.

Anonymkode: 78cd8...fee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 23.20):

Sønnen min er åtte år, 128 cm høy og veier 37 kg. Han sitter fremdeles i bilsete. Kompisene i klassen er i sjokk. «bruker du bilsete??» «sånn har lillesøsteren min på fire år» «Oi Du har sånn babysete du»

Hvordan sikrer dere 8 åringer? 

Anonymkode: 38ff5...081

9,5 åringen her sitter i beltestol. 137 cm høy. 30 kg. Tenker han sitter tryggere i bilstol. 

Anonymkode: 281f6...e63

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing og brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn brukte beltestol så lenge de passet. Da de var ca 148 cm høye ble beltestolen for kort i ryggen (skuldrene kom oppi sidestøttene for hodet), så da var det slutt. Vi hadde en enkel bilpute også, men den ble ikke særlig brukt, er jo unødvendig å bruke pute når man har en mer komfortabel beltestol som passer. De var litt over 36 kg da de sluttet (beltestolene var godkjent til 36 kg)

Ja, de brukte beltestol lenger enn mange. Det var uproblematisk. Jeg sa at de kunne skylde på meg hvis de fikk kommentarer, f.ks si at mamma er så teit e.l. Helt greit for meg å være teit mamma.

Alder husker jeg ikke.

Anonymkode: 90aeb...147

• Liker 4
Skrevet (endret)

Bruker beltestol i egne biler, men sender med bilpute rundt til andre. Kan aldri huske at han har fått noen kommentarer. 132 høy og cirka 30 kg.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min åtteåring er like høy og sitter på pute, utelukkende fordi vi har tre barn og ikke har plass til beltestol. Tiåringen som bruker S i voksenstørrelse sitter uten pute i midten og toåringen i bakovervendt så lenge det går. Har ikke målt tiåringen på en stund, lurer på om hun har bikket 150, for hun kommer veldig høyt opp når hun må sitte på puta 😅

Bilsikring er den beste forsikringen man kan ha og jeg forstår ikke folk som tar så lett på det. Fremovervendte toåringer for eksempel. Det skal ikke mer til enn en tverrstopp i 50 km/t for at ungen tar alvorlig skade av det 😢

Anonymkode: e983d...026

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Niåringen her sitter i beltestol. Vet ikke hva vennene hennes sitter på, men ingen har sagt noe negativt hvis de har sittet på med oss. Hun har heller aldri sagt at hun ikke vil sitte i beltestol. 

Anonymkode: 6fdbc...32b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår elleveåring sitter fremdeles i bilstol, hun er kun 141 cm høy. Kommentaren fra venner er det lite av, men de pareres i såfall kjapt med at vi har ingen barn å miste, så derfor sikrer vi. Og hva deres foreldre velger å gjøre gir vi blanke i, men hos oss så sikrer vi barn under 150 cm. 

Hvis vi skulle gått etter hva barna syns er «kult» hadde vi spist cornflakes til frokost, gamet hele ettermiddagen og sittet på tik tok til kl 11 på kvelden. Så det tas null hensyn til, ungene får selvsagt ikke lov til noe av dette. 

Anonymkode: 099e2...2d7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 20.37):

Min er også 8 år og 128cm. Han har bilstol i den ene bilen og bilpute i den andre. Har litt med størrelse på bil å gjøre, og at den minste bilen kun brukes til småturer. I klassen er det veldig forskjellig hva de bruker. 

Anonymkode: ae86f...1e8

Man kan like gjerne kræsje på korte turer …

Anonymkode: 1edf1...ddf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Da hadde jeg kjeftet på barna mine og fortsalt de hvorfor vi velger de som er tryggest, vi vil nemlig ha de lengst mulig i livet vårt 

Anonymkode: 1edf1...ddf

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...