Minlillelykke Skrevet søndag kl 13:43 #21 Skrevet søndag kl 13:43 Mine på 10 og 7 sitter i bilstol. 10 åringen er ikke veldig høy, 140 og begynner å nærme seg å kunne sitte uten sete
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:04 #22 Skrevet søndag kl 14:04 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bilstol selvsagt , det er tryggest. Pute beskytter lite Anonymkode: 1edf1...ddf Setebeltet beskytter heldigvis Anonymkode: 8d4a2...673
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:10 #23 Skrevet søndag kl 14:10 Tindre1 skrev (1 time siden): Altså🤓 Det er ett år før ungdomsskolen.. Håper du mener bilpute? Min 40-år gamle venninne er 150cm, skal hun da sitte i bilsete? 🤔 Det skal jeg anbefale henne😂 Men ….. Da burde man i hvert fall unngå trampoliner, runser, fotballtrening, turn, osv😂 Runser er ikke et ord. Anonymkode: e486f...7bc 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:25 #24 Skrevet søndag kl 14:25 Man sitter i det som passer i forhold til størrelsen på barnet. I den alderen er det kjempeforskjell både i høyde og bredde på barnet, så det som passer for en passer ikke for den andre. Noen kan sitte i bilstol med bilens belter (beltestol om du vil), noen må bruke bilpute og noen kan klare seg med bare bilens belter. Min sønn satt i beltestol helt til 7. trinn (tynn og smal gutt), så en stund på pute og nå er han så lang at det går med bare beltene. Anonymkode: 378a3...443 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:37 #25 Skrevet søndag kl 14:37 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Niåringen sitter i bilsete. Aldri fått noen kommentarer på det, kompiser sitter på til trening og kamp hver uke. Anonymkode: 1ad7a...b5f Hvordan sikrer du kompisene som sitter på, da? Anonymkode: 5a052...086 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:53 #26 Skrevet søndag kl 14:53 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan sikrer du kompisene som sitter på, da? Anonymkode: 5a052...086 Beltestol eller bilpute eller bare belter, avhengig av hva de gjør til vanlig hjemme. Det er enorm størrelsesforskjell på guttene også, der min er minst. Men kjører vi med kun én ekstra må han også sitte i beltestol, for jeg gidder ikke dra ut lillesøster sin bilstol. Aldri protester på det heller. Ni år gamle gutter er egentlig ganske easy-going. 😂 Ikke sikkert status er den samme når lillesøster blir ni... Anonymkode: 1ad7a...b5f 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:02 #27 Skrevet søndag kl 15:02 Beltestol, selvfølgelig. Verken kompisene, eller barnet selv, får bestemme dette. Det spiller ingen rolle om de synes det er uvant, eller flaut. De er åtte år og har ikke forutsetninger for å ta gode valg i denne situasjonen. Vi velger det som er trygt. Anonymkode: 09b92...772 1 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:10 #28 Skrevet søndag kl 17:10 Datteren min er 135 og snart 8. Hun sitter selvsagt i bilstol. Anonymkode: 1caa7...8e9 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:23 #29 Skrevet søndag kl 17:23 Min 9 åring sitter i beltestol, han er 136. Har også pute i bilen, men han liker best stolen. Helt siden 1 klasse, har han vært den eneste av sine klassevenner som har brukt stol eller pute. Han har alltid tatt med puten hvis han skal sitte på med andre. Anonymkode: df373...896 1 1
DesmondMiles Skrevet søndag kl 17:26 #30 Skrevet søndag kl 17:26 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Sønnen min er åtte år, 128 cm høy og veier 37 kg. Han sitter fremdeles i bilsete. Kompisene i klassen er i sjokk. «bruker du bilsete??» «sånn har lillesøsteren min på fire år» «Oi Du har sånn babysete du» Hvordan sikrer dere 8 åringer? Anonymkode: 38ff5...081 Velkommen til verden - den er full av mobbere. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:27 #31 Skrevet søndag kl 17:27 Beltestol. Det er viktigere å være trygg enn kul. Du får lære barnet noen gode argumenter å si til vennene når de kommenterer. Som at ja det er mer behagelig og ja da er jeg mye tryggere hvis vi kræsjer. Anonymkode: befc3...e8a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:28 #32 Skrevet søndag kl 17:28 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det kommer vel helt an på lengden og ikke alderen. I 8-årsalderen var begge mine ferdig med stol for leeeenge siden, og brukte sporadisk sittepute, men ikke veldig lenge. Anonymkode: d5de3...6f3 Alder er såklart også relevant, det har med hodets størrelse i forhold til kroppen, generell styrke i kroppen og utvikling av skjelett. Kanskje les litt om bilsikring på Trygg Trafikk før du uttaler deg så bastant Anonymkode: befc3...e8a 2 1
Brunello Skrevet søndag kl 17:31 #33 Skrevet søndag kl 17:31 Tindre1 skrev (5 timer siden): Altså🤓 Det er ett år før ungdomsskolen.. Håper du mener bilpute? Min 40-år gamle venninne er 150cm, skal hun da sitte i bilsete? 🤔 Det skal jeg anbefale henne😂 Men ….. Da burde man i hvert fall unngå trampoliner, runser, fotballtrening, turn, osv😂 Det anbefales at barnet sikres frem til det er 10-12 år avhengig av vekt og høyde. Er barnet lite, bør det derfor sitte i bilstol eller bruke pute frem til ungdomsskolen. 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:20 #34 Skrevet søndag kl 18:20 Tindre1 skrev (6 timer siden): Altså🤓 Det er ett år før ungdomsskolen.. Håper du mener bilpute? Min 40-år gamle venninne er 150cm, skal hun da sitte i bilsete? 🤔 Det skal jeg anbefale henne😂 Men ….. Da burde man i hvert fall unngå trampoliner, runser, fotballtrening, turn, osv😂 Sikring handlar ikkje berre om storleiken på bornet men óg alder. Er anbefalt å bruke beltestol eller pute fram til 12 år pga utviklinga av skjelettet blant anna. Ein voksen på 150 har ferdig utvikla skjelett og hofter som bedre tar i mot støyten av beltet i ein kollisjon, det har ikkje ein 9 åring uavhengig av høgde. Anonymkode: 5f13f...ff4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:23 #35 Skrevet søndag kl 18:23 Eldste her er 8,5 år, sit sjølsagt i beltestol Han er 140 cm høg og passar dei fint enda. Yngste er snart 6 år og set framleis bakovervendt, har bestilt beltestol som vi skal begynne å øve på ved kortare turar og skal sitte bakovervendt på lengre turar til det setet ikkje passar meir. Har pute tilgjengeleg óg som vi sender med når skulen har turdagar feks og som vi kan bruke når besøk blir med heim/dei skal på besøk Anonymkode: 5f13f...ff4 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:23 #36 Skrevet søndag kl 18:23 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er ikke bilsete mest for barnehagebarn? Anonymkode: ded8e...77a Dust Anonymkode: 1edf1...ddf 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:25 #37 Skrevet søndag kl 18:25 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Setebeltet beskytter heldigvis Anonymkode: 8d4a2...673 Det er ikke nok Anonymkode: 1edf1...ddf 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:37 #38 Skrevet søndag kl 18:37 Min er også 8 år og 128cm. Han har bilstol i den ene bilen og bilpute i den andre. Har litt med størrelse på bil å gjøre, og at den minste bilen kun brukes til småturer. I klassen er det veldig forskjellig hva de bruker. Anonymkode: ae86f...1e8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:03 #39 Skrevet søndag kl 19:03 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Niåringen sitter i bilsete. Aldri fått noen kommentarer på det, kompiser sitter på til trening og kamp hver uke. Anonymkode: 1ad7a...b5f Samme. Og her er det bilsete så lenge de passer, det er tryggest, så enkelt er det. sier mer om dustene som kommenterer enn noe annet. Bøller… uoppdragne…det verste er at de har lært alt hjemme, så det sier mye om foreldrene også. Anonymkode: cc061...9cb 1 1
Tindre1 Skrevet søndag kl 23:53 #40 Skrevet søndag kl 23:53 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Runser er ikke et ord. Anonymkode: e486f...7bc Hjelpes. Runse er et ord. Joda. Det brukes flere steder i dette landet. Huske er det samme. Kommer helt an på hvor man bor.. Her menes å huske som i å erindre.. 🎉Sjekk google: 🎉 Ja, "runse" er et ord, og det er et uttrykk som brukes i visse dialekter, for eksempel vallemål, og refererer til "reie" eller "huskestativ". Definisjon: I vallemål betyr "runse" noe som ligner på et huskestativ. Dialektal bruk: Ordet er spesifikt for visse dialekter og er ikke et allment kjent ord i moderne norsk. Eksempel: Uttrykket "runse" kan finnes i eksempler som "Er æ eikvort gali mæ runsó, mi ljóte stelle da", som kan oversettes til noe slikt som "er det noe galt med huskestativet, må jeg fikse det". Takk for at du minnet meg på hvorfor jeg ikke gidder å være aktiv her😂 *Rygger raskt ut igjen😎✌🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå