AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Skrevet 20 timer siden Sønnen min er åtte år, 128 cm høy og veier 37 kg. Han sitter fremdeles i bilsete. Kompisene i klassen er i sjokk. «bruker du bilsete??» «sånn har lillesøsteren min på fire år» «Oi Du har sånn babysete du» Hvordan sikrer dere 8 åringer? Anonymkode: 38ff5...081
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Skrevet 20 timer siden Bilpute 131 cm, 26 kg Anonymkode: fe549...520 3
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden Niåringen sitter i bilsete. Aldri fått noen kommentarer på det, kompiser sitter på til trening og kamp hver uke. Anonymkode: 1ad7a...b5f 3
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Skrevet 19 timer siden På reiser utenfor bykjernen bruker hun bilsete med rygg og hodebeskyttelse. Innenfor bykjernen sitter hun i bilens forhøyede sete.(innebygd) Mange i klassen har slutta med sikring, men så lenge hun passer i setet kommer vi til å bruke det på reiser med høy hastighet. Anonymkode: 7527a...057
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Sønnen min er åtte år, 128 cm høy og veier 37 kg. Han sitter fremdeles i bilsete. Kompisene i klassen er i sjokk. «bruker du bilsete??» «sånn har lillesøsteren min på fire år» «Oi Du har sånn babysete du» Hvordan sikrer dere 8 åringer? Anonymkode: 38ff5...081 Bilstol selvsagt , det er tryggest. Pute beskytter lite Anonymkode: 1edf1...ddf 1 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden 9 åringen bruker så absolutt beltestol ja, og skal det lenge enda. Helt klart mye tryggere og det er den eneste som betyr noe. Det er uansett lovpålagt å bruke sikringsutstyr til de under 135 cm. Og de mellom 135 og 150 skal bruke det dersom det er tilgjengelig i bilen. Anonymkode: aa726...1cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Skrevet 18 timer siden Det kommer vel helt an på lengden og ikke alderen. I 8-årsalderen var begge mine ferdig med stol for leeeenge siden, og brukte sporadisk sittepute, men ikke veldig lenge. Anonymkode: d5de3...6f3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Er ikke bilsete mest for barnehagebarn? Anonymkode: ded8e...77a 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden Bilsete. Vi kjører på vestlandsveien og noe annet er uaktuelt. Dessuten sovner de ofte i bilen, og det er mye mer behagelig i bilsete enn uten. Anonymkode: 706ed...5cc 1
minister-mio Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden Det er uansett ikke kompisene som dikterer hvordan jeg velger å sikre han 3
jegerrinne Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden De mine var i den alderen brukte de beltestol. Ikke bilstol med 5 punkt 1
Anonym6789 Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sønnen min er åtte år, 128 cm høy og veier 37 kg. Han sitter fremdeles i bilsete. Kompisene i klassen er i sjokk. «bruker du bilsete??» «sånn har lillesøsteren min på fire år» «Oi Du har sånn babysete du» Hvordan sikrer dere 8 åringer? Anonymkode: 38ff5...081 Bilsete eller beltestol?
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Niåringen sitter i bilsete. Aldri fått noen kommentarer på det, kompiser sitter på til trening og kamp hver uke. Anonymkode: 1ad7a...b5f (Her mente jeg altså beltestol. Ser noen mener at bilsete er synonymt med fempunkts, men det er det ikke) Anonymkode: 1ad7a...b5f
aksase Skrevet 10 timer siden #15 Skrevet 10 timer siden (endret) Det spiller ingen rolle hva andre sier så lenge man gjør sitt beste for å ta vare på liv og helse. Det finnes jo også lovverk og regler å holde seg til. Les mer om det her: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-kjoring/sikring-av-barn-i-bil/regelverket-for-sikring-av-barn/ https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/bil/barn-i-bil/barn-5-12-ar-i-bil/?gad_source=1&gad_campaignid=22792929752&gbraid=0AAAAA-vZ2JW32Uic1LeOLTWE6xZawrBMJ&gclid=Cj0KCQjwzaXFBhDlARIsAFPv-u_Yz7F8QYP-IJm41aptnkXDea0AvIZ6NASVUiaZJV0jLnomqNTbBxIaAn-6EALw_wcB Nå er barna våre voksne, men vi gikk over til bilpute når barna var lange nok i beina til å sitte inntil seteryggen og høye nok til å få riktig belteplassering med originalbeltene i bilen. Så sluttet vi med pute når de var lange nok i kroppen til å få trygg plassering av skulderbeltet uten pute. Skulderbeltet skal ligge ned mot skulderen, og ikke oppe på halsen, og dermed må valg av utstyr gjøres ut i fra barnet størrelse og ikke barnets alder. Det finnes dermed også voksne som bør bruke sittepute. Hvordan dette passer kan variere i ulike biler. Endret 10 timer siden av aksase 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Skrevet 10 timer siden Her vokste eldste ut av bilsetet rett før 12-årsdagen. Da passerte hun 150 cm. 10-åringen sitter selvsagt fortsatt i sete. De satt begge bakovervendt til de var 4. Jeg er mer opptatt av at barna skal være sikret i kollisjon enn hva eventuelle jevnalderorienterte venner av dem mener. De få gangene en slik kommentar har kommet i nærheten av meg har jeg svart "vel, vi er såppas glad i X at vi ønsker at hun skal overleve hvis vi kræsjer. Det er mulig dine foreldre ikke er så opptatt av denslags, men folk er forskjellige". Har ikke vært noe mer fra den kanten etterpå. Barna er vel informert om konsekvensene av dårlig bilsikring, så de vil selvfølgelig være tryggest mulig. De himler med øynene hvis noen kommenterer. Anonymkode: 7543b...23a 1 1
Tindre1 Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden Forstår godt at en 8- åring synes dette er flaut. 😳 Det er på tide med bilpute. Alvorlig talt🤓 1
Brunello Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det kommer vel helt an på lengden og ikke alderen. I 8-årsalderen var begge mine ferdig med stol for leeeenge siden, og brukte sporadisk sittepute, men ikke veldig lenge. Anonymkode: d5de3...6f3 Du er altså en av de som ikke bryr seg om barnas sikkerhet. Jeg bryr meg selvsagt ikke nevneverdig, men du fremstår ikke spesielt reflektert slik du formulerer deg. 2
Tindre1 Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her vokste eldste ut av bilsetet rett før 12-årsdagen. Da passerte hun 150 cm. 10-åringen sitter selvsagt fortsatt i sete. De satt begge bakovervendt til de var 4. Jeg er mer opptatt av at barna skal være sikret i kollisjon enn hva eventuelle jevnalderorienterte venner av dem mener. De få gangene en slik kommentar har kommet i nærheten av meg har jeg svart "vel, vi er såppas glad i X at vi ønsker at hun skal overleve hvis vi kræsjer. Det er mulig dine foreldre ikke er så opptatt av denslags, men folk er forskjellige". Har ikke vært noe mer fra den kanten etterpå. Barna er vel informert om konsekvensene av dårlig bilsikring, så de vil selvfølgelig være tryggest mulig. De himler med øynene hvis noen kommenterer. Anonymkode: 7543b...23a Altså🤓 Det er ett år før ungdomsskolen.. Håper du mener bilpute? Min 40-år gamle venninne er 150cm, skal hun da sitte i bilsete? 🤔 Det skal jeg anbefale henne😂 Men ….. Da burde man i hvert fall unngå trampoliner, runser, fotballtrening, turn, osv😂 Endret 5 timer siden av Tindre1 1
NoaideBiehtar Skrevet 4 timer siden #20 Skrevet 4 timer siden Tindre1 skrev (1 time siden): Altså🤓 Det er ett år før ungdomsskolen.. Håper du mener bilpute? Min 40-år gamle venninne er 150cm, skal hun da sitte i bilsete? 🤔 Det skal jeg anbefale henne😂 Men ….. Da burde man i hvert fall unngå trampoliner, runser, fotballtrening, turn, osv😂 Hva er problemet egentlig? Hva har ungdomsskolen med saken å gjøre? Hvorfor skape problemer som ikke eksisterer? Beltestol er tryggere, så hvorfor gå for en dårligere løsning når den beste løsningen fungerer? Hvis din venninne er så lav at beltet sitter dårlig kan hun jo gjerne vurdere tiltak ja. Moren min satt på pute (ikke sånn barnepute men en myk pute beregnet til bil slik at hun kom høyere opp). Skulle det være flaut? I mange moderne biler kan setet foran heves og beltet justeres ned så det passer uten pute. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå