Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er fungerende rusmisbruker, men nå har hun kranglet med de hun bor med og blitt kastet ut. 

Hun sendte først melding og spurte om hva som skjer. Jeg svarte med en gang at «jeg tenkte legge meg, der da?» Også svarer hun og forklarer hun er kastet ut, at det er helt krise og at hun trenger 1000 kr asap.

Jeg forstår at hun spør, var/er i miljøet selv. Jeg vet hun har mange hun kan sove hos, så pengene går ikke til tak over hodet, for å si det sånn. Jeg har pengene, men jeg vet jeg aldri får de tilbake… Jeg har ikke råd til å tape 1000 kr.

Jeg kunne tilbudt at hun kan sove hos meg, men jeg er autist og er sykt rotete hos meg, og klarer virkelig ikke ha noen hos meg nå. Hvertfall ikke i den formen hun er i. Føler meg slem… tenkte bare foreslå det, men det kan hende hun takker ja til det, da hun vet jeg har et ekstra soverom (bedre enn en sofa). Og da tenker hun sikkert at hun kan prøve mer å låne pengene. Sist gang så foreslå hun at jeg skulle selge kameraet mitt for raske penger. 

Nå bare later jeg som jeg sover. Er det best? Eller hva skal jeg svare? Jeg orker ikke noe konfronterende eller fjas om hjelpesystem osv. Det går bare rett inn det ene øret og ut det andre. Om jeg ikke svarer i kveld må jeg svare i morgen…

Please hjelp meg med hva jeg skal tenke og svare!!

Anonymkode: c14f1...ff8

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om hun er hos noen andre; men jeg vet hun har mange å spørre

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier hun at hun trenger de pengene til da?

Anonymkode: de450...2c5

AnonymBruker
Skrevet

Lat som du sover i kveld. :) Spør hun igjen i morgen har du i alle fall bedre tid til å tenke ut et svar. Ikke lån henne penger, du har ikke råd.

Anonymkode: 5ea4d...4de

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sier hun at hun trenger de pengene til da?

Jeg så nå at du skriver at pengene går til annet enn tak over hodet..Vanskelig sak. Du kan vel bare skrive at du dessverre ikke har pengene, og hvid hun trenger en plass å sove, så spør hun vel selv?

AnonymBruker
Skrevet

Ta vare på deg selv, hvis hun ikke betaler tilbake så er du ikke skyldig henne noe som helst.

Anonymkode: 1af87...8fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt ok at du ikke svarer mer. Dette mener jeg godt, ikke vondt: Du sier selv at du er en autist som selv «er/var» en del av et rusmiljø og som (ut fra opplysningen om at du ikke har råd til å tape 1000 kroner) selv er i en sårbar situasjon økonomisk i tillegg. Du sier også at du ikke tåler å ha henne hos deg nå, og hun har tidligere foreslått at du skal selge egne eiendeler for å gi henne penger (til rus). Det er et enormt antall faresignaler her, og du er attpåtil mer sårbar enn mange.  

Hva du eventuelt skal svare - tidligst i morgen - avhenger jo litt av hva du ønsker å oppnå. Jeg vil tenke at du i det hele tatt bør være meget varsom med å gå for langt inn i dette. Der kan høres kynisk ut, absolutt, men dette er en som har forsøkt å få deg til å ta dårlige valg (selge unna eiendeler for å mate hennes rusavhengighet) og som nok også er godt kjent med dine sårbarheter. Det trenger ikke bety at hun er kynisk og ond, kanskje er hun bare fryktelig desperat, men det påvirker nå deg på samme vis uansett. 

Uansett tenker jeg, ut fra din beskrivelse av både situasjonen og dine følelser nå, at det riktige er at du lar dette ligge i kveld. 

Anonymkode: b199e...bd1

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg så nå at du skriver at pengene går til annet enn tak over hodet..Vanskelig sak. Du kan vel bare skrive at du dessverre ikke har pengene, og hvid hun trenger en plass å sove, så spør hun vel selv?

Ja jeg kan jo ikke låne bort de pengene.. Vil føle meg så slem å ikke tilby hun å sove over 😣 Men igjen, så tror jeg at hun skrev det at hun er kastet ut for sympati for å få låne de pengene… 

ts

AnonymBruker
Skrevet

«Sorry, jeg har ikke råd til å låne deg 1000 spenn akkurat nå.» Trenger vel ikke å være noe verre enn det?

Anonymkode: 68191...e25

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt ok at du ikke svarer mer. Dette mener jeg godt, ikke vondt: Du sier selv at du er en autist som selv «er/var» en del av et rusmiljø og som (ut fra opplysningen om at du ikke har råd til å tape 1000 kroner) selv er i en sårbar situasjon økonomisk i tillegg. Du sier også at du ikke tåler å ha henne hos deg nå, og hun har tidligere foreslått at du skal selge egne eiendeler for å gi henne penger (til rus). Det er et enormt antall faresignaler her, og du er attpåtil mer sårbar enn mange.  

Hva du eventuelt skal svare - tidligst i morgen - avhenger jo litt av hva du ønsker å oppnå. Jeg vil tenke at du i det hele tatt bør være meget varsom med å gå for langt inn i dette. Der kan høres kynisk ut, absolutt, men dette er en som har forsøkt å få deg til å ta dårlige valg (selge unna eiendeler for å mate hennes rusavhengighet) og som nok også er godt kjent med dine sårbarheter. Det trenger ikke bety at hun er kynisk og ond, kanskje er hun bare fryktelig desperat, men det påvirker nå deg på samme vis uansett. 

Uansett tenker jeg, ut fra din beskrivelse av både situasjonen og dine følelser nå, at det riktige er at du lar dette ligge i kveld. 

Tusen takk, og takk for at du forstår hele situasjonen jeg står i

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du har lov til å sette grenser. Ikke gjør noe du ikke vil, hun er voksen og har ansvar for eget liv. Sov på det, jeg veit det er vondt men tror det er lurt :klem3:

Anonymkode: a59c0...3a4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har lov til å sette grenser. Ikke gjør noe du ikke vil, hun er voksen og har ansvar for eget liv. Sov på det, jeg veit det er vondt men tror det er lurt :klem3:

Anonymkode: a59c0...3a4

Takk<3

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville dessverre ha vært skeptisk til å la henne overnatte. Hun er desperat etter penger, da er det fort gjort å stjele noe fra deg.

Anonymkode: 4278b...e25

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk, og takk for at du forstår hele situasjonen jeg står i

ts

Det skulle virkelig bare mangle. Ønsker deg alt godt - ta vare på deg selv!

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja jeg kan jo ikke låne bort de pengene.. Vil føle meg så slem å ikke tilby hun å sove over 😣 Men igjen, så tror jeg at hun skrev det at hun er kastet ut for sympati for å få låne de pengene… 

ts

Magefølelse er ofte riktig. Ikke lån henne penger eller la henne sove over. Gjør du det kan det hende du mangler mer enn et kamera når du våkner i morra. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er voksen og ansvarlig for seg selv, legg deg og sov. Forstår at man kjenne det på samvittigheten men husk at dette er en helt spesiell situasjon, hun har problemer som egentlig krever hjelp som ikke du kan tilby men helt andre instanser 

Anonymkode: e6fe1...46c

AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet egentlig ? Det er bare å si nei til å gi penger og nei til overnatting. Du vet hun har andre å sove hos, så hun havner jo ikke på gaten fordi du ikke har helse (eller lyst) til det nå. Ikke la deg presse, manipulere og utnytte. Si nei og stå ved det.

Anonymkode: c06b0...83b

AnonymBruker
Skrevet

Lat som du sover, hun har andre å spørre og uansett hva så må hun faktisk finne utav ting selv uten å bli redda av snillheten til hverken deg eller andre.

I morgen svarer du bare at du ikke har sjangs til å låne henne penger. Ikke noe om, men, beklager, sorry, desverre, ingenting. Ikke spørr om det ordna seg, ikke gi henne lillefingeren eller noenting å snøre deg inn med. Du har ikke penger, ferdig.

Om hun spørr om overnatting eller andre ting så tar du hvert spørsmål for seg men dine grenser er viktigere enn hennes krise hele veien her.

Anonymkode: e6036...c86

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har ei venninne som er fungerende rusmisbruker, men nå har hun kranglet med de hun bor med og blitt kastet ut. 

Hun sendte først melding og spurte om hva som skjer. Jeg svarte med en gang at «jeg tenkte legge meg, der da?» Også svarer hun og forklarer hun er kastet ut, at det er helt krise og at hun trenger 1000 kr asap.

Jeg forstår at hun spør, var/er i miljøet selv. Jeg vet hun har mange hun kan sove hos, så pengene går ikke til tak over hodet, for å si det sånn. Jeg har pengene, men jeg vet jeg aldri får de tilbake… Jeg har ikke råd til å tape 1000 kr.

Jeg kunne tilbudt at hun kan sove hos meg, men jeg er autist og er sykt rotete hos meg, og klarer virkelig ikke ha noen hos meg nå. Hvertfall ikke i den formen hun er i. Føler meg slem… tenkte bare foreslå det, men det kan hende hun takker ja til det, da hun vet jeg har et ekstra soverom (bedre enn en sofa). Og da tenker hun sikkert at hun kan prøve mer å låne pengene. Sist gang så foreslå hun at jeg skulle selge kameraet mitt for raske penger. 

Nå bare later jeg som jeg sover. Er det best? Eller hva skal jeg svare? Jeg orker ikke noe konfronterende eller fjas om hjelpesystem osv. Det går bare rett inn det ene øret og ut det andre. Om jeg ikke svarer i kveld må jeg svare i morgen…

Please hjelp meg med hva jeg skal tenke og svare!!

Lov å dra en løgn, og si att du ikke har pengene. 

Og tror faktisk det ikke er så lurt for deg å ta ho inn i hus heller, stygt å si det, men i ditt tilfelle så har du mer enn nok med deg selv. 

Men du er snill som tenker på ho, men av og til må voksne folk ta ansvar for egne handlinger, og det må ho gjøre no. 

Ho virker egentlig som typen som lett kan utnytte deg, og det fortjener du faktisk ikke. 

Anonymkode: ae40d...3f9

AnonymBruker
Skrevet

Lat som du sover, i morgen kan du bare si "Kan ikke låne deg penger desverre." 
Du trenger ikke si mer. Du kan slenge på "Ta vare på deg selv." evnt. Hold god avstand med gode grenser der. 

Anonymkode: 61333...8e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...