AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Vi har så enormt mange diskusjoner. Alle sier han oppfører seg eksemplarisk borte og på skolen, men her hjemme.. Alt fører til diskusjoner. Jeg blir snart sprø 🙈 Føler dette har vært den heftigste alderen. Han har alltid vært så snill og grei, forstår ikke helt hva som har skjedd med den fine, lille gutten min. Er det andre som har hatt utfordringer i den alderen? Anonymkode: 62f13...63e 1
Gaia Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august Jeg hadde en utfordrende 4-åring som jeg måtte ta masse diskusjoner med, men da måtte jeg ta meg tid og sette meg ned for å virkelig forklare på en rolig måte hvorfor hen ikke fikk lov til sånn og sånn, men at sånn og sånn var greit. Hvis hen var sint på meg, måtte jeg vente til hen hadde roet seg ned før jeg tok den praten. F.eks. hvorfor det var greit at de store ungene i nabolaget fikk være ute senere enn hen eller hvorfor det var viktig å bruke hjelm når hen syklet. Hen måtte ha detaljerte forklaringer med konsekvenser av den eller den atferden og de valgene man måtte ta, og jeg kunne aldri bli bastant og si at "jeg bestemmer, basta". Etter hvert gikk det mye bedre, men utfordrende var det absolutt i en lang periode.
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august Samme her, bare jente og det startet i fjor(altså 3 klasse). Nesten ALT jeg sier blir kverulert på eller vridd om til noe verre enn jeg faktisk sa. Og gir jeg en beskjed, må den være superkonkret og vanntett, ellers finner hun et smutthull eller noe å diskutere på. Det ser riktig nok ut til å variere litt i hvor ofte og mye, det skal sies. Men jeg blir sprø av det ja. 🙈 Anonymkode: 6ed65...801 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #4 Skrevet 24. august Ja, de liker å diskutere og vri på alt som ble sagt 😅 Anonymkode: 0a5ff...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #5 Skrevet 24. august https://www.klikk.no/foreldre/skolebarn/9-aringen-3750854 Det er helt normalt og er en del av utviklingstrinnene. Jeg har ei jente som blir ni nå straks og det er bare å holde seg fast. Prepubertal og berg og dalbaner i følelsene hele tiden😅 Anonymkode: e2510...3d3 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #6 Skrevet 24. august Min 8-9åring er til tider verre enn 14åringen 😂. Det krangles og kveruleres og skrikes og dørene smeller veggimellom. Eldstemann roet seg da hun ble 10, så satser på at det stemmer for minstemann også. Anonymkode: acd97...52d 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #7 Skrevet 24. august Vi har en jente på 8 år og hun er ikke noe problem. Hun kverulerer ikke og er som oftest fornøyd. Anonymkode: fed3d...a02
AnonymBruker Skrevet 24. august #8 Skrevet 24. august Helt normalt kjære deg. Selv de mest pliktoppfyllende og søte barna går inn i en frekk og rampete fase. Det hadde heller vært unormalt om de ikke gjorde det. Barna våre er ikke bare pliktoppfyllende og roboter frem til de er 18 altså. Anonymkode: 5197b...45f 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #9 Skrevet 24. august Vi har en femteklassing og han er både frekk, uempatisk og utakknemlig til tider. Det er veldig uvant, for han er strengt oppdratt og var høflig, empatisk og takknemlig frem til nylig. Håper det roer seg eller går over. Anonymkode: b97dc...042
AnonymBruker Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august Samme her, en femteklassing jeg nesten ikke kjenner igjen, søskene var ikke i nærheten engang, ikke engang som 14 åringer! Jeg velger mine kamper daglig og ser frem til at det roer seg ! Anonymkode: e6d39...6ae
AnonymBruker Skrevet 24. august #11 Skrevet 24. august 4. klassingen her er også veldig kverulerende når han er i det "rette" humøret. Det er veldig irriterende. Og han sier jeg maser hvis jeg må gi en beskjed to ganger. Og det slamres med dører, masse følelser osv. Tror det er en fase. Vi får også høre av skole og andre foreldre at han er høflig og grei. Ikke noe problem der. Så trøster meg med at det nok går over etter hvert... Anonymkode: 5d5b3...a0f
AnonymBruker Skrevet 25. august #12 Skrevet 25. august 9 åringen hadde sånn sutre periode. ALT var galt!!! Nå er han 5. Klassing og SÅ tøff på skolen 🤭 Han har prøvd seg litt på å være frekk og tøff mot meg, men jeg slår hardt ned på det. Her får det konsekvenser som han ikke setter pris på 🤭 Og vi har hatt noen gode samtaler om hvordan behandle andre mennesker♥️ Anonymkode: d6203...185
AnonymBruker Skrevet 25. august #13 Skrevet 25. august Dette er nok helt normalt, ja. Og ja, det er hjemme de tar det ut. De kan være verdens høfligste og greieste alle andre steder, for der vet de at de må oppføre seg, mens hjemme føler de seg trygge på at de blir elsket uansett hvor jævlig de oppfører seg. Her merket vi godt "den lille tenåringsalderen", ved skolestart. Og det var en gjenganger når jeg snakket med andre foreldre i klassen også. Sjokk og vantro over hvor frekke ungene var blitt i munnen, lært seg stygge ord av de eldre barna på skolen, osv. Det var en voldsom utvikling av vokabularet, for å si det sånn... Og "hvorfor" hver gang noe skulle gjøres.. Men "såååå grei å ha med å gjøre" i følge mine foreldre hver gang de passet ham.... Anonymkode: 05314...fa1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå