Gå til innhold

Mamma som kommer uanmeldt på besøk

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over 40 og har familie. I dag hadde samboer og jeg vært ute å farta fra morran og kom hjem nærmere 19 på kvelden. Vi var helt utslitt å gledet oss til å slenge oss på sofaen.

Da vi kommer hjem ser vi plutselig at mamma og barnet mitt sitter i sofaen og har satt på ovnen for mat. (Jeg sa til barnet mitt at jeg hadde mat med hjem til h*n, men mormor var visst sulten.)

Da sier jeg til barnet mitt: Hvis du skal ha besøk nå får du reise til mormor for nå skal vi slappe av her. 

Da reiser mormor seg og sier snurt: Nei,nå må jeg gå for dem skal slappe av her....

Er det jeg som er frekk og fæl her siden jeg ikke 'orket' besøk av min egen mor? 

Barnet syntes jeg burde tenke meg om. Men som jeg sa: det er normalt å spørre først om det passer med besøk uansett hvem det er. 

Jeg har kronisk sykdom og har ikke flust av energi og det vet alle rundt meg. 

Dette gjelder ikke bare i dag men slik er det ofte. Det har blitt en avstand fordi når hun først kommer hit så drar hun ikke igjen, og det orker jeg ikke. 

Hun ber aldri heller til seg og har aldri gjort. Men nå begynner hun å bli eldre å kjeder seg og kjenner sikkert på en ensomhet. Problemet er at når jeg har vært ute på noe har jeg ikke mer energi når jeg er tilbake til å være enda mer sosial i tillegg her hjemme. 

Det har hendt hun har spurt om vi er hjemme og om vi vil ha besøk men da har jeg ofte måtte si nei pga dårlig helse og fordi jeg er sengeliggende. 

Anonymkode: 48087...52b

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne valgt en mellomting? Latt henne være der og spise med barnebarnet sitt, og så sagt i fra om at du var sliten og at det hadde vært fint om dere kunne avtalt et besøk senere en ettermiddag? 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er over 40 og har familie. I dag hadde samboer og jeg vært ute å farta fra morran og kom hjem nærmere 19 på kvelden. Vi var helt utslitt å gledet oss til å slenge oss på sofaen.

Da vi kommer hjem ser vi plutselig at mamma og barnet mitt sitter i sofaen og har satt på ovnen for mat. (Jeg sa til barnet mitt at jeg hadde mat med hjem til h*n, men mormor var visst sulten.)

Da sier jeg til barnet mitt: Hvis du skal ha besøk nå får du reise til mormor for nå skal vi slappe av her. 

Da reiser mormor seg og sier snurt: Nei,nå må jeg gå for dem skal slappe av her....

Er det jeg som er frekk og fæl her siden jeg ikke 'orket' besøk av min egen mor? 

Barnet syntes jeg burde tenke meg om. Men som jeg sa: det er normalt å spørre først om det passer med besøk uansett hvem det er. 

Jeg har kronisk sykdom og har ikke flust av energi og det vet alle rundt meg. 

Dette gjelder ikke bare i dag men slik er det ofte. Det har blitt en avstand fordi når hun først kommer hit så drar hun ikke igjen, og det orker jeg ikke. 

Hun ber aldri heller til seg og har aldri gjort. Men nå begynner hun å bli eldre å kjeder seg og kjenner sikkert på en ensomhet. Problemet er at når jeg har vært ute på noe har jeg ikke mer energi når jeg er tilbake til å være enda mer sosial i tillegg her hjemme. 

Det har hendt hun har spurt om vi er hjemme og om vi vil ha besøk men da har jeg ofte måtte si nei pga dårlig helse og fordi jeg er sengeliggende. 

Anonymkode: 48087...52b

M66: Full støtte herfra. Ingen, absolutt ingen, kommer på besøk uten å spørre om det passer. Det viser mangel på  folkeskikk og respekt. Og sier man at det ikke passer så har ikke den som spør rett til å bli hverken skuffet eller fornærmet. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags forhold du har til din mor, men jeg hadde aldri kastet henne ut slik du gjorde. Er særlig glad for å se henne.

Men så er hun ikke en som trenger seg på heller, så jeg kan jo forstå at du syntes det var slitsomt at din mor plutselig var der

Anonymkode: 6f272...859

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Passiv aggressiv kommunikasjon igjennom barnet? Så lavt hadde jeg aldri sunket.

• Liker 33
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at jeg ble sur på min mor om hun kom uanmeldt. Men da fordi jeg fryktet at hun som tok bussen i fra Stavanger til Sandnes, med buss bytte, skulle komme til låst dør...

Altså, det er din mor og barnets mormor. Kan du ikke ta en prat med henne å spørre om litt hjelp til mat o.l om hun popper innom? At hun er hjertelig velkommen, men at hun må varte seg selv opp litt..?

Anonymkode: dbe41...4bb

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare slenge deg på sofaen selv om mora di er på besøk da? 😛 Det gjør jeg :D

Anonymkode: 15d7a...9cf

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Trekk deg tilbake på soverommwt, du MÅ ikke være i stua!

Anonymkode: 176b5...fcf

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du virker frekk og bortskjemt!

Anonymkode: 2b68e...f7b

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, snakker dere GJENNOM ungen? Stakkars kid. Hold barnet utenfor og kommuniser med hverandre. Det er skadelig. Barnet er et barn, ikke en formidlingsugle mellom dere som dere kan sende irritasjon gjennom.

Anonymkode: 476ec...e72

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må be henne si fra når hun skal komme på besøk, og ikke gi henne nøkkel. Men blir så klart vanskeligere når man har barn som er hjemme. Man kan si de ikke skal åpne døra for fremmede, men ikke åpne for bestemor blir litt mer spesielt. 

Anonymkode: bfaf4...d91

Skrevet (endret)

Mistet mamma før jeg var 30 år, skulle så gjerne hatt henne her både om mamma og mormor. Synes du er heldig som har en mamma som du kan være sammen med og som vil være med barnebarna sine.

Endret av Huldraisør
  • Liker 7
  • Hjerte 13
AnonymBruker
Skrevet

Min mor kan også finne på å komme uanmeldt på besøk og jeg liker det ikke. Det har blitt mye bedre da, men jeg måtte si i fra mange ganger og veldig tydelig at hun MÅ spørre og ikke bare dukke opp i tide og utid. Hun ble sur ig formærma. Men det tåler jeg fint 

Anonymkode: ce723...a73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må be henne si fra når hun skal komme på besøk, og ikke gi henne nøkkel. Men blir så klart vanskeligere når man har barn som er hjemme. Man kan si de ikke skal åpne døra for fremmede, men ikke åpne for bestemor blir litt mer spesielt. 

Akkurat når jeg postet dette kom jeg på at det minnet om noe... ikke åpne for bestemor :D

180290.webp?imageId=180290&width=960&hei

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor kan også finne på å komme uanmeldt på besøk og jeg liker det ikke. Det har blitt mye bedre da, men jeg måtte si i fra mange ganger og veldig tydelig at hun MÅ spørre og ikke bare dukke opp i tide og utid. Hun ble sur ig formærma. Men det tåler jeg fint 

glemte å få med at mamma ringer ofte og spør om vi er hjemme. Snakk om flere dager i uka. Sier jeg ja så er det alltid «jeg er 5 minutter unna, kommer innom» og så blir hun sur når jeg sidr det ikke passer…

Anonymkode: ce723...a73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke sosial energi for mamman sin ❤️ Hilsen en med ME

Anonymkode: 2906e...e6e

• Liker 5
  • Hjerte 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner tanken din med at hun kunne spurt en halvtime før om hun kunne komme. Men samtidig ville jeg aldri sagt slik til min egen mor om hun var der uanmeldt.. hadde sagt kos dere og trukket meg bort på soverommet. Hun vil jo bare tilbringe tid med familien sin, noe jeg skjønner veldig godt 

Anonymkode: a17a2...df2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...