Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 70 år og må selge huset da det er for mye jobb for meg alene. Jeg har fått vite at jeg kan få 1.2 for huset og da har jeg egenkapital på 900.000 da jeg har gjeld på 300.000. Jeg syns 900.000 er veldig bra utgangspunkt, men jeg finner ingen leiligheter til denne prisen. Men ingen banker vil gi meg noe lån, så hva gjør jeg?

Jeg er minstepensjonist så jeg har ikke allverden i året, men jeg ser heller ikke etter et lån på mer enn ca 1 mill. Hva kan jeg gjøre for å få det?

Anonymkode: 7caba...f00

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå jobber eg med flere som er 70, de dier de kan jobbe ut året de fyller 72 i denne bedriften. I andre bedrifter er det nesten ikke grenser

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stort lån du kan betjene avhenger av inntekt, og så lenge de kan ta sikkerhet i boligen du kjøper - burde ikke være noe problem. Sjekk lånekalkulatorene til de forskjellige bankene

Anonymkode: 47b5b...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1,2 mill for et hus?

Det er jo ikke en gang vanlige oppussingsobjekter i distriktet.

Er du sikker på at det stemmer?

:skya:

Anonymkode: 81496...4fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd de små lokale bankene?

Anonymkode: 2630c...9af

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (55 minutter siden):

Nå jobber eg med flere som er 70, de dier de kan jobbe ut året de fyller 72 i denne bedriften. I andre bedrifter er det nesten ikke grenser

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 185c7...e7a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat i samme situasjon. Mitt hus går også for 1,2 mill. Men jeg har gjeld på 150.000 kr.  Og jeg får rett og slett ikke lån.  Forstå det den som kan. Føler jeg sitter fast her. Ønsker å bo mer sentralt. Ha en leilighet som ikke krever så mye av meg. Men banken gir meg ikke lån.  

Anonymkode: 8cbe8...f11

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1,2 mill for et hus?

Tror nok at vedkommende har kontroll. Mitt hus er også verdt 1,2 mill . Og det er ikke ett oppussingsobjekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er akkurat i samme situasjon. Mitt hus går også for 1,2 mill. Men jeg har gjeld på 150.000 kr.  Og jeg får rett og slett ikke lån.  Forstå det den som kan. Føler jeg sitter fast her. Ønsker å bo mer sentralt. Ha en leilighet som ikke krever så mye av meg. Men banken gir meg ikke lån.  

Det er vel ikke noe vanskelig å forstå? Man kan ikke få lån man ikke kan betjene. Med lav pensjon har man omtrent ingen evne til å betale ned et boliglån.

Bor man veldig usentralt er det ikke mulig å selge et hus (særlig dårlig eldre, vedlikeholdte hus) og sitte igjen med nok penger til å kunne kjøpe en leilighet (koster ofte minst 2-3x mer), selv om huset er nedbetalt. 
Det er mange eldre som blir «fanget» i usentrale, dårlig vedlikeholdte eneboliger fordi de ikke har råd til leilighet. 

Anonymkode: b2f8c...0f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men som 70-åring får man vel leid en seniorleilighet?

Anonymkode: de890...7ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke husbanklån.

Anonymkode: fdd41...2e8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS kan komme seg tilbake i jobb hvis hen vil øke inntekten.

Anonymkode: 63459...852

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mamma separerte når hun var 70. Hun fikk lån i banken for å kjøpe han ut KUN fordi hun hadde annen inntekt enn sin lave pensjon. Hun tok litt ekstra oppdrag og jobber ikke heltid, men kan vise til en jevn inntekt. Hvis du ikke kan jobbe så får du leid, eller kjøpt en billigere bolig et annet sted i landet. 

Anonymkode: 87b72...a0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han får lån hvis han har jobb😉

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen aldersgrense for lån, men betalingsevne endrer seg jo eldre man blir mtp levetid. Du må nok bare høre igjen og få en begrunnelse. 

Anonymkode: 39dec...04f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen aldersgrense for lån, men betalingsevne endrer seg jo eldre man blir mtp levetid. Du må nok bare høre igjen og få en begrunnelse. 

Du før ikke et lån med 25 års betalingstid når du er 70, liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

Moren min fikk akkurat 1 million i lån. Hun tar noe som heter seniorlån. Vet ikke om alle bankene tilbyr dette, men hun spurte lokalbanken og de innvilget det. Vet dnb og tilbyr seniorlån. 

Anonymkode: cbb49...5fd

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS kan komme seg tilbake i jobb hvis hen vil øke inntekten.

Selv om det er liv å jobbe så lenge er det neppe noen som ansetter henne.

Anonymkode: 433fb...da6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om det er liv å jobbe så lenge er det neppe noen som ansetter henne.

Anonymkode: 433fb...da6

Kommer jo helt an på. Hvis vedkommende har utdannelse i akademia f.eks. så får hen lett jobb. Men da hadde hen nok ikke vært pensjonist i utgangspunktet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

1,2 mill for et hus?

De aller fleste er ikke interessert i oppussningsobjekter (El/våtrom/avløp/isolasjon) i 2025. Nybygg er like dyre på landet som i byene (utenom tomta). På landet er beliggenhet knyttet opp mot utsikt, vær og vind. Du har også døende tettsted hvor det er masse ledig, men som står og råtner på rot. På litt større steder er det ofte trender/keiserens nye klær om hvor det er kult å bo.

Anonymkode: 8c0f9...d78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...