AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Jeg har et spørsmål om forskudd på arv. Moren og bestefaren til sønnen min (under 10 år) er begge døde. Det har blitt delt ut forskudd på arv fra oldemoren (mor/bestemor til bestefar og mor) til sønnen min, der søsknene til moren til sønnen min har fått faren sin del, siden han er død, men sønnen min har ikke fått moren sin sin del. Vil dette få noen konsekvenser for de som har fått forskudd på arv eller hva skjer her? Anonymkode: b5891...76c
AnonymBruker Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august Det kommer vel an på hvordan restarven forvaltes frem til utbetaling og hva som er avtalt konkret? Det ryddige er jo å ha skriftlige erklæringer på plass ved utbetaling av forskudd. Har alt gått muntlig hos dere? Anonymkode: 27ff8...131 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august Uten at jeg har sett det så tror jeg oldemor har skrevet i testamentet at søsknene til mor skal arve faren sin del, mens oldebarna skal arve et mindre beløp. Jeg bare mener at sønnen min skal arve sin mors del, men det kan se ut som han "kun" arver et mindre beløp. Anonymkode: b5891...76c
AnonymBruker Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Uten at jeg har sett det så tror jeg oldemor har skrevet i testamentet at søsknene til mor skal arve faren sin del, mens oldebarna skal arve et mindre beløp. Jeg bare mener at sønnen min skal arve sin mors del, men det kan se ut som han "kun" arver et mindre beløp. Anonymkode: b5891...76c Det kan hun ikke gjøre, pliktdelsarven kan ikke gjøres mindre. Sønnen din skal ha det mammaen hans skulle ha arvet etter pappaen sin. Anonymkode: a3062...83d 3 4
AnonymBruker Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det kan hun ikke gjøre, pliktdelsarven kan ikke gjøres mindre. Sønnen din skal ha det mammaen hans skulle ha arvet etter pappaen sin. Anonymkode: a3062...83d Takk for svar! Men hva skjer nå som arven allerede er delt ut? Må de andre betale tilbake eller får man ikke gjort noe med det? TS Anonymkode: b5891...76c
AnonymBruker Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Men hva skjer nå som arven allerede er delt ut? Må de andre betale tilbake eller får man ikke gjort noe med det? TS Anonymkode: b5891...76c Vet faktisk ikke, hadde tatt kontakt med en advokat som kan arv slik at ting eventuelt kan ordnes opp i. Anonymkode: a3062...83d 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #7 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for svar! Men hva skjer nå som arven allerede er delt ut? Må de andre betale tilbake eller får man ikke gjort noe med det? TS Anonymkode: b5891...76c Spørsmålene dine er litt vanskelige å svare på da det mangler en del opplysninger. Sitter oldemor i uskiftet bo? Eller er hun død siden du skriver at arven er delt ut? Hvis ja, har hun likevel lov til å gi gaver eller forskudd på arv. Når det gis forskudd på arv skal det hensyntas ved arveoppgjør. Hvis nei, kan hun gi bort alt hun eier til hvem hun vil (gaver), men hun kan også gi bort forskudd på arv. Når oldemor dør gjennomføres skifte og arveoppgjør. Det som er gitt som forskudd på arv tas med i skiftet. Arveloven følges. Arven deles mellom barna (bestefar). De som har fått forskudd på arv får tilsvarende mindre. Siden det er gitt forskudd på arv til bestefars gren i familien, får grenen tilsvarende mindre. Bestefars del deles mellom hans barn (mor) og igjen tas det hensyn til hva som er delt ut todligere, og mors del mellom hennes barn (din sønn). Hvorvidt noe er gitt som gave eller forskudd på arv er essensielt for endelig arveoppgjør. Anonymkode: e4fed...3ef
AnonymBruker Skrevet 24. august #8 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Spørsmålene dine er litt vanskelige å svare på da det mangler en del opplysninger. Sitter oldemor i uskiftet bo? Eller er hun død siden du skriver at arven er delt ut? Hvis ja, har hun likevel lov til å gi gaver eller forskudd på arv. Når det gis forskudd på arv skal det hensyntas ved arveoppgjør. Hvis nei, kan hun gi bort alt hun eier til hvem hun vil (gaver), men hun kan også gi bort forskudd på arv. Når oldemor dør gjennomføres skifte og arveoppgjør. Det som er gitt som forskudd på arv tas med i skiftet. Arveloven følges. Arven deles mellom barna (bestefar). De som har fått forskudd på arv får tilsvarende mindre. Siden det er gitt forskudd på arv til bestefars gren i familien, får grenen tilsvarende mindre. Bestefars del deles mellom hans barn (mor) og igjen tas det hensyn til hva som er delt ut todligere, og mors del mellom hennes barn (din sønn). Hvorvidt noe er gitt som gave eller forskudd på arv er essensielt for endelig arveoppgjør. Anonymkode: e4fed...3ef Tusen takk for svar! Hun sitter ikke i uskiftet bo og hun er ikke død. Beklager at jeg har skrevet innlegget uforståelig. Oldemor har solgt det gamle huset sitt og ønsket å gi ut forskudd på arv, sånn at hun nå ikke har penger igjen på kontoen annet enn til det hun trenger på sykehjemmet. Hun har gitt bort flere millioner til sønnens barn, mens min sønn har fått et mindre beløp som hans mor skulle fått om hun levde. Jeg ønsker ikke å lage noe bråk med familien for vi er svært nære, men jeg bare undres over om dette er lov? Anonymkode: b5891...76c
AnonymBruker Skrevet 24. august #9 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for svar! Hun sitter ikke i uskiftet bo og hun er ikke død. Beklager at jeg har skrevet innlegget uforståelig. Oldemor har solgt det gamle huset sitt og ønsket å gi ut forskudd på arv, sånn at hun nå ikke har penger igjen på kontoen annet enn til det hun trenger på sykehjemmet. Hun har gitt bort flere millioner til sønnens barn, mens min sønn har fått et mindre beløp som hans mor skulle fått om hun levde. Jeg ønsker ikke å lage noe bråk med familien for vi er svært nære, men jeg bare undres over om dette er lov? Anonymkode: b5891...76c Hun kan gi hva hun vil i gave til hvem hun vil. Dersom hun velger å heller gi forskudd på arv skal det tas hensyn til ved skifte. De som mottar forskuddet signerer på det. Hvis hun tømmer boet er det mer sannsynlig at hun har gitt alt som gaver. Anonymkode: e4fed...3ef
AnonymBruker Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hun kan gi hva hun vil i gave til hvem hun vil. Dersom hun velger å heller gi forskudd på arv skal det tas hensyn til ved skifte. De som mottar forskuddet signerer på det. Hvis hun tømmer boet er det mer sannsynlig at hun har gitt alt som gaver. Anonymkode: e4fed...3ef Tusen takk for svar! Anonymkode: b5891...76c
AnonymBruker Skrevet 24. august #11 Skrevet 24. august utgangspunktet: Hvis oldemor gir forskudd på arv til noen av arvingene, skal det også regnes som forskudd for de andre i samme arveklasse, med mindre oldemor uttrykkelig har sagt at det ikke skal være forskudd. Når moren til sønnen din er død, vil hennes barn (sønnen din) tre inn i hennes arverett (såkalt representasjonsarv). Han har dermed rett til å arve den delen som moren ville fått. At søsknene til moren fikk utbetalt farens del, men sønnen din ikke fikk sin mors del, kan derfor skape ubalanse. Det betyr ikke nødvendigvis at de som allerede har fått forskudd, har gjort noe galt, men: Når det endelige arveoppgjøret etter oldemor en dag skjer, skal disse forskuddene trekkes fra arven til dem som allerede har fått. Hvis sønnen din ikke har fått tilsvarende forskudd, vil han kunne få sin fulle arverett ved oppgjøret. Konsekvensen er altså at det jevnes ut senere, når arven etter oldemor fordeles. Dersom forskuddene ikke blir ført opp og hensyntatt riktig, kan det oppstå konflikt – men det er i utgangspunktet arvelovens regler som beskytter sønnen din sin rett. Det kan være lurt at du: Ber om skriftlig oversikt over hvem som har fått forskudd, og hvor mye. Sikrer at dette dokumenteres i boet, slik at sønnen din ikke mister sin del. Anonymkode: 88ab0...23d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #12 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): utgangspunktet: Hvis oldemor gir forskudd på arv til noen av arvingene, skal det også regnes som forskudd for de andre i samme arveklasse, med mindre oldemor uttrykkelig har sagt at det ikke skal være forskudd. Når moren til sønnen din er død, vil hennes barn (sønnen din) tre inn i hennes arverett (såkalt representasjonsarv). Han har dermed rett til å arve den delen som moren ville fått. At søsknene til moren fikk utbetalt farens del, men sønnen din ikke fikk sin mors del, kan derfor skape ubalanse. Det betyr ikke nødvendigvis at de som allerede har fått forskudd, har gjort noe galt, men: Når det endelige arveoppgjøret etter oldemor en dag skjer, skal disse forskuddene trekkes fra arven til dem som allerede har fått. Hvis sønnen din ikke har fått tilsvarende forskudd, vil han kunne få sin fulle arverett ved oppgjøret. Konsekvensen er altså at det jevnes ut senere, når arven etter oldemor fordeles. Dersom forskuddene ikke blir ført opp og hensyntatt riktig, kan det oppstå konflikt – men det er i utgangspunktet arvelovens regler som beskytter sønnen din sin rett. Det kan være lurt at du: Ber om skriftlig oversikt over hvem som har fått forskudd, og hvor mye. Sikrer at dette dokumenteres i boet, slik at sønnen din ikke mister sin del. Anonymkode: 88ab0...23d Forskudd på arv er dokumentert og signert av mottaker. Foreligger det ikke dokumentasjon, er det gaver, og disse skal ikke hensyntas ved endelig arveoppgjør. I og med at hun tømmer boet fir hun det nok som gaver. Anonymkode: e4fed...3ef
AnonymBruker Skrevet 25. august #13 Skrevet 25. august Er pengene gitt som gave eller forskudd på arv? Er de gitt som gave, kan oldemor gjøre akkurat som hun vil med verdiene sine. Er det gitt som dokumenterbar forskudd på arv, så har sønnen din krav på sin mors andel. Siden det virker til å være snakk om betydelige summer, ville det nok lønne seg å få juridisk bistand. Anonymkode: 54e91...a85 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er pengene gitt som gave eller forskudd på arv? Er de gitt som gave, kan oldemor gjøre akkurat som hun vil med verdiene sine. Er det gitt som dokumenterbar forskudd på arv, så har sønnen din krav på sin mors andel. Siden det virker til å være snakk om betydelige summer, ville det nok lønne seg å få juridisk bistand. Anonymkode: 54e91...a85 Det er faktisk en misforståelse at folk kan gjøre hva de vil med pengene. Livsarvinger med arverett fra uskiftet bo har RETT til arv. Pliktdelsarven er ufravikelig. Og arv fra uskiftebo skal alltid den andelen sin tilhørte den avdøde, fordeles likt mellom livsarvinger. Levende folk kan gjøre som de vil med pengene, men ikke folk som er gått bort. Jeg ble litt forvirret når leste familien din, men din sønns mor har gått bort... det vil si at din sønn er livsarving i akkurat samme posisjon som moren hans skulle vært. Representasjonsrett innen arv. Det er ulovlig å ikke gi din sønn det som skulle vært hans mors arv. Hvis alt har blitt gjort riktig i tidligere fordeling av gaver eller forskudd på arv, så skal det være nedskrevet at "navn" har fått "denne sum" som forskudd på arv og at det skal avkortes til senere arveoppgjør/fullstendig skifte. Det skal også være nedskrevet om forskuddet skal KPI omregnes til fremtidens verdi eller ikke. Om dette ikke er nedskrevet er det veldig bra at du som din sønns verge studerer dette så fort du kan. Om det er gitt gaver, så skal det også følge med en skriv som sier at det er en gave, og hvilken sum gaven er på. Forskjellen på forskudd på arv og gaver, er at gaver normalt ikke avkortes til senere arveoppgjør. Men det er ikke lovlig å gi mer enn 10-20% av boets verdi som gave. Om vedkommende har kvittet seg med alle verdier og din sønn er forbigått, er det veldig bra at du reagerer så fort som mulig. Fra du ble kjent med dette har dere ett års frist for omstøtelse. Om det viser seg at er gitt ulovlige gaver. Anonymkode: 81106...bce
AnonymBruker Skrevet 26. august #15 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er faktisk en misforståelse at folk kan gjøre hva de vil med pengene. Livsarvinger med arverett fra uskiftet bo har RETT til arv. Pliktdelsarven er ufravikelig. Og arv fra uskiftebo skal alltid den andelen sin tilhørte den avdøde, fordeles likt mellom livsarvinger. Levende folk kan gjøre som de vil med pengene, men ikke folk som er gått bort. Jeg ble litt forvirret når leste familien din, men din sønns mor har gått bort... det vil si at din sønn er livsarving i akkurat samme posisjon som moren hans skulle vært. Representasjonsrett innen arv. Det er ulovlig å ikke gi din sønn det som skulle vært hans mors arv. Hvis alt har blitt gjort riktig i tidligere fordeling av gaver eller forskudd på arv, så skal det være nedskrevet at "navn" har fått "denne sum" som forskudd på arv og at det skal avkortes til senere arveoppgjør/fullstendig skifte. Det skal også være nedskrevet om forskuddet skal KPI omregnes til fremtidens verdi eller ikke. Om dette ikke er nedskrevet er det veldig bra at du som din sønns verge studerer dette så fort du kan. Om det er gitt gaver, så skal det også følge med en skriv som sier at det er en gave, og hvilken sum gaven er på. Forskjellen på forskudd på arv og gaver, er at gaver normalt ikke avkortes til senere arveoppgjør. Men det er ikke lovlig å gi mer enn 10-20% av boets verdi som gave. Om vedkommende har kvittet seg med alle verdier og din sønn er forbigått, er det veldig bra at du reagerer så fort som mulig. Fra du ble kjent med dette har dere ett års frist for omstøtelse. Om det viser seg at er gitt ulovlige gaver. Anonymkode: 81106...bce Oldemor sitter i følge ts ikke i uskiftet bo. Ergo kan oldemor gjøre som hun vil med sine verdier, begrensningene du nevner gjelder ikke. Oldemor lever, så det er ikke snakk om arv. Spørsmålet er om hun gir forskudd på arv eller gaver. Siden hun tømmer boet er gaver mest sannsynlig. Eller hun må holde igjen verdier til den av barna som ikke har fått forskudd på arv. Forøvrig er det forskudd på arv som skal være dokumentert og akseptert av mottaker, ikke gaver. Anonymkode: e4fed...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #16 Skrevet 26. august Tusen takk for svar og kunnskap! Oldemor har gitt ut forskudd på arv og de andre har skrevet under på at det er mottatt. -TS Anonymkode: b5891...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå