AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Hvordan skal en vite hva som er riktig vekt å legge seg på? I vekttrådene skal man angi mål, og nå ser jeg at jeg tror endelig mål kan være i sikte i neste tråd mot jul. Men hvordan vet jeg hva det tallet skal bli? Jeg tenker egentlig at når jeg har spist det samme (teller ikke kalorier, men kjenner når jeg er mett) i uke etter uke og ikke går ned, da er jeg på rett vekt. Men vet jo ikke når det blir. For min del så ser jeg for meg at det kan være 4-8 kg fra i dag av. Men det er ganske stort sprang på 4 til 8kg. Skjønner at jeg må se nærmere når tråden her er ferdig. Men hvordan avgjør man dette? Har lyst å sette et realistisk mål også som det er mulig å nå, for å ikke bli skuffet. Anonymkode: 1c214...2bc
AnonymBruker Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august Målet bør alltid være normalt vekt. Det kan du regne ut her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks Anonymkode: 50499...a85 1
Saima Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Målet bør alltid være normalt vekt. Det kan du regne ut her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks Anonymkode: 50499...a85 Ikke helt sant, i følge BMI så har jeg vært overvektig hele mitt voksne liv, men var sunn og aktiv. Ble feit etter 2 kjappe barn og sofaliv m lite aktivitet, me. Har nå gått ned fra BMI på over 41 til under 30 (29komma-noe) og er fornøyd med det, tror aldri jeg har vært i bedre form enn nå. Om jeg går mer ned som følge av trening, så er det jo selvfølgelig supert, men ikke noe jeg stresser med. Fedmespesialist Hjelmesæth påpeker også at det er bedre å være i kat. overvektig og i sunn helse, enn å strebe etter å komme i «normalvektig-kategorien». Det har sikkert med sammensetning av kroppen, å være «tynnfeit» er heller ikke bra, f.eks normalvektig med mye viceralt fett. 2
Saima Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august Men når det er sagt så er BMI kalkulatoren en fin måte å se hvor en ønsker å legge seg, gjerne i spekteret normal-overvektig og hva er realistisk. Vektplatå er vanlig og er lett å forveksle med vedlikehold, men det finner en fort ut av😊
AnonymBruker Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august Ts her. Jeg har bmi på 23 nå, så normalvektig er ikke spørsmålet. Spørsmålet er hvor man skal sette en realistisk strek? Jeg er 13 kg unna laveste bmi for normalvektig, så 4-8 kg er realistisk og ikke for lavt heller. Hva er deres tanker rundt dette? Må være noen som har gjort seg en erfaring? ts Anonymkode: 1c214...2bc
AnonymBruker Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august Jeg tenkte at 55 var idealvekt for meg, og dermed tenkte jeg at målet var å gå ned fra 64 til 55. Men etterhvert som jeg var i gang med prosessen, så begynte jeg se mindre på vekten, og mer på hofte/livvidde ratio og fettprosent. For jeg er smalere rundt midjen nå på 58 kg, enn jeg var da jeg var 55 kg for 15 år siden. Jeg har flatere mage nå. Utseendemessig så er jeg mye mer fornøyd med kroppen nå, enn da jeg veide mindre. Så sett deg ett realistisk tall, men ikke lås deg til det. For hvis du øker på en del med trening, så vil du også bygge muskler som veier litt. Mange som slanker seg og begynner trene, blir skuffet over at vekten ikke går så fort ned, men glemmer å se på hvordan fettprosent går ned og muskelmasse går opp. Anonymkode: a776a...ae4 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #7 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Jeg har bmi på 23 nå, så normalvektig er ikke spørsmålet. Spørsmålet er hvor man skal sette en realistisk strek? Jeg er 13 kg unna laveste bmi for normalvektig, så 4-8 kg er realistisk og ikke for lavt heller. Hva er deres tanker rundt dette? Må være noen som har gjort seg en erfaring? ts Anonymkode: 1c214...2bc Jeg har valgt å se mer på midjemål enn vekt, det passer bedre for meg. ☺️ Anonymkode: 1e83b...7a4 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #8 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Jeg har bmi på 23 nå, så normalvektig er ikke spørsmålet. Anonymkode: 1c214...2bc Hvis du spiser sunt og trener (styrke) og har en BMI på 23, så ser vel kroppen din fast og fin og sunn ut nå? (Er forøvrig enig med brukeren over som sier at midjemål ofte er en mye bedre indikator enn vekt eller kroppsmasseindeks.) Anonymkode: 59b80...f03 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #9 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvis du spiser sunt og trener (styrke) og har en BMI på 23, så ser vel kroppen din fast og fin og sunn ut nå? (Er forøvrig enig med brukeren over som sier at midjemål ofte er en mye bedre indikator enn vekt eller kroppsmasseindeks.) Anonymkode: 59b80...f03 Fast i fisken, men fortsatt litt «lubben». Ser for meg at jeg vil ha fått bort mer på magen/håndtak rundt rygg med en bmi +/- 22 kanskje. Og da blir det fort 4 til 8 kg ned jeg må. Skal ta flere mål med målebånd, men så langt er det mye rundt magen jeg må få bort før jeg kan si meg fornøyd. Ellers vil jeg som du sier, si meg fornøyd med å være såpass fast, fin og sunn ts Anonymkode: 1c214...2bc
Tvist Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Fast i fisken, men fortsatt litt «lubben». Ser for meg at jeg vil ha fått bort mer på magen/håndtak rundt rygg med en bmi +/- 22 kanskje. Og da blir det fort 4 til 8 kg ned jeg må. Skal ta flere mål med målebånd, men så langt er det mye rundt magen jeg må få bort før jeg kan si meg fornøyd. Ellers vil jeg som du sier, si meg fornøyd med å være såpass fast, fin og sunn ts Anonymkode: 1c214...2bc Tenker at du er normalvektig, og litt vekt opp eller ned nå er forfengelighetskilo, har ikke med helse å gjøre. Så da er det egentlig bare å se seg i speilet og se når du er fornøyd. Jeg er litt på samme sted, har tenkt å gå ned 3 kg til,og se hvordan det ser ut, så får jeg vurdere.
test1e Skrevet 24. august #11 Skrevet 24. august Jeg tenker om man skal gjøre varige livsstilsendringer bør man ikke ha noe mål, men legge seg på et kostinntak man kan leve på Derfor, slanking etter jul for å komme inn i bunaden til 17. mai er ikke noen god/varig løsning.(Legg slanking kostholdet så langt opp mot 'normal mat' som mulig. Kjør tommelfingerregel på 5 karb pr. 100 på alle matvarer du kjøper er mitt tips)
Catch-22 Skrevet 25. august #12 Skrevet 25. august Jeg har kjøpt en vekt som måler fettprosent osv. tar jo den med en klype salt… men den påstår at jeg er SUNN, med lite visceralt fett, relativt grei fettprosent. Og etter 5 uker med veiing sier den at jeg går ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Har bmi på 26,3 så det nærmer seg normal bmi. Tenker at normal bmi kan være et fint mål å ha, men at man må kjenne etter selv hvor man trives best innenfor det? Mange faktorer som er viktigere enn bmi sånn sett. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #13 Skrevet 25. august Catch-22 skrev (3 timer siden): Jeg har kjøpt en vekt som måler fettprosent osv. tar jo den med en klype salt… men den påstår at jeg er SUNN, med lite visceralt fett, relativt grei fettprosent. Og etter 5 uker med veiing sier den at jeg går ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Har bmi på 26,3 så det nærmer seg normal bmi. Tenker at normal bmi kan være et fint mål å ha, men at man må kjenne etter selv hvor man trives best innenfor det? Mange faktorer som er viktigere enn bmi sånn sett. Hvilken vekt har du? *nysgjerrig* Anonymkode: aa416...089
AnonymBruker Skrevet 25. august #14 Skrevet 25. august Tvist skrev (13 timer siden): Tenker at du er normalvektig, og litt vekt opp eller ned nå er forfengelighetskilo, har ikke med helse å gjøre. Så da er det egentlig bare å se seg i speilet og se når du er fornøyd. Jeg er litt på samme sted, har tenkt å gå ned 3 kg til,og se hvordan det ser ut, så får jeg vurdere. Hvem sier at mine kg ikke er basert på helse? For min del er dette å føle meg bra viktig for min psykiske helse. Det har alt med helse å gjøre. Det gjør at jeg spiser sunnere, er mye mer aktiv, som igjen gjør at jeg etterstreber mer søvn, gode rutiner for hudpleie, jeg drikker mer vann, leser mer bøker om helse og dette vil hjelpe meg å bli eldre i en sunnere kropp. Ikke fortell meg at dette ikke er helserelatert, for det er det så absolutt! ts Anonymkode: 1c214...2bc 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #15 Skrevet 25. august Catch-22 skrev (3 timer siden): Jeg har kjøpt en vekt som måler fettprosent osv. tar jo den med en klype salt… men den påstår at jeg er SUNN, med lite visceralt fett, relativt grei fettprosent. Og etter 5 uker med veiing sier den at jeg går ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Har bmi på 26,3 så det nærmer seg normal bmi. Tenker at normal bmi kan være et fint mål å ha, men at man må kjenne etter selv hvor man trives best innenfor det? Mange faktorer som er viktigere enn bmi sånn sett. Er enig i det du sier. Har selv en slik vekt, men fettprosenten er enda for høy. Muskelprosenten er godt innafor, men må ned i fettprosent. Ts Anonymkode: 1c214...2bc
AnonymBruker Skrevet 25. august #16 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvilken vekt har du? *nysgjerrig* Anonymkode: aa416...089 Jeg er ikke den du spør, men jeg regner med at du gjerne vil ha flere svar på dette spørsmålet Jeg har Withings Bady Scan. Hvorvidt den er korrekt aner jeg ikke, men den er grei å se trender på. Jeg ser om fettmasse/muskelmasse øker eller går ned, og det er det viktigste for de fleste av oss (For min del er det viktigst å se at muskelmassen ikke går ned, da har en tendens til å miste muskelmasse hvis jeg trener for hardt) Anonymkode: 1e83b...7a4
AnonymBruker Skrevet 25. august #17 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke den du spør, men jeg regner med at du gjerne vil ha flere svar på dette spørsmålet Anonymkode: 1e83b...7a4 Ja, men syns det var spesielt bra at den viste visceralt fett😊 Anonymkode: aa416...089
Hulderen Skrevet 25. august #18 Skrevet 25. august Siden du er innenfor normalvektig BMI, så tenker jeg at målet ditt kan være å gå ned ca 0,25 kg per uke. Altså gå ned 1 kg i måneden. Det gjør ikke noe om det viser seg at du har oppgitt «gal» målvekt. Det viktigste er at tråden gir deg motivasjon til å gå ned i vekt. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #19 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, men syns det var spesielt bra at den viste visceralt fett😊 Anonymkode: aa416...089 Den jeg har, Withings body scan, viser dette. ☺️ Anonymkode: 1e83b...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #20 Skrevet 25. august jeg har hørt at man kommer ikke til og klare og gå ned mer enn det man veide når man var 18år man kan klare det med slake operasjon men ikke uten tror jeg Anonymkode: 3b9ad...6f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå