Gå til innhold

Er overvekt og fedme latskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overvekt og fedme handler mest om gener. De kan vi ikke gjøre noe med.

Noen må derfor jobbe mye hardere enn andre for å holde vekta, med aktivitet og kosthold.

Anonymkode: 5d6a9...8d0

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Overvekt og fedme handler mest om gener. De kan vi ikke gjøre noe med.

Noen må derfor jobbe mye hardere enn andre for å holde vekta, med aktivitet og kosthold.

Anonymkode: 5d6a9...8d0

Tja.. tror ikke det handler bare om gener. Jeg, f eks, har bare syltynne foreldre, besteforeldre og søsken. Var også selv syltynn hele oppveksten (undervektig). Klarte likevel i voksen alder lett å spise meg 30 kg opp i vekt på snop og dårlig mat. Det skulle jo ikke vært mulig om alt var styrt av gener. Jeg ble overvektig fordi jeg spiste feil over en lengre periode.

Klarte å skjerpe meg og gå ned igjen, da.

Anonymkode: b30a8...87d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde alvorlig fedme BMI på 40) pga latskap. Tok ikke hensyn til hva jeg spiste, jeg spiste det jeg hadde lyst på uansett når det var og hva det var. Regulerte stress og følelser ved å kjøpe potetgull, sjokolade eller smågodt og dytte i meg for å avreagere.

Nå er jeg "bare" overvektig, og selv om jeg gjør intens innsats for å gå ned mer, så sitter de siste kiloene ekstremt godt fast. Og ja, jeg regulerer inntaket etter at jeg faktisk trenger mindre nå som kroppen er mindre.

Så FØR var det latskap. Nå vet jeg ikke helt hva det er, men ikke latskap ihvertfall. Tvert i mot. Så gudene vet hvorfor disse kiloene sitter som limt.

Anonymkode: aea24...ae4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde alvorlig fedme BMI på 40) pga latskap. Tok ikke hensyn til hva jeg spiste, jeg spiste det jeg hadde lyst på uansett når det var og hva det var. Regulerte stress og følelser ved å kjøpe potetgull, sjokolade eller smågodt og dytte i meg for å avreagere.

Nå er jeg "bare" overvektig, og selv om jeg gjør intens innsats for å gå ned mer, så sitter de siste kiloene ekstremt godt fast. Og ja, jeg regulerer inntaket etter at jeg faktisk trenger mindre nå som kroppen er mindre.

Så FØR var det latskap. Nå vet jeg ikke helt hva det er, men ikke latskap ihvertfall. Tvert i mot. Så gudene vet hvorfor disse kiloene sitter som limt.

Anonymkode: aea24...ae4

Mitt tips: Du spiser for lite. Fokuser heller på rene råvarer og nok fett, enn å telle kalorier. Så triller de siste kiloene av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mitt tips: Du spiser for lite. Fokuser heller på rene råvarer og nok fett, enn å telle kalorier. Så triller de siste kiloene av.

Hvorfor ber du en overvektig å spise mer?

Jeg gikk helt i kjelleren for 9 mnd siden. Har bokstavelig talt ligget på sofaen siden det. Latskap? Ja, til en viss grad. Jeg orket ikke å ta tak i livet mitt. Det har endelig begynt å bedre seg og det er jeg takknemlig for. 

Allikevel gikk jeg ikke opp mer enn 2 kilo. Hvorfor? Jo selvsagt fordi jeg har et godt forhold til kroppen min, og jeg spiser når jeg er sulten. Vektoppgangen tilsvarer vel sånn omtrent en halv brødskive ekstra om dagen. Å lytte til kroppen er en underliggende drivkraft, men mange velger å overse det. Å ha fedme og BMI på 40 og påstå at man ikke spiser for mye er bare sludder. Og, jeg våger å påstå - latskap. 

Anonymkode: 95bf6...483

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Callista skrev (På 23.8.2025 den 18.35):

Det gjør faktisk ikke jeg heller, men du har totalt misforstått poenget i innlegget mitt.

"Så du, som i flere diskusjoner retter pekefingeren mot overvektige mennesker, hva med å se litt på deg selv? Er du avholdsmenneske, og hverken snuser, vaper eller røyker? Bruker du kanskje narkotika en gang i blant? "

Anonymkode: 05be5...1a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Serena Williams har nettopp delt at hun begynte på GLP-1, Wegovey type medisin.

Hun er topptrent idrettsutøver, vært i OL, har massiv kapasitet til både å bruke timesvis på å trene, og få folk til å skreddersy matplan ol.

Hun klarte ikke gå ned i vekt. En olympisk topptrent idrettsutøver.

Jeg føler at det i seg selv er ganske godt bevis for at overvekt er mer enn bare latskap. Det ligger noe mer i det enn som så.

Anonymkode: 408ef...9cb

Det er ikke det GLP-1 er

Anonymkode: 05be5...1a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 18.46):

Overvekt skyldes at en tar inn mer energi enn man bruker. Har en del tjukkaser på jobben, primært kvinner, og for en observatør synes dagen deres å være et sammenhengende måltid...

Anonymkode: 1df0e...7e6

På min jobb slanker alle seg…. Slitsomt 

Anonymkode: 5ee24...22c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...