Gå til innhold

Er overvekt og fedme latskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 18.46):

Overvekt skyldes at en tar inn mer energi enn man bruker. Har en del tjukkaser på jobben, primært kvinner, og for en observatør synes dagen deres å være et sammenhengende måltid...

Anonymkode: 1df0e...7e6

Så de spiser liksom HELE dagen? Merkelig at alle gjør det.... Her har vi også endel overvektige, men de spiser kun lunsj. Dette du slenger ut, er et typisk utsagn fra folk som ikke vet bedre :) Har hørt venninner som sier at "åhh, hun spiser jo bare drittmat" fordi de så henne kjøpe en pose med chips en fredag.... Da konkluderte de med at hun ikke gjør annet enn å sitte hjemme og spise chips, og at det ikke er rart folk rundt omkring er overvektige... ;) 

Anonymkode: 17dc6...8a8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 18.52):

Jeg har Lipødem. Folk tror sikkert at jeg stapper i meg masse usunn mat og bare sitter på ræva, men det gjør jeg faktisk ikke. Regner med at det sikkert snakkes om meg på jobb også. 

Jeg er i full jobb, trener to dager i uka, og spiser normale måltider. Ligger under grensa for estimert kaloriinntak pr. dag, men går likevel ikke ned i vekt. Alt jeg gjør bidrar bare til at jeg holder vekta i sjakk. Spiser jeg mindre enn jeg gjør nå, vil jeg ikke kunne funke på jobb. Har forsøkt. 

Anonymkode: 7358f...14b

Dumme folk snakker. De med vett vet :) 

Anonymkode: 17dc6...8a8

Skrevet

Ja

Anonymkode: 6a59a...210

Skrevet
Summeer skrev (På 23.8.2025 den 18.51):

Det er mye selvfornektelse ute å går blant de jeg kjenner med vektproplematikk.  Ei sendte skryte-snap at hun hadde tatt tak og nå spist salat til lunsj hver dag i to uker. Hun var riktignok i salatbaren, men forsynte seg ikke av en eneste av de "rene grønnsakene" kun oljemarinerte, masse pasta, ost, dressing, majones-ting ++ og har to store skiver loff til. så kaloriinnholdet må ha vært på nærmere 1000. Min salat ligger på 300-500.

En annen spiser konsekvent bitteliten middagsporsjon/spiser ikke opp når vi er på restaurant. Men skal ha stor porsjon (evt ekstra runde) med dessert og ofte en drink eller kaffe med sirup og krem til. Jeg spiser "mye" mat, gjerne to middagsporsjoner, men da er halve tallerknen  grønnsaker.  jeg takker konsekvent nei til dessert på hverdager og 9 av 10 ganger på restaurant. Og ofte står jeg over/spiser halve desserten når vi er på/har middagsbesøk med god samvittighet siden jeg spiste meg mett på mat... jeg takker nei til de kakene og godteriet som ikke er favoritten, og koser meg heller skikkelig med det jeg virkelig synes er godt. Jeg drikker svært sjelden kalorier på hverdager. 

"Kjøkkenet er stengt mellom måltidene" er en frase hjemme hos oss, vi spiser måltider og ikke snacker konstant. Da er man bevisst på hva man spiser og hvorfor.

Det er også en god del vaner rundt bevegelse som er ulike. Jeg går trapp når jeg skal 4etg eller mindre, tar kollektivt og går istedenfor voi eller bil. Jeg sier ingenting, men ja. Jeg tenker mitt. Det er en grunn til at jeg ikke har vektproblemer, jeg har valgt en annen livsstil og er bevisst på hva og mengden jeg spiser uten at jeg er redd for å kose meg med det jeg virkelig liker.

Men tenker du da at alle mennesker har samme forutsetning for å ta de samme valgene som du tar? At dersom noe er lett/oppnåelig for én så må det derfor være like lett/oppnåelig for alle andre?

Det er ikke så lett å ta høyde for alt som kan påvirke adferden til andre hvis man bare tar utgangspunkt i sin egen opplevelse og erfaring. Du har kanskje ikke depresjon? Eller barndomstraumer? Eller ADHD? Eller står på medisiner som gir vektoppgang?

For alt jeg vet så kan det hende du har alt dette og likevel er i stand til å ta de valgene du tar når det kommer til mat - og der har vi enda en felle å falle i: «jeg har også traumer og går på antidepressiva, men jeg klarer jo å holde meg slank. Ergo er de som ikke klarer det late». Men nervesystemet er ekstremt komplekst, og vil fungere på veldig ulike måter, også hos personer som tilsynelatende er like på mange områder. Alle får ikke de samme bivirkningene/konsekvensene, hverken av medisiner, tilstander eller hendelser.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 18.46):

Overvekt skyldes at en tar inn mer energi enn man bruker. Har en del tjukkaser på jobben, primært kvinner, og for en observatør synes dagen deres å være et sammenhengende måltid...

Anonymkode: 1df0e...7e6

javel. jeg er selv overvektig bmi på 40 og har mye mer energi enn mannen min som har gått ned 50kg

jeg har alderi spist mye mat heller er ikke derfor jeg er overvektig 

Anonymkode: 01e9d...054

Skrevet (endret)
bib_84 skrev (10 timer siden):

Men tenker du da at alle mennesker har samme forutsetning for å ta de samme valgene som du tar? At dersom noe er lett/oppnåelig for én så må det derfor være like lett/oppnåelig for alle andre?

Det er ikke så lett å ta høyde for alt som kan påvirke adferden til andre hvis man bare tar utgangspunkt i sin egen opplevelse og erfaring. Du har kanskje ikke depresjon? Eller barndomstraumer? Eller ADHD? Eller står på medisiner som gir vektoppgang?

For alt jeg vet så kan det hende du har alt dette og likevel er i stand til å ta de valgene du tar når det kommer til mat - og der har vi enda en felle å falle i: «jeg har også traumer og går på antidepressiva, men jeg klarer jo å holde meg slank. Ergo er de som ikke klarer det late». Men nervesystemet er ekstremt komplekst, og vil fungere på veldig ulike måter, også hos personer som tilsynelatende er like på mange områder. Alle får ikke de samme bivirkningene/konsekvensene, hverken av medisiner, tilstander eller hendelser.

Ja definitivt! I mine eksempler. Dette er nær familie blant annet 

Endret av Summeer
Skrevet

Det er vel i de periodene i livet jeg har vært MINST lat at jeg har lagt på meg. Jeg pendelet, jobbet veldig mye, stresset og holdt på med noen heftige prosjekter noen år, og da la jeg på meg. Jeg var utrolig sliten etter de årene. Det var jo rett og slett ikke nok timer i døgnet med jobb, pendling og barn/ungdommer. Jeg sov alt for lite...

Nå noen år etterpå, ny roligere jobb,  nok søvn og tid ...så har jeg ingen problemer med å holde vekten. 

Men jeg tenker vel ikke at jeg var lat de årene. Heller tvert om. ..

Anonymkode: e1506...c76

• Nyttig 3
Skrevet

Over tid er det fysisk umulig (termodynamikkens 1.lov) å gå opp i vekt hvis man er i kaloriunderskudd. Så enkelt er det.

Anonymkode: 40abe...e47

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Callista skrev (På 23.8.2025 den 18.11):

Jeg har lagt merke til at det har vært mange diskusjoner knyttet til overvekt og fedme. Jeg synes det kommer frem flere synspunkter her, som nødvendigvis ikke stemmer overens med virkeligheten. Flere av påstandene har vært direkte hatefulle. For å ta noen eksempler, latskap, undring av at overvektige mennesker tør gå på stranden i badetøy, og at noen kan være tiltrukket av mennesker med fedme osv.

Det som undrer meg, er at jeg ser ikke disse diskusjonene mot mennesker som røyker, snuser og drikker for mye alkohol. Snusing har jeg fått inntrykk har blitt normalisert i det norske samfunnet, selv om det øker risikoen for dødelige kreftformer, som bukspyttkjertelkreft, spiserørskreft, og kreft i mage og tarm. Snusbruk øker også dødeligheten etter en hvilken som helst kreftdiagnose. I tillegg øker høy snusbruk risikoen for diabetes type 2.

Festrøyking har blitt mer populært i visse aldersgrupper. Hjerte - og karsykdommer, kols og lungekreft er blant de flere alvorlige sykdommene røyking kan forårsake. Tobakksrøyk er den viktigste risikofaktoren for dødsfall i Norge for nordmenn under 70 år.

For høyt alkoholbruk kan føre til en flere alvorlige helseskader, blant annet flere kreftformer, høyt blodtrykk, hjerneslag og leversykdom. Nå har jeg bare nevnt risikoen for de som drikker små mengder alkohol hver dag, og ikke de som har et høyt alkoholforbruk. Basert på et vitenskapelig grunnlag, er det dessuten umulig å fastsette en trygg nedre grense for inntak av alkohol.

Så du, som i flere diskusjoner retter pekefingeren mot overvektige mennesker, hva med å se litt på deg selv? Er du avholdsmenneske, og hverken snuser, vaper eller røyker? Bruker du kanskje narkotika en gang i blant? 

Jeg vil tilføye at jeg i en kort periode i livet mitt var overvektig, pga et medikament. Dette medikamentet påvirket appetitten. Jeg var sulten absolutt hele tiden. I min naivitet, så trodde jeg at det skulle bli enkelt å komme tilbake til min normalvekt, da jeg sluttet å ta denne medisinen, siden jeg alltid har vært tynn og trent mye. Det ble derimot en krevende prosess, ikke fordi jeg var lat, men fordi jeg hadde vent meg til å spise en større mengde mat enn normalt, og måtte kjenne på en konstant sultfølelse, mens jeg slanket meg tilbake til min normalvekt.

Kilder:

https://www.helsedirektoratet.no/forebygging-diagnose-og-behandling/forebygging-og-levevaner/tobakk/statistikk-om-royking-bruk-av-snus-og-e-sigaretter#dodsfallogsamfunnskostnader

https://kreftforeningen.no/forebygging/royk-snus-og-kreft/

https://sykepleien.no/2024/11/unge-menn-festroyker-mer-nye-kampanjer-ma-til-de-gamle-fungerer-ikke-pa-denne-generasjonen

https://www.helsenorge.no/alkohol/alkohol-og-helse/

Det som er gøy, mens alle kritiserer diverse uvaner, er at alle har en uvane som lever seg ut, ofte i usunn grad. Det mest synlige er matmisbruk, deretter er røyking ganske synlig når det pågår, snus kan også syns når man bruker det. Pepsi Max misbrukerne syns mens de handler i butikken, og tungt narkomane er ofte synlige i dårlige former rundt omkring. Noen mennesker bryr seg ikke om at deres last synes, og er mindre opptatt av hva andre tenker om dem. Andre er svært opptatt av hva andre tenker, og har oftere laster som ikke synes, laster som skules for andre under overflaten, og det er dessverre ofte her alvorligere og grusomme laster kommer inn i bildet. Folk som trekkes mot vold og overgrep og som skuler sine spor. I tillegg har vi folk som styrer seg selv bevisst mot sunnere laster. Noen blir avhengige av trening. Noen erstatter trening med andre laster, noen kombinerer sine laster med trening. Men jeg mener de folka man skal være oppmerksomme på, er de som ikke opplagt har noen laster, som fremstår perfekte. For de også har en last de sjuler. Ja, de gale lever blant oss. 

Anonymkode: 11df8...dde

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lagt på meg 50 kg pga medisiner. Nå er jeg innlagt på sykehus for å bytte medisiner fordi det er uakseptabelt å legge på seg så mye. 

Før var jeg tynn og godt trent. Nå er jeg ingen av delene..

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 9.47):

det er så mange grunner for overvekt og dem som slenger med leppa har som regel veldig lite kunskap om det 

Merkelig da at "alle" har noe å skylde på for overvekten sin. Om det er medisiner, diagnoser, lav forbrenning, osv.

Den overveldende majoriteten av overvektige er det på grunn av at de spiser mer enn de forbrenner med trening, ol.

Anonymkode: edd8e...cb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg drikker litt for mye vin, og jeg har litt for mange kilo.

Men jeg er dønn lykkelig, og har det så bra i dette livet. Ingen usikkerhet, stress eller bekymringer. Elsker jobben min, har en fantastisk mann, bor bra, god økonomi, og alt er på stell. 

Kunne jeg droppet vin og vært sunnere, ja... Men det ville fjernet livsglede.

Kunne jeg gått ned 10 kg, ja... Men hvorfor? Nå kan jeg spise akkurat det jeg vil, når jeg vil. Nyter mat, og stor variasjon i hva jeg spiser. Restaurantbesøk. Og aktiviteten jeg er i er lystbetont, uten krav og mål. 

Anonymkode: 0f2fa...008

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Merkelig da at "alle" har noe å skylde på for overvekten sin. Om det er medisiner, diagnoser, lav forbrenning, osv.

Den overveldende majoriteten av overvektige er det på grunn av at de spiser mer enn de forbrenner med trening, ol.

Jeg skylder ikke på noe.

Jeg er lett overvektig fordi jeg velger å nyte den maten jeg føler for. Kunne nok enkelt justert inntaket, og gått ned raskt, selv uten å øke aktiviteten. Men ser ikke vitsen. Da jeg følte for salami med majones på knekkebrødet i dag tidlig, så ble det slik. 

(passer på slik at jeg ikke sklir videre opp, da. Ønsker ikke fedme som igjen går negativt ut over livskvalitet)

Anonymkode: 0f2fa...008

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 10.56):

javel. jeg er selv overvektig bmi på 40 og har mye mer energi enn mannen min som har gått ned 50kg

jeg har alderi spist mye mat heller er ikke derfor jeg er overvektig 

Hvorfor er du overvektig da? Pga luft og kjærlighet? 

Anonymkode: 6730d...36c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Over tid er det fysisk umulig (termodynamikkens 1.lov) å gå opp i vekt hvis man er i kaloriunderskudd. Så enkelt er det.

Anonymkode: 40abe...e47

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette stemmer ikke helt. Med mindre man opererer bort fett, så ER slanking kaloriunderskudd. Det er meningsløst å si at kaloriunderskudd "fører til" at man forbrenner fett. Det er ett og samme fenomen.

Men det betyr ikke at det er så enkelt som at vi kan måle mat i kalorier og derfra vite hva som skjer med vekta. For 500 kalorier fra laks eller proteinpulver har en helt annen effekt på kroppen enn 500 kalorier fra sukker eller brød. Det er ikke slik at det du spiser nødvendigvis blir til fett. Det kommer an på både hva du spiser, om du trener, hvilke tarmbakterier du har og til en viss grad også når og hvor ofte du spiser. Det er fullstendig meningsløst å sammenligne matvarer basert på hvor mange kalorier de "inneholder." Det er egentlig bare nyttig hvis du skal velge mellom to typer sjokolade, da bør du ta den som gir færrest tomme kalorier, altså den med minst sukker.

Husk også at vekt ikke er det samme som fett. Hvis du trener og spiser ordentlig mat kan du lett gå opp i vekt selv om du blir slankere, og omvendt.

Anonymkode: edc91...a14

• Liker 1
Skrevet

Serena Williams har nettopp delt at hun begynte på GLP-1, Wegovey type medisin.

Hun er topptrent idrettsutøver, vært i OL, har massiv kapasitet til både å bruke timesvis på å trene, og få folk til å skreddersy matplan ol.

Hun klarte ikke gå ned i vekt. En olympisk topptrent idrettsutøver.

Jeg føler at det i seg selv er ganske godt bevis for at overvekt er mer enn bare latskap. Det ligger noe mer i det enn som så.

Anonymkode: 408ef...9cb

• Liker 1
Skrevet

Selv om overvekt sikkert kan ha mange årsaker, så er det vel ikke til å stikke under en stol at for NOEN så handler det om latskap. Vi får kostholdsråd av myndighetene, men noen VELGER å ignorere disse. Det er jo en form for latskap. At man ikke gidder å ta til seg informasjonen og etterleve den. Samme med røykere. Disse HAR fått informasjon om at de bør slutte. Men velger å ikke gjøre det. Kanskje er ikke “latskap” det helt riktige ordet. Men å bevisst ta et dårlig valg, når man er godt informert, det er man jo ansvarlig for selv. Det nytter ikke å skylde på andre da.

Det er mange tråder her inne om folk som klager over at de ikke klarer å stoppe å spise godteri på kveldene. Ofte får disse råd om å LA VÆRE å kjøpe inn godteri til heimen. Men det svarer de at de “ikke klarer”. Det er for meg helt uforståelig.

Skrevet

Jeg mener overvekt handler om selvdisiplin. Jeg var tynn hele livet til jeg kom i 40 årene. Før kunne jeg spise masse uten å legge på meg. Nå må jeg telle kalorier for å holde vekten. Jeg må også prioritere trening. Jeg bruker antidepressiva så det pluss alder og en stillesittende jobb er nok grunnene til lettere vektøkning. Jeg gjør alt jeg kan for å holde vekten stabil på rundt 63 kg. Synes det er passelig til 175 cm høyde. Om jeg ble tykkere hadde jeg følt meg uvel og jeg måtte kjøpt ny garderobe. Det gidder jeg ikke!

Anonymkode: b1a9e...ce0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener overvekt handler om selvdisiplin. Jeg var tynn hele livet til jeg kom i 40 årene. Før kunne jeg spise masse uten å legge på meg. Nå må jeg telle kalorier for å holde vekten. Jeg må også prioritere trening. Jeg bruker antidepressiva så det pluss alder og en stillesittende jobb er nok grunnene til lettere vektøkning. Jeg gjør alt jeg kan for å holde vekten stabil på rundt 63 kg. Synes det er passelig til 175 cm høyde. Om jeg ble tykkere hadde jeg følt meg uvel og jeg måtte kjøpt ny garderobe. Det gidder jeg ikke!

Anonymkode: b1a9e...ce0

For en del handler det nok om selvdisiplin, ja. At man får lyst til å fråtse i sjokolade, men velger å avstå likevel, fordi det lønner seg i et lengre perspektiv. Det minner litt om den kjente marsmellows-testen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...