Gå til innhold

Er overvekt og fedme latskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at det har vært mange diskusjoner knyttet til overvekt og fedme. Jeg synes det kommer frem flere synspunkter her, som nødvendigvis ikke stemmer overens med virkeligheten. Flere av påstandene har vært direkte hatefulle. For å ta noen eksempler, latskap, undring av at overvektige mennesker tør gå på stranden i badetøy, og at noen kan være tiltrukket av mennesker med fedme osv.

Det som undrer meg, er at jeg ser ikke disse diskusjonene mot mennesker som røyker, snuser og drikker for mye alkohol. Snusing har jeg fått inntrykk har blitt normalisert i det norske samfunnet, selv om det øker risikoen for dødelige kreftformer, som bukspyttkjertelkreft, spiserørskreft, og kreft i mage og tarm. Snusbruk øker også dødeligheten etter en hvilken som helst kreftdiagnose. I tillegg øker høy snusbruk risikoen for diabetes type 2.

Festrøyking har blitt mer populært i visse aldersgrupper. Hjerte - og karsykdommer, kols og lungekreft er blant de flere alvorlige sykdommene røyking kan forårsake. Tobakksrøyk er den viktigste risikofaktoren for dødsfall i Norge for nordmenn under 70 år.

For høyt alkoholbruk kan føre til en flere alvorlige helseskader, blant annet flere kreftformer, høyt blodtrykk, hjerneslag og leversykdom. Nå har jeg bare nevnt risikoen for de som drikker små mengder alkohol hver dag, og ikke de som har et høyt alkoholforbruk. Basert på et vitenskapelig grunnlag, er det dessuten umulig å fastsette en trygg nedre grense for inntak av alkohol.

Så du, som i flere diskusjoner retter pekefingeren mot overvektige mennesker, hva med å se litt på deg selv? Er du avholdsmenneske, og hverken snuser, vaper eller røyker? Bruker du kanskje narkotika en gang i blant? 

Jeg vil tilføye at jeg i en kort periode i livet mitt var overvektig, pga et medikament. Dette medikamentet påvirket appetitten. Jeg var sulten absolutt hele tiden. I min naivitet, så trodde jeg at det skulle bli enkelt å komme tilbake til min normalvekt, da jeg sluttet å ta denne medisinen, siden jeg alltid har vært tynn og trent mye. Det ble derimot en krevende prosess, ikke fordi jeg var lat, men fordi jeg hadde vent meg til å spise en større mengde mat enn normalt, og måtte kjenne på en konstant sultfølelse, mens jeg slanket meg tilbake til min normalvekt.

Kilder:

https://www.helsedirektoratet.no/forebygging-diagnose-og-behandling/forebygging-og-levevaner/tobakk/statistikk-om-royking-bruk-av-snus-og-e-sigaretter#dodsfallogsamfunnskostnader

https://kreftforeningen.no/forebygging/royk-snus-og-kreft/

https://sykepleien.no/2024/11/unge-menn-festroyker-mer-nye-kampanjer-ma-til-de-gamle-fungerer-ikke-pa-denne-generasjonen

https://www.helsenorge.no/alkohol/alkohol-og-helse/

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Callista skrev (6 minutter siden):

Jeg vil tilføye at jeg i en kort periode i livet mitt var overvektig, pga et medikament. Dette medikamentet påvirket appetitten. Jeg var sulten absolutt hele tiden.

Det samme skjedde med meg, men da jeg oppdaget det, tok jeg grep. Jeg reduserte matinntaket, etablerte faste og tydelige måltider, og sluttet helt med småspising mellom dem. I tillegg begynte jeg å gå mye tur.

Til tross for jeg startet på medisiner som førte til en kraftig vektøkning (jeg la på meg 20 kilo på under ett år), klarte jeg likevel å holde vekten under kontroll. Jeg bruker fremdeles disse medisinene idag – så for meg har det aldri vært en unnskyldning.

Anonymkode: 49631...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke og ruser meg ikke nei.

Anonymkode: 05be5...1a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det samme skjedde med meg, men da jeg oppdaget det, tok jeg grep. Jeg reduserte matinntaket, etablerte faste og tydelige måltider, og sluttet helt med småspising mellom dem. I tillegg begynte jeg å gå mye tur.

Til tross for jeg startet på medisiner som førte til en kraftig vektøkning (jeg la på meg 20 kilo på under ett år), klarte jeg likevel å holde vekten under kontroll. Jeg bruker fremdeles disse medisinene idag – så for meg har det aldri vært en unnskyldning.

Anonymkode: 49631...904

Nei, jeg sier ikke det er en unnskyldning, men jeg synes det er så mange i samfunnet som retter en pekefinger mot denne gruppen, uten at man tenker over siden egne laster. Dessuten er ikke alle som deg og meg. Ikke alle klarer å slanke seg når de føler en konstant sult, om det nå gjelder et medikament, som i mitt og ditt tilfelle, eller har andre årsaker som en spiseforstyrrelse, eller hva det enn måtte være.

Jeg vil også påpeke at du klarte ikke holde vekten under kontroll. Du la jo på deg 20 kg på under et år, så her motsier du deg selv, selv om du til slutt klarte å slanke deg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg både snuser og er glad i vin. Er tynn, og tenker ikke at overvekt skyldes latskap. Men jeg tenker at det er mange grunner til overvekt. Noen spiser feil mat og legger på seg av den grunn. Noen liker å kose seg på kvelden og stresser ned med snop. Noen legger på seg av medisinbruk. Vi er forskjellige. Jeg plages ikke av at andre er overvektige. Og håper ikke andre plages av at jeg er undervektig.

Anonymkode: b30a8...87d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør faktisk ikke jeg heller, men du har totalt misforstått poenget i innlegget mitt.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg både snuser og er glad i vin. Er tynn, og tenker ikke at overvekt skyldes latskap. Men jeg tenker at det er mange grunner til overvekt. Noen spiser feil mat og legger på seg av den grunn. Noen liker å kose seg på kvelden og stresser ned med snop. Noen legger på seg av medisinbruk. Vi er forskjellige. Jeg plages ikke av at andre er overvektige. Og håper ikke andre plages av at jeg er undervektig.

Anonymkode: b30a8...87d

❤️

Det er nettopp det. Vi er forskjellige, og det er nettopp det som er poenget mitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan nok ha mange ulike grunner. 
det vanligste er kanskje at man går opp i en fase av livet ; pga medisiner, svangerskap , tøff periode av livet og så blir det vanskelig å gå ned.. så går man litt og litt opp.. vond sirkel. Så det lureste er nok å aldri la seg bli stor. Når man først er blitt stor er det vanskelig, og svært mye vanskeligere å endre kurs enn for en som er normalvektig -som går opp litt og vil ned. 

Så tror jeg det kan handle om regulering av stress og følelser. Ikke nytt;) skal ikke mer enn 20’år tilbake siden vi så annenhver nordmann med sigarett i hånden. Nå som røyken er stumpet hos de fleste, tror jeg da det er naturlig at «lasten» i samfunnet har forflyttet seg på et annet område ..

Anonymkode: a0030...6a4

AnonymBruker
Skrevet

Overvekt skyldes at en tar inn mer energi enn man bruker. Har en del tjukkaser på jobben, primært kvinner, og for en observatør synes dagen deres å være et sammenhengende måltid...

Anonymkode: 1df0e...7e6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overvekt skyldes at en tar inn mer energi enn man bruker. Har en del tjukkaser på jobben, primært kvinner, og for en observatør synes dagen deres å være et sammenhengende måltid...

Anonymkode: 1df0e...7e6

Så det kan ikke være underliggende ting som gjør at de eventuelt spiser som de gjør? Du tenker at det er latskap? siden du kaller kollegaene dine på jobb for nedlatende ord som "tjukkaser". 

Anonymkode: d73d1...b82

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er mye selvfornektelse ute å går blant de jeg kjenner med vektproplematikk.  Ei sendte skryte-snap at hun hadde tatt tak og nå spist salat til lunsj hver dag i to uker. Hun var riktignok i salatbaren, men forsynte seg ikke av en eneste av de "rene grønnsakene" kun oljemarinerte, masse pasta, ost, dressing, majones-ting ++ og har to store skiver loff til. så kaloriinnholdet må ha vært på nærmere 1000. Min salat ligger på 300-500.

En annen spiser konsekvent bitteliten middagsporsjon/spiser ikke opp når vi er på restaurant. Men skal ha stor porsjon (evt ekstra runde) med dessert og ofte en drink eller kaffe med sirup og krem til. Jeg spiser "mye" mat, gjerne to middagsporsjoner, men da er halve tallerknen  grønnsaker.  jeg takker konsekvent nei til dessert på hverdager og 9 av 10 ganger på restaurant. Og ofte står jeg over/spiser halve desserten når vi er på/har middagsbesøk med god samvittighet siden jeg spiste meg mett på mat... jeg takker nei til de kakene og godteriet som ikke er favoritten, og koser meg heller skikkelig med det jeg virkelig synes er godt. Jeg drikker svært sjelden kalorier på hverdager. 

"Kjøkkenet er stengt mellom måltidene" er en frase hjemme hos oss, vi spiser måltider og ikke snacker konstant. Da er man bevisst på hva man spiser og hvorfor.

Det er også en god del vaner rundt bevegelse som er ulike. Jeg går trapp når jeg skal 4etg eller mindre, tar kollektivt og går istedenfor voi eller bil. Jeg sier ingenting, men ja. Jeg tenker mitt. Det er en grunn til at jeg ikke har vektproblemer, jeg har valgt en annen livsstil og er bevisst på hva og mengden jeg spiser uten at jeg er redd for å kose meg med det jeg virkelig liker.

Endret av Summeer
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Lipødem. Folk tror sikkert at jeg stapper i meg masse usunn mat og bare sitter på ræva, men det gjør jeg faktisk ikke. Regner med at det sikkert snakkes om meg på jobb også. 

Jeg er i full jobb, trener to dager i uka, og spiser normale måltider. Ligger under grensa for estimert kaloriinntak pr. dag, men går likevel ikke ned i vekt. Alt jeg gjør bidrar bare til at jeg holder vekta i sjakk. Spiser jeg mindre enn jeg gjør nå, vil jeg ikke kunne funke på jobb. Har forsøkt. 

Anonymkode: 7358f...14b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de som påstår at fedme handler om latskap, har lite kunnskap om temaet og de fremstår mindre intelligente. Kaster ikke bort energi på slike uttalelser, dessverre er det slik at det er disse menneskene som gjerne er late, som ikke gidder å lære seg noe om temaet. Og jeg anser det som faktisk håpløst, når de selv ikke ønsker å vite bedre. 

Anonymkode: a7a2b...8fd

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For min del kom overvekten av depresjon. Jeg hadde en veldig mørk periode, og maten ble trøst, særlig usunn mat. Der og da hadde jeg ikke overskudd til å tenke helse, for jeg var så langt nede at selv tannpuss var et slit. Nå har jeg det bra, men vekta stabiliserte seg på 117 kg (og jeg er knapt 162 høy). Så har en jobb foran meg 

Anonymkode: e284f...ab4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Både og tenker jeg, i følge bmi er jeg overvektig selv, mann 168 og 76 kg ser ikke overvektig ut og er i god form, et jobbskifte og alder gjorde susen der, tidligere var jeg 53 kg sprang som en piska rotte på jobb matpause var når jeg hadde tid, spiser sunnere nå og har faste pauser

Anonymkode: c9e2f...b41

Skrevet

Overvekt og årsakene til det er sammensatte, like sammensatt som det eksisterer mennesker på denne jorden. 

Og folk som ikke har lest seg opp på hvorfor det er sånn, nekter å ta innover seg at det er sånn og de som bare vil få folk til å føle seg ræva er det omtrent ingen vits i å diskutere med. De har tatt valget om å være uvitende, da kan de leke sammen med de andre uvitende folka. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ok. Og det tilfører tråden hva?

Anonymkode: 306e0...8bb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke latskap, men uvitenhet og fornektelse.

Veldig mange som har sagt til meg at jeg kan da bare spise det og dét hvis jeg avslår når jeg blir bydd , fordi jeg er jo så slank..........,ja, nettopp, jeg er slank fordi jeg sier nei takk og avstår, og velger heller kanskje  noe annet som er mindre kaloririkt eller ikke noe i det hele tatt. 

Anonymkode: 193bb...472

• Nyttig 4
Skrevet

I hvert fall i overvekten (😅) av tilfellene!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at de som påstår at fedme handler om latskap, har lite kunnskap om temaet og de fremstår mindre intelligente. Kaster ikke bort energi på slike uttalelser, dessverre er det slik at det er disse menneskene som gjerne er late, som ikke gidder å lære seg noe om temaet. Og jeg anser det som faktisk håpløst, når de selv ikke ønsker å vite bedre. 

Anonymkode: a7a2b...8fd

Det skjønner jeg godt. Kanskje jeg heller ikke burde kastet bort tiden på det, men jeg bestemte meg for å prøve. Vi har alle noen laster. 

Jeg synes det er litt viktig å fokusere på dopamin i denne diskusjonen. Dopamin kan blant annet være sukker/raffinert mat, gambling, sex, alkohol og andre rusmidler, gaming og nikotin. Dette kan selvfølgelig føre til avhengighet, en konstant forventning om belønning. Dagens samfunn er tilrettelagt slik at man hver eneste øyeblikk kan bli stimulert av noe.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...