AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Altså... jeg ser på meg selv som rimelig oppegående. Jeg har høyere utdannelse fra før, men ikke fra et typisk lese/skrive-fag. Nå tar jeg årsstudium i historie og har fått første arbeidskrav. Sliter med å skrive ned noe som helst, selv om jeg vet hva jeg skal ha med. Synes bare det er kjempevanskelig å skrive noe med mine egne ord når jeg må støtte meg veldig på pensum når jeg innleder oppgaven. Det skal være med en drøftingsdel også og det er ikke noe problem, men før det må jeg jo ha med nok relevant fagstoff. Har tydeligvis glemt helt hvordan jeg skriver en tekst med egne ord, jeg 🙄 Er så redd for at det skal bli for likt kildematerialet også. Noen som har gode tips? Anonymkode: 80f35...614
AnonymBruker Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august Det er en treningssak det som alt annet. Begynn med en disposisjon, overskrifter og kanskje underoverskrifter, og fyll inn. Anonymkode: 4798a...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er en treningssak det som alt annet. Begynn med en disposisjon, overskrifter og kanskje underoverskrifter, og fyll inn. Anonymkode: 4798a...bf9 Takk! Underoverskrifter også, ja. Er det noe man bruker i en drøftingsoppgave på 1000 ord? Anonymkode: 80f35...614
AnonymBruker Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august Kan det hjelpe å tenke på det som å forklare kort/lære bort til noen som ikke har lest kildene og ikke har peiling, på en sånn måte at de forstår det? Sånn for å komme i gang med skrivingen, i alle fall? Anonymkode: 3f447...194 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan det hjelpe å tenke på det som å forklare kort/lære bort til noen som ikke har lest kildene og ikke har peiling, på en sånn måte at de forstår det? Sånn for å komme i gang med skrivingen, i alle fall? Anonymkode: 3f447...194 Kanskje, men da føler jeg at jeg omtrent må pugge alt som står i pensum på forhånd for at det ikke skal bli for likt kilden? 😅 Føler jeg må kunne det godt selv før jeg får skrevet en naturlig tekst med mine egne ord. Anonymkode: 80f35...614
AnonymBruker Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august Et godt tips er å tenkeskrive. Bare begynn å skrive om temaet. Alt du kan komme på. Drit i fancy ord og formuleringer og kilder. Bare skriv og tenk. Diskuter litt med deg selv, skriftlig. Det løsner opp ting. Tenk over: hv syns du er enkelt, interessant å skrive om? Les pensum. Finn sitater og innhold som du tenker du kanskje kan bruke. Noter i dokumentet ditt med sidetall og forfatter så du kan slå opp igjen senere. Finner du noe innhold som matcher med det du tenkeskrev om? Eventuelt kan du tenkeskrive litt til utfra sitatene du noterte deg. Se om du finner motsetninger i pensum, f.eks at to forskere har funnet ut forskjellige ting om en hendelse. Eller at f.eks oppfatningen på noe har endret seg.. noter det alt dette. Nå har du en veldig rotete disposisjon. Nå kan du snevre inn og velge noen få temaer å skrive om. Les og analyser andre studenttekster eller korte artikler om lignende temaer. Øv deg på det formelle. Anonymkode: 8550d...950
AnonymBruker Skrevet 23. august #7 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kanskje, men da føler jeg at jeg omtrent må pugge alt som står i pensum på forhånd for at det ikke skal bli for likt kilden? 😅 Føler jeg må kunne det godt selv før jeg får skrevet en naturlig tekst med mine egne ord. Anonymkode: 80f35...614 Du kan skrive sånn som "Kong Jens døde av et slag i skallen (K. Hanssen, 2009 s.101). Dette ser man på hvordan ditten og datten blabla. Derimot mener F. Simonsen (1997 s.45) at han døde av et fall fordi blabla. Man kan tenke seg at Hanssens teori er den mest korrekte, fordi det er blitt brukt nyere teknologi. Det ble bl.a brukt Xxx (Hanssen s.102), noe de ikke hadde tilgang til i 1997. Det jeg skrev etter "man kan tenke seg" er en drøfting jeg selv kom med, basert på info i pensum. Det blir litt som å se på et maleri og "Det kan tenkes at kunstneren har blandet blått og gult siden han har malt med grønt". Du skal bare poengtere ting liksom, og diskutere ulike meninger/ ideer/ funn opp mot hverandre. Du må skrive om med egne ord ja, men det kan være relativt llikt. Så lenge du skriver kilde. Det er drøftingen din, der du setter de to forskerne opp mot hverandre som skal bestå mest av egne ord. Du må bruke infoen du nettopp har beskrevet, og finne forskjeller, undre deg om hvorfor (du trenger ikke komme med noe svar). Du kan til og med stille åpne spørsmål til leseren i drøftingen. "Da ingen forskere enes om hva sprekken i skallen til kong jens kom av, kan det kanskje hende at det ikke var dødsårsaken? Det herjet også pest på denne tiden, (H. Løken 1998 s.6) så kanskje døde han av dette? Haha bare fant på noen helt enkle eksempler. De er ikke superbra, altså. Men håper det hjelper litt. Anonymkode: 8550d...950
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå