Gå til innhold

(OBS les hele HI) Gravid. Hvordan fortelle leder og kolleger? Og hvordan overleve?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle? Klarer ikke moren din holde det for seg selv? Men dette er et valg og en prioritering du gjør (i min familie er det helt vanlig at de nærmeste blir informert lenge før uke 12) - det er du selv som har bestemt deg for at du ikke kan be henne om rådene du gjerne vil ha og mener ville vært nyttige for deg. Det er i det hele tatt lett å få inntrykk av at du lager en del av problemene dine selv og egentlig ikke er så interessert å finne løsninger. 

Anonymkode: 7721f...d47

Ehh, ok😅 det stemmer ikke. 

Anonymkode: 7446a...b96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Si det til leder og kollegaer samtidig, det er helt greit det:)

Anonymkode: 5fd40...97e

Takk for svar på akkurat det jeg lurer på💗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for info. Setter pris på at dere understreker at jeg ikke har plikt til noe her, og hvis det hadde handlet kun om hensyn til leder og kolleger så hadde jeg gitt faen i å fortelle det. Men det er andre vesentlige grunner for meg på denne arbeidsplassen til å fortelle, hvor det vil kunne gagne meg mer at folk vet. Selv om jeg vegrer meg fordi noen kan reagere negativt, så kan det slå heldig ut for meg på andre områder. Pluss noen flere grunner jeg har til at det å fortelle er bedre enn å ikke fortelle. 

Hvorfor skal de reagere negativt? De fleste gir fullstendig blaffen i om folk er gravide og får barn. Det er jo egentlig helt uinteressant for andre enn dere og nærmeste slekt. 

Anonymkode: feb5d...e0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

På grunn av risikoen for spontanabort før uke 12, og at det blir veldig vanskelig å skulle måtte snakke med alle om det dersom det skulle gå galt. Dessuten vil jeg fortelle det personlig og det får jeg ikke gjort før om flere uker, etter 12-ukersgrensa. 

Å herregud. Dette er jo så 1950. 

Anonymkode: feb5d...e0c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fortalt moren min det. Hva så om du må fortelle at du har spontanabortert? Det er fint å ha noen å få trøst av. 

Jeg har vært gravid 4 ganger, to SA og to fødte barn. Alt var via Ivf, og vi fortalte vår nærmeste familie med en gang vi fikk positiv test. Også de to gangene hvor vi, basert på hcg-verdi, visste det var ganske sannsynlig at det ble spontanabort. Hele min familie bor langt fra oss, så alt ble fortalt over telefon. Jeg synes det var en helt fin måte å gjøre det på, så hadde vi støtte også de gangene det ikke gikk. Selv om du sier det til din mor, så trenger jo ikke annen familie få vite enda. 

Anonymkode: 7e44c...895

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra måten du skriver på får jeg inntrykk av at du tror hele verden vil være like begeistret for din graviditet som det du er. Beklager, men jeg tror kollegaene dine bryr seg mer om hva de skal ha til middag neste dag. Jeg får inntrykk av at du lager mye rot ut av ingenting her egentlig. Bare fortell det når du er klar. Og om du ikke får fortalt om graviditen personlig til hver eneste kollega så går det nok bra. 

Anonymkode: 66dae...52a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forsøkte å involvere fagforeningen, men de gjorde ingen verdens ting for å hjelpe meg. Det var helt horribelt. Blant annet var det et møte der leder la frem fullstendig usaklige ting, og personen fra forbundet satt der bare og sa ikke ett eneste ord. 
Takk for støtten💗

Dame1993 skrev (3 timer siden):

Uff, det der høres ut som en skikkelig dårlig opplevelse! Så utrolig dårlig av forbundet! 

Hva da "personen fra forbundet"? Mener du tillitsvalgt? Tillitsvalgt er ikke advokaten din, du må selv motsi det som ikke er riktig. Tillitsvalgt skal være en støtte for deg, ikke føre saken på dine vegne. Da må du eventuelt vurdere advokat (fra forbundet). 

Anonymkode: da61b...e21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke helt. Denne kollegaen som har laget et helvete for meg har ikke noe samboer eller familie (finner ikke kjærligheten) og jeg har plukket opp noen signaler om at dette er et sårt tema. Jeg er isåfall sikkert den siste i verden hun ønsker skal ha et godt privatliv med fantastisk samboer og barn i tillegg. 

Håhåhå!

Det hadde GLEDET meg inderlig å kunne gni mine "lykkelige omstendigheter" inn i trynet på en slik ufyselig person😄

Men jeg vet ikke om jeg hadde sagt noe direkte, heller ikke etter 12 uker. Etterhvert blir det jo synlig uansett.

Og vi vet alle at spontanaborter dessverre kan skje, og da behøver man ikke ytterligere belastning ved å ha folk rundt seg som ikke unner en gode ting.

Anonymkode: afde4...3e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes også det er tungt å ikke kunne rådføre meg med moren min ennå, siden de ikke skal vite før om noen uker. Mamma har veldig ofte de beste rådene. 

Hvor langt er du på vei?

Anonymkode: 7fffd...a14

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for alle svar her. Noen veldig nyttige og andre mindre nyttige, og jeg har absolutt kommet nærmere en konklusjon. Jeg forstår veldig godt at det ble vanskelig å svare ordentlig på tråden når det er så mange spesielle omstendigheter som jeg bare ikke kan fortelle om. Og nei det er ikke jeg som «skaper problemene», det hadde dere virkelig ikke skrevet hvis dere visste om alle omstendigheter som jeg jo ikke kan oppgi her. Så noen av dere tenker jeg kanskje burde tenke dere om et par sekunder før dere skriver litt nedlatende til en person som allerede ligger nede. Nå har jeg vært på forumet såpass lenge og sett det samme utspille seg i så utrolig mange tråder, så det preller jo litt av, men andre sårbare mennesker som er mer ny her hadde kanskje tatt det tyngre. Det er virkelig ikke en bra ting, dere. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for alle svar her. Noen veldig nyttige og andre mindre nyttige, og jeg har absolutt kommet nærmere en konklusjon. Jeg forstår veldig godt at det ble vanskelig å svare ordentlig på tråden når det er så mange spesielle omstendigheter som jeg bare ikke kan fortelle om. Og nei det er ikke jeg som «skaper problemene», det hadde dere virkelig ikke skrevet hvis dere visste om alle omstendigheter som jeg jo ikke kan oppgi her. Så noen av dere tenker jeg kanskje burde tenke dere om et par sekunder før dere skriver litt nedlatende til en person som allerede ligger nede. Nå har jeg vært på forumet såpass lenge og sett det samme utspille seg i så utrolig mange tråder, så det preller jo litt av, men andre sårbare mennesker som er mer ny her hadde kanskje tatt det tyngre. Det er virkelig ikke en bra ting, dere. 

Skrevet

Hadde søkt meg ny jobb asap, hvorfor orker du å jobbe med slike folk 😕 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På grunn av risikoen for spontanabort før uke 12, og at det blir veldig vanskelig å skulle måtte snakke med alle om det dersom det skulle gå galt. Dessuten vil jeg fortelle det personlig og det får jeg ikke gjort før om flere uker, etter 12-ukersgrensa. 

Hvis du ikke forteller før uke 12, og aborterer, er det ingen som vet hva du går igjennom og kan støtte deg. Da må du aktivt fortelle folk hva som har skjedd for å få støtte. 

Jeg fortalt tidlig, og hadde en MA. Jeg var utrolig glad for all støtten jeg fikk, og at mine nærmeste visste hva jeg gikk igjennom - uten at jeg aktivt måtte fortelle alt fra a til å da jeg hadde det vanskelig nok. 

Tenk litt på det perspektivet også 💞

Skrevet

Oppstår ugreie episoder: noter de.

Noter hva som blir sagt, helst ordrett.

Tidfest episodene. 

Ta skjermbilder av e-poster og SMS-er som er ugreie. 

Det kan bli nyttig senere hvis dette eskalerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg vet ikke helt. Denne kollegaen som har laget et helvete for meg har ikke noe samboer eller familie (finner ikke kjærligheten) og jeg har plukket opp noen signaler om at dette er et sårt tema. Jeg er isåfall sikkert den siste i verden hun ønsker skal ha et godt privatliv med fantastisk samboer og barn i tillegg. 

Anonymkode:

Så du skal fortelle alle samtidig om graviditet for å se reaksjonen til den single barnløse som har vært stygg med deg. Det er liksom de spesielle omstendighetene,,.?

Skjønner  🙄👍

Anonymkode: 9fa25...9f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
blvck skrev (27 minutter siden):

Hvis du ikke forteller før uke 12, og aborterer, er det ingen som vet hva du går igjennom og kan støtte deg. Da må du aktivt fortelle folk hva som har skjedd for å få støtte. 

Jeg fortalt tidlig, og hadde en MA. Jeg var utrolig glad for all støtten jeg fikk, og at mine nærmeste visste hva jeg gikk igjennom - uten at jeg aktivt måtte fortelle alt fra a til å da jeg hadde det vanskelig nok. 

Tenk litt på det perspektivet også 💞

Det er et fint perspektiv, enig i det. Men samboer ønsker også å vente, det er noe vi har blitt enige om som føles riktig oss imellom, mer riktig enn å fortelle mamma nå. Men ser perspektivet altså💗

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så du skal fortelle alle samtidig om graviditet for å se reaksjonen til den single barnløse som har vært stygg med deg. Det er liksom de spesielle omstendighetene,,.?

Skjønner  🙄👍

Anonymkode: 9fa25...9f3

Hææ? Nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med leder når det passer deg.
Umiddelbart etter samtalen sender du en mail til alle der du opplyser om at du venter barn, og vil være borte i permisjon fra da til da (etter hva du nettopp ble enig/sa til leder om). 
Hvis det er vanskelig å skrive den e-posten, kan du opplyse om det på et ukentlig fellesmøte, eller leder kan sende ut den e-posten. Jeg har aldri opplevd at noen andre enn leder har opplyst om graviditeter i plenum, og det har vært ganske nære permisjon, og synlig for alle. Leder har visst det mye lengre tid. Den gravide har snakket om det i lunsjen selvsagt. Pappaperm fortelles det også om litt her og der, ikke noe hemmelig eller store erklæringer når det nærmer seg. 
Det høres ut som de bare vil syns det er ok at du blir borte en periode, siden det har vært så turbulent. For øvrig bryr de seg ikke, og måten og tidspkt for å fortelle er ikke viktig for noe som helst. Det har ingen betydning om de hører det samtidig, hver for seg, skriftlig, fra deg, fra leder, fra hverandre. De er forhåpentligvis ikke like opptatt av deg som du er i dem. 

Anonymkode: c0c1d...447

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Umiddelbart etter samtalen sender du en mail til alle der du opplyser om at du venter barn, og vil være borte i permisjon fra da til da (etter hva du nettopp ble enig/sa til leder om). 

Gosh, jeg hadde klødd meg godt i hodet om jeg fikk epost om at en medarbeider var blitt gravid.

At en person går i permisjon forventer jeg bare å få beskjed om hvis det påvirker meg. Og jeg ville ventet å få beskjeden et stykke ut i svangerskapet, såpass lenge at jeg nok hadde sett eller på andre måter fått med meg at noen var gravide.

Det virker som om det er av stor interesse for kollegaer at en er gravid. Det er virkelig ikke så interessant, kollegaene er ikke vennegjengen.

Anonymkode: dedad...a5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Gosh, jeg hadde klødd meg godt i hodet om jeg fikk epost om at en medarbeider var blitt gravid.

At en person går i permisjon forventer jeg bare å få beskjed om hvis det påvirker meg. Og jeg ville ventet å få beskjeden et stykke ut i svangerskapet, såpass lenge at jeg nok hadde sett eller på andre måter fått med meg at noen var gravide.

Det virker som om det er av stor interesse for kollegaer at en er gravid. Det er virkelig ikke så interessant, kollegaene er ikke vennegjengen.

Anonymkode: dedad...a5f

Jeg er enig med deg, man får høre det tilfeldig blant kollegaene, ser det, den gravide (eller kommende far) forteller det selv under lunsj. Men det er ts som er oppsatt på å informere alle samtidig, av en eller annen grunn. Permisjon påvirker oss alle på min arbeidsplass, det har stor betydning om det blir satt inn vikar eller ikke, og skal leder ha sjans til å finne egnet vikar, må h’n vite om permisjonen tidlig. 

Anonymkode: c0c1d...447

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...