Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #1 Skrevet 26. mars 2006 hva er menstruasjonssyklus? Hilsen jente 13 år
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #2 Skrevet 26. mars 2006 Syklus er den måten menstrasjonen og kroppen går gjennom hele måneden. Syklusen begynner med eggløsning som starter ca 14 dager før selve menstasjonen. Deretter varer menstrasjonen i ca 3-9 dager. Etter dette er det "stille" i syklusen før neste eggløsning starter etter ca en uke. I denne syklusen finnes også en egen syklus(mønster) for hormonutskilling for å starte eggløsningen og menstrasjonen. Syklus betyr egentlig bare gjenntakende møsnter(som går i sirkler) altså den gjentagende runden med menstrasjon og eggløsning hver måned. Håper dette var litt klargjørende, var ikke så lett å forklare foe en som ikke er faglert:)
Gjest Gjest2 Skrevet 26. mars 2006 #3 Skrevet 26. mars 2006 Unnskyld meg, men det Gjest over her skrev var direkte forvirrende. En menstruasjonssyklus starter første menstruasjonsdag og varer helt til neste første menstruasjonsdag. Man sier at en vanlig syklus varer i ca. 28 dager. Hvis du får spørsmål fra legen din f.eks. om når menstruasjonssyklusen din startet sist, svarer du altså med å nevne første blødningsdag. Noen ganger kommer det bare bittelitt blodvann i en eller to dager før skikkelig blødning. Da regnes syklusen fra skikkelig blødningsdag. Dette har jeg spurt legen om, for jeg har hatt det slik noen ganger.
Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 27. mars 2006 #4 Skrevet 27. mars 2006 EN menstruasjons syklus går over 28 dager.. En syklus betyr noe som skjer regelmessig, gang etter gang etter gang.. Første menstruasjons dag er første dag i syklusen, blødningen varer i alt fra 3-7 dager, litt avhening fra person til person.. etter 14 dager fra første menstruasjons dag får man eggløsning, mange opplever å få litt utflod rundt disse dager.. Og det er i disse dager man kan bli gravid.. 14 dager etter eggløsning får man menstruajon på nytt.. Og slik fortsetter det hver mnd...
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #5 Skrevet 27. mars 2006 Og det er i disse dager man kan bli gravid.. ← der sa jeg litt missvisendes, det er da man har størst sjans på å bli gravid..
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #6 Skrevet 27. mars 2006 der sa jeg litt missvisendes, det er da man har størst sjans på å bli gravid.. ← s skreiveleif, sorry;)
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 s skreiveleif, sorry;) Såå hvis man har sex uten kondom tre dager ca før man får mensen, kan man bli gravid da?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Såå hvis man har sex uten kondom tre dager ca før man får mensen, kan man bli gravid da? For et teit spørsmål. Har du sex, kan du bli gravid. Punktum.
Gjest hanne 95 Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 eg er en jente på 15 år som har hatt mensen i ca. 1 år. Sist måned hadde eg mensen fra den 9. til den 13. i denne måneden fikk eg mensen den 8. og det sluttet dagen etter! hva er dette?
Ava Mae Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 eg er en jente på 15 år som har hatt mensen i ca. 1 år. Sist måned hadde eg mensen fra den 9. til den 13. i denne måneden fikk eg mensen den 8. og det sluttet dagen etter! hva er dette? At syklusen ikke kommer til fast tid eller varer like lenge nøyaktig hver måned er helt normalt og betyr sjeldent at noe er galt
Gjest Lurer på mye.... Skrevet 20. oktober 2010 #11 Skrevet 20. oktober 2010 Når kan man ta p-piller? Når man går på p-piller kommer vel ikke mensen regelmessig? det er jo bare 28 tabletter og det er 30-31 dager i månedene?! det vil si at den alltid kommer 2-3 dager før enn den forje? Jeg skjønner ikke!!!! :o *litt desperat på svar.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #12 Skrevet 20. oktober 2010 Når kan man ta p-piller? Når man går på p-piller kommer vel ikke mensen regelmessig? det er jo bare 28 tabletter og det er 30-31 dager i månedene?! det vil si at den alltid kommer 2-3 dager før enn den forje? Jeg skjønner ikke!!!! :o *litt desperat på svar. De fleste som bruker p-piller har en ganske så regelmessig syklus siden pillene styrer hormonene som igjen styrer syklusen. La oss si at du har mens i en uke, så den første uken har du mens. Så har du tre uker uten mens, så begynner mensen igjen og varer den fjerde uken. En gjennomsnittelig syklus varer i 28 dager.
Gjest Lurer på mye.... Skrevet 20. oktober 2010 #13 Skrevet 20. oktober 2010 De fleste som bruker p-piller har en ganske så regelmessig syklus siden pillene styrer hormonene som igjen styrer syklusen. La oss si at du har mens i en uke, så den første uken har du mens. Så har du tre uker uten mens, så begynner mensen igjen og varer den fjerde uken. En gjennomsnittelig syklus varer i 28 dager. Men liksom, man skal jo ta pillene som ikke har noe virkning når man han mens? 21 som har og 7 som ikke har vikrning? eller er det bare noe tull jeg har hørt..?!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #14 Skrevet 21. oktober 2010 Men liksom, man skal jo ta pillene som ikke har noe virkning når man han mens? 21 som har og 7 som ikke har vikrning? eller er det bare noe tull jeg har hørt..?! Hvis du har en 28 pakning så er de 7 siste sukkerpiller, de behøver du ikke å ta. De er der for at du ikke skal glemme å begynne på et nytt brett, om du tar dem eller kaster med bestemmer du.
Gjest Frida 17 Skrevet 6. januar 2011 #15 Skrevet 6. januar 2011 Det er 7 dager med mensen, og 21 dager uten. Mensensyklus er da en slags mensen "sirkel". hva er menstruasjonssyklus? Hilsen jente 13 år
Gjest caza Skrevet 26. mai 2011 #16 Skrevet 26. mai 2011 er det noe gærlig hvis man har mensen i 2 uker ? selv om det ikke er mye som kommer sån midels.?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #17 Skrevet 26. mai 2011 er det noe gærlig hvis man har mensen i 2 uker ? selv om det ikke er mye som kommer sån midels.? Behøver absolutt ikke å være noe galt. Har du det hver gang? Bare en gang?
Gjest Awi Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 Åssen "finner" jeg mensen syklusen ?.. skjønner ikke den
Gjest anonym Skrevet 21. september 2012 #19 Skrevet 21. september 2012 Jeg har hatt mensen i 1uke og 2 dager, og den siste dagen kom det mer en vanlig. tror jeg har mensen enda, snart har jeg hatt den i 1 uke og 3 dager. Er det noe galt med meg da? ps. første gangen mensen kommer, har ikke hatt det før.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #20 Skrevet 29. oktober 2012 Hei! Jeg har en syklus på 30-40 dager.. Er dette normalt? Er det noen andre som har det sånn? Anonym poster: 9fe69a767564addd71336e30002d8fbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå