Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp var det ofte en tur i skogen eller på fjellet søndag. Eller middag med storfamilien. Dette har jeg til dels nå, bare at jeg savner flere rundt bordet. Slike feelgood aktiviteter ting trumfer søndagsåpent på butikken! 

Hvordan er det med deg; var det tur og/eller middag med storfamilien søndag da du vokste opp og har du tatt med deg dette til ditt voksne liv? 

Anonymkode: 125bd...f08

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hund så jeg går tur hver dag 🤷‍♀️ Søndagsmiddag har jeg ikke vært borti siden 80-tallet.

Anonymkode: a6abd...72a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da jeg vokste opp var det ofte en tur i skogen eller på fjellet søndag. Eller middag med storfamilien. Dette har jeg til dels nå, bare at jeg savner flere rundt bordet. Slike feelgood aktiviteter ting trumfer søndagsåpent på butikken! 

Hvordan er det med deg; var det tur og/eller middag med storfamilien søndag da du vokste opp og har du tatt med deg dette til ditt voksne liv? 

Ja vokste også opp slik. Veldig lite av middag med stor familien nå. Ingen har tid.

Anonymkode: df9b3...19e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi var ofte på besøk hos mormor og morfar på søndager (de andre besteforeldrene mine levde ikke), og da var det alltid litt finere middag. Var litt sånn hjemme også, men etter at jeg flyttet hjemmefra har det blitt lite med det. Kan hende jeg lager noe ekstra godt, men det kan like gjerne være på en lørdag. 

Det jeg husker nesten best fra oppveksten min, var middagsluren de voksne måtte ha.😅 Da måtte det være stille.

Anonymkode: 83a72...21f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde både søndagsmiddag og søndagstur da barna var små ja. Koselig tid det. 

Anonymkode: 1890f...b9e

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Søndags tur vokste jeg ikke opp med. Men middag da var vi ofte samlet hos besteforeldre mine som bodde over oss. 

Nå søndags middag hos svigers nesten hver søndag. Tur er vi ute på hver dag pga hundene

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tur, men søndagsmiddag hadde vi. 

Anonymkode: 5dcad...a9d

Skrevet

Både søndagstur og søndagsmiddag var en selvfølgelig del av min oppvekst - og helt sikkert noe jeg ville ha videreført om jeg hadde fått egne barn (selv om jeg ikke alltid satte like pris på turene :fnise: ). Til en viss grad holder jeg fortsatt litt på søndagsmiddag - det er ikke alt som er søndagsmat.

• Liker 2
Skrevet

Oppvokst med det samme og har videreført det… til barnet ble ca tenåring, da var det ikke lenger mulig å dra det med på tur. Søndagsmiddager har vi prøvd å beholde, men vi er ikke så mange igjen….

• Hjerte 1
Skrevet

Søndagsmiddag, ja! Men vi var bare kjernefamilien, for resten bodde lengre unna. Det var den fineste middagen i uka, gjerne steik av noe slag - i alle fall kjøtt. Og ikke minst: Dessert! 

Søndagstur var det mindre av - men de voksne pleide gjerne å gå en tur etter frokost. En annen søndagstradisjon var "kaffi" - altså ettermiddagskaffe - her var det rett som det var "kaffibesøk", at vi hadde besøk eller dro til noen andre. Synes dette var ganske kjekt - møte litt andre folk. Bortsett fra en familie som vi besøkte mest, der mannen i huset røykte noe fryktelig - jeg hadde allergi og ble alltid mer eller mindre dårlig (snue) når jeg var der .

Nå bor jeg alene og det eneste som er spesielt med søndag er at jeg spiser god frokost - veldig sent, som brunsj - melllom 12 og 14 en gang. Da med egg, marmelade og te. Er det fint vær prøver jeg å få meg en spasertur etter dette - slik at man ikke bare sløver på sofaen. Da er det lurt å ta denne turen rett etter frokost. 

Ellers er søndagen for meg blitt en dag der jeg begynner å "grue meg" til å gå på jobb, og skjønner ikke at så mange har det som en sosial dag. Jeg bor sentralt og ser veldig mange sitte til ganske langt utpå kvelden med alkohol i glassene. Skjønt - det er da sikkert mange som jobber selvstendig, turnus og er studenter/trygda osv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det familie/ , altså onkler, tanter eller besteforeldre tilgjengelig så tar vi gjerne fellesmiddag med de søndag ja. 

Hver helg prøver vi å være ute hver dag. Det er litt sånn at fri = natur for oss, hvertfall etter vi fikk barn. Det er det vi lengter etter når vi er på kontoret og skole/bhg hele uka. Syns at fri = natur er en fin verdi å videreføre til barna. Og det er nok litt typisk norsk;) 

for øvrig spiller det ingen rolle mtp vær for oss, vi går gjerne en tur i skogen i januar hvis det er bart , og kan godt gå ut til sjø i desember hvis det er fint lys. Det må ikke være tur,som i å gå langt men å være ute betyr alt!

Anonymkode: aa620...93c

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Aldri blitt satt av en spesifik dag for familieting. 

Anonymkode: cd6a6...703

AnonymBruker
Skrevet
Johan uten land skrev (26 minutter siden):

Søndagsmiddag, ja! Men vi var bare kjernefamilien, for resten bodde lengre unna. Det var den fineste middagen i uka, gjerne steik av noe slag - i alle fall kjøtt. Og ikke minst: Dessert! 

Ja, alltid god kjøttmat søndag 😀

Søndagstur var det mindre av - men de voksne pleide gjerne å gå en tur etter frokost. En annen søndagstradisjon var "kaffi" - altså ettermiddagskaffe - her var det rett som det var "kaffibesøk", at vi hadde besøk eller dro til noen andre. Synes dette var ganske kjekt - møte litt andre folk. Bortsett fra en familie som vi besøkte mest, der mannen i huset røykte noe fryktelig - jeg hadde allergi og ble alltid mer eller mindre dårlig (snue) når jeg var der .

Ettermiddagskaffen er noe jeg savner og,det var et "obligatorisk"innslag på dagen. Søndag var det ofte med gjester og i uka var det oss i kjernefamilien. Alltid kl 18

Nå bor jeg alene og det eneste som er spesielt med søndag er at jeg spiser god frokost - veldig sent, som brunsj - melllom 12 og 14 en gang. Da med egg, marmelade og te. Er det fint vær prøver jeg å få meg en spasertur etter dette - slik at man ikke bare sløver på sofaen. Da er det lurt å ta denne turen rett etter frokost. 

Ellers er søndagen for meg blitt en dag der jeg begynner å "grue meg" til å gå på jobb, og skjønner ikke at så mange har det som en sosial dag. Jeg bor sentralt og ser veldig mange sitte til ganske langt utpå kvelden med alkohol i glassene. Skjønt - det er da sikkert mange som jobber selvstendig, turnus og er studenter/trygda osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tur men vi hadde søndagsmiddag og det er ikke noe jeg savner, ei heller noe jeg eller mannen har orket å videreføre. 

Søndagsmiddag når jeg var liten var bare slitsomt. Streng bestemor som krevde at vi spiste opp all maten på tallerkenen og vi fikk ikke forskyne oss selv, hun tok på alt for store porsjoner. Vi spiste til vi ble kvalm, selv om vi ikke likte maten. Ofte viltkjøtt. Klarer ikke spise viltkjøtt i dag for det minner meg om barndom og stive søndagsmiddager 

Anonymkode: 5a0b6...ac6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 14.58):

Vi har begge deler enda

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjerne søndagsmiddag så fremst det ikke er en annen aktivitet. 
vi er to voksne og tre ungdommer.

søndagsmiddag lager jeg ekstra god mat, gjerne med god saus, poteter og godt kjøtt. 
hender jeg lager dessert også. 😋

Denne middagen er litt hellig for oss. For i en travel hverdag er dette en middag vi samles og kan bruke god tid.

Anonymkode: 24356...7d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiste selvfølgelig middag hver dag. Uansett om det var hverdag, eller om det var lørdag / søndag. 

Men at vi hadde noen spesielle aktiviteter, som for eksempel å gå på tur, var langt mer sjeldent. 

Anonymkode: 201d1...a25

AnonymBruker
Skrevet

Vi har begge deler. Søndagstur og middag. Jeg trodde alle hadde det 😄

Anonymkode: da649...e36

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søndagstur har alltid vært en selvfølge. Det kan være i nabolaget, i skogen eller på fjellet; på beina, ski eller sykkel. Søndag er store deler av året hvor vi kan gå en lengre tur i dagslys.

Søndagsmiddag er gjerne mat med lang tilberedningstid, som langtidsstekt kjøtt. Ofte en bedre dessert enn på hverdager. I tillegg til kjernefamilien inviterer vi venner, søsken eller foreldre, så vi er ofte 10-12 til bords. En dag med god tid til måltidet.

Jeg ser noen nevner ettermiddagskaffe. Det har vi hver dag. Ofte med litt kjeks, sjokolade eller en enkel kake.

Anonymkode: 83bc9...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi går en tur sammen i løpet av helgen, men det varierer om det er lørdag eller søndag.

Vi pleier lage tardisjonsmat på søndagene, ofte fisk. Men nå om høsten; får-i-kål, lapskaus, stek.. 

VI inviterer ikke noen. Ukene er så hektiske, og søndag er som oftest den dagen der det ikke er noe som helst, så da nyter vi å bare være oss. 

Anonymkode: 27b7e...3f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...