Gå til innhold

Tusenlappene flyr på infeksjon hos barnet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (32 minutter siden):

Aner ikke. Men det lønner seg visstnok å sjekke. 

Ja, selvfølgelig lønner det seg og sjekke, det gjør det jo alltid. Nå har jeg aldri gått rundt på fysiske apotek og spurt hva reseptbelagte medisiner koster, men det er ca halv pris på nett i forhold de 3 fysiske apotekene i nærheten. Paracet, nesespray osv kan man jo gå rundt og sjekke, men aldri funnet det til samme pris som nett. 

Anonymkode: 20bf3...3bd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nett er nesten uten unntak billigst. Øyedråpene jeg bruker koster 250 kr. pr. flaske hos Apotek 1, mens på f.eks. Farmasiet kan jeg finne de på tilbud til 159 kr. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På nett er vel billigst? 

Hjelper ikke å bestille på nett hvis en trenger penicillin eller antibiotika pga postgang, da vil jo behandling bli utsatt frem til en får i posten alt fra 2 til 7 virkedager

Anonymkode: 9cb93...7e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (31 minutter siden):

Jeg sammenligner Norge med andre Eutopeiske land, usa og andre vestlige land.

Og det har blitt mye bedre å bo i Norge nå enn før.

Når er før? Jo, det meste har blitt bedre siden 1800- tallet. 
Nå snakket vi om medisiner, jeg har vært syk fra jeg var barn, og ingen fortalte meg når jeg var barn, ungdom og ung voksen hvor dyrt det skulle bli og bruke medisiner i fra midten av livet. Så det er jo ikke bedre for kronisk syke at medisiner i mindre grad gis på blå resept og det har blitt så dyrt på apoteket. Hvis det fortsetter sånn, hvordan blir det og være syk  pensjonist i Norge i neste generasjon? 
sykehusene har jo blitt ville, jeg tok et inngrep i fjor og fikk er bind fordi jeg blødde i underlivet i etterkant, og fikk regning på 180 kr for bandasje? Det hadde kostet under 1 krone på matbutikken, men jeg våknet nå opp med det i trusen og tillegg på regninga. 

nei, det har ikke blitt billigere og være syk i Norge, og ikke bedre heller for helsekøene vokser. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har man ikke såpass med buffer at man helt fint greier å betale for dette så bør man ikke ha barn. 

Anonymkode: 79b9c...001

Så barna skal bare avlives da? Eller overgis til barnevernet der de hvertfall er dyre? Hva foreslår du egentlig? 

Forhold deg til virkeligheten. Folk som egentlig ikke har råd, kommer til å fortsette å få barn. Sånn er virkeligheten. 

Folk som har råd, kan oppleve dramatiske endringer i livet som gjør at man brått ikke har råd. 

Du må gjerne mislike det, men hvorfor fantasere om helt urealistiske tilstander? 

Medisiner for barn under 18 år er jo gratis! 

Anonymkode: a1fb3...38e

Nei. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har man ikke økonomi til å betale alt det det koster rundt et barn, bør man faktisk la være å få dem.

Kan ikke få barn også etterpå skylde på staten fordi man ikke hadde økonomi til det..

Anonymkode: 38cf4...86f

Se mitt øverste svar. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ren sutring fra ts. Det koster penger å ha barn, noe mange virker oppriktig overrasket over. Å klage over noen tusenlapper til antibiotika og bandasjer er unødig, hvis du tror det er dyrt skulle du visst hva helsehjelp egentlig koster. 

Anonymkode: 97b9c...380

Jeg vet nok bedre enn de fleste hva helsehjelp egentlig koster, så ta det helt med ro. 😉

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt eneansvar for barn i mange år. Det har aldri slått meg at det bør være gratis å ha syke barn. Jeg har jobbet hardt og betalt min skatt. Aldri krevd bidrag fra hverken kommune, familie eller samfunn. Det har jeg det utmerket med. Mine barn har det også helt fint. Man betaler da selvsagt for at ungene skal få et bra helsetilbud. Det er naturlig som forelder. Man gir det man kan, og tar imot det man kan få. Men det er ikke bra å klage. Nå må porselens generasjonen skjerpe seg. Slutt med sutre kulturen. Staten kan ikke ordne alt for deg, selv i et valgår som i år. Jeg er trøtt av å høre  om alle disse «fattige enslige forsørgerne», siden det er vanskelig å kjenne seg igjen. Heller enn å gjøre meg stakkarslig har jeg følt meg privilegert som har sunne barn og egen arbeidsevne i behold. Har de trengt medisinsk utstyr så har jeg selvsagt betalt, også ved om nødvendig å oppsøke private helsetjenester. Vi har hatt råd til det vi trenger i alle år. Bli voksen og pung ut!

Anonymkode: 350d0...28c

Klapp klapp for deg. Jeg syns likevel ikke det er riktig at økonomi skal avgjøre om barn får behandling for smittsomme sykdommer eller sykdommer som påvirker helsen deres. Om et barn må være hjemme fra skolen i 8 uker fordi det ikke får adekvat helsehjelp så vil det koste samfunnet dyrt, og det vil også koste samfunnet dyrt om et barn smitter mange andre fordi foreldrene ikke har råd til adekvat helsehjelp. 

Det handler jo ikke om oss privilegerte, jeg gir da blanke i din situasjon. Men akkurat som at SFO nå har gratis kjernetid for å inkludere flere, vil gratis behandling for barn også være viktig for barn for å inkludere flere. For tro meg, det vil være foreldre der ute som ikke kan ta seg råd til å fullføre den behandlingen riktig når det står på lenge. Og da smitter det. 

Du må gjerne være uenig men det har da ingenting med din situasjon å gjøre. 

TS 

Anonymkode: 779a3...d05

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hjelper ikke å bestille på nett hvis en trenger penicillin eller antibiotika pga postgang, da vil jo behandling bli utsatt frem til en får i posten alt fra 2 til 7 virkedager

Kommer sikkert an på hvor du bor, men nei hvis det er sted medisinen levers med postgang ( posten kommer 2-3 ganger i uka ) så blir det vanskelig. Jeg trodde ikke de hadde lov til det med respetmedisiner , bare varer uten resept? Mulig noe nytt . Hjemme får jeg levert på døren samme kveld, på hytta dagen etter. 

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (5 timer siden):

Sår på voksne er også svindyrt. Man må være rik for å være syk. 

Helt riktig! Har et eldre familiemedlem som betalte over 800 hos fastlegen nylig. Det er jo helt vilt! Spesielt når private dr.dropin tar 695 uansett hva man gjør. Nå har jo ikke de kontorer overalt dessverre, men ble sjokkert over over 800 hos fastlegen. Løper ikke ned dørene der selv men for noen år siden mener jeg at jeg betalte under 400 i hvert fall.

Anonymkode: 9e2dc...d6d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt riktig! Har et eldre familiemedlem som betalte over 800 hos fastlegen nylig. Det er jo helt vilt! Spesielt når private dr.dropin tar 695 uansett hva man gjør. Nå har jo ikke de kontorer overalt dessverre, men ble sjokkert over over 800 hos fastlegen. Løper ikke ned dørene der selv men for noen år siden mener jeg at jeg betalte under 400 i hvert fall.

Det var ikke sår altså, har ikke lest hele tråden. Det var vanlig gjennomgang som gjøres i ny og ne 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Disse kravene kommer ikke fra meg, men det er anbefalinger fra både økonomiske rådgivere og forskningsselskaper blant annet. Det er ren idioti å ikke ta forbehold om sykdom, død, brann, arbeidsledighet etc. Det er derfor man har konseptet med forsikringer og bufferkonto for å sikre seg best mulig. Til og med staten mener at man bør ha beredskapslager, for Norge kan ikke hjelpe 5.5 mil mennesker i kriser. Derfor må vi aller fleste klare oss selv. Trodde dette var allmennkunnskap… ?

Anonymkode: 507eb...d79

God dag mann, økseskaft?

Hvis du virkelig tror det er mulig å sikre seg mot alle mulige livshendelser med bufferkonto, hermetikk i kjelleren og forsikring, kan du ikke ha mye livserfaring. Voks opp. Men tror egentlig du bare er ute etter å provosere.

Anonymkode: 81bdb...a15

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Norge er et av landene i verden det er billigst å være syk. Det er aldri gøy å måtte betale for medisiner og annet, men vi får prise oss lykkelige for at vi ikke bor i en del andre land der det ville vært mye dyrere.

Jeg priser meg lykkelig for å bo i et land der man kan få uføretrygd så man slipper å ta selvmord eller prostituere seg, men norsk helsevesen priser jeg meg på ingen måte lykkelig over nei.

Jeg får både Paracet og Naproksen på blå resept. 

Anonymkode: a740f...499

Jeg også. Men altså ikke antibiotika, som stengt tatt er mye viktigere og faktisk livsnødvendig. Veldig merkelig. Zyrtec mot kløe i øyne og rennende nese får jeg på blå resept, mens livsnødvendig antibiotika og medisiner mot eksem som gjør at jeg ikke ser ut og føler meg som jeg er flådd levende må jeg betale for selv. Eksem-medisinen er også viktigere i forhold til smerter enn paracet og naproxen er. Jeg synes prioriteringene er veldig rare. 

Anonymkode: 7ff84...c0a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kommer sikkert an på hvor du bor, men nei hvis det er sted medisinen levers med postgang ( posten kommer 2-3 ganger i uka ) så blir det vanskelig. Jeg trodde ikke de hadde lov til det med respetmedisiner , bare varer uten resept? Mulig noe nytt . Hjemme får jeg levert på døren samme kveld, på hytta dagen etter. 

Der jeg bor ved bestilling av medisiner så er det 2 til 7 dager før en får.

For her så går det fort via 3 terminaler før vi får levert det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Klapp klapp for deg. Jeg syns likevel ikke det er riktig at økonomi skal avgjøre om barn får behandling for smittsomme sykdommer eller sykdommer som påvirker helsen deres. Om et barn må være hjemme fra skolen i 8 uker fordi det ikke får adekvat helsehjelp så vil det koste samfunnet dyrt, og det vil også koste samfunnet dyrt om et barn smitter mange andre fordi foreldrene ikke har råd til adekvat helsehjelp. 

TS 

Men sånn er realiteten.

Nå refererer jeg til prioriteringsveilederen, der man prioriterer pasienter som vil ha nytte av behandlingen - og på lang sikt vil være til nytte og kostnadseffektivt for vårt samfunn. Disse bør bli prioritert, ovenfor mennesker som ikke kommer til å tilføre samfunnet arbeidskraft. Ressurssterke vil alltid ha en fordel. MEN mange ressurssvake har mulighet til å klatre.

Jeg vet hvordan det er å være syk, for jeg er både ufør og vært en del på sykehus, men jeg står likevel bak ytringen min. Jeg er ressurssterk, men det er fordi at jeg har gjort aktive valg for å komme hit. Selv om jeg ikke har hatt de beste forutsetningene. Jeg har god økonomi, eier egen bolig og har høyere utdanning. Om 10 år håper jeg å være i jobb.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

God dag mann, økseskaft?

Hvis du virkelig tror det er mulig å sikre seg mot alle mulige livshendelser med bufferkonto, hermetikk i kjelleren og forsikring, kan du ikke ha mye livserfaring. Voks opp. Men tror egentlig du bare er ute etter å provosere.

Jeg har nok ganske mye livserfaring. Du tar jo ting ut av kontekst, og legger ord i munn som jeg aldri har sagt. Det jeg sier er at man kan FORUTSE livshendelser. Alle vet at vi kan bli utsatt for sykdom, død, ulykker, katastrofer, flom etc. Da gjelder det å gjøre livet enklere enn det i utgangspunktet ville ha vært. Bare se på de som oppretter Spleis etter sykdom og ulykker, og mange av disse nevner at de ikke har forsikring.

Med både penger og forsikring stiller jeg i en bedre posisjon enn de som ikke har sikret seg. Hvis det skjer en katastrofe har jeg beredskapslager i hvertfall en uke. Jeg har penger til å reise ut av landet. Jeg har forsikring som kan dekke materielle verdier etter brann. Etter akutt dødsfall i familien så gjorde det godt med livsforsikring. Lista er lang. Så jo man kan komme ganske langt med beredskap, forsikringer og penger. Det går verst over de som ikke tenker og planlegger.

AnonymBruker
Skrevet

Hørte om en familie som brukte 40000 for å bli kvitt skabb🥹

Anonymkode: 8380b...639

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Medisiner for barn under 18 år er jo gratis! 

Anonymkode: a1fb3...38e

Haha. Hvorfor tror du det?

Fritak for betaling for barn gjelder bare på blå resept. Og det gjelder frem til 16 år, ikke 18.

Anonymkode: a66c7...d9d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kroniske infeksjoner? 
kan jeg spørre om hvilken type diagnose?

Anonymkode: a36df...d29

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (5 timer siden):

Ja, sånn er det, når det ikke er medisin på blå resept. Det er irriterende dyrt, og bandasjer og sånn er heller ikke billig. Men likevel viktigere at kronikere får dekket medisinene sine (etter frikort). 

Det gjør kronikerne ofte ikke. Dessuten er vel ikke akkurat kronikere mindre utsatt for infeksjoner og sår, snarere tvert imot. 

Anonymkode: 35e08...082

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har man ikke såpass med buffer at man helt fint greier å betale for dette så bør man ikke ha barn. 

Anonymkode: 79b9c...001

Å herlighet.

Da kan egentlig alle bare ta livet av seg i det de blir født. Fordi absolutt ALT kan skje, selv de mest usannsynlige ting kan jo ramme deg som gjør deg til en gjeldsslave uansett hvor god buffer man har.

Anonymkode: fa432...f31

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men sånn er realiteten.

Nå refererer jeg til prioriteringsveilederen, der man prioriterer pasienter som vil ha nytte av behandlingen - og på lang sikt vil være til nytte og kostnadseffektivt for vårt samfunn. Disse bør bli prioritert, ovenfor mennesker som ikke kommer til å tilføre samfunnet arbeidskraft. Ressurssterke vil alltid ha en fordel. MEN mange ressurssvake har mulighet til å klatre.

Vi snakker om BARN her, og vi snakker om behandling fra fastlege. Prioriteringsveilederen spiller ingen rolle her, det er norske regler som sier at barns medisiner på hvit resept (som antibiotika) og medisinsk utstyr koster penger. Hvorfor i all verden drar du inn prioriteringsveilederen? Det er ingen veileder som sier at man skal nedprioritere barna til mindre ressurssterke foreldre. 

Nå har du jo bevegd deg langt ut på feil jorde i denne diskusjonen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde ikke blitt født særlig mange barn i landet med dine «krav» tror jeg. Dessuten så kan ting endre seg selv om man har planlagt og full kontroll på alt. Samlivsbrudd, sykdom, arbeidsledighet for å nevne noe.

Men heldigvis så er jo den personen du siterer synsk. Personene kan faktisk forutse hva som skjer i fremtiden! Tenk å være så flink da gitt 🤩

Anonymkode: fa432...f31

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Antibiotika, Albyl E, enkelte antihistaminer, sovetabletter, beroligende ++++

Diverse smertebehandling, antivirale medisiner, mastcelleregulerende, D-vitamindråper, tiamin. Generelt gjelder det vel stort sett alle medisiner hvis de skrives ut mot noe annet enn det de vanligvis brukes mot. 

Anonymkode: 35e08...082

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...