Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann drikker øl hver dag, gjerne mellom 2-4 halvlitere + 2 til 3 ganger i uken en 6 pakning og noen glassflasker. 
Han kan også drikke 1 til 2 før han skal på nattevakt, drikker de tidlig så han ikke har noe promille før han drar. 
Er full 2 til 3 ganger i uken, jeg har prøvd mange ganger å tatt opp med han at jeg synes han drikker for mye og at dette er ubehagelig for meg, det er ikke noe gøy å være edru  med noen som er full, jeg drikker ikke alkohol. 
Han sier at alle i hans vennegjeng drikker slikt, ser også at hans familie drikker veldig mye, i min familie så er det så si ingen som drikker. 
Vi er jo rake motsetninger når det kommer til alkohol. 
Men er dette klassifisert som et problem? 
Jeg vurderer sterkt å gå. 

Anonymkode: 5b1de...647

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er to spørsmål som vurderer om noen har et alkoholproblem:

1. Går alkoholbruken utover andre aspekter av livet (forhold, jobb, sosialt, helse)? 

2. Kan man stoppe imorra uten utfordring? 

Jeg synes disse er mer relevant enn hvor mye man drikker jeg altså. Han har åpenbart et avhengighetsforhold, og hvis han ikke ønsker å innrømme det eller gjøre noe med det, så må du vurdere om det er slik du ønsker å leve TS. Jeg ville gått. 

Anonymkode: 023ba...04e

• Liker 3
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Drikke før nattvakt??? Det synes jeg høres voldsomt ut. Hvorfor i alle dager drikker han før nattvakt…

Anonymkode: d383a...b42

• Liker 22
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker det er to spørsmål som vurderer om noen har et alkoholproblem:

1. Går alkoholbruken utover andre aspekter av livet (forhold, jobb, sosialt, helse)? 

2. Kan man stoppe imorra uten utfordring? 

Jeg synes disse er mer relevant enn hvor mye man drikker jeg altså. Han har åpenbart et avhengighetsforhold, og hvis han ikke ønsker å innrømme det eller gjøre noe med det, så må du vurdere om det er slik du ønsker å leve TS. Jeg ville gått. 

Jeg tror ikke han klarer å stoppe selv, de gangene han har lovd å bare drikke i helgene så kjenner jeg på pusten hans at han drukket så lell. 
Nei det går jo utover meg da, han kan aldri dra selv på butikken etter 14/1500 så det blir alltid meg som må gjøre ting, hver kveld innebærer bare stress siden han drikker og jeg blir usikker, han kan bli noe irritabel når han drikker, han blir fort snurt. 
Jeg trives ikke med dette. Ts

• Liker 2
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Drikke før nattvakt??? Det synes jeg høres voldsomt ut. Hvorfor i alle dager drikker han før nattvakt…

Anonymkode: d383a...b42

Ja han gjør det, tar et par øl fra kl 12/1300. 
av og til tar han en øl to timer før han drar. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt til han det samme som du skriver her, at du vurderer å gå fra han hvis han ikke tar tak i alkoholforbruket sitt. Si at du vil bestille time til familievernkontoret. Kanskje han da innser at selv om han ikke innser at han har et problem, så påvirker det deg så mye som det gjør, noe som bør få han til å åpne øynene. 

Anonymkode: 3fbea...13e

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min mann drikker øl hver dag, gjerne mellom 2-4 halvlitere + 2 til 3 ganger i uken en 6 pakning og noen glassflasker. 
Han kan også drikke 1 til 2 før han skal på nattevakt, drikker de tidlig så han ikke har noe promille før han drar. 
Er full 2 til 3 ganger i uken, jeg har prøvd mange ganger å tatt opp med han at jeg synes han drikker for mye og at dette er ubehagelig for meg, det er ikke noe gøy å være edru  med noen som er full, jeg drikker ikke alkohol. 
Han sier at alle i hans vennegjeng drikker slikt, ser også at hans familie drikker veldig mye, i min familie så er det så si ingen som drikker. 

Ikke normalt i det hele tatt. Og øl før nattevakt er HELT UAKTUELT OG ABSOLUTT IKKE INNAFOR. Selv om han mener oromiller går over til jobb, vil han henge litt etter/være mer trøtt enn uten! 

Håper ikke dere har barn?

Be ha skjerpe seg og få hjelp eller gå!

Anonymkode: a1ac1...3a4

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

«Alle andre gjør» -høres ut som en unnskyldning. Alle andre gjør garantert ikke det.. Du får ta en intervensjon med han. Jeg hadde ikke orket å bo i hus med en med de alkoholvanene.

Anonymkode: d871c...9dd

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville sagt til han det samme som du skriver her, at du vurderer å gå fra han hvis han ikke tar tak i alkoholforbruket sitt. Si at du vil bestille time til familievernkontoret. Kanskje han da innser at selv om han ikke innser at han har et problem, så påvirker det deg så mye som det gjør, noe som bør få han til å åpne øynene. 

Anonymkode: 3fbea...13e

Familievernkontoret? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke normalt i det hele tatt. Og øl før nattevakt er HELT UAKTUELT OG ABSOLUTT IKKE INNAFOR. Selv om han mener oromiller går over til jobb, vil han henge litt etter/være mer trøtt enn uten! 

Håper ikke dere har barn?

Be ha skjerpe seg og få hjelp eller gå!

Anonymkode: a1ac1...3a4

Ingen barn. 
Tror nok jeg må gå, har egentlig bestemt meg, men ville lufte meg litt. 

• Liker 4
  • Hjerte 26
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja han gjør det, tar et par øl fra kl 12/1300. 
av og til tar han en øl to timer før han drar. Ts

Har dere barn?

Hvis nei: brudd. Han er alkoholiker. 

Ah, så siste post nå. Så da altså brudd. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen barn. 
Tror nok jeg må gå, har egentlig bestemt meg, men ville lufte meg litt. 

Høres fornuftig ut selvom det er vondt å ta den beslutningen. Men det du beskriver går på tvers av det de fleste syntes er greit. Jeg hadde helt klart gått. Hadde ikke klart å være glad i en som partner som en kjæreste/ektefelle/samboer med sånne holdninger til alkohol som han. 

Anonymkode: d871c...9dd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde gått.

Ikke nødvendigvis pga alkoholen men pga at han ikke respekterer det du sier til han.

Rettelse. Jeg hadde løpt før jeg en av dere blir gravide.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Du trives ikke med det. Da har du grunn nok til å gå. Om han per definisjon er alkoholiker eller ikke, spiller ingen rolle.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde gått.

Ikke nødvendigvis pga alkoholen men pga at han ikke respekterer det du sier til han.

Rettelse. Jeg hadde løpt før jeg en av dere blir gravide.

Er det flere I dette forholdet som potensielt kan bli gravid? 😅😅

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det flere I dette forholdet som potensielt kan bli gravid? 😅😅

Det var et forsøk på humor på et alvorlig tema. Men jeg hadde absolutt løpt før den som kan bli gravid, blir det :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om han ikke er alkoholiker er han på god vei til å bli det. 
Ei venninne betrodde meg en tilsvarende historie for 15 år siden. Hun klarte ikke å gå, var for glad i mannen. Nå, 3 barn senere, er situasjonen ikke noe bedre. Om han drikker mer vet jeg ikke, men det har vært et grusomt tungt samliv, særlig etter barna kom, siden hun må stå for all oppfølging fordi han aldri kan kjøre eller bli med på noe.
Det er sikkert ikke lett å gå, men mitt råd er å gjøre nettopp det. 

Anonymkode: 2bb54...6f7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Han er alkoholiker, og du skal gjøre det slutt med ham. Du greier det. Du fortjener bedre, og det går ikke an å hjelpe en alkoholiker som ikke vil ha hjelp.

❤️

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

For meg så blir det helt feil at man drikker så mye. Jeg er ikke vant med det. Drikker sjeldent selv. Og ja. Jeg liker å ta meg et glass vin. Men det er ikke hver mnd for å si det slik. Min mann har heldigvis samme standpunkt som meg her. Så jeg hadde gått hvis partneren min hadde set behovet å drikke så ofte. 

Anonymkode: 07989...002

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt å drikke så mye . Hadde aldri godtatt det. Har ikke personen førekort? Kjører ikke person?

Anonymkode: 3d543...6b0

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...