Gå til innhold

Er alkohol hver helg for mye eller innenfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er for mye å drikke en halvflaske vin hver helg eller er det et normalt alkoholinntak? Vinen nytes med en bedre middag. 

Anonymkode: efc87...538

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit, mener jeg. Tror ikke det er mye sammenlignet med den jevne nordmann. 

Anonymkode: a8971...12d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Kos deg.

Anonymkode: 9c2d1...b31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo: hvis du ikke får drukket den halvflasken i helgen, hvilken reaksjon har du da? Hvis du tenker at "det er greit, ingen problem", så er det sannsynligvis innenfor. 

Anonymkode: 99987...080

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra overskriften ville jeg tenkt det kommer an på alder og livssituasjon. En halvflaske i uka er jo ikke mye, men kanskje litt for mye om man har ansvar for små barn. 

Anonymkode: fe435...962

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med det da jeg fikk ny kjæreste og ble samboer. Han er vininteressert og det har smittet over på meg. Vi har voksne barn og bor alene, og vi liker å lage gode middager sammen i helgene og drikke god vin, så da drikker vi en flaske på deling. Det blir ikke hver helg, men fra 1-4 helger i måneden, og da kun én kveld ( med mindre det er noe spesielt den andre dagen, så det blir litt alkohol da også, f eks ut med venner eller noe). Av og til tar vi en liten aperitiff før maten også, gjerne en GT.

Jeg tror det er helt innafor. Mye mer jeg enn jeg drakk alle de årene jeg var alene og alle årene med mannen min og da barna bodde hjemme. Men likevel mindre enn det mange (de fleste?) i min omgangskrets drikker, har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: 5b413...c16

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke mye😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For mye, synes jeg 

Anonymkode: 22c7a...e98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mye. Jeg tømmer en dunk på tre dager.. 

Anonymkode: 0d450...024

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sammenligner deg med andre så tror jeg ikke du skal være bekymret for at dette er for mye altså. Noen drikker mer, noen mindre, men et alkoholproblem hadde vel først vært hvis du ikke hadde klart å drikke en halv flaske men alltid måtte ha en hel, eller at du hadde slitt veldig med å la være å drikke hvis det var gode grunner for å la være. Det betyr ikke at det er det sunneste for helsen, men ikke direkte usunt heller tenker nå jeg. 

Anonymkode: c4047...743

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spørsmålet er jo: hvis du ikke får drukket den halvflasken i helgen, hvilken reaksjon har du da? Hvis du tenker at "det er greit, ingen problem", så er det sannsynligvis innenfor. 

Anonymkode: 99987...080

En halv flaske vin i uka er ikke noe problem, selv om «man føler man må ha det». Det er ikke noe fysisk avhengighet, men kan bli en vane, på samme måte som at man må ha smågodt på lørdag. Helt uproblematisk 

Anonymkode: 12f76...adf

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er for mye å drikke en halvflaske vin hver helg eller er det et normalt alkoholinntak? Vinen nytes med en bedre middag. 

For min del er det mye, men likevel sikkert ganske normalt 😊

Anonymkode: 1727d...880

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er for lite.

Anonymkode: 1b23a...3d7

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Altfor lite 😉

Anonymkode: f9a14...2ed

AnonymBruker
Skrevet

Vil si det var i minste laget. Kos deg :D 

Anonymkode: c67cd...d11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok helt normalt for voksne å dele en flaske vin i helgene. For noen er en tre-litring også normalt. For atter andre er en tre-litring normalt å drikke alene. Og for noen er det normalt med en tre-litring i helgene alene og et par flasker i løpet av ukedagene. Spesielt når det er sommer og fint vær.

Hva er for mye i en slik situasjon? 
Man må vel kanskje tenke litt igjennom dette med risikoen for kreft når man drikker regelmessig, men også om man har små barn, og hva man skal gjøre dagen etter. 

For meg er ingen av disse scenarioene normale. Jeg drikker kanskje en flaske vin i løpet av en måned hvis jeg er heldig og skal på noe sosialt. Jeg er alene, og drikker aldri hjemme alene. Ikke en gang til mat. Hvorfor åpne ei flaske vin hvis jeg bare skal ha ett glass? 

Anonymkode: 1edd3...c38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn har et så sort/hvitt syn på alkohol og avhengighet. Man kan drikke for mye uten at det betyr at man har alkoholproblemer. Jeg personlig synes at det er mye med hver helg mtp helsa, for det ville for meg betydd at feks søvnen min ble ødelagt hver helg, men en rusavhengighet er det ikke. Til de som ikke vet det så handler rusavhengighet veldig lite om rusinntaket. Det handler i større grad om hva rus lindrer og det som ligger bak.

Anonymkode: 43102...952

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne aldri drukket så mye. Men nå drikker jeg ikke, så kanskje jeg ikke er meningsberettiget... Men på generelt grunnlag, vil jeg nok si at når man må spørre, så er man kanskje i tvil og da må man kanskje spørre seg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Viktig å huske er at dersom en mann på 100 kg drikker en flaske vin, så tilsvarer det at en kvinne på 50 kg drikker 2–3 flasker. Kroppsstørrelse og kjønn har derfor stor betydning.

AnonymBruker
Skrevet

Her drikker de fleste voksne en enhet til middag hver dag, men aldri mye noen ganger i året. Jeg har aldri helt skjønt den enten eller mentaliteten til nordmenn. Jeg har sett pappa drikke vin til middag hele mitt liv, men aldri sett han ruset. Har det jeg kaller et sunt forhold til alkohol, og jeg vil hevde det er mer usunt å være så redd alkohol at det må forbeholdes helg og til og med da settes spørsmål ved.

Jeg er halvt norsk og halvt italiener om det er relevant.

Anonymkode: 01b33...22a

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...