Gå til innhold

Til dere som har barnehagebarn: vær så snill og hold syke barn hjemme

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnehageansatt her som blir smittet via jobben mange ganger hvert år. Allerede forrige uke hadde vi tre barn på avdelingen som ikke var i form. De var tydelig forkjølet, hadde 38 i feber og ville bare sitte på fanget. Da jeg ringte foreldrene hentet de motvillig barna. Dagen etter kom de tre barna tilbake fordi formen hjemme var mye bedre. Allerede etter et par timer meldte samme behov for å sitte på fange seg, snørrete og rødøyde barn. Resultatet er at jeg nå har blitt syk, det samme har mannen min og våre to barn. 
Jeg skjønner ikke at foreldre til ettåringer ikke tenker mer både på egne barn, men også på konsekvenser for oss rundt? Den ene mammaen som kom for å hente barnet sitt ble sur, nettopp fordi hun selv hadde blitt smittet og trengte hvile hjemme. Vi som jobber i bhg kan ikke være hjemme hver gang vi blir syke, hvordan skal vi da klare å holde åpent når det er vikarstopp?

Anonymkode: bd42e...af5

• Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS, men vi i barnehagen må også informere foreldrene om reglene. Vi i vår barnehage har ved oppstartssamtale informert foreldrene at vi har følgende regler ved sykdom: 1 feberfri dag hjemme og 48 timer ved oppkast/diare. Vi forklarer også grundig årsaken til dette. Det er en grunn til at det heter omgangssyke. Det går på omgang, og kommer tilbake til ditt barn også. 

Når vi sender barn hjem syke med feks feber, så minner vi om at de må ha 24 timer feberfri. Da kan de ikke komme dagen etter. 

Anonymkode: 7288b...60f

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg TS, men vi i barnehagen må også informere foreldrene om reglene. Vi i vår barnehage har ved oppstartssamtale informert foreldrene at vi har følgende regler ved sykdom: 1 feberfri dag hjemme og 48 timer ved oppkast/diare. Vi forklarer også grundig årsaken til dette. Det er en grunn til at det heter omgangssyke. Det går på omgang, og kommer tilbake til ditt barn også. 

Når vi sender barn hjem syke med feks feber, så minner vi om at de må ha 24 timer feberfri. Da kan de ikke komme dagen etter. 

Helt enig. Jobber selv i barnehage og vi har samme regler. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Barnehageansatt her som blir smittet via jobben mange ganger hvert år. Allerede forrige uke hadde vi tre barn på avdelingen som ikke var i form. De var tydelig forkjølet, hadde 38 i feber og ville bare sitte på fanget. Da jeg ringte foreldrene hentet de motvillig barna. Dagen etter kom de tre barna tilbake fordi formen hjemme var mye bedre. Allerede etter et par timer meldte samme behov for å sitte på fange seg, snørrete og rødøyde barn. Resultatet er at jeg nå har blitt syk, det samme har mannen min og våre to barn. 
Jeg skjønner ikke at foreldre til ettåringer ikke tenker mer både på egne barn, men også på konsekvenser for oss rundt? Den ene mammaen som kom for å hente barnet sitt ble sur, nettopp fordi hun selv hadde blitt smittet og trengte hvile hjemme. Vi som jobber i bhg kan ikke være hjemme hver gang vi blir syke, hvordan skal vi da klare å holde åpent når det er vikarstopp?

hvorfor tar dere i mot barn som ble sendt hjem med feber dagen før??????

Anonymkode: d6364...802

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Hkk skrev (13 minutter siden):

Helt enig. Jobber selv i barnehage og vi har samme regler. 

I Oslo er det nå lov å droppe den feberfrie dagen hjemme, dessverre. Dette ble innført for ca et år siden og har fått store konsekvenser for smittespredning. I tillegg er personalet i større grad enn før nødt til å benytte restarbeidsevne, slik at dersom det mangler folk og man er såvidt på beina, må man komme og stenge barnehagen. Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I Oslo er det nå lov å droppe den feberfrie dagen hjemme, dessverre. Dette ble innført for ca et år siden og har fått store konsekvenser for smittespredning. I tillegg er personalet i større grad enn før nødt til å benytte restarbeidsevne, slik at dersom det mangler folk og man er såvidt på beina, må man komme og stenge barnehagen. Ts

Jeg jobber og i Oslo, og det er ikke snakk om at vi tar imot barn vi sendte hjem syke dagen før! Her er det feberfri dag, uten diskusjon! 

Og om syke personer kommer og stenger barnehagen, så aner ikke din leder hva restarbeidsevne betyr! 

Mvh styrer

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det klare regler ved sykdom. Barnet skal ha en feberfri dag hjemme før de får tilbake til barnehagen, 48 timers regel ved oppkast. I tillegg har man jo det med normalt vett, men enkelte foreldre ser ut til å mangle dette eller velger å overse det fordi de velger jobb over barna. 

Anonymkode: 4a5e6...24e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg jobber og i Oslo, og det er ikke snakk om at vi tar imot barn vi sendte hjem syke dagen før! Her er det feberfri dag, uten diskusjon! 

Og om syke personer kommer og stenger barnehagen, så aner ikke din leder hva restarbeidsevne betyr! 

Mvh styrer

Det er godt å høre, håper flere styrere tenker som deg. Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på foreldre som sender syke barn i barnehagen, ikke minst for barna sin skyld.

Vi voksne orker jo ikke å gå på jobb om vi har feber osv. og barn skal slippe å bli sendt til en barnehage med alt av uro og annet som er der. Smitte er jo også en ting. 

Anonymkode: 76088...adb

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er godt å høre, håper flere styrere tenker som deg. Ts

Det gjør de. Vi er et stort nettverk av styrere i Oslo som har diskusjoner månedlig om ulike utfordringer i barnehagene våre, og vi er alle enige om at verken syke barn eller syke ansatte skal være i barnehagen. 

Restarbeidsevne hos oss brukes til å feks ta digitale kurs, lese seg opp på HMS, legge pedagogiske planer osv. De skal ikke komme til barnehagen. Et unntak kan feks være om en ansatt sliter med vond rygg, og trenger å bevege seg, og kan jobbe en time eller to ved stenging. Men den typen restarbeidsevne benyttes aldri ved smittsomme sykdommer.  Ut over dette forventer vi at den ansatte tar det med ro og blir frisk. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

hvorfor tar dere i mot barn som ble sendt hjem med feber dagen før??????

Anonymkode: d6364...802

Fordi ingen kan kreve feberfri dag

Anonymkode: 97f43...514

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mvh styrer

Dert har dere faktisk ikke lov kreve, kun anbefale 

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er overrasket over at mennesker tenker på seg og sitt først? Velkommen til verden…

Anonymkode: b50bf...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor i alle dager nektet dere ikke å foreldrene å levere dagen etter når det er 24 timersregel på feber?!

Anonymkode: 30fe6...3b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi ingen kan kreve feberfri dag

De har lov til å vise til at det er barnets beste å få hvile når det har hatt feber dagen før! Jeg har ALDRI sendt i bhg dagen etter feber, fordi de trenger å hente seg litt inn, samt at man egentlig ikke vet om de er feberfri eller ikke før det har gått litt tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi må være realistiske her.

Om alle skulle være hjemme når de ikke er 100% frisk, samt en dag ekstra etter at man har blitt frisk... Ja da hadde AS Norge gått konkurs.

Anonymkode: 2ca19...f24

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et stort problem her også. Flere av mine kollegaer nærmest skryter av at de sender ungene tilbake i barnehagen dagen etter oppkast og lignende. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror vi må være realistiske her.

Om alle skulle være hjemme når de ikke er 100% frisk, samt en dag ekstra etter at man har blitt frisk... Ja da hadde AS Norge gått konkurs.

Anonymkode: 2ca19...f24

Det hadde vi overhodet ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor i alle dager nektet dere ikke å foreldrene å levere dagen etter når det er 24 timersregel på feber?!

Vår barnehage har ikke den reglen på bare feber. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dert har dere faktisk ikke lov kreve, kun anbefale 

Det kan vi faktisk. Det står i vedtektene våre som foreldre signerer på når de takker ja til tilbud om barnehageplass. Om de ikke går med på feberfri dag, må de søke barnehageplass et annet sted. 

• Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...