Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lars1009
Skrevet

Alle partiene er enige om at det offentlige sløser, så det er ikke en sak høyresiden eier. Alle er enige om at det offentlige har mye å hente på mindre reguleringer, enklere regelverk, mindre byråkrati og byråkrater, færre unødvendige og store prosjekter...

Uansett: Det prates stadig om at det private drifter mer effektivt. Men alle, inkl meg, kjenner mange i privat sektor som forteller om ineffektive kollegaer, kollegaer som surfer halve dagen, booker "møter" og gjør noe annet, dårlig ledelse, hyttekontor/hjemmekontor med 2 t arbeidsdag, folk som kunne gjort hele jobben sin på 40% av tiden, osvosv...

Så ikke fortell meg at det private er så mye mer effektivt enn det offentlige. De er bare ofte i bransjer der pengene renner inn... Bank, finans, eiendom... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lars1009 skrev (3 timer siden):

Det prates stadig om at det private drifter mer effektivt. Men alle, inkl meg, kjenner mange i privat sektor som forteller om ineffektive kollegaer, kollegaer som surfer halve dagen, booker "møter" og gjør noe annet, dårlig ledelse, hyttekontor/hjemmekontor med 2 t arbeidsdag, folk som kunne gjort hele jobben sin på 40% av tiden, osvosv...

I en privat bedrift vil eieren ha interesse i å få størst mulig overskudd, som tilfaller ham selv som utbytte. Dermed vil en rasjonell eier av en privat bedrift forsøke å drive kostnadseffektivt. Dessuten vil private som driver ineffektivt, bli utkonkurrert av andre som driver effektivt og dermed kan selge sine varer billigere. 

Gjest Lars1009
Skrevet

Det er teorien ja, men som jeg skriver: Mer eller mindre alle jeg kjenner i det private ser helt sinnsyke mengder av korte dager, dårlig ledelse, ineffektivitet, unnasluntring, pseudoarbeid, hjemme/-hyttekontor uten å jobbe noe særlig osv...

Så hele samfunnet har nok et stort effektiviseringspotensial. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...