Gjest Lars1009 Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Alle partiene er enige om at det offentlige sløser, så det er ikke en sak høyresiden eier. Alle er enige om at det offentlige har mye å hente på mindre reguleringer, enklere regelverk, mindre byråkrati og byråkrater, færre unødvendige og store prosjekter... Uansett: Det prates stadig om at det private drifter mer effektivt. Men alle, inkl meg, kjenner mange i privat sektor som forteller om ineffektive kollegaer, kollegaer som surfer halve dagen, booker "møter" og gjør noe annet, dårlig ledelse, hyttekontor/hjemmekontor med 2 t arbeidsdag, folk som kunne gjort hele jobben sin på 40% av tiden, osvosv... Så ikke fortell meg at det private er så mye mer effektivt enn det offentlige. De er bare ofte i bransjer der pengene renner inn... Bank, finans, eiendom...
CAPS LOCK Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august Lars1009 skrev (3 timer siden): Det prates stadig om at det private drifter mer effektivt. Men alle, inkl meg, kjenner mange i privat sektor som forteller om ineffektive kollegaer, kollegaer som surfer halve dagen, booker "møter" og gjør noe annet, dårlig ledelse, hyttekontor/hjemmekontor med 2 t arbeidsdag, folk som kunne gjort hele jobben sin på 40% av tiden, osvosv... I en privat bedrift vil eieren ha interesse i å få størst mulig overskudd, som tilfaller ham selv som utbytte. Dermed vil en rasjonell eier av en privat bedrift forsøke å drive kostnadseffektivt. Dessuten vil private som driver ineffektivt, bli utkonkurrert av andre som driver effektivt og dermed kan selge sine varer billigere.
Gjest Lars1009 Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august Det er teorien ja, men som jeg skriver: Mer eller mindre alle jeg kjenner i det private ser helt sinnsyke mengder av korte dager, dårlig ledelse, ineffektivitet, unnasluntring, pseudoarbeid, hjemme/-hyttekontor uten å jobbe noe særlig osv... Så hele samfunnet har nok et stort effektiviseringspotensial.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå