Gå til innhold

Privat psykisk helseselskap svindlet staten for minst 100 millioner kroner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nordlandssykehuset mener de har betalt 108 millioner kroner for mye til Spesialistlege AS for behandling av psykisk syke pasienter.

https://www.nrk.no/nordland/nordlandssykehuset-mener-de-har-betalt-over-100-mill.-for-mye-til-privat-legeselskap_-_-flaut-1.17529216

Sykehuset sier at anslaget deres er lavt og at det kan være snakk om enda større beløp.  Det er snakk om såpass mange fakturaer at det tar lang tid å gå gjennom dem.  En av grunnene til at denne svindelen fikk pågå var også at selskapet nektet å dokumentere at de behandlet pasientene fordi de mente at det ville være brudd på taushetsplikten. Denne taushetsplikten betydde  i følge selskapet at de ikke kunne skrive hvor mange timer pasienten var behandlet.  Er helt absurd at de slapp unne med den bortforklaringen så lenge som de gjorde. 

I fakturaene som nå har blitt gransket har selskapet i fakturert 10 timer administrativt arbeid for hver time de behandlet pasienten. Timeprisen var 6500 både for behandlingen og administrativt arbeid. Ringte psykiateren pasienten og pasienten ikke svarte så ble det fakturert som en hel times arbeid og  selskapet kunne dermed også fakturere flere ganger for samme time siden psykiateren kunne ta flere telefonsamtaler på en time. 

Påminnelse om time sendt på sms ble fakturert med en halvtime.  Selskapet hadde per dags dato 662 pasienter så om pasientene i snitt har 1 time i måneden så er det 2,2 millioner kroner per måned kun for å sende påminnelser om time og de påminnelsene er det vel et dataprogram som sender ut automatisk. 

I tillegg har problemet vært at mange av pasientene har fått svært lite reell behandling. Alt har handlet om å fakturere så mange timer som mulig for administrativ arbeid. 

Endret av SVK
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra det jukset blir rullet opp. Det er grådighet som har tatt helt av.

Jeg synes også det er en skandale at sykehuset har hatt så lite kontroll på hva de betaler for.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Isambard skrev (12 minutter siden):

Jeg synes også det er en skandale at sykehuset har hatt så lite kontroll på hva de betaler for.

Helt enig. Synes det er rart at selskapet slapp unna så lenge som de gjorde med å hevde at taushetsplikten gjorde at de ikke hadde lov til å dokumentere behandlingen. Om taushetsplikten var slik så ville man enten måttet endre reglene eller sluttet med bruk av private aktører.

For om selskapet ikke trenger å dokumentere behandlingen så har man ikke løst problemet med fristbruddpasienter.  Det man har gjort er å frata fristbruddpasientene retten til behandling, siden de nå på papiret får behandling, men hvor det ikke er noe krav om at de reell får behandling.  I tillegg har man gitt selskapene en blankosjekk til å ta betalt så mye de vil og uten noen krav om å gi noen tjenester tilbake. 

Endret av SVK
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det eneste oppsiktsvekkende her er at noen faktisk påpeker dette og anmelder. Jeg er veldig sikker på at dette er toppen av isfjellet. Det er garantert veldig mye slikt.

Sett AI til å gå gjennom faktura 3 år tilbake i tid ..og det vil dukke opp mye

• Nyttig 3
Skrevet

Hvis man hadde sammenlignet fakturaene til advokater/rådgivere i First House/konsulenter (tidligere politikere host host) så tipper jeg de se omtrent like ut. Alt går på fakturerbar tid, og noen må betale for arbeid som blir gjort aka oppdragsgiver (særlig hvis de er ansatt som enkeltmannsforetak). Hadde vært spennende å se den sammenligningen.

• Nyttig 2
Skrevet

Det vi trenger er flere private helse-firmaer!

Skrevet
Mooza skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at det eneste oppsiktsvekkende her er at noen faktisk påpeker dette og anmelder. Jeg er veldig sikker på at dette er toppen av isfjellet. Det er garantert veldig mye slikt.

Sett AI til å gå gjennom faktura 3 år tilbake i tid ..og det vil dukke opp mye

Ja, dette er godt mulig dette er toppen av isberget.

Tror ikke det står i artikkelen jeg lenket til i åpningsinnlegget, men sykehuset har sagt i andre artikler at den eneste måten å avsløre slik svindel på er bruk av AI/Kunstig Intelligens.  Så enig med deg i at man bør sjekke andre aktører også og spesielt andre aktører som ikke har spesifisert hva fakturaene faktisk er for. Dette selskapet har 60 ansatte psykologer og psykiatere så er svært mange som har vært villig til å være med på svindelen.

• Liker 1
Skrevet
Mhmjadda skrev (24 minutter siden):

Hvis man hadde sammenlignet fakturaene til advokater/rådgivere i First House/konsulenter (tidligere politikere host host) så tipper jeg de se omtrent like ut. Alt går på fakturerbar tid, og noen må betale for arbeid som blir gjort aka oppdragsgiver (særlig hvis de er ansatt som enkeltmannsforetak). Hadde vært spennende å se den sammenligningen.

Ja, problemet gjelder nok ikke kun for helsetjenester. 

• Liker 1
Skrevet
Isambard skrev (46 minutter siden):

Det er store systemfeil/svikt i helsevesenet (og sikkert andre «vesen»), ikke bare i Norge. Mon tro det byråkratiske blir så stort og «for byråkratisk» rett og slett at det svikter - stadig vekk? 
Her fra Danmark… ikke et samme, og artikkelen bak betalingsmur, men hoveessensen i saken ser man jo

https://www.berlingske.dk/indland/over-100-klienter-blev-behandlet-af-falsk-psykolog-paa-danmarks-stoerste-privathospital?utm_source=social&utm_medium=facebook&utm_content=link_opslag&fbclid=IwQ0xDSwMWZAJleHRuA2FlbQIxMQABHigWwPIGT0YmMb3hvssT7AfxB2BOmFAvOXejuv1NpulJTMlfYoRcz58e9WH9_aem_oJVa6ni3y2URHVovYfm7zg

Skrevet
Mhmjadda skrev (44 minutter siden):

Enig, det er helt utrolig hvor mye penger som renner ut til konsulenter. Jeg har sett det på min arbeidsplass også. Statlig arbeidsplass betalte 1,5 millioner til First House (tror jeg) for en rapport med et helt selvfølgelig innhold. Vi tillitsvalgte kunne sagt dette til ledelsen i et møte på en time. Da hadde vel 1,480 millioner vært spart. Jeg var med i et av fokusgruppeintervjuene de hadde, og det var meningsløst. 

Private burde ikke drive behandling av psykiatriske pasienter og andre typer pasienter hvor behandler har egeninteresse av masse kontroller. Jeg er imot at private skal belaste statsbudsjettet i det hele tatt - det er bedre å bruke pengene på å styrke det offentlige tilbudet enn at private skal cherrypicke pasienter som er lønnsomme, og trøkke Kåre (50) på 150kg, eller Elise (24) med alvorlig angst til det offentlige for å ta kneoperasjoner, mens de selv tar de enkle pasientenes knær. 
Den dama her håper jeg kommer i fengsel. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Konsulentbruk i det offentlige generelt må ettergås mye mer. Der har du et gigantisk samfunnsproblem som er mye vanskeligere å avdekke enn helfiktiv fakturering. Men ja, dette begrageriet er også skandaløst, og går også utover alle som driver med offentlig tilskudd på ærlig vis. Husk at mange private aktører innen helse praktiserer helt uten tilskudd, da. De fleste, faktisk.

• Liker 1
Skrevet

Dette er da svindel i storskala, som da må være en trussel mot velferdsstaten? Her tappes staten for penger som går rett i lommene på eierne? Her må da Økokrim inn? Godt at skattepengene våre går til at svindelsjefen her får 17 mill i lønn?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...