AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Jeg lærte nettopp i en podcast at psykolog er en beskyttet yrkestittel man kun kan få etter å ha gått et langt profesjonsstudie. Det visste jeg for såvidt fra før. Det jeg ikke visste og lærte i samme podcastepisode, er at hvem som helst kan kalle seg terapeut av et slag. Jeg har aldri gått til verken psykolog eller terapeut, men er veldig nysgjerrig på menneskesinnet og hva som kan hjelpe når «det rakner». Det kan skje hvem som helst i gitte sammenhenger, etter mitt syn. Er det noen her med erfaring, eventuelt med psykolog- eller terapeutbakgrunn, som kan forklare meg når man burde oppsøke en autorisert psykolog, og når det eventuelt holder å bruke en terapeut; og ikke minst hvilken terapeutisk retning anbefales for hvilke plager? Det synes jeg er veldig vanskelig å forstå. Vet dette var et omfattende spørsmål og helt sikkert ingen fasit, men virker som det er mange her på KG med mye livserfaring, og jeg synes dette er et fint sted å kunne bryte meninger (anonymt). 😊 Anonymkode: 0350b...72a
AnonymBruker Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august Forskjellen er at som psykolog har man plikt til å benytte forskningsbaserte metoder i terapi, og man har plikt til journalføring, og man har autorisasjon etter helsepersonelloven. Terapeuter, coacher, osv trenger hverken å føre journal eller forholde seg til andre plikter psykologer har. Og etter 6 års faglig tungt studium som psykolog er man godt drillet i utredninger, sammenhenger i livshistorier, mulige utfall, nevropsykologi (gjenkjenne hvis det er snakk om hjerneorganiske endringer eller sykdom), hva som skal til for at bekymringer er angst, hvordan skille ulike typer depresjoner, osv osv. Du er altså i mye tryggere hender når du snakker med en psykolog. En terapeut eller coach kan ha et to ukers sommerkurs i å snakke om stress, og så åpne en egen praksis. Null krav. Hos psykolog kan du snakke om alt du trenger å snakke med et annet menneske, både sorg, livskriser, stress, relasjoner, vanskelige familieforhold, søvnproblemer, overvekt med emosjonelle årsaker/problematikk, osv osv. Noen psykologer jobber med alvorlige psykiske lidelser, andre jobber med barn, eller med rus, og en rekke andre retninger, det er ulike spesialiteter man velger etter 6 års utdannelse. 10 av 10 ganger ville jeg valgt å gå til psykolog. Det er også bra det er høyt snitt for å komme inn, så man er noenlunde sikret at personen forstår komplekse sammenhenger og har mye teori og erfaring å hente kunnskap fra. Anonymkode: 87bfc...683 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august Takk for godt og utfyllende svar. Jeg støtter deg i det du skriver, samtidig registrerer jeg at det tilsynelatende er et hav av terapeuter, og da må det jo bety at de fyller et behov de også? Ventetiden for å få time hos psykolog er dessuten ekstrem lang, og av og til er det ikke sikkert man trenger en med toppkarakterer og høy utdanning for å fikse opp i ting? 🤷🏼♀️ Ts Anonymkode: 0350b...72a
AnonymBruker Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for godt og utfyllende svar. Jeg støtter deg i det du skriver, samtidig registrerer jeg at det tilsynelatende er et hav av terapeuter, og da må det jo bety at de fyller et behov de også? Ventetiden for å få time hos psykolog er dessuten ekstrem lang, og av og til er det ikke sikkert man trenger en med toppkarakterer og høy utdanning for å fikse opp i ting? 🤷🏼♀️ Ts Anonymkode: 0350b...72a Ja, enig med deg der. Men hvis du uansett skal snakke med en terapeut, er dette privat. Og de koster gjerne det samme eller like oppunder det en psykologtime koster privat (i Oslo ca 1500 pr 45 min), så da er det like greit å gå til en psykolog. De er drillet i samtaleterapi. Det er ikke ventetider, som regel, hos privatpraktiserende psykologer. Ventetid gjelder psykologer i det offentlige tilbudet som jobber med psykiske lidelser. Anonymkode: 87bfc...683
AnonymBruker Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august Takk, det gir absolutt mening det du skriver. Samtidig kjenner jeg noen som går i sone- og gestaltterapi (uten at jeg aner hva det er 🙈), og de sier at det hjelper godt mot milde/moderate plager som f.eks. stress og søvnvansker. Jeg skal ellers være ærlig og si at jeg egentlig er ekstremt skeptisk til alternativ behandling/medisin av alle slag, men fordi jeg har noen rundt meg som mener noe annet, føler jeg meg forpliktet til å prøve være åpen for andre syn. Tenkte derfor at kanskje noen her på KG har lyst til å utfordre synet mitt. 😉 Ts Anonymkode: 0350b...72a 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august Veldig godt og utfyllende svar fra AB683. Vil også understreke at studenter på profesjonsstudiet går gjennom praksis over flere år der de får nøye og tett oppfølging og veiledning av spesialister. Dette inkl video-opptak av behandlingstimene. Jeg aner ingenting om hva man lærer eller hvor nøye veiledning man får når man tar et kurs for å bli terapeut. Så… kvalitetssikring er nok viktig å tenke på her. Anonymkode: a9526...ae4
AnonymBruker Skrevet 23. august #7 Skrevet 23. august Vi går til terapeut som er utdannet klinisk sosionom med videreutdanning, veldig kunnskapsrik og hjelpsom, les litt om bakgrunnen. Jeg ville ikke gått i parterapi til en psykolog liksom. Kommer an på hva du trenger Anonymkode: 3af71...cdb 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #8 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi går til terapeut som er utdannet klinisk sosionom med videreutdanning, veldig kunnskapsrik og hjelpsom, les litt om bakgrunnen. Jeg ville ikke gått i parterapi til en psykolog liksom. Kommer an på hva du trenger Anonymkode: 3af71...cdb Det er jo stort sett psykologer som tilbyr parterapi, men.. Det er en egen viderutdanning for psykologer. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke skal gå til psykolog for dette..? F.eks emosjonsfokusert terapi, imago-terapi, osv, dette er for psykologer, utviklet av psykologer, og forsket på av psykologer. Parterapi av uutdannede coacher og terapeuter kan sikkert fungere fint, men er på ingen måte kvalitetssikret. Anonymkode: 87bfc...683 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #9 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo stort sett psykologer som tilbyr parterapi, men.. Det er en egen viderutdanning for psykologer. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke skal gå til psykolog for dette..? F.eks emosjonsfokusert terapi, imago-terapi, osv, dette er for psykologer, utviklet av psykologer, og forsket på av psykologer. Parterapi av uutdannede coacher og terapeuter kan sikkert fungere fint, men er på ingen måte kvalitetssikret. Anonymkode: 87bfc...683 Nja, å gå til psykolog gir heller ikkje akkurat garantert resultat NRK: Folkeopplysningen/Psyk Anonymkode: 65810...949
megda Skrevet 23. august #10 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): av og til er det ikke sikkert man trenger en med toppkarakterer og høy utdanning for å fikse opp i ting? 🤷🏼♀️ Ts Anonymkode: 0350b...72a Det stemmer. Det man får fra en psykolog er egentlig en offentlig garanti om at de har kompetanse innenfor det samfunnet definerer som deres ansvar. Jeg har gått til psykologer, og de er flinke på enkelte områder, men metodene deres er bundet og dermed limitert av samfunnets standarder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå