AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Jeg er en godt voksen person som holder på å ta førerkortet. Mitt problem er at jeg alltid får skyhøy puls når jeg skal prestere på ett området. Det kan bare være at jeg må reise meg og si navnet mitt i en gruppe med mennesker. Da jeg tok teoriprøven holdt jeg på å gå ut av mitt gode skinn. Man ser så tydelig på aktivitetsklokken min når jeg ble ropt opp 🙈 Uansett, jeg merker jeg skjelver, hjertet hamrer, jeg hører knapt hva folk sier til meg I slike situasjoner. Hele kroppen blir som en geleklump. Jeg er livredd for at dette skal ødelegge for meg når jeg har oppkjøring. Kjører fint med kjøreskolelæreren og kjører fint med mannen min. Men jeg vet at når det kommer en fremmed person som skal sitte der å vurdere meg i over 1 time, jeg er seriøst redd jeg kommer til å besvime! Tre ger tips og råd til å få ned pulsen rett og slett. Føler at det hjelper ikke at jeg kjører bra ellers når nervøsiteten kommer til å ødelegge for meg på oppkjøringen. Anonymkode: bc1b5...087 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august Betablokkere? Mestringskurs? Anonymkode: 33240...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august Pusteteknikker? Medisin? Det er helt vanlig å bli nervøs, og for mange betyr det ekstremt høy puls og ubehag. Jeg har angst, har over 160 i puls når angsten slår inn i lignende øyeblikk som du beskriver. Har stort sett mellom 110 og 160 i puls når jeg kjører bil Anonymkode: 7ecbc...fdf
AnonymBruker Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august Du må bare stå i det. Det er ubehagelig, men ikke farlig. Ved å fokusere på det «farlige» vil det bare øke i omfang for deg. Du klarte det fint og kommer til å klare det i fremtiden også! Ikke start på medisiner, lær deg å stå i ubehag Anonymkode: 11a6b...347 2
GlutheaMaxima Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august Pust rolig. Det høres simpelt ut, men det er vår enkleste måte å roe nervesystemet. Når vi puster rolig blir nervesystemet "lurt" til å tro at det ikke er fare på fære. En pusteteknikk jeg bruker er å puste inn i fire sekunder, holde pusten i fire sek, puste sakte ut i 8 sek. (Gjerne i fem min, men kortere funker også.) Det er kanskje ikke noe du kan gjøre aktivt mens du kjører opp, men mulig du kan starte med et bedre utgangspunkt om du gjør det før kjøringen 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august Det er ikke farlig å ha høy puls når du skal prestere - det er faktisk vanlig. Du trenger ikke bry deg om det, det er vel bare kroppen som er engasjert og sier fra til deg "dette er viktig". Du trenger ikke gjøre noe med pulsen din. Den roer seg av seg selv. Om du blir forstyrret av den må du øve deg på å roe ned kroppen. Det m du øve deg på mye før du skal opp i situasjoner som gir deg høy puls. Nytter ikke øve på det rett før oppkjøring. Anonymkode: 17ba6...f29 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #7 Skrevet 23. august Pust, lange og rolige pust med magen. Høres simpelt ut, men det funker! Anonymkode: f3d12...189
AnonymBruker Skrevet 23. august #9 Skrevet 23. august Be legen om betablokkere. De demper fysisk ubehag som høy puls og skjelvinger, men virker ikke inn på psyken. Da får du øvd deg på å stå i det psykiske ubehaget med en kropp som spiller mer på lag, og så kan du etterhvert kutte betablokkerne og kanskje oppleve at psyken har blitt såpass herdet at kroppen også spiller mer på lag. Betablokkere er ikke farlig i lav dose, og er heller ikke vanedannende. Anonymkode: 1c804...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #10 Skrevet 23. august Ser veldig mange svarer ut ifra at jeg skrive høy puls her og jeg har nok fokusert alt for mye på akkurat den biten i innlegget mitt. Jeg forstår at det er vanlig med høy puls, jeg forstår at det ikke er farlig. Men som jeg også beskriver; kroppen blir som en geleklump, jeg karer ikke konsentrere meg, gjør feil, etc. Ja alt som hører med når man får høy puls pga stress og nervøsitet. Forstår at det ikke er unikt dette her. Ønsker bare råd og tips til å roe ned i slike situasjoner 🤗 Anonymkode: bc1b5...087
AnonymBruker Skrevet 23. august #11 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser veldig mange svarer ut ifra at jeg skrive høy puls her og jeg har nok fokusert alt for mye på akkurat den biten i innlegget mitt. Jeg forstår at det er vanlig med høy puls, jeg forstår at det ikke er farlig. Men som jeg også beskriver; kroppen blir som en geleklump, jeg karer ikke konsentrere meg, gjør feil, etc. Ja alt som hører med når man får høy puls pga stress og nervøsitet. Forstår at det ikke er unikt dette her. Ønsker bare råd og tips til å roe ned i slike situasjoner 🤗 Anonymkode: bc1b5...087 Visualiser forskjellige scenarioer. Og tenk «hva er det verste som kan skje». Du skriver at du er redd for å besvime. Ja vel, så besvimer du. Det skjer, du dør ikke av det. Hva om du stryker på oppkjøringen? Ja vel, så må du kjøre opp på nytt. Kjedelig og dyrt, men slett ikke uvanlig. Det eneste alvorlige som kan skje her er at du skader noen når du er ute og kjører. Folk kjører hver eneste dag og de aller fleste opplever ikke ulykker, heldigvis. Anonymkode: 11a6b...347 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #12 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Visualiser forskjellige scenarioer. Og tenk «hva er det verste som kan skje». Du skriver at du er redd for å besvime. Ja vel, så besvimer du. Det skjer, du dør ikke av det. Hva om du stryker på oppkjøringen? Ja vel, så må du kjøre opp på nytt. Kjedelig og dyrt, men slett ikke uvanlig. Det eneste alvorlige som kan skje her er at du skader noen når du er ute og kjører. Folk kjører hver eneste dag og de aller fleste opplever ikke ulykker, heldigvis. Anonymkode: 11a6b...347 Dette TS. Undersøk tankene dine. Tenk tankene helt ut. Har du egentlig noen grunn til å være livredd? Anonymkode: 291f9...0a2
AnonymBruker Skrevet 23. august #13 Skrevet 23. august Å visualisere er bevist at virker, så det kan du prøve. Du kan også øve deg på å ankre deg her og nå ved å tenke «døra er rød, han foran meg har på hvit t-skjorte, veggene er hvite» osv. Anonymkode: a8d3a...6c3
AnonymBruker Skrevet 24. august #14 Skrevet 24. august Jeg hadde det helt likt, men så fant jeg ut at jeg har skeiv rygg, og dermed lå diverse nerver i klem I nakken. Jeg fikk tilpasset såle, og nå er alt i skjønneste orden igjen. Kan puste meg rolig noe jeg ikke kunne kunne før de fant ut at dette var problemet. Anonymkode: 1d861...0e4
AnonymBruker Skrevet 25. august #15 Skrevet 25. august Betablokkere. Jeg brukte det en periode i forbindelse med foredrag. Det bare gjør at man ikke får den pulsen. Brukte det noen ganger og så var jeg over det. Trening i det hjelper også, gjør man det mange nok ganger så går det over, unngår man det for mye så forsterker man. Det finnes diverse kurs for sånt som dette. Og prøv og bare registrer at nå girer kroppen seg opp men du er ikke i en farlig situasjon. Du har kontroll. Ofte er man også bare stresset med en gang, når man starter, og så roer det seg etter noen minutter. Rockestjerner og store foredragsholdere får også ofte høy puls og adrenalin før de skal på scenen, selv om de har gjort det en million ganger og liker det. Trikset er litt å ikke se på det som noe negativt, men se på det som en positiv energi, kroppen er skrudd på og du er klar til å gi gass. Anonymkode: f5596...8c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå